| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 4 من 8 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 40 من 74

الصورة الرمزية M.almaghraby

النوع : ذكر

الاقامة : Ismailia city & heliopolis

السيارة: daewoo juliet 2003

السيارة[2]: proton persona m/t

الحالة : M.almaghraby غير متواجد حالياً

افتراضي -

hasad">

اولا ..ياريت ياباشا تحطلنا لينك الموضوع اللى فيه الشكوى دى..عشان انا الصراحه اول مره اشوفها
    1000000000000+

الفرامل...هى فعلا انا بحس انها مش ضعيفه بس بتبقى محتاجه دوسه قويه شويه عشان توقف...وبالتالى هى مش مشكله ...دى هى دى طريقه عمل الفرامل فى البيرسونا
    والله العظيم من احلي الحاجات فالعربية دي الفرامل و انا حكيلكو بالتفصيل بس بعدين

هيا بس "متسقطة " لتحت اوي عشان الطابع الرياضي مش اكتر

لاكن والله رهيبة

[rmade]http://cdn-www.greencar.com/images/alpha-romeo-hot-diesel-sports-car/Alfa-Romeo-Article-Lead.jpg[/rmade]

You 're beautiful , Its true

الصورة الرمزية m.3abdel3al

الاقامة : betna - isma3lia

السيارة: lesa

السيارة[2]: bey2olo gen2 2008

دراجة بخارية: no

الحالة : m.3abdel3al غير متواجد حالياً

افتراضي -

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DRguevara مشاهدة المشاركة
    منور يا حمادة

انا لولا الفرامل الممتازة دي كان زماني في السجن مرتين امبارح بس

انا ادي الفرامل بالذات 10/10

ليه يا محب كدا بس ان شاء الله مافيش سجن ولا حاجة

DA ANA BA3D EL TA3DEL
    [aldl]http://khirn.weebly.com/uploads/2/1/9/5/2195681/9709014_orig.jpg[/aldl]

الصورة الرمزية M.almaghraby

الاقامة : Ismailia city & heliopolis

السيارة: daewoo juliet 2003

السيارة[2]: proton persona m/t

الحالة : M.almaghraby غير متواجد حالياً

افتراضي -

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed_3abdel3al مشاهدة المشاركة

ليه يا محب كدا بس ان شاء الله مافيش سجن ولا حاجة
    والله العظيم الناس هيا الي بقت مش باقية علي نفسها اصلا!!!

الحمد لله يا عم حمادة و جت علي خير فالمرتين

[rmade]http://cdn-www.greencar.com/images/alpha-romeo-hot-diesel-sports-car/Alfa-Romeo-Article-Lead.jpg[/rmade]

You 're beautiful , Its true

الصورة الرمزية hanyosman

الحالة : hanyosman غير متواجد حالياً

افتراضي -

http://www.nilemotors.net/Nile/showt...t=44427&page=3 هو ده اللينك اللى فيه الشكوى وشكرا على الافادهومعليش فى حاجة تانية هل البرسونا عربية عائلية و انا طريقى يعتبر كله مطبات هتستحمل الطريق ولا ايه وشكرا مرة تانية

الصورة الرمزية Ayman_52

الاقامة : Cairo - Nasr City

السيارة: -

السيارة[2]: PROTON -Gen2- 2009

الحالة : Ayman_52 غير متواجد حالياً

افتراضي -

هى عفشه رياضيه...يعنى اكيد بتستحمل...وطبعا بتديك ثبات ممتاز

صدقنى لو ماشى على 130...عمرك ماهتحس من كتر ثباتها ماشاء الله عليها...

بس فى المقابل ده هتلاقى عفشتها ناشفه...يعنى الحتت المكسره تاخدها بشويش عشان...كل الخبط بيكون فى ضهرك....هى مع انها بتوجع الضهر لو فضلت ماشى فى حتت مكسره مده طويله...بس انا بشوف فيها ميزه...انك بالطريقه دى هتحافظ عالعربيه وهتكون حاسس بيها اكتر فاول ماهتشوف مطب ولا حته مكسره هتــهدى....ودا هيحافظلك على عفشه العربيه.

