السلام عليكم
أولاً أحب أوضح أني لسا مشتري كورولا 2008 1600 أوتوماتيك جنوب أفريقي بضمان الوكيل بس العاديه مش الأدفانسيد.
ثانياً خلاصه اللف و الدوران و المرواح يمين و شمال و مقارنة العربيات على النت و خلافه، لقيت الأتي:

1) شكراً لنايل موتورز لأني أستفدت من أراء الناس فيه بشكل كبير

2) بالنسبه للسوق، طبعاً السوق في مصر حكايه كبيره بيسيطر عليه الأستغلال و بس بدليل أنه كان من الواضح أن في تواطؤ بين الوكيل و موزعينه علشان يزودا سعر العربيه 10000 جنيه،- العربيه ثمنها 135000 في التوكيل و الحجز كمان مقفول و تلاقيها عند الموزعيين أزيد 10000 للتسليم الفوري - و يقلك لو عايز لون مش موجود عنده تصبر أسبوع و لا 10 أيام وأجيبهالك من الدفعه الجديده، يعتي في دفعات داخله السوق عن طريق الوكيل، بدليل الضمان من الوكيل نفسه على الدفعات دي.
يعني في دفعات دخله السوق عن طريق الوكيل و بتتباع بسعر أعلى و الوكيل قافل الحجز.؟؟؟؟؟!!!!!!!

3) الوكيل بالرغم من إلى عمله في الجرايد و الزياره بتاعت مصنع جنوب أفريقيا، نزل الكورولا الياباني بضمانه بس ب 165000 ؟!!!!!

4) أنا شخصيا لاقيت بعد المقارنه بين الجنوب أفريقي و الياباني أن الجنوب أفريقي تكسب بدليل المتور الجديد فيها، أما الياباني فما هي إلى (على رأي الموزع إلى بعلي) كورولا 2007 بس في شكل جديد.
كمان الفتيس الجديد MMT حسب ما بيتقال في موقع جنوب أفريقيا أن أستهلاك السباره إلى فيها الفتيس دا أقل من أستهلاك السياره إلى فيها فتيس عادي و دي سابقه بحاول أتأكد منها إلى الأن.
أني عارف زي كل الناس أن السياره بالفتيس الأوتوماتيك بتستهلك بنزين أكتر من العادي.

5) على موقع كورولا يوروب
http://www.toyota-europe.com/about/news_and_events/helsinki_corolla_2007.aspx
تجده بيقلك "Production of the 10th generation Corolla for Europe will be based in Japan at the Takaoka plant and the car will go on sale in Europe as of February 2007"
يعني الكورولا 2008 المصدره لأوروبا يتتصنع في اليابان مش في جنوب أفريقيا،و أوروبا بتغطي طبعا كلاً من النمسا والنرويج والدنمارك وأسبانيا وغيرهم و دا للأثبات الحقيقه فقط و لازلت مقتنع بالجنوب أفريقي و أنها تصنيع كويس بدليل أني أشتريتها.

6) لو هانقارن بين الكورولا الجنوب أفريقي 1600 البروفيشينال و الأدفانسيد تجد الفرق 20000 جنيه و لا يعكس أطلاقاً قيمة الأضافات الموجوده في الأدفانسيد و ستثبت الأيام لاحقاٌ ذلك عند البيع في سوق المستعمل أن الفرق بينهم لن يكون كبيراً بل ربما تكون الأدفانسيد أقل في السعر لكثرة مشاكل هاذه الأضافات.

7) أخيراًوأسف لو دا بره الموضوع بس بعد المقارنه بين كلاً من الكورولا 2008 و السيفيك 2008 و التيدا 2008 و اللانسر 2008 شكل قديم و شكل جديد و جدت الأتي:

1/ نظراً لأننا داخلين على أزمة بترول فإن الكورولا تكسب
2/بالنسبه لقطع الغيار وأسعارها، الكورولا برده تكسب بالرغم من أني مقتنع بالعمر الطويل لقطع غيار السيفيك حتى ولو سعرها غالي
3/ القيمه السوقيه والسعر عند البيع كمستعمل و سرعة البيع، الكورولا بردوا

و شكرا