السلام عليكم ....

بصراحة مش عارف اقول اية ...

بس بجد اللي بيحصل ده قمة في التهريج و التسيب و عدم الإنضباط و اللي في رأيي بيكون نتيجته ارواح و ممتلكات ناس...

رسالة الى وضع قوانين المرور الجديدة ... بجد انا عايزك تيجي تتفرج على اللي بيحصل في الطريق الدائري في المنصورة ... (( نكـــــــــــــــــــــت بصراحة )) !!

و من مظاهر التسيب و التهريج الآتي :

- طبعاً الطريق اصبح مفيش فيه مطبات غير عند اكاديمية السلاب ... غير كدا الطريق سريع و البقاء للأقوى ( او الأسرع !! )

-طبعاً لو لقيت يوتيرن (u turn) لازم تقف في الحارة السريعة عشان تلف ... و طبعا العربيات النقل بتكون ماشية على 90 كم كأقل تقدير... و يا سلام لو عربية واقفة عشان تلف اليوتيرن ... تلاقى العربية النقل خدت غرزة كأن اللي سايق سايق توك توك مثلاً ....

-عربيات واقفة على يمين الطريق في الملفات ( مهما كان السبب في ده تهريج ..) خاصة ان الطريق اساساً حارتين فقط !!

-عربيات كارروا ماشية عكس الإتجاه و في الإتجاه و اخرى واقفة عشان تلف اليوتيرن !!!!!

-عربيات بتمشي في عكس الإتجاه .. و اصبح الموضوع شئ عادي ... لأن مكان اليوتيرن هناك مناسب انه يختصر .. فأصبح عادييييي جدا انك تلاقيي واحد ماشي عكس الإتجاه في المنطقة دي ( طبعا شباب المنصورة الصورة واضحة عندهم .. )

-اعمدة النور: و أنا جاي من الكلية النهاردة ( الساعة 4.30 عصرا ) الأعمدة كلها منورة !! و لسة من يومين مروح من عالطريق المتخلف دا بالليل و الأعمدة كلها مطفية و الطريق دا بصراحة من غير أنوار متسوقش عليه ... ( مفيش حاجة في نص الطريق تمنع ضوء اللي جاي في الإتجاه الآخر )

- آخر حاجة كانت النهاردة ... و هي دي اللي خلتنى افتح التوبيك دا.. توك توك على الطريق الدائري ... طبعاً في طريق سريع زي ده اصبح الموضوع مألوف ... لكن لما يكون شايل انبوبة بوتاجاز كمان يبقى كدا كتييييييييييييير اوي اوي ...


((((( نفسي بس المسؤلين عن المرور قبل ما يحاسبوا الناس و يشوفوا التهريج و التسيب اللي هما مش عارفين يضبطوه )))))