اخوانى الاعزاء ....السلام عليكم

ذكرت فى مشاركة سابقة وجود اصوات مختلفة من الطابلوه...منها صوت التزييق المستمر ومنها صوت شخللة صاجة مع المطبات .

قابلنى المهندس تامر بتوكيل العبور والحقيقة كما ذكرت سابقا راجل ذوق واخلاقه عالية اوى ...قلتله انى جاى اظبط الزوايا اللى ملحقناش نعملها فى صيانة الالف بالاضافة للاصوات الصادرة من الطابلوه .

طلع معايا المهندس مصطفى وهو لا يتخير عن المهندس تامر من ناحية الذوق والاخلاق .
طبعا اخدنا شوية وقت الى ان استطاع سماع الاصوات التى اسمعها واقتنع بوجودها بالفعل ...واثناء التجربة قلتله صراحة هل ما اسمعه هو الصوت الناتج عن العيب المعروف فى علبة الدريكسيون ؟؟
فاجاب مؤكدا ان ده حاجة تانية وان صوت الخبط الناتج من عيب علبة الدريكسيون بتحسه كأنه من تحت العربية !!!
اما ما نسمعه الان فهو من الطابلوه نفسه .
وقالى ان عيب علبة الدريكسيون ده موجود فى موديلات 2007 والنصف الاول من 2008 ( باللفظ كما قال )
اما 2009 فالمفروض (خدوا بالكم من كلمة المفروض) المفروض انه غير موجود لانه الى الان لم تظهر المشكلة فى موديل 2009 .

طبعا كان ردى عليه ان ده طبيعى لان موديل 2009 لسة جديد وغالبا لو حيظهر حيبقى بعدين شوية ....فقالى ( وده كان كلام المهندس تامر برده) ان العيب كان بيبان من اول 5000 كم.
طبعا انا مش عارف بدقة طبيعة ومكان الصوت فى حالة وجود ذلك العيب فى علبة الدريكسيون واللى مروا بالتجربة يقدروا يوصفولنا الصوت ده بدقة اكتر .

المهم نرجع لموضوعنا :

اولا : صوت التزييق المستمر من الطابلوه ناتج عن احتكاك فواصل الطابلوه مع بعضها وهى بلاستيك فى بلاستيك فبتعمل صوت التزييق والطقطقة المستمرة كأن الطابلوه سايب من بعضه !!
المهندس مصطفى قالى مش حضحك عليك واقولك حربط الطابلوه لانه ملوش تربيط ودى طبيعة العربية !!!
طيب الحل ايه ؟....تتأقلم على الصوت ! .

ثانيا : صوت الصاجة اللى كان جى من السماعة الشمال امام الدريكسيون كان بسبب كونترول الانذار اللى مكنش متثبت كويس ولما ثبتوه بأفيز اضافى راح الصوت .

ثالثا : ظبط الزوايا الحقيقة ( وعلى عكس ما كنت متوقع منهم ) الحقيقة عملوه باحتراف شديد جدا وكان المهندس مصطفى ربنا يباركله واقف على ايدهم وهم شغالين وكانوا اتنين غير المهندس مصطفى , واحد جوه العربية وهى مرفوعة وواحد تحت والمهندس مصطفى امام الكمبيوتر ....واتظبط تمام الحقيقة والحمد لله الحدفة اختفت تماما .

اما عن الاصوات التى ما زالت تصدر من الطابلوه وهى احيانا طقطقة واحيانا تزييق فما زالت مستمرة وللاسف ظهر صوت جديد حيجننى برده لكن ده مش طالع من الطابلوه ولكن طالع من منطقة الدريكسيون وبيظهر فقط لما تعدى على مطبات او ارض متعرجة تعرجات كتير وتكون سرعتك بطيئة ...وبيبقى صوت خبط او نقر تحس انه طالع من ورا الدريكسيون نفسه .

هل برده ده نتيجة البلاستيك الخفيف المحيط بالدركسيون وعداد السرعة ولا ده العيب المتعلق ببارة الدريكسيون اياها المعيوبة ؟؟!.
المهندس تامر اكدلى ان العيب لما بيظهر مبيكنش موجود الا فى باره الدريكسيون اللى وراه على طول وهى دى بس اللى بيتم تغييرها وليس شىء اخر .

المهم انى قررت اتابع الاصوات دى وفى صيانة ال 5000 كم نبقى نشوف معاهم التطورات ونكشف من جديد.

كلمة حق ارى من الواجب ذكرها رغم عيوب التوكيل اللى كلنا عارفنها وعلى راسها اسعار قطع الغيار النار او عك الفنيين احيانا ....وهى ان المهندسين يشعروك انك فى امان معاهم وانهم لن يتخلوا عنك مهما ظهر من عيوب او مشاكل ومهما تكررت وان العربية بتاعتهم سواء الان او بعدين وانه حتى لو مكنش المفروض عيب علبة الدريكسيون يظهر فى موديلات 2009 الا انهم اكدولى اننا مع بعض ولو ظهر اى جديد فهم مسؤولين عن معالجته وانهم حريصين جدا جدا على ثقة العميل وعلى كسب رضاه وعلى سمعة التوكيل ومراكز الصيانة .

وانا شخصيا رغم عدم رضائى الكامل عن عفشة العربية الا انى مشيت من عندهم وعندى احساس الامان ده اللى عادل جزء كبير من توتر الاصوات اللى يسمعها مع كل مطب .

حتة الاسعار فكل التوكيلات بصراحة غالية بدءا من الصينى الى الماليزى الى اليابانى والالمانى والفرنسى ...الخ .

يبقى الفيصل هنا بين التوكيلات هو علاقتهم بالعميل وحرصهم عليه .

واحيانا من حرص الوكيل على عملاؤه ممكن يعيد النظر فى اسعار قطع الغيار لكسب مزيد من الثقة ومزيد من المبيعات .
وانا شايف ان توكيل بالاخلاق العالية دى فى تعامله مع عملاؤه هو توكيل لين وقابل للتشكيل واننا لو كونا تكتل وتحرك جماعى فى هدوء وبنفس درجة الذوق والادب بتاعهم اعتقد نقدر نغير ونعالج عيوب كتير .

ومتابعين معاهم ومتابعين مع بعض وما دمنا فى تكاتف فباذن الله حنقدر نتغلب على اى صعاب او مشاكل مع التوكيل مستقبلا لا قدر الله .