مبروك مقدما ع العربية
والحمد لله انك بخير بعد الحادئة ثانيا

نخش في ثالثا بقه

اي قيادة آمنة في الدنيا ليها شروط ميختلفش عليها اتنين زي ايه نقول زي ايه :

1-او حاجه تعمليها لما تركبي العربية حتى قبل ما تدوري تربطي حزام الأمان ولو فيه عطل او مش موجود لازم تصلحيه او تشتريه لانه مهم جدا جدا جدااااااااا ..

2-تتأكدي ان العربية ممورة يعني مش آخده غيار .. ويفضل تعودي نفسك تدوسي دبرياش قبل ما تدوري عشان حتى لو العربية آخده غيار متمشيش وتخبط اي حاجه قدامك لا قدر الله ..

3- قبل التحرك بالعربية وأثناء التسخين التأكد من ان المراية الداخلية والمراية الجانبية مظبوطين والرؤية فيهم مظبوطة يعني يكونوا كاشفين جمبين العربية والطريق وراكي ..

وقبل ما تطلعي تبصي في المراية وحتى لو ملقتيش حد عودي نفسك على الاشارات .. ليه بقه .. عشان تبقى عادة عندك وعشان فيه اوقات تبصي في المراية مش بتلاقي حد ومرة واحده تلاقي حد عدى من جمبك وتقولي ايه ده جه منين .. بيكون في مكان اسمه النقطة العمياء ودي مش بتظهر في المراية العادية .. عشان كده معظم العربيات الحديثة المراية الجانبيه فيها جزء فيه خط بالطول وبعده زاوية الرؤية بتكون مختلفة عن باقي المراية عشان تكشف النقطة العمياء .. فبنبهك تاني لازم تدي اشارة وتبصي كويس في المراية ..

4-بعد كده لما تطلعي ع الطريق كان نفسي اقولك خليكي ع اليمين .. بس بمااننا في مصر هقولك حاولى دايما تنكوني ع اليمين طول ما الطريق مفتوح لكن لو منطقة كلها ميكروباصات وكده خليكي ع الشمال عشان متتلبخيش بانك تتفادي اي سواق ميكروباص يقف قدامك مرة واحده .. ومهما حد زمرلك متتخضيش وافتكري دايما ان الشارع ملكك انتي كمان لكن في حدود الادب بمعنى اني امسك جمب ومليش دعوة بحد لكن مش امشي في الوسط واقول مليش دعوة ..

5-حاولي دايما تشغلي قرآن هيهديكي .. ولو بتسمعي أغاني متعليهاش ع الاقل دلوقتي عشان تركزي .. وانا انصحك بفيرووووز .. وصفة سحرية بجد في الهدوء ..
ولو جالك تليفون اركني على جمب وادي انتظار واتحركي بنفس الخطوات السابقه بعد ما تقفلي التليفون .. اوعي تتكلمي وانتي سايقه .. ومتفكيش الحزام حتى لو مش ماشيه وراكنه طول ما انتى جوا الحزام مربوط..

6-لو حصل ولقيتي اتنين بيشدوا مع بعض وغرز وحركات ملكيش دعوه واعتبري انهممش موجودين وخليكي في الطوالي الي انتي ماسكاه .. حتى لو حسيتي انه هيخبطك هدي بشويش مكتبسيش فرامل وخليكي في خط مستقيم دايما ..
وافتكري دايما قبل ما توقفي العربية تبصي في مرايتك ان مفيش حد لازق وراكي لو فيه هدي وادي انتظار لحد ما الي وراكي يهدي وبعدين اديله اشارة للناحية الي هتركني فيها

دول شوية نصايح ع الماشي وربنا يوفقك وزي ما استاذ سمير قالك كله بالتعود ..

ربنا يوفقك