| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
النتائج 1 إلى 5 من 5

  1. #1

    الصورة الرمزية ashjo

    رقم العضوية : 169140

    تاريخ التسجيل : 08Dec2014

    المشاركات : 22

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: النترا

    الحالة : ashjo غير متواجد حالياً

    افتراضي تظبيط صوت النترا 2007 - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    السلام عليكم ورحمة الله

    انا عايز اظبط صوت عربية النترا 2007 .. العربية كل حاجة الصوت فبريكة ما عدا الكاسيت بايونير .. ما خدتش بالي من الموديل بتاعه بس هو في فتحة يو اس بي وده تقريباً اهم حاجة عندي دلوقتي :)

    بالنسبة لعدة الصوت .. انا عندي آمب الباين 640 وات 4 تشانيل ، وصب انفينيتي 10 بوصة

    صوت الاتنين كويس مبدئياً

    كده فاضل السماعات .. من خلال مشاركات الاعضاء المحترمين وتجاربهم .. فهمت ان افضل سماعات بيضاوي ممكن اركبها حالياً هي كينوود دبل بيس صناعة اندونيسي ان وجدت واتمنى ما الاقيش اقل من كده :)

    طيب هو الجي ام 4 تشانيل وانا موصل اتنين بريدج عالصب .. الاتنين الفاضلين كده هيبقو للسماعتين

    بالنسبة لسماعات الابواب !

    انا عندي الاربع ابواب فيهم سماعات .. وعايز اشيلهم واحط سماعات صوتها يكون أقل ما يوصف بيه .. رائع .. وفي البابين اللي قدام جمب المراية من جوه فيه تويترات بس صغيرة جداً

    محتار جداااااااااااااً بالنسبة لقصة الابواب دي .. عايز اعرف اربع سماعات للابواب وتويترين هيحتاجو آمب تاني ولا هيشتغلو على طول عالكاسيت ؟!

    السماعات الجديدة هتركب تحت الغطا بتاع السماعات الفابريكة اللي في الأبواب مكانها بالظبط ولا مش هينفع وفي الحالة دي لا قدر الله هيبقا الحل ايه ؟

    المكان الصغير جداً اللي على شكل مثلث يمكن اكبر من مثلث الجبنة النستو بحاجة بسيطة بتاع التويتر اللي في الباب اللي قدام ده هينفع يتفك برضه ويركب فيه تويتر اصلي ؟

    وبالنسبة لسماعات الابواب .. اللي على ما فهمت بتكون اسمها سماعات كومبوننت .. ويا ريت لو فهمت غلط حد يصححلي فكرتي .. برضه على حسب ما قريت من الاعضاء ان احسن حاجة سوني او الباين على ما أذكر .. عايز اعرف الطقم بيكون عبارة عن سماعتين ولا اربعة وتويترين ولا انا بشتري السماعات لوحدها والتويترات لوحدها !

    انا مشغل حالياً الجي ام والصب في البيت والصب مع انه 10 بوصة بس ما شاء الله صوته زلزال مع الجي ام مع اني ولا مراعي جودة الوصلات ولا نيلة ، والجي ام مديله الباور من الباور صبلاي بتاع الكمبيوتر

    لكن كل الدنيا متفقين على ان احسن جي ام للصبات بلا منازع هو السيمفوني ..

    فاذا كنت محتاج جي ام تاني للسماعات بتاعت الابواب .. يبقا في الحالة دي اجيب جي ام سيمفوني للصب ... واخلي الجي ام الألباين للاتنين البيضاوي ... مش هيتبقا برضه غير اتنين تشانيل لـ 6 سماعات في الأبواب !!!!

    معلش مش عارف اظبط المسائل في دماغي كويس ..

