اولا اشكرك يا استاذ احمد علي وصف مشاركتي بالرائعه هي و لا رائعه و لا حاجه هي واقعيه و بناء علي تجارب شخصيه او تجارب من الاصدقاء
فعلا الموضوع عامل زي عرض السلعه و لكن لما فكرت بعمق اكتشفت ان اهل العروسه بيكون ليهم وجهه نظر
في دنيا اصبحت ماديه جدا و بلد علشان تقدر تعيش عيشه ادميه فيه محتاج فلوس كتير
يعني علشان تسكن في مكان نضيف ( كومباوند مثلا )ليه مواصلات او طرق كويسه و تودي ولادك مدارس كويسه و تاكل كويس و كده و تجيب مولد لزوم انقطاع الكهربا
محتاج فلوس كتير جدا
طيب هل الناس للي معاها الفلوس دي مش موجوده لا موجوده
يبقي انا ليه ابص للشاب المكافح اللي هيقول لبنتي الميزانيه بتاعتنا و دي منقدرش عليها و دي متنفعش و دي مش عارف ايه و الشاب ده علي الحسن الظروف هيبقي اكبر من بنتي ب 7 سنين او اكثر
و لا ابص للشاب اللي اتخرج و بقي جاهز نتيجه انه اهله ميسورين سواء من السفر لخارج مصر او انهم ربنا كارمهم جوه مصر و هيجيي لبنتي يجيب شقه في برج ايه و لا كومباوند ايه و يجيب عربيه صغيره ليها زي عربيته و يعيشها عيشه تمام التمام و نضيفه و كمان احتمال كبير يبقي في نفس عمرها فمتحسش هي انه اكبر منها
ده بالنسبه للأهل اللي نفسهم بنتهم تعيش احسن عيشه ممكنه
بالنسبه للشباب لا الشاب المرتاح شرير و مش راجل و عيل طري
و لا الشاب المتكرحت فقري و ميستاهلش انه يتجوز و لا انه يخش دنيا
من الاخر هو واحد كان رزقه انه يلاقي كل حاجه متيسره بزياده و انه يتولد بأمكانيات عاليه
و التاني مشكلته انه رزقه محدود و ان اهله ناس علي قدهم
اللي اوجد المشكله دي في العصر الحديث
هو ظهور الطبقه المرتاحه من الشباب بكثره بتفوات نسبه ارتياحهم المهادي
يعني زمان كنت تلاقي من كل 1000 واحد واحد بس ظروفه احسن من اللي في سنه
فبالتالي مكنش عامل خلل و الناس بتختار من العرسان ال 999 اللي ظروفهم شبه بعض فتبدء تبص علي الدين و الاخلاق و العيله بزياده شويه
لما الطبقه المرتاحه زادت و نسبه اعتماد الابناء علي الاهل زادت في التجهيز و المساعده في الجواز بقي الناس تحب تناسب الناس المرتاحه حتي لو اقل تدينا و خلقا من الناس المتكرحته
اصل البنت مش هتاكل دين و لا هتشرب اخلاق و لا لما هتطلب حاجه هتشتريها بطيبه جوزها
المشكله الاساسيه ظهرت في عدم التكافؤ يا استاذي تخيل كده انك اديت واحد في سباق جري فرصه انه يسبق زمايله ب بدقيقه قبل ما تضرب صفاره بدء السباق اكيد هيتغلب عليهم و هيكسب
اللي يخلي الواحد يستغرب فعلا هو كميه الناس اللي اعرفها اللي عماله تفكر و عيالها لسه في ابتدائي ازاي هيجيب لأبنه شقه علشان يجوزه فيها و هيحوش ليه اد ايه علشان مصاريف الجواز
متخيل حضرتك الفكر بقي عامل ازاي
في الاخر انا شايف ان كله رزق و زي ما كلنا عارفين و مؤمنين لا حيله في الرزق و لا شفاعه في الموت
المفضلات