غير كده هى عائليه بامتياز....صالونها واسع وياخد 5 افراد مرتاحين جدا...وشنطتها ماشاء الله عليها .....تساع من الشنط ألف

----------
    -::.... I'M PROTONY ....::-
    -------

[aldl]http://img825.imageshack.us/img825/7055/3333333388333335555.gif[/aldl]

[aldl]http://farm5.static.flickr.com/4051/4341840452_c91620bc9b_o.jpg[/aldl]

الصورة الرمزية mustafa927222

الاقامة : cairo

السيارة: mazda

السيارة[2]: regata

الحالة : mustafa927222 غير متواجد حالياً

افتراضي -

هى مع انها بتوجع الضهر لو فضلت ماشى فى حتت مكسره مده طويله...بس انا بشوف فيها ميزه...انك بالطريقه دى هتحافظ عالعربيه وهتكون حاسس بيها اكتر فاول ماهتشوف مطب ولا حته مكسره هتــهدى....ودا هيحافظلك على عفشه العربيه.

ههههههههههههههههههههههههه ه

والله انا كنت بحب البيرسونا بس بعد الي الأخ الكريم قاله عليها انا مش قادر امسك نفسي من الضحك؟؟
    معلش مش بتريق بس انت ايه الي يجبرك على كده؟؟ وبعدين عفشتها ناشفه علشان تحس بالمطبات وتحاسب على العربية جامدة جدا الحتة دي
    طب منعترف انها عربية عفشتها لاتناسب الطرق المصرية وان فيها عيوب تقفيل وانا بصراحة شايف انها عربية لاتستحق السعر بتاعها بدليل انك أول ما بتخرج بيها من المعرض مبتعملش أكتر من60ألف جنيه مع اعترافي ان موتورها وأداءه على الطرق السريعة ممتاز بس ده في حالة ما تكون هتشتغل اجرة بين المحافظات ، أنما ملاكي وفي مصر يبقى محتاجة عفشه ناعمه علشان البلد هنا مش ماليزا ولا أوربا احنا الحمد لله كل شوارعنا مدقات ، وعلى النظام أخونا أيمن يبقى أكيد المدقات الي في الشوارع عندنا ميزة كبيرة وهي اجبار السيارات على السير ببطء وبالتالي تنخفض نسبة الحوادث
    وقديما قالوا الاعتراف بالحق فضييييييييييييييلة

الصورة الرمزية hanyosman

الحالة : hanyosman غير متواجد حالياً

افتراضي -

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mustafa927222 مشاهدة المشاركة

والله انا كنت بحب البيرسونا بس بعد الي الأخ الكريم قاله عليها انا مش قادر امسك نفسي من الضحك؟؟
    معلش مش بتريق بس انت ايه الي يجبرك على كده؟؟ وبعدين عفشتها ناشفه علشان تحس بالمطبات وتحاسب على العربية جامدة جدا الحتة دي
    طب منعترف انها عربية عفشتها لاتناسب الطرق المصرية وان فيها عيوب تقفيل وانا بصراحة شايف انها عربية لاتستحق السعر بتاعها بدليل انك أول ما بتخرج بيها من المعرض مبتعملش أكتر من60ألف جنيه مع اعترافي ان موتورها وأداءه على الطرق السريعة ممتاز بس ده في حالة ما تكون هتشتغل اجرة بين المحافظات ، أنما ملاكي وفي مصر يبقى محتاجة عفشه ناعمه علشان البلد هنا مش ماليزا ولا أوربا احنا الحمد لله كل شوارعنا مدقات ، وعلى النظام أخونا أيمن يبقى أكيد المدقات الي في الشوارع عندنا ميزة كبيرة وهي اجبار السيارات على السير ببطء وبالتالي تنخفض نسبة الحوادث
    طيب انت كده عقتنى منها ترشح ايه بقى يا باشا وانت معاك عربية ايه

الصورة الرمزية Ayman_52

الاقامة : Cairo - Nasr City

السيارة: -

السيارة[2]: PROTON -Gen2- 2009

الحالة : Ayman_52 غير متواجد حالياً

افتراضي -

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mustafa927222 مشاهدة المشاركة

ياباشا العفشه الناشفه دى..مش حاجه حصريه عند البروتون ..دى موجود فى سيارات كتير

والعفشه الناشفه دى عشان الثبات....وتديك تقل على السرعات العاليه..وثبات رهيب فى المنحنيات

واى عربيه عفشتها ناشفه لازم تاخد بيها المطبات والحتت المكسره بهدوء عشان التخبيط كله بيكون جوا العربيه...

