متابع
رقم العضوية : 27260
تاريخ التسجيل : 10Dec2008
المشاركات : 435
النوع : ذكر
الاقامة : ISMAILIA
السيارة: ACCENT/CERATO
السيارة[2]: IBIZA/LANCER/BORA
الحالة :
معايا سيراتو 2013 جايه بجنوط حديد طاسات 15
روحت اجنط (سبور) عند واحد بيبيع المستعمل الاوريجينال
لقيت عنده ال 15 الاوريجينال وال 16 الاوريجينال
انا عارف قبل كده من مسؤل كيا ( من سايت للرد على التساؤلات) ان الاوفسيت للسيراتو 50
بصيت على الجنط ال 15 الاسبور لقيته 41
بصيت على الجنط ال16 الاسبور لقيته 49
بصيت على جنط الحديد (الاستبن ) 15 بتاعى مفيش ولا رقم عليه ولا اى معلومه
كل ده مش مهم انا السؤال عندى
ازاى كيا تنزل فى جنوطها الاوريجينال اوفسيت مختلف باختلاف المقاس من 15 ل 16 والله اعلم ال 17 كام
فلو حد عنده جنط 17 ياريت يفيدنا بالاوفسيت بتاعه عشان الصوره تبقى كامله يمكن نلاقى ليها تفسير
ملحوظه للتوضيح بالنسبة للمستجدين
الاوفسيت للى مش واخد باله هتلاقيه يا اما مكتوب ( ET او مكتوب باختصار (Offset
وال Offset ده هو المسؤل عن بعد او قرب الجنط عن محور منتصف ارتكازه
او (بالبلدى ) مسؤل عن توسيع او تضيق المسافه بين العجلات ( بعرض العربيه) او بعد او اقتراب العجلات عن جسم العربيه ( تحت الرفرف) وده بدوره بيأثر على زيادة الثبات او قلته
رقم العضوية : 84670
تاريخ التسجيل : 01Jan2011
المشاركات : 2,108
النوع : ذكر
الاقامة : Egypt
السيارة: None
السيارة[2]: Hyundai
دراجة بخارية: NONE
الحالة :
متابع
When The Sun Sets, The Race Begins
Eng. Kareem El-Araby
nfs_206 سابقًا
رقم العضوية : 25055
تاريخ التسجيل : 13Nov2008
المشاركات : 2,859
النوع : ذكر
الاقامة : Nasr City
السيارة: Quadrifoglio Verde
السيارة[2]: Fiat Bravo T-Jet 09
دراجة بخارية: .
الحالة :
شوف
هو عادى ان العربية تنزل بكذا جنط OEM كل واحد بـOffset مختلف!
(فـ الجولف والبرافو الـ16" والـ17" نفس الـET لأنهم نفس العرض 7.0J.. لكن الـ18" ليه Offset غير لأن عرضه 7.5/8.0J)!!
أنا معرفش السيراتو بمقاساتها المختلفة كام؟؟!!!
بس فاكر من جنط واحد صاحبى معاه كوب.. الجنط الـ17" كان 50+ ET
بالنسبة للجنط المناسب وأرقام الـoffset.. فيه قاعدة معروفة فـ الحته دى:
(والسيراتو مش إختلاف -وتقدر تراجع منتديات الـkia/forte forum)!
it's all about عرض الجنط J
يعنى
الثوابت هى جنط 17" الـPCD بتاعه أبعاد 5x114.3 جنط 5-صواميل مقاسات يابانى/كورى.. Ok
عرض الجنط والـOffset بقى -هنا الإختلاف:
- لو 17x6.5 يبقى الـ50+ ET
- لو 17x7 يبقى الـ45+ ET
- لو 17x7.5 يبقى الـ42+ ET
والجنوط الـ18" بتـOut-Fit لحد 40 و 35 كمان!!
وهكذا، عشان يحافظ على الـfront/rear Track الـAxle بتاع العربية.. لأن فعلا أى تغيير مش محسوب فيها بيأثر عـ الثبات وتوزيع الأحمال وعمر العفشة-الكاوتش؟!!
رأيى: تحسبها وتشوف المناسب لعربيتك، ولو فيه فرق هتعوضه بـSpacer طبعا (رينجات-فلانشة)؟!!
