هو انا فعلاً مش قادر افهم وجهة نظرك
هو انا فعلاً مش قادر افهم وجهة نظرك
واحد بيخطب بنتكبس هوا مسافر وهيتجوز هناكيعني هيا هتسافرله على هناكأو يتجوز هنا في فندق ويسافر وهيا تحصلهمعندوش شقة في مصرمش هيجهز لأن مفيش شقةهناك في بلد الهجرة المؤقتة هيأجر شقة ويجيب عفش على قده على ما يرجع مصر=تمام=إنت هتعمل معاه إيه أو هتتفق على إيه لبنتك ؟
ـ
لو مش ضامنه اساسا مش هاجوزهاله و مش شيك و لا قايمة اللي هيطمنوني على اغلى ما املك (بنتي)
انا اختي اتجوزت كدة فعلا..
الراجل كان دافع مقدم شقه.. جاب شبكه واتفقنا علي مهر نص عفش الشقه لما يستلمها.. عمل شهر عسل ودفع النص في الفرح
وضامنينا طبعا والا مكناش قبلناه.. والحمدلله مش ندمانين
انما اقبل واحد يباه جزء من العيله واخد منه ايصالات وكمبيالاتوالشغل ده يباه انا مش شايفه راجل اصلا
حضراتكم دلوقتی فی نقطتين فی الموضوع :نقطة الاستحقاق ونقطة الكتابة
انا مش عارف هل الخلاف فی النقطتين ولا فی الثانية فقط اعتقد ان الاولی مفيهاش خلاف وفقا للشرع اللی ألزم الزوج بتجهيز بيت الزوجية بما يطيق ودفع مهر يسير عليه من غير ما اثقال وان اللی حاصل فی بلدنا من مشاركة الزوجة ده امر مستحدث للتيسير علی الشباب وكذلك الزوج مطالب بالانفاق علی زوجته حتی ولو فرض انها تعمل فمالها خاص بيها يبقی حضرتك دلوقتی مدين للزوجة لانها شاركت معاك فی التجهيز ودين آخر وهو انك مدفعتش مهر لوليها وبالتالی بتكبتلها الدين بما احضرت هی ودين المهر بتكتبلها بيه ما احضرته انت كبدل اما الشيك فهو بيكتب لانك ما دفعتش مهر وما جهزتش شقة وممكن بعد ما يرجع من السفر يخلف وعده ويقعدها عند والدته وده مش حاجة وحشة لكنه خلف الاتفاق او بدل ميجيب شقة فی المدينة اللی احنا اتفقنا عليها يجيب شقة فی آخر الدنبا ويكلف الناس مشقة او يقول مش جايب شبكة وده برضة مش عيب ولكن خلاف الاتفاق او او او واحنا فی زمن خراب الذمم فالموضوع تقنين للشروط ووضعها فی الحيز السليم ليس اكثر فلنفترض جدلا ان احنا سلمنا بالنقطة الاولی والمشكلة دلوقتی ان احنا نكتب ولا ده تخوين وعدم ثقة وبالتالی ننتقل للنقطة التانية واهی امر الكتابة للدين.
ولازم نستشهد فی هذا الموضع بسورة البقرة
: ( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا تَدَايَنتُمْ بِدَيْنٍ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى فَاكْتُبُوهُ وَلْيَكْتُبْ بَيْنَكُمْ كَاتِبٌ بِالْعَدْلِ وَلا يَأْبَ كَاتِبٌ أَنْ يَكْتُبَ كَمَا عَلَّمَهُ اللَّهُ فَلْيَكْتُبْ وَلْيُمْلِلْ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ وَلْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَلَا يَبْخَسْ مِنْهُ شَيْئًا فَإِنْ كَانَ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ سَفِيهًا أَوْ ضَعِيفًا أَوْ لا يَسْتَطِيعُ أَنْ يُمِلَّ هُوَ فَلْيُمْلِلْ وَلِيُّهُ بِالْعَدْلِ وَاسْتَشْهِدُوا شَهِيدَيْنِ مِنْ رِجَالِكُمْ فَإِنْ لَمْ يَكُونَا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتَانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنْ الشُّهَدَاءِ أَنْ تَضِلَّ إِحْدَاهُمَا فَتُذَكِّرَ إِحْدَاهُمَا الْأُخْرَى وَلَا يَأْبَ الشُّهَدَاءُ إِذَا مَا دُعُوا وَلَا تَسْأَمُوا أَنْ تَكْتُبُوهُ صَغِيرًا أَوْ كَبِيرًا إِلَى أَجَلِهِ ذَلِكُمْ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ وَأَقْوَمُ لِلشَّهَادَةِ وَأَدْنَى أَلَّا تَرْتَابُوا إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً حَاضِرَةً تُدِيرُونَهَا بَيْنَكُمْ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَلَّا تَكْتُبُوهَا وَأَشْهِدُوا إِذَا تَبَايَعْتُمْ وَلا يُضَارَّ كَاتِبٌ وَلَا شَهِيدٌ وَإِنْ تَفْعَلُوا فَإِنَّهُ فُسُوقٌ بِكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَيُعَلِّمُكُمْ اللَّهُ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ (282) وَإِنْ كُنتُمْ عَلَى سَفَرٍ وَلَمْ تجِدُوا كَاتِبًا فَرِهَانٌ مَقْبُوضَةٌ فَإِنْ أَمِنَ بَعْضُكُمْ بَعْضًا فَلْيُؤَدِّ الَّذِي اؤْتُمِنَ أَمَانَتَهُ وَلْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَلَا تَكْتُمُوا الشَّهَادَةَ وَمَنْ يَكْتُمْهَا فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ) البقرة/282-283 .
