اولا شكرا على الفيديو

ثانيا من الواضح ان سيفيك موديل 2014 راجعة للمنافسة من جديد بهذا الموديل الرائع والفعلا مش مجرد تعديل شكل زى ما قولت وانا مكنتش متوقع دة من شركة بتحترم عملائها مش حتلهيهم بالشكل وتنسى الاداء

النقاط الركزت عليها السيفيك من موديل 2013 الحالى ل 2014 الاتى واوجة التشابة :

.... توضيح شركة هوندا مكنتش عاملة سيارة لعبة الموديل الحالى يعنى التوقعات بالنسبة للموديل الجديد مش حيكون طفرة فى الصناعة علشان فى كثير بيتوقع ان السيارة كان غلطة فى كل شىء وانها كانت بتبيع عربية متتركبش مش للدرجة دة كلام غير صحيح طبعا بالعكس ليها تقيم وليها نقاط ايجابية واخرى سلبية وانا كنت ذكرتها فى تقرير سابق وكمقارنة من قبل .

1- التسارع مقارب للحالى بالرغم ان بينزل ليهم موتور 1.8 ولا اعتقد ان حيكون فى اختلاف عن الموديل الحالى فى الاداء 1.6 الموجود بمصر بل واحتمال كبير تنزل بنفس الموتور i-VTEC 1.6 -
123 حصان وعزم

2- استهلاك الوقود ايضا واحد

3- التحكم بالسيارة اصبح افضل بشكل ملحوظ

4- car Handling نتيجة متقاربة لحد كبير

5- تم التركيز بصورة اكبر على Details interior & exterior

6- الجودة الداخلية اصبحت افضل من الموديل الحالى بس مش طفرة يعنى الفروق فى الخامات والشكل ادى انطباع افضل عن الموديل الحالى

صور للتوضيح موديل : 2013

موديل 2014

7-العزل الداخلى للسيارتين تقييم اغلب المواقع واحد لا يوجد فرق

8- الراحة الداخلية : الجلوس للسائق والراكب الامامى اصبحت افضل بفارق عن الموديل الحالى

9- راحة الجلوس فى الخلف لا يوجد اختلاف بينها وبين الموديل الحالى

10 - اداء الفرامل ومسافة التوقف اصبح افضل 123 ft مقابل 131 ft للموديل الحالى

-- بالرغم ان الموديل السابق اتظلم فى المبيعات بسبب سياسة التسعير مقابل سيارات اخرى فى نفس الوقت وبتعطى مزايا اكبر خاصة كتصميم او أداء او سعر الا ان شركة هوندا تلافت الاخطاء السابقة بالموديل الجديد 2014 ورجعت للمنافسة فى فئة compact-car ودة بالرغم لعودتها فى وسط منافسين فى الاسواق لايستهان بهم لاكن اعتقد انها فعلا حتكون Best Buy فى الفئة دة فى حال نزولها بسعر مناسب وبدون انقاص فى التجهيزات ..