    بعدين عايز اعرف بالظبط ايه الوصلات اللي هحتاجها واحسن نوع واجيبها منين عشان انزل مشوار واحد اشتري كل الوصلات اللي هحتاجها من غير ما الف عليها كتير

    وبالنسبة للصب برميه في الشنطة بالبوكس ما بيتثبتش بحاجة ! .. وبالنسبة للصب نفسه والكون جمبه .. مش تفرق اذا كان الصب والكون ناحية الشارع او ناحية العربية ؟

    وهل ممكن يكون في كنترول زي سويتش عشان افصل الصب واشتغل عالسماعات بس لأن احياناً بكون مصدع ممكن اسمع اغاني بس على السماعات لكن مفيش قلب اسمع الرزع بتاع الصب ده

    وأخيراً .. انا عايش بقالي كتير اوي بالصب ده ولما جيت قريت ولقيت ان مقاسات الصبات بتفرق من 15 وطالع .. وجيت اقيس الصب بتاعي اتفاجئت انه 10 :)

    انا كنت فاكره 12 .. هو صغير فعلاً بس صوته فظيع .. وانا مش بقول ده مقارنة بلا شيء ... بركب ميكروباصات وتكاتك وبيكون حاطين صبات كبيرة وبوازيك والصوت عندي تمام جداً .. معرفش عشان الصب امريكي .. ولا الجي ام الباين .. ولا كارت الصوت بتاعي كرييتيف .. الله أعلم

    بس الواحد تحت اي ظرف بيبقا عايز احسن حاجة .. فهل لو جبت صب 15 او 17 او لو حصل معجزة ولقيت اكبر هيكون الفرق يستحق التجربة .. مع العلم ان الصب اللي معايا امريكي .. واللي في السوق دلوقتي غالباً 3 اربع ماركات ... بايونير .. سوني اكسبلود .. جي بي ال .. كينوود واغلبهم صيني او فيتنامي والاتنين عيانين بصراحة في الصناعة .. بس انا ما جربتش حاجة وعايز رأي الناس اللي جربت امريكي وصيني تقوللي .. جايز الدنيا اتطورت وانا نايم في بيتنا ... لأني بقالي فترة مش متابع ومن زمان واحد صاحبي كان قاللي على معلومة ان احسن جي ام للصبات هو السيمفوني وانا قلت ده تلاقيه ما شافش جي امات وقصده عالحاجات بتاعت التكاتك بس .. لكن اتفاجئت لما قريت رأي الناس في المنتدى هنا انه فعلاً ده احسن جي ام للصبات مع ان الناس هنا ما شاء الله دايسين ومجربين البانش والألباين وكل حاجة !!!

    بالنسبة للبوازيك .. على ما فهمت برضه ان صوت البازوكا زي صوت الشاكوش .. يعني صوت البيس من غير صدى بعديه ... على حسب ما فهمت من شرح احد الأعضاء صوتها زي مثلاً : ديب ........ ديب .......... ديب ، لكن صوت الصب بيكون معاه الصدى زي: ديننننننننننننننننننن، دينننننننننننننننننننننن .. devvvvvvvvvvvvvv ... وانا بحب اكيد الصوت العريض اوي اللي بيفضل يزن في دماغي ساعة ده مش الصوت الحاد اللي بحس كأن حد خبطني في دماغي .. فاذا كان ده برضه الفرق الصحيح بينهم مش انا فاهم غلط .. اعتقد كده المفروض اتجاهل فكرة البازوكا تماماً :)

    اشتري منين واركب فين .. كنت يوم الجمعة في التوفيقية .. وللاسف اتصدمت لما سألت على السجان ولقيت وكر مهجور جوه حارة جوه ممر قاعد فيه شوية ناس بتنش ومش عايزة تعمل حاجة وفيه صبين مرميين مفيش غيرهم اذا كان عاجبك ولا جي امات ولا اي حاجة !!