يعنى ياحلاوتى اروح اجبيلى عربيه عفشتها ناعمه...والاقى نفسى اول ماجيب الــ80 طاير من عالاسفلت
    (وهو فى الاول والاخر اولويات ..وكل واحد عارف هو عاوز ايه فى العربيه)

وبخصوص الحته اللى ضحكت حضرتك...انا فعلا حته النشوفيه دى كانت تعبانى...بس شوفتها ميزه.. انى فعلا بقيت فى الحتت المكسره بهدى...
    ودا بشكل غير مباشر هيحافظلى على العربيه...دا كان قصدى.

----------
    -::.... I'M PROTONY ....::-
    -------

[aldl]http://img825.imageshack.us/img825/7055/3333333388333335555.gif[/aldl]

[aldl]http://farm5.static.flickr.com/4051/4341840452_c91620bc9b_o.jpg[/aldl]

افتراضي -

قبل ما أرد على الأخ هاني ، أنا عاوز اقول لحبيبي أيمن انا مقصدش تريقة أبداً ده مجرد هزار وسامحني لو زودتها شوية.
    أما الأخ هاني فهو بيقول أرشحله ايه ، انا ليه وجهت نظر ممكن ناس توافقني عليها وممنك ناس تتفق معايا فيها ، أولا علشان أجاوبك لازم تقولي انت بتشتري قسط ولا كاش؟
    لو انت بتشتري كاش يبقى انت على افتراض البيرسونا معاك91ألف جاهزيين
    وهنا هقولك لو سمحت اعمل معايا المقارنة دي
    مين افضل بيرسونا2009ولا كورولا2007؟
    مين أفضل بيرسونا2009ولا لانسر2007؟
    مين أفضل بيرسونا2009ولامازدا3؟
    مين أفضل بيرسونا2009ولا أوكتافيا2007؟
    مين أفضل بيرسونا2009ولا رينول سينبول2009وزيروا برضو
    ومعلش شوفوا الرينو السينمبول الي أخذت المركز الأولى في العالم لأكثر سيارة تستحق الثمن المدفوع فيها ومكسرة الدنيا في اوربا؟
    انا عن نفسي ادفع الـ91ألف في عربية2007من أي ماركة من الي انا قلتهم ومكربش بيرسونا2010وده طبعا رأيي ، وانا كان معايا عربيات كتير وكلها مستعمله ريجاتا 84 وجالانت84وكورولا94وبي ام316مود98،وليجانزا2000وفيكتر
    وكلهم كانوا مستعملين بس استعمال نظيف وخفيف واستعمال سنتين بنظافة وكيلومتر قليل العربية بتبقى كأنها زيرو بالظبط
    وأي حد فيكم معاه عربية بقالها سنتين ممكن يقولي حالتها ايه؟ ولا بعد سنتين بنرمي العربيات؟
    أما الي بيشتري قسط فده طبعا محكوم بأنواع معينة وفئة محدد تتبع للفلوس الي يقدر يدفعها مقد للسيارة أولا وثانيا للقسط الشهري الي يقدر يدفعه
    ولو بصينا على الشريحة دي انا ممكن أذكرلك كذا عربية كلهم أفضل من البيرسونا بدون تفكير وهم كالتالي :
    الأوبترا
    رينو سينمبول
    الإلنترا
    كيا سيراتو
    نيسان صني
    الأكسنت
    السويف الجديدة
    فيات لينا
    سبرانزا تيجو4*4ودي لسه داخله رالي مصر وواخدة مركز ثالث وكانت بدون تعديلات أو مواصفات خاصة للسباق على فكرة وكسبت ماركات كبيرة جدا وأدائها في الرالي كان ممتاز ومثار اعجاب الجميع.
    كل الي انا قلته ده أفضل من البروتون سواء في الشكل أو في النعومة والسحب ولا تقل عنها في الثبات وكمان فيها تقريبا كل كماليات البيرسونا .
    وعلى فكرة انا بحترم البيرسونا ولكن انا شايف فيها ثلاث عيوب مش سهلة
    الأول : تقفيل سيء وده ممكن تحسه بمجرد لمسك لأكرة الباب ، وده يقدر يعرفه كويس أي حد ليه خبرة كويسه بالعربيات.فضلا عما ذكره الإخوة من عيوب التقفيل والفوارق الي في الشنطة والكنب الي بيزيق وبيتلف عليه شيكرتون ، في ياخوانه عربية زيرو بيتلف عليها شيكرتون؟؟ حرام عليكم انتم بتتكلموا على زيزو!!؟

