السلام عليكم ورحمة الله

أانا اشتريت سيارة نوبيرا موديل 2000 مواصفات أوروبي هيدروماتيك ورحت بنزينة موبيل في الطريق الموصل بين مساكن شيراتون لحد الكيلو 4.5 والنادي الأهلى مدينة نصر علشان أشوف حالتها من ناحية الشاسية والعفشة والموتور وخلافه واغير السيور والزيت والفلاتر مثل اي شخص شاري عربية مستعملة وميعرفش صاحبها كان بيعاملها ازاي..
المهم كله تمام من ناحية الشاسيه والصاج والعفشة وبعدين قلت اقيس كبس الموتور .. فك الراجل وطلع البوجيهات كأنها جديدة بدون بخر زيت أو سواد كأنك لسه مركبهم وبدأ يقيس كبس البساتم..
رقم 1 تمام
رقم 2 تمام
رقم 3 ماجبش معاه
رقم 4 تمام

قلقت فقال لى الموتور ناعم وسلس وسليم بس العربية واضح انها متعملش فيها حاجة غير تغيير الزيت من ساعة مجت من بلادها والسبب هو بلوف التكيهات "محجرة" لأنها شغالة كهرباء وممكن يكون زيت مركون فيها هو اللى موقف بعضهم..

وقال لى احنا نعمل فلاش ونغير زيت وفلتر ونقيس كبس تاني ونشوف ولو مظبتش نغير البلوف وعددهم 16 والواحد الاصلي ب50 حنيه وطبعا نفك كده كده علشان نغير سير الكاتينة وبلية مش فاكر اسمها واى حاجة بيمشي عليها السير لو مش كويسة (مش فاكر اسمهم)..

من فضلكم وبما انى لسه ممشيتش بالعربية ومعلوماتي في الحديث ضعيفة جدا وبحاول اتابعكم واستفيد من خبراتكم في مواضيعكم المختلفة ... ممكن تشوروا عليا مدي صحة الكلام ده واعمل ايه وعند مين واجيب قطع الغيار الأصلية منين لأني مش عايز أهين العربية علشان متهنيش لأني معاق وصعب جدا التحرك بدون عربية.

على فكرة السيارة شاريها من شخص سليم وكانت ملك خاله استيراد من بورسعيد وفاكك حظرها وأنا حاولت احصل على سيارة معاقين ولكني رسبت مرتين في الكومسيون..

وعمار يامصر..

آسف للإطالة وجزاكم الله خيرا..

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته...

م/ محمد ماهر