من الآخر سوق السيارات في مصر بقى كبير والطلب على العربيات الزيرو بقى كبير والبالتالي الأوفر برايس موجود تقريبا في كل العربيات المطلوبة والي عليها سحب بالسوق.

وأنا سألت ليه المورد الأصلي ذي شركة نيسان مصر توافق على كده، والرد كان انهم لازم يماينوا مع التجار عشان ميسوئوش سمعة العربية بالسوق عشان مش متوافرة عندهم. فيكون انها توازن ما بين الوكلاء والتجار في عدد العربيات الموزعة!

أما عن تأخر السيارة ونزولها، فالطبيعي ان أول نسخة بتنزل بتكون للدعاية مش للبيع والشراء ويكون جس نبض الطلب وكمياته للتعاقد مع المصنع لتوريد كميات متتالية كل شهر وفي حالة القشقاي أول دفعة رسمية هتكون في أبريل الجاي وبالتالي مفيش تأخير بالاستلام ولا حاجة!

أخيرا، أتمنة اني أفتدكم ووضحت حاجة من المعلومات الي أعرفها، ورأيي الشخصي ان سعرها طبعا هيغلى من دلوقتي لشهر 4 وده الي بيتكتب على ايصال الحجز ان السعر سيحدد عند الاستلام فالأفضل حجزها من وكيل لتعويض زيادة السعر والأوفر برايس الي في السوق كمان...وفعلا مش هتخسر حاجة!

ومعلومة مهمة للتجار، العربية المحجوزة لازم تستلم بنفس اسم الشخص الي حاجز عشان ما تصتنصحش وتحجز بكذا اسم وخلاص وتبيعها سوق سوداء بعد كده!