شد فرامل اليد ودور العربية وهات التانى وشيل رجلك من على الدبرياج براحة قوى , وانت شادد فرامل اليد
لو العربية مبطلتش , يبقى طقم الدبرياج محتاج يتغير
رقم العضوية : 116628
تاريخ التسجيل : 12Nov2011
المشاركات : 519
النوع : ذكر
الاقامة : القاهرة
السيارة: مرسيدس 230
السيارة[2]: بيجو 504
دراجة بخارية: لا يوجد
الحالة :
بخصوص اختبار الديسك والاسطوانه عربيتي 406
وحاسس او التسارع بتاعها بطي غير نت الغيارات بيتيجي علي3000 rpm وبحسها بتيجي بدري اي علي سرعه بدري
يعني التالت علي 50 الرابع علي 70 والخامس علي 90
بدون حرق علي الغيارات ولما باوصل ال130 صوت العربيه بيبقي عالي كانها عايزه غيار سادس ونش عارف هل طبيعي اكون صوتها عالي وخصوصا علي الساعه دي
غير او في تكه مع دوسه بدال الدبرياج والعربيه دايره لكن وهي مبطله مفيش تكه مع ترن بدال الدبرياج بعد الدوس عليه
ومختار
مغير سير كاتينه وفلتر هوأء وبنزين وبستخدم بنزين 92
رقم العضوية : 31282
تاريخ التسجيل : 27Jan2009
المشاركات : 434
النوع : ذكر
الاقامة : Anywhere
السيارة: Citroen Xsara 2001
السيارة[2]: Renault Clio 2001
دراجة بخارية: isa
الحالة :
شد فرامل اليد ودور العربية وهات التانى وشيل رجلك من على الدبرياج براحة قوى , وانت شادد فرامل اليد
لو العربية مبطلتش , يبقى طقم الدبرياج محتاج يتغير
رقم العضوية : 150464
تاريخ التسجيل : 23Oct2013
المشاركات : 1,878
النوع : ذكر
الاقامة : القاهرة
السيارة: بيجو 406
السيارة[2]: فيات128 - بيجو504
الحالة :
أرقام الكيلومتر للساعة للغيارات اللى انت قلتها نموزجية لان فى الاوتوماتيك تقريبا بتنقل على الارقام دى بس الاوتو مفيهوش خامس والرابع ساعات على 90
بالنسبة للديسك و الاسطوانة لو انت بتجيب الاول و العربية فى طلعتها بترجرج يبقو محتاجين تغيير و دى اوضح اعراض نعومة الاسطوانة و تصلب الديسك و كمان فى المطالع بتبقة محتاجة اقل غيار علشان عزم الموتور مش واصل بطريقة محكومة للعجل
يعنى لو انت فى العربية اللى اسطوانتها سليمة بتطلع مكان معين على التانى....تلاقيه فى الاسطوانة البايظة محتاج تجيب الاول
و على كل لو غيرت الديسك و الاسطوانة بتلاقى كفاءة الجر بتزيد مش اقل من 15 % و العربية فايقة
رقم العضوية : 116628
تاريخ التسجيل : 12Nov2011
المشاركات : 519
النوع : ذكر
الاقامة : القاهرة
السيارة: مرسيدس 230
السيارة[2]: بيجو 504
دراجة بخارية: لا يوجد
الحالة :
شكرا جزيلا لاهتمام وجزاكم الله خيرا ومسستني اافاده بخصوص مواعيد الغيارات
+ انبةي لعربيه بتاكل بنزين بتعمل 6 ك في اللتر بدون تكييف
موتورها 1800
رقم العضوية : 116628
تاريخ التسجيل : 12Nov2011
المشاركات : 519
النوع : ذكر
الاقامة : القاهرة
السيارة: مرسيدس 230
السيارة[2]: بيجو 504
دراجة بخارية: لا يوجد
الحالة :
بس المشكله الاساسيه عندي في استهلاك البنزين 6ك في اللتر وكمان صوت العربيه بيبقي عالي علي سرعه 110 مع العلم اني بجيب الرابع علي 70 والخامس علي 90 والار ب ام بيكون 3000
رقم العضوية : 31282
تاريخ التسجيل : 27Jan2009
المشاركات : 434
النوع : ذكر
الاقامة : Anywhere
السيارة: Citroen Xsara 2001
السيارة[2]: Renault Clio 2001
دراجة بخارية: isa
الحالة :
تأكد من ان التاكيهات مظبوطة , وسير التقسيمة مظبوط , واكشف عليها بالكمبيوتر ان مفيش حساس بايظ
رقم العضوية : 150464
تاريخ التسجيل : 23Oct2013
المشاركات : 1,878
النوع : ذكر
الاقامة : القاهرة
السيارة: بيجو 406
السيارة[2]: فيات128 - بيجو504
الحالة :
ممكن الموتور مفوت او خفيف
ممكن نظام اشعال الكهرباء فيه مشكلة (ملف اوبوجيهات)
ممكن سير كاتينة مش مظبوط (انا عارف انك غيرته عند محمد زكى)
ممكن عايزة ضبط تاكيهات
ممكن علب شكمان مكتومة اومسدودة اوحساس الشكمان بايظ
ممكن البوابة عايزة تنظيف اوتتغير او فلتر الهوا
ممكن العفشة فيها مشكلة و العربية مقفلة
المفضلات