بين الاخذ بالاسباب و اراده الخالق
بقالى فتره مش قليله بحاول ايه النظام الى الدنيا ماشية بيه و مش لاقى حل
هل الموضوع اخذ بالاسباب يعنى الى يجتهد يلاقى و لكل مجتهد نصيب ولا ده كلام فارغ
ولا اخذت او ما اخدتش بالاسباب اراده الخالق هى اللى هتم
يعنى الى عنده مشكله هل سبب المشكله تصرفاته ولا الاراده الالهيه
طيب فرضا خلاص فيه مشكله و عايز يحلها و اخذ بالاسباب برضه ما اتحلتش
هيلاقى المستشيخ يقول سيبها على الله
طيب سابها على الله و دعا فى المسجد النبوى و دعا فى العمرة و دعا فى الحج و برضه ما اتحلتش
يعمل ايه تانى
يمين شمال مافيش فايده التجاء للدين او الكفر بيه برضه مش هيحل دعيت مدعيتش برضه مافيش فرق
تواكل او السعى و الاجتهاد برضه مافيش
السؤال هنا واحد كان على قدر هقول مش كبير يعنى ضعيف من الايمان بس على الاقل موحد و بيصلى بعض الفروض و مؤمن بأن فيه الله عادل يجيب الدعوات ............ دعا مرتين تلاته و تلاته مليون ....... مافيش اجابه دعا فى البيت و فى المسجد و فى الكعبه و فى عرفات برضه مافيش دعا الصبح و الظهر فى الفجر و وقت نزول المطر برضه ولا الهوا .......... بعد كل ده صديقه او صاحبه او جاره او واحد فى الشارع حياته ماشية من غير ما يقول يارب ........
الى بيدعى و حاله مش بيتغير ده مش يجيله وقت يزهق ...وقت ييأس و يحس ان الى خلقه خذله وقت ما كان محتاجله زى بالظبط واحد خلف واحد ورماه فى الشارع ........الى بيدعى و يأس ده مش هيجيله وقت يبطل دعاء ثم يبطل صلاه ثم يحس ان الخالق بيكرهه مهما عمل كويس مهما حاول يلجأله و يطلب المساعدة مش هيحس ان ماقدامهمش الا طريق ابليس الى يكرهه فى الدين و يشجعه على التطاول على الدين و كره الخالق ذاته .....