أنا هنا في السعوديه مفيم عربيتي 30% عازل حراري لزجاج الأجناب والخلفي ومصرح هنا في السعوديه ( والتي أعمل بها منذ 3 سنوات ) انك تفيم الأتنين اللي ورا والخلفي 100% كمان لكن زجاج السائق واللي جنبه لا ده قانون المرور هنا والمرور مابيكلمكش إلا لو كنت مفيم زجاج السائق واللي جنبه أكتر من 30% طبعا لأنهم عارفين أن حرارة الشمس هنا صعبه وقاسيه سامحين بالفاميه لكن السؤال بقى .... ليه مصر مانعه الفاميه نهائي مع انه يباع على مستوى العالم نظرا لفوائده الكبيره في تقليل أشعة الشمس الضاره وتقليل التكاليف من أستهلاك للتكييف والبنزين وغيرها من الفوايد؟
عارفين ليه ... مجرد سبوبه عشان يلموا قرشين حق المخالفت دي وبس.
رغم بقى أنك محتاجه ومافيش سبب يخليهم يمنعوه لكن مانعينه تقوم تعمل أيه ؟؟؟؟؟ كلنا بندور على واسطه تشيلك المخالفات وأنت بتجدد او تخفضها أو تجيب تصريح ع الرخصه زجاج ملون ( بواسطه برضه ) وخلاص .
طب هل أنا كده أبقى خالفت القانون؟
رأيي الشخصي أني مادام مخالفتي للقانون دي لم ولن تضر أحد إذا مافيش مشكله ..لأن قانون المرور ماهواش قرأن لازم ألتزم بيه المهم أني ماأضرش حد تاني زي موضوع الضرر الناتج عن الدفيندر مثلا وزي ماقولت لو حد عنده سبب منطقي لمنع الفاميه في مصر غير أنها سبوبه للحكومه انا مش هركب فاميه أبدا .