Rgds،
رقم العضوية : 27260
تاريخ التسجيل : 10Dec2008
المشاركات : 435
النوع : ذكر
الاقامة : ISMAILIA
السيارة: ACCENT/CERATO
السيارة[2]: IBIZA/LANCER/BORA
الحالة :
اولا شكرا لشرحك الوافى وسرعة ردك واهتمامك
كده يبقى اكيد ال 17 رقمه مختلف (اكيد فوق ال 50 ) لأن عروض الجنوط للسيراتو فى المقاسات التلاته مختلفه عن بعض لان مفيش مقاس منهم نفس عرض التانى
ال 17 اعرض من ال 16 وال 16 اعرض من ال 15
اما بالنسبه للرنجات او الفلنشات فانا مبفضلهاش وعشان كده لما نزلت ادور على جنوط دورت على الاوريجينال
وكنت ممكن اجيب اى جنط شكله احسن واغلى بس كنت هعدل برنجات لو ال center bor مختلف
او بفلنشات لو ال Offset مختلف وانا مبحبش العب فى ارقام العجل لان اى اختلاف فيه هيرد على رعشه او حدفه فى الدركسيون دا غير عنصر الامان
رقم العضوية : 58100
تاريخ التسجيل : 06Jan2010
المشاركات : 5,727
النوع : ذكر
الاقامة : السعوديه
السيارة: not yet
السيارة[2]: ..
دراجة بخارية: no
الحالة :
جنط السيراتو 2010 ال 17
7 انش عرض
ابعاد 114.3*5
50 off set
et 50
يقبل مقاسات كوتش .215/45/17 و 215/50/17
225/45/17
بدون اى مشاكل باذن الله و مبيحكش .
و الله اعلم
إنا لله وإنا إليه راجعون
ولا تحسبن الذين قتلوا في سبيل الله أمواتا بل أحياء عند ربهم يرزقون
رقم العضوية : 84670
تاريخ التسجيل : 01Jan2011
المشاركات : 2,108
النوع : ذكر
الاقامة : Egypt
السيارة: None
السيارة[2]: Hyundai
دراجة بخارية: NONE
الحالة :
طب لو الجنط الاصلي et=43
, و اللي هيركب et=35
ايه العمل !
When The Sun Sets, The Race Begins
Eng. Kareem El-Araby
nfs_206 سابقًا
رقم العضوية : 51389
تاريخ التسجيل : 28Oct2009
المشاركات : 163
النوع : ذكر
الاقامة : شبين الكوم منوفية
السيارة: Renault Duster 4x4 2011
السيارة[2]: new cerato sx sr 2010
دراجة بخارية: لا يوجد
الحالة :
رقم العضوية : 49520
تاريخ التسجيل : 10Oct2009
المشاركات : 6,024
النوع : ذكر
الاقامة : 6 اكتوبر
السيارة: كيا سيراتو 2010
السيارة[2]: دايو لانوس 2006
الحالة :
انا بقا ريحت دماغى خالص وغيرت للجنط 16 علشان ارتاح مش مشاكل ال 17 خالص
اللهم ارزقنى بر والدى
[SIGPIC][/SIGPIC]
رقم العضوية : 27260
تاريخ التسجيل : 10Dec2008
المشاركات : 435
النوع : ذكر
الاقامة : ISMAILIA
السيارة: ACCENT/CERATO
السيارة[2]: IBIZA/LANCER/BORA
الحالة :
رقم العضوية : 25055
تاريخ التسجيل : 13Nov2008
المشاركات : 2,859
النوع : ذكر
الاقامة : Nasr City
السيارة: Quadrifoglio Verde
السيارة[2]: Fiat Bravo T-Jet 09
دراجة بخارية: .
الحالة :
كده العجل هيطلع لبرا 8 ملليمتر؟!!
لو العربية واطية أو الرفارف يادوب، هيحك فـ الكارتيرة؟!!
لو بتتكلم فـ 2-5 مللى؛ أحيانا بيخرطوها من الـhub أو الجنط نفسه.. عشان يعوض الـET
(طبعا ده عك ومش recommended أصلا)؟؟!!!
فـ مابالك بـ8 مم كتييييييييييييييير أوى ياكريم!
انت عارف لو العكس: spacer كان بيحل المشكلة!!
لكن كده -حتى لو مش هتحك- بردو هتحمل جااااااااامد على بلى العجل؛ وهتغير فـ الهاندلينج والـgeometry بتاع العفشة والثبات بتاع العربية؟!!
What for؟؟!!!
عربية FWD أصلا بيبقى الـfront-track أكبر من الـrear-track بكام مللى؟!!
أيـــــــه اللى يخلى حد On-Earth يعرض كاوتش خلفى لعربية جر-أمامى؟!!
btw: إحساس الإتزان والثبات -فـ الحركة دى- بيبقى initial أو لحد سرعة و mavoeuvre معينة (بـlimit)؛ بعدها الدنيا بتتغير تماما -للأسوأ طبعا؟؟!!!
دا غير التأثير فـ الـlong-run عـ العفشة الخلفية (ماتنساش انها دنجل كمان)!
المفضلات