    فانا عايز مكان محترم اشتري منه .. على ما اذكر زمان كان ادريان بيبقا فيه حاجات جبارة ... بس الفرع اللي كان قريب في الدقي قفل .. معرفش ممكن اجيب منين دلوقتي .. وبالنسبة للتركيب بقا .. عايز اعرف فين الاقي واحد صنايعي يكون فنان يخلصني ويعرف اي حاجة غلط من ايه ويتصرف زي صوت زنة حاجة مش راكبة كويس .. اي حاجة يعملها صح

    وبالنسبة للرف الوراني .. اعتقد ان من الاحسن احط رف خشب واحط فيه السماعات الجديدة .. عايز اعرف الموضوع ده تبع مين .. اللي هيركبلي السماعات ولا هعمل الحوار ده فين .. وحد جربه في النترا 2007 عشان انا مش واصلاني الصورة كويس برضه هيكون عامل ازاي :)

    انا حاسس اني كتبت خمسين موضوع .. آسف جداً عالاطالة بس انا اول حاجة هعملها اول ما امسك العربية اني اظبط الصوت عشان ما بطيقش اسمع صوت الا A1

    متابع باهتمام :)


  2. #2

    الصورة الرمزية body7733

    رقم العضوية : 134094

    تاريخ التسجيل : 28Jan2013

    المشاركات : 1,702

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: Skoda Octavia A5 2007

    السيارة[2]: BMW M3 2002

    الحالة : body7733 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    مع احترامى لصاحب الموضوع
    إلا انك كاتب موضوع طويل اوى وطبعا معظم الناس هتمل من القراءه
    تانى شئ خد بالك ان الكتابه باللون الاحمر ده ممنوع لانه خاص بالادارة فقط
    فياريت تختصر الموضوع عشان نعرف نفيدك
    انا بصراحه قرأت الموضوع بس تهت ومبقتش فاكر الكلام اللى فوق من من الكلام اللى تحت
    فياريت تختصر الموضوع فى 3 او 4 بنود


    حسبى الله لا إله إلا هو عليه توكلت وهو رب العرش العظيم
    (لا إله إلا الله سيدنا محمد رسول الله)


  3. #3

    الصورة الرمزية ashjo

    رقم العضوية : 169140

    تاريخ التسجيل : 08Dec2014

    المشاركات : 22

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: النترا

    الحالة : ashjo غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة body7733 مشاهدة المشاركة
    مع احترامى لصاحب الموضوع
    إلا انك كاتب موضوع طويل اوى وطبعا معظم الناس هتمل من القراءه
    تانى شئ خد بالك ان الكتابه باللون الاحمر ده ممنوع لانه خاص بالادارة فقط
    فياريت تختصر الموضوع عشان نعرف نفيدك
    انا بصراحه قرأت الموضوع بس تهت ومبقتش فاكر الكلام اللى فوق من من الكلام اللى تحت
    فياريت تختصر الموضوع فى 3 او 4 بنود
    شكراً على اهتمامك وسوري على توهانك :)

    بالنسبة لطول الموضوع انا بحب اكتب كل استفساراتي مرة واحدة بدل ما كل رد اكتب عليه سؤال :)

    ولما بلاقي موضوع كده باخد اقتباس وارد على كل جزئية لو عايز :)

    بالنسبة للون الكتابة انا عامل اللون نبيتي او بني مش احمر :)

    بالنسبة للمفيد .. انا عندي عربية النترا الفين وسبعة وعايز احسن صوت ممكن من حيث النقاء والقوة والعلو والاحاطة وكل حاجة ... اللي عندي حالياً جي ام الباين 640 وات 4 تشانيل .. وصب انفنيتي كابا 275 وات فعلي عشرة بوصة .. الصب متوصل على قناتين ... وان شاء الله هاخد بنصيحة حضرتك لاغلب الناس باني اشتري سماعات بيضاوي كينوود دبل بيس صناعة اندونيسي واوصلهم على القناتين الفاضلين في الجي ام الالباين عشان اخد منهم احسن اداء ممكن ان شاء الله :)

    ده اللي انا ناوي اعمله وشايفه كويس ... واذا حد شايف تعديل او اقتراح يحسن من اي حاجة يا ريت يقول وانا مرحب بكل الاراء وبمشاركة الاعضاء

