يا باشا دي تكلفة اصلاح مجموعة الكاتينة بالكامل. + الديفيزور ... التكلفة طبعا غالية بس دا طبيعي في اي توكيل .
رقم العضوية : 3244
تاريخ التسجيل : 17Nov2007
المشاركات : 13
النوع : ذكر
الاقامة : ca
السيارة: no
السيارة[2]: no
الحالة :
رقم العضوية : 3455
تاريخ التسجيل : 27Nov2007
المشاركات : 1,682
النوع : ذكر
الاقامة : Haram
السيارة: Megane II - HatchBack
السيارة[2]: A-Class 160
دراجة بخارية: لا
الحالة :
يا باشا دي تكلفة اصلاح مجموعة الكاتينة بالكامل. + الديفيزور ... التكلفة طبعا غالية بس دا طبيعي في اي توكيل .
عليها السلام
رقم العضوية : 22857
تاريخ التسجيل : 21Oct2008
المشاركات : 1,117
النوع : ذكر
الاقامة : CAIRO
السيارة: renault megane II spd 2005
السيارة[2]: renault clio 2003
الحالة :
الديفيزور زى ما ايمن قال هو غالى بس جزء مهم فل العربيه حاول تجيبو من بره التوكيل و تركبو هناك
وسلامى وتحياتى للجميع
د/اكمل حمدى
رقم العضوية : 5226
تاريخ التسجيل : 04Feb2008
المشاركات : 1,428
النوع : ذكر
الاقامة : الاسكندريه
السيارة: Gen 2 \A\2011
السيارة[2]: Gen2/A/2008 سابقا
الحالة :
مش عارف ليه جميع التوكيلات في مصر بتحاول تدبح اي واحد يرح ليها ولكن المبلغ ده مبالغ فيه اوي وحاول تشوف صرفه فيه من بره زي ما قاله الزملاء من قبلي وربنا معاك
رقم العضوية : 2316
تاريخ التسجيل : 25Sep2007
المشاركات : 16,640
النوع : ذكر
الاقامة : Nasr City - UAE
السيارة: Accent 2006
السيارة[2]: Megane II 2005/Megane II 2007
دراجة بخارية: لا يوجد
الحالة :
معلش هو عربية حضرتك عاملة كام ألف كم ؟؟
يعن لو قريب من ال 60 ألف أو 100 ألف ممكن تتوكل على الله وتعملها لأن تقريباً نصف التكلفة بتاعت طقم الكاتينة....لأن القطعة اللى عاملة مشكلة عشان تتفك وتتركب لازم يفكوا الكاتينة.....و اللى سمعته عن الموضوع ده قبل كده أن طالما الكاتينة أتفكت مينفعش تركب تانى.
بس لو قربت على ال 60 أو 100 زى ما قولتلك فيبقى أنت كده كده هتغير الكاتينة قريب.
بس برضه لازم تسأل أذا كان خطر تمشى بيها كده ولا لأ.
يا بلادى يا بلادى.........أنا بحبك يا بلادى
رقم العضوية : 22857
تاريخ التسجيل : 21Oct2008
المشاركات : 1,117
النوع : ذكر
الاقامة : CAIRO
السيارة: renault megane II spd 2005
السيارة[2]: renault clio 2003
الحالة :
زى ما قال لك أحمد مع تغير الديفيزور بيغيرو طقم الكاتينه (سير+بليه كاتينه) وده سبب غلو التكلفه وده سبب غلو صيانه ال 60.000 و12.000 بس لو العربيه قربت على ال60.000 لازم ضرورى جدا تعملها مينفعش تمشى عليها بس لو قبل كده ممكن تمشى على الديفيزور لو هو بيعمل بس صوت خشونه و كركره فى الدوران و لما بتسخن العربيه بيروح الصوت لكن لو الصوت بيطول لازم تغيروا فى اسرع وقت
رقم العضوية : 1435
تاريخ التسجيل : 14Jul2007
المشاركات : 14,773
النوع : ذكر
الاقامة : مصر
السيارة: لا
السيارة[2]: اوبترا
الحالة :
ما هو الديفزور ؟ هل هو بلية شد الكاتينه ؟
رقم العضوية : 2264
تاريخ التسجيل : 21Sep2007
المشاركات : 1,671
النوع : ذكر
الاقامة : القاهرة
السيارة: N/A
السيارة[2]: BMW
دراجة بخارية: NA
الحالة :
كل موتور فيه كامة بتتحكم في فتح و غلق الصبابات و بالتالي كمية و وقت دخول الهواء مع البنزين إلى إسطوانة المحرك ،
و الكامة دي بتاخد حركتها من الكرنك (خرج الموتور ) عن طريق سير الكاتينة ، لحد كدة تمام و كله عادي
الجديد بقى إن بقى فيه حاجة اسمها VVt أو (Variable Valve timing ) أي توقيت الصبابات المتغير ، بمعنى إن حسب سرعة المحرك و نوع الأداء المنتظر منه بيتغير توقيت فتح و غلق الصباب مش ثابت ذي زمان ، و لكن مازال معتمد على الكامة ، طيب ازاي بيتغير ، عن طريق مجموعة من التروس راكبة مع بعض بشكل معين ، و بيتغير هذا الشكل حسب سرعة الموتور و الحمل عليه
مجموعة التروس دي بقى اسمها de-phasor أو الدفيذور ذي ما الناس بتقول عليه ، و الإسم دة مشتق من انها بتغير زاوية الكامة ، و بالتالي زاوية فتح و غلق الصبابات
رقم العضوية : 112
تاريخ التسجيل : 23Apr2007
المشاركات : 563
النوع : ذكر
الاقامة : الفيوم
السيارة: yaris 2007
السيارة[2]: tigo1600
دراجة بخارية: لا يوجد
الحالة :
طيب ده ايه الي يخليه يبوظالدفيذور
[marq="3;right;3;scroll"]اللهم صل على محمد وعلى آله وصحبه أجمعين [/marq]
رقم العضوية : 3327
تاريخ التسجيل : 20Nov2007
المشاركات : 187
النوع : ذكر
الاقامة : kairo
السيارة: why again
السيارة[2]: why
دراجة بخارية: Boulivard
الحالة :
المفروض يعملوها ببلأش وهعمل موضوع بكدة بكر إن شاء الله
المفضلات