السلام عليكم جميعًا،،

من أسبوع اشترى الوالد أول عربية بي ام دبليو بالنسبة له موديل 318i 2009 عامله 100 الف كيلو متر، أوتوماتيك بدون iDrive، وتم فحصها بواسطة فني والحمد لله (كانت) العربية صفقة ممتازة من حيث الحالة والسعر. الي حصل إنها مشيت الف كيلو متر (سفر)، وجت أول امبارح وقفت مرة واحدة وهوا ماشي بيها (على سرعة 100كم/ساعة تقريبًا) وتقريبًا، ولقلة الخبرة بقيادة الأوتوماتيك كان قارص (RPM 5 مثلًا). ركن على جنب الطريق وحاول يدورها لكن لا حياة لمن تنادي. اتصل بكهربائي وحاول يدورها ببطارية تانية بدون فايدة، جاب ونش ونقلها للورشة وجاب ميكانيكي وفك المارش وقاله محروق، وغيره بواحد استيراد وركبه وجرب يدور العربية لكن كانت تقيلة جدًا في الدوارة، قاله العربية ناقصة زيت، وبناء على كده نزل الزيت كله وحط لها زيت (النجمة على سبيل التجربة) ودور العربية اشتغلت ودارت لكن فيها صوت غريب. وهنا الميكانيكي قال له إن العربية محتاجة شورت بلوك.
ده الي فهمته نقلًا عن الوالد (أنا للأسف متواجد في النوبة حاليًا لظروف العمل والحاج في المنصورة).
قدر الله وما شاء فعل ..

الأسئلة:

- منين يقدر يشتري الموتور/الشورت بلوك (سواء في المنصورة أو القاهرة أو أي مكان آخر) بسعر كويس ويكون بحالة ممتازة علشان ما يعانيش منه في المستقبل؟

- في حالة ما إذا لم يتمكن من إنه يلاقي نفس الموتور، هل ممكن يركب موتور لموديل عربية آخر (320 مثلًا أو ما شابه)؟

- وأنا بدور على الانترنت عن عناوين أو أرقام، قرأت عن مشكلة نقص الزيت في الموديل ده، هل الموضوع ده حقيقي ومنتشر؟ وهل ممكن يكون ده السبب في الي حصل؟ وازاي ممكن يتجنب حاجة زي كده؟

شكرًا جزيلًا مقدمًا،،