زملائي الأعزاء
انا عضو فديم بس حبيت اني اخش بأسم تاني علشان احيكلو على مشكلة اسرية منغصة عليا عشتي وطالب نصيحتكو الغالية فيها.

الموضوع باختصار مراتي سايت البيت ولمت هدومها وخدت الدهب بتاعها وابننا الرضيع (شهران) وراحت لبيت اهلها.
تعالو نبتدي الحكاية:
انا متجوز صالونات من 2 سنة
وجهنا بعض المشاكل في الأنجاب وبقضل الله بعد اكتر من سنة حصل حمل بعد كورس علاجي لينا احنا الاتنين.

طول الفترة لغاية منتصف الحمل كان زوجنا سعيد فعلا وكنا بنخاف على بعض.

في النصف الأخير من الحمل بدات حماتي المصونة التدخلات ( انا عاوزة بنتي تقضي اخر شهر معايا& تلعب في دماغها علشان تخرج تتفسح معاهم بدوني بدل متعدي مكتئبة لوحدك.....)

أخر شهر في الحمل اعربيت زوجي عن عدم احتمالها للمشاور من البيت لمكان عملها وعاوز اعد عند ماما لغاية ما أولد . اعترضت وقولتلها خدي اجازة لغاية الولادة .اكتئبت وعيطت وخف على في بطنها وودينها عند امها ومسائلتش لمدة اسبوع وجيت في مرة اروح أزورها لقيتها خرجت مع امها واخوها تتفسح وانا ماعرفش .المهم عملت مشكلة وقولت لأبوها وفي النهايةبعد تدخلات من اهلها. في النهاية تقبلت الوضع لغاية الولادة وعلشان الي في بطنها.

ساعة الولادة اهلها عملو مشاكل مع اهلي .قالو انهم جايين يتنكو عليهم وده ماحصلش...

بعد الولادة راحت قعدت عند امها اسبوعان قلتلها كفاية كدة نرجع البيت قالت مش دلوقتي زعقتلها ادام ابوها وامها ومشيت روحت البيت لقيتها بعتالي رسالة انا ارجع البيت وقت ما أحب مش بالأمر . سبتها اسبوع كمان وقلت اروح الم الموضوع . أهلها طلعو فيا زي الكلاب السعرانة وزعقتلم انا بردة وفي النهاية بعد يومين روحت خدتها على البيت وقولنلها ان اسف مش هاروح عند اهلك تاني بس اتني روحي قضي معاهم يوم كل اسبوع.
بدأت تسوق العوج تقولي ده بابا عمل سبوع للولد (الفترة الي ماكنش بروح عندهم ) دول كانو طيرين بينا انا مش هعرف اعيش من غيرهم &انا عاوزة اقضي 3 ايام العيد مع ماما اتجننت وقولت هو يوم واحد. وبعت أمي لأهلها ابلغهم برسالة خفو من التدخلات حياة بنتكم في خطر . بعد ما أمي ركبتهم الغلط أعتذرو لبها وباسو راسها...

الوسوسة الجديدة أم مراتي أفادت بضرور تركيب وسيلة لمنع الحمل والأنتظار حتى 2 سنة للطفل الثاني وبدأت مراتي رحلت النكد . شرحتلها ان ظروفنا الطبية تستوجب عدم استخدام الموضوع ده لأني بعد سنتان هكون شارفت على الأربعين وهي عدت الثلاثين وبالتالي فرصة نجاح العلاج هيبقى صعب . ماقتنعتش وقالت ده حياتي وقراري وانا الي بحمل مش انت . المهم في احد النقاشات كنت راجع من الشغل حالتي النفسية سيئة لوجود موضوع هام هي عارفة بيه وبردة قعدت تزن ونقول لو مارحوتش معايا انا هاروح لوحدي . قولتلها لو روحتي هكسرك ايديك ورجليكي والي هيروح معاكي ليلتو مش فايته هو انا ماليش كلمة في البيت الي عاجبو على كدة ماش والي مش عاجبو يغور.
تاني يوم صباحا استنت لما نزلت الشغل وجه ابوها يتسحب على السلم علشان شقة امي تحتيا (وديه الى باس رأسها اعتذارا عن افعاله من أقل من شهر)و شالها شنطة هدومها و هدوم الولد والدهب وفلوس كنا مخصنها للولد (من نقطة وخلافة) . ولقيت رسالة على موبايلي انا عند اهلي.

السؤال تنصحوني بايه انا اتخنقت.