    بالنسبة لاستفساري اللي انا تايه فيه حالياً .. بعد ما اعمل كده ان شاء الله ... عندي الاربع ابواب فيهم سماعات .. وقدام جمب المراية من جوه في تويتر جمب كل كرسي ... انا عايز كل حاجة اوريجينال مش الفابريكة .. يبقا انا عايز اربع سماعات للابواب وتويترين .. اجيب سماعات ايه احسن حاجة ؟ وتويترات ايه ؟ وهل في طقم سماعات كومبوننت زي ما سمعت ومش فاهم يغطي كل ده .. يعني اربع سماعات للابواب وتويترين على بعض ولا بشتري السماعات لوحدها اتنين اتنين والتويترات لوحدها برضه ؟ وهل احجام التويترات كلها واحدة هتركب في المكان اللي انا مستغربه ده لأني شايفه صغير اوي ... وهل سماعات الابواب بعد كده هتحتاج جي ام ولا هتشتغل على الكاسيت على طول وما احتاجش جي ام تاني ؟ ، ولما احب اشتري الحاجات دي اشتريها منين

    ده بالنسبة للشراء .. بالنسبة للتركيب .. عايز اعرف واحد فني محترم يكون فاهم زي الشباب اللي هنا يعرف يركب الحاجات دي حلو اوي وما احتاجش ارجعله تاني ولا الاقي اي مشكلة بعد كده ، وعايز افهم موضوع الرف الخشب ده انا بعمله فين ولا هو اللي بيركب السماعات هو مسئول عن تظبيط الحوار ده ! .. وبالنسبة للابواب هكون ملتزم بمقاس سماعات زي السماعات اللي في الباب ولا هي كل سماعات الابواب مقاس واحد ولو المقاسات مش واحدة هيكون ايه الحل .. قص من الباب ؟

    وشكراً ..


  4. #4

    الصورة الرمزية ahmad--ezzat

    رقم العضوية : 6201

    تاريخ التسجيل : 22Feb2008

    المشاركات : 12,866

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: nissan sunny ex 2008

    السيارة[2]: Sonata 2013

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : ahmad--ezzat غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ههههههههههههه باشا..انت بتكتب كتير كده ليه
    ايه ميزانيتك طيب ؟

    م/ احمـد عـزت


  5. #5

    الصورة الرمزية ashjo

    رقم العضوية : 169140

    تاريخ التسجيل : 08Dec2014

    المشاركات : 22

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: النترا

    الحالة : ashjo غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmad--ezzat مشاهدة المشاركة
    ههههههههههههه باشا..انت بتكتب كتير كده ليه
    ايه ميزانيتك طيب ؟
    سوري يا جماعة .. اصلي شفت اراء كتير اوي فبقيت محتار في كل حاجة تقريباً :)

    عموماً يا باشا انا بصورة مبدئية عندي تقريباً نص العدة : الكاسيت والجي ام والصب

    يعني مش محتاج غير سماعات بيضاوي وسماعات الابواب .. وجايز جي ام لسماعات الابواب مش عارف هتحتاج ولا لا ..

    فمعتقدش محتاجين ميزانية .. المهم انهم يدو أداء ممتاز ما اندمش عليهم واحتاج ابيعهم بخسارة عشان اجيب حاجة تريحني :)



 

المواضيع المتشابهه

  1. تظبيط عفشة النترا 2010
    بواسطة msobhy في المنتدى هيــونــداى
    مشاركات: 8
    آخر مشاركة: 05-09-2014, 06:47 PM
  2. النترا 2007 اعلي اوبشن او لانسر 2007 السبورت
    بواسطة saeed85 في المنتدى قســـــــــم المقارنــــات
    مشاركات: 14
    آخر مشاركة: 07-06-2010, 03:52 AM
  3. تظبيط النترا
    بواسطة samihanwar في المنتدى هيــونــداى
    مشاركات: 12
    آخر مشاركة: 18-05-2010, 10:02 PM
  4. تظبيط هوندا سيفيك 2007
    بواسطة nader makram في المنتدى هـــــــوندا
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 27-03-2008, 02:01 AM
  5. تظبيط لانسر 2007 ؟؟؟
    بواسطة lovelorn في المنتدى كــماليــات السيـــارات و الإكسسوارات
    مشاركات: 8
    آخر مشاركة: 16-02-2008, 07:56 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2