مساء الخير لكل شباب المنتدى
انا كنت كتبت المشارك دي في قسم البروتون بعد ما جالي حالة حماس من ان الاعضاء عاوزين يخدوا خطوة ايجابية نهائية لحل اغلب المشاكل مع التوكيل... بس للاسف ملقيتش غير اعجاب بالفكرة ومفيش خطوة ايجابية اتاخددت فقلت اخلي الفكرة على المتدى العام يمكن مجموعة تانية يحب تنفذها. الفكرة باختصار عبارة عن :
- احنا ممكن نكتب صيغة موحدة للشكوى ونرفعها على المنتدي ويكون عليها اللوجو بتاع المنتدي (بعد استأذان المشرفين)
2- كل ملاكي العربيات (ماركة واحدة بكل فئاتها) يطبعوا الصيغة نسختين .
3- طبعاُ تكون اول شكوه موحده وهي ارتفاع سعر قطع الغيار وتدني خدمة ما بعد البيع (واي شكوى خاصة بتقبلك مع التوكيل).
4- يتم إرسال نسخة لقسم الشكاوى و نسخة إلى رئيس مجلس الإدارة. وبكده حنكون متأكدين ان الشكوى حتتناقش.
5- كل واحد يكتب اسمة / نوع العربية / الموديل / رقم الموبايل / رقم الشاسية / رقم الموتور / رقم الفاتورة الصادره من التوكيل بتمن العربية وده علشان يتأكدوا ان الشكوه مقدمة من ملاك العربية مش اي حد.
6- يكون في ملحوظة في اخر الشكوى ان لو لم يقم مقسم خدمة العملاء بالرد على هذه الشكوى خلال 15 يوم (اي مده انتوا تحددوها) سوف ترسل نسخه من الشكوى إلى جهاز حماية المستهلك + قسم الشكاوي في بلد المنشأ. ( تهديد جامد ومش هزار )
7- اكيد اكيد لما حيلاقوا عدد كبير من الشكاوى مبعوت بالبريد ومصمم بنفس الطريقة (نفس الشكل والفورمات) وعليه نفس الشعار ويحتوى على نفس المشكلات وكمان يتأكدوا ان اللي باعت دول ملاك حيفهموا ان ملاك العربية متوحدين ومتصلين ببعض. ( ودي نقطة مهمة جداُ تخلي التوكيل يعيد حساباته)
8- يكون في جدية في الموضوع وفعلاً بعد 15 يوم لو مفيش رد يتم ارسال نفس الشكاوي إلى جهاز حماية المستهلك وطبعا دي حتبقى قضية كسبانة كسبانة للجهاز. (حيقدر يضغط على التوكيل لحلها)

بس علشان نكون مشيين الطريق صح افضل ان محامي متخصص او حد فاهم في القانون هو اللي يكتب المقدمة لأن الموضوع محتاج لباقة وصيغة نشفة شوية علشان يحسوا بالتهديد وان الموضوع بحد مش هزار....
ااكيد في حد من الاعضاء الافاضل ممكن يكتبلنا الصيغة دي ويعملنا احسن تصميم ليها ...
وفي نفس الوقت دي حتكون طريقة كويسة جداً لانتشار المنتدى واثبات قوته ومدى تأثيره (ومش بعيد بعد فترة تلاقي عروض خاصة للاعضاء من الوكلاء)...
الوكلاؤ لازم يعرفوا ان هما مش مسكنا من رقبتنا علشان العربية عجبتنا واشتريناها
المستهلك هو المتحكم.... ولو اتحدنا في الموضوع ده ونجحنا حنكون قوة ضاربة ولينا كلمة وحيعملنا 10000000 حساب ودي حتكون خطوة اجابية مننا كمستهلكيب بدل ما نعد نستنى الوكلاء هما اللي يخدوا خطوه.

ارجو ان الفكرة تكون عجبتكم،، انا عارف انها طريقة هجومية وفيها مخاطرة بس الهجوم افضل وسيلة للدفاع ...
بصراحة انا زهقت من كتر الانتظار ومفيش حاجة ببتغير وكل يوم اقول بكرة كل حاجة حتتعدل ولكن بكرة مش بيجي.

في انتظار مشاركتكم، ولكم جزيل الشكر.