شكرا يا فندم
انا فعلا خلاص صرفت نظر عن وضع الفلوس في البنك
وربنا يبعدنا عن الحرام ويكرهنا فيه
عرض للطباعة
ربنا يغنيك من فضله
بنوك اية وقرف اية
انتا كدة بتضيع نفسك
لو انا مكانك ومعايا نص المبلغ كنت بقيت حاجة تانية
ربنا يزيدك من نعيمة ويباركلك
ابعد عن حوار البنوك و شوف لك مشروع احسن
ومتخفش لو خسرت مفيش اى حد مبيخسرس المهم شغل دماغك
وافهم اصول الشغل واتعلم الدنيا ماشية ازاى
حطهم مقدم شقة 100 متر في الشروق او بدر ب 190 او 250 الف و كمل الباقي اقساط علي 4 او 5 سنين حسب امكانياتك لما تخلص اقساطها بيعها هتاخد علي الاقل ضعف المبلغ اللي انت دفعته يعني لو دفعت 200 هتاخدهم علي الاقل 400 بعد 4 او5 سنين اركن 100 متع نفسك بيهم عربية ولا ظبط شقتك ولا اي حاجة و حط ال 300 مقدم شقة برضو و قسط الباقي و افضل اعمل الدايرة دي فلوسك هتتضاعف كل 4 سنين مثلا مش بنك يديك 10% سنويا ودي تجارة مفيهاش ادني شبهة حرمانية
اخى الكريم اكثر العلماء خبره ومنهم الشعراوى رحمه الله عليه افادو ان العائد الثابت دا يعتبر ربا صريح مهما كان كبير او صغير ودا هو الحرام بعينه يعنى الموضوع اعتقد مش محتاج جدل كتير مش معنى ان بعض الشيوخ احلوه يبق نمشى وراهم وخلاص بس ربنا اعضانا عقل نفكر بيه
ذى مثلا القروض حلال ولا حرام وهل هيا ربا ولا مش ربا انا شخصيا كل ال شفتهم اخدوا قروض عندهم مصايب فى حياتهم انا مش بتكلم عن الحرمانيه انا بتكلم ان فى مصايب وحياتهم بايظه يبق اعتقد من ناحيه العقل انها حرام لانها لو حلال كان ربنا بارك فى الفلوس دى وبارك فى حياتهم مش كلها جحيم كدا
اخيرا ال بياخد فلوس بالربا فى ايه فى القرأن بتقول :- فأذنوا بحرب من الله ورسوله .... ودا كان عن الربنا هل هنحارب ربنا
ارجو ان تتقبل الكلام بصدر رحب وفى الاخر ال عايز ياخد فلوس بالربا براحته ولكن انا قلت ال يخلص ضميرى ويمكن واحد بس يكون كلامى سبب فى بعده عن الحرام والله اعلم