بسم الله الرحمن الرحيم

أرجو يعذرنى الأعضاء و الإدارة على إن بعض الكلام هيكون بالانجلش (مصطلحات ترجمتها بالعربى مش هتوصل المعنى كويس عشان الناس عارفة أكتر لغة البيزنس أو Business Language)

مقدمة:
نبدأ الأول بتعريف الCV عشان تعريفه هو اللى هيخلينا نكتبه صح إن شاء الله
الCV ما هو إلا بطاقة تعارف بين الشخص اللى بيبحث عن وظيفة و بين المكان اللى بيقدم فيه ما يختلفش كتير عن الكارت الشخصى Business Card نفس الفكرة تماما من هنالازم نعرف المعلومة اللى المفروض تبقى مكتوبة فى الكارت ده إيه عشان تجذب العميل إنه يقابلك و أحب أوضح نقطة مهمة جدا صحيح إن الكارت اللى مليان ألوان و صور و طباعة فاخرة بيبقى ملفت بس بيبقى ملفت للفرجة مش للاهتمام بالشخص و الناس شايفة الصنايعية مثلا واصحاب الحرف اليدوية بيعملوا كروتهم ازاى مع كامل احترامى طبعا لأصحاب الحرف دى.
الCVلازم يكون بسيط ما فيهوش شغل كتير و صور ألوان مالتى كلرز للفونت بتاعه و ما يبقاش الفونت كبير برده يعنى من مقاس 11 ل 13 على الأكثر. الCV's اللى بالمنظر ده صحيح بتتلاحظ بسهولة و بتكون ملفتة بس فى الغالب الأعم ما بتتاخدش بجدية و فى شركات كمان مجرد إنها تلاقى CV بالشكل ده ما بتبصش فيه أصلا عكس ما الناس معتقدة و تلاقى التعب اللى تعبته فيه يبقى هو السبب اللى خلى الCV يترفض.
ده عن شكل الCV و أحب أوضح كمان حاجة مهمة هنا الCV مش مفروض أبدا إنه يتعمل بإطار خارجى للورقة (Frame) مهما كان بسيط ما بالكم بقى بالناس الى بتحط ألوان و ورود و نجوم والحاجات دى.