فمن الواضح انه يندب او يستحب الكتابة ولا تجب الا ان بعض العلماء أوجبها للفظ فاكتبوه.
زی مثلا لما اخويا يقترض منی مبلغا من المال هل لما انا اكتبه يبقی انا قليل الاصل ومش شايفه راجل يقدر يلتزم بعهده لا طبعا والا مكنتش اسلفه من البداية طالما شايفا مش اهل للسداد والوفاء بالعهد وهل يبقی كده انا مخون اخويا اللی مأمنه علی بناتی وهو محرم ليهم لا خالص ده حفظ للحق وضمان عدم ضياعه وأظن الاخ مش جزء من العائلة زی النسيب ولكنه صلب العائلة نفسها اما لو حضرتك مش عايز تكتب ده براحتك وشیء يرجعلك ومحدش يلومك فيه لكنه خلاف الاصلح
وإليك بعض الأقوال:
فإذا لم تكتب الدين ولم تشهد عليه ولم تأخذ رهنا فلا تأثم بذلك ، والآية نفسها تدل على هذا ( فَإِنْ أَمِنَ بَعْضُكُمْ بَعْضًا فَلْيُؤَدِّ الَّذِي اؤْتُمِنَ أَمَانَتَهُ وَلْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ ) والائتمان يكون بعدم توثيق الدين بالكتابة أو الشهود أو الرهن . ولكن في هذه الحال يُحتاج إلى التقوى والخوف من الله ، ولهذا أمر الله في هذه الحال من عليه الحق أن يتقي الله ويؤدي أمانته ( فَلْيُؤَدِّ الَّذِي اؤْتُمِنَ أَمَانَتَهُ وَلْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ ) . انظر : تفسير السعدي ص : 168-172 .
وإذا لم يُكتب الدين ثم أنكره المدين أو ماطل بسداده ، فلا يلومَنَّ الدائنُ إلا نفسَه لأنه هو الذي عَرَّض حقه للضياع ، وقد ورد عن النبي صلى الله عليه وسلم أن الدين إذا لم يُكتب ، فإنه لا يقبل دعاء الدائن على المدين إذا ماطله أو أنكر الدين . فقال صلى الله عليه وسلم : ( ثلاثة يدعون الله فلا يستجاب لهم . . . وذكر منهم : ورجلٌ كان له على رجل مال فلم يُشهد عليه ) صحيح الجامع (3075) .
.وامرأتين .
والنقطة القادمة ده مهمة جدا فی سياق الموضوع :للدائن أن يطالب المدين بتوثيق الدين برهن يقبضه الدائن ، والفائدة من الرهن أنه إذا جاء موعد سداد الدين وامتنع المدين من الوفاء ، فإن الرهن يباع ويُستوفى منه الدين ، ثم إن بقي من ثمنه شيء رُدَّ لصاحبه وهو المدين .
موضوع القايمه والشيكات ديه اختراعات غريبه
سببه ان الناس بقيت بتغالى فى طلباتها يعنى يطلبو حاجات اعلى من امكانيات الشباب وبعدين يساهموا معاهم وفى الاخر يقولى اكتب قايمه عشان انا جبتلك حاجات كانت عليك اصلا
على فكره الشرع اجبر ان الزوج انه يتحمل تكاليف الزواج بس مأجبروش انه لازم يشترى شقه بنص مليون جنيه وتكون 3 اوض وريسيبشن وكلهم مفروشين احسن حاجه ووو ......
اللى عاوز يساعد اهلا وسهلا بس ميلزمنيش بوصلات امانه اللى مش عاوز ومش عجبه اللى عنده اهلا وسهلا برضه هوه حر
خلاصه الكلام لا يكتب قايمه او شيك قبلو بظروفك كده اهلا وسهلا مقبلوش يفكس الجوازه ديه اصلا
ده لو انا مكانه حعمل كده و انا فعلا لما كنت بتقدم لحد ويطلب الطلبات الغريبه ديه بسيبه وامشى
أنا مش شايف إنه زي وضع أختك...إنت بتقول أختك إتجوزت كدهولم تقل إن جوزها خدها وسافر قبل أي حاجه من الكلام دهوفي النهاية برضه رغم إنه مش مسافر على فهمي من ردكأخدته منه شبكهومهر نصف العفشوعمل شهر عسلوعمل فرحطيب ليه بتتقبل شروطك ديورافض شروط الناس التانية اللي الراجل مسافر وأبيض !!!!!!!!!!!!!
-
الأمر هنا يتوقف على قيمة الشبكة وهل متفق على كونها كامل المهر
إذا أتفق على كونها كامل المهر
فلا حاجة لأي شيء آخر
فقد تم إستيفاء شروط الزواجـفي حال كونها شبكة رمزية لا تقوم مقام مهر المثلأو لم يتفق على كونها كامل المهر لرمزيتها وبساطتهاوقتها يتم عمل قائمة بجزء من العفش فقطهذا الجزء يماثل مهر المثلوفي هذه الحالة تدخل الشبكة في القائمة
أو
يكتب في عقد الزواج قيمة تلك الشبكة مهراً ومن ثم لا تكتب في القائمة=مهر المثلهو ما يطلق على المهر السائد لمماثلة تلك الفتاه من مجتمعها القريب
بمعنى أنه في بلدة كذا المهر سواء كان قائمة منقولات أو كاش هو في حدود 30 ألف جنيه
عندها يسمى مهر المثل 30 ألف جنيه
ـ