ثانيا : العفشة بتخليك تنزل من العربية حيلك مهدود وتعبان ودماغك سخنة وده عن تجربة مع البيرسوانا ، لأن جسمك بياخد كل رد فعل العفشة حتى في الطرق النظيفة انت برضو حاسس بأي هزه

ثالثاً: سعرها عالي على الفئة بتاعتها وده لأنها تجميع ماليزي يعني عليها جمارك ، ببساطة لو الأوبترا أو الإلنترا جاية من كورية مكنش بقى سعرهم من 90إلى100ألف لأ كان هيبقى سعرهم أكتر من كده ، بس علشان همه تجميع محلي مفيش عليهم جمارك وانما ضريبة مبيعات فقط.
    ببساطة يعني لو البيرسونا تجميع محلي كانت هتبقى أرخص من كده بكتير زي الانوس تقريبا ، يعني سعرها مش علشان الإمكانيات لأ ده علشان هي مستورده ، زي يا اخوانا الهيونداي الـ(i10)العربيه دي ثمنها قريب جدا من الفيرنا ، يا ترى ليه؟ علشان هي كوري مش تجميع محلي زي الفيرنا مع انها100سي سي بس؟
    علشان كده البيرسونا والجين والبروتون كله ميستاهلش السعر بتاعه لأنه غالية علشان الجمارك الي الهدف منها حماية التجميع المحلي!!
    وصلت ، ياريت يكون الموضوع ده مفيد ليكم ، وربنا يبارك فيكم ونراكم دوما على خير ... وياريت محدش يزعل مني ، انا زي ما قلت قبل كده ده رأيي الي بنيته على تجربتي مع العربيات ، وممكن حد يختلف معايا
    وقديمــــا قالوا.......الخلاف في الرأي لا يفسد للود قضية

افتراضي -

hasad">

بصراحة يا اخوانا انا لقيت واح ناشر كلام انا شايف انه مهم جدا لكل عشاق بروت جين2و بيرسونا..
    انا قلت أنقله هنا للعايز ، بس انا بصراحة شايف انه مش ممكن ياخوانا تكون دي عيوب عربية زيرو والراجل بيقول انه لحد دلوقتي عمل بيها2000كيلو بس!!؟؟ اترككم مع الاقتباس والحكم ليكم

السلام عليكم
    بعد 2000 كم مع جينا وطبعا مازال اقتناعى بيها وحبى ليها وخوفى عليها زى ما هو ان ماكنش اكتر من الاول , عربيه بسم الله ماشاء الله جميله من الخارج والداخل متفرده ولها شخصيه مستقله ليس فيها تقليد لأى موديل اخر وكثير من المميزات وانا اتكلمت عن الشكل فقط لأنها اول سياره فى حياتى فحسيب تقييمات الأداء لأصحاب الخبره , لكن نيجى لملاحظاتى عليها واتمنى تشارونى بأرائكم :
    1-الموتور صوته عالى شويه والعفشه ناشفه حبتين ( بالنسبه للتيوتا كوروللا الجديده على سبيل المثال ) وانا كنت عارف العيبين دول من اراء الساده الأعضاء من قبل الشراء.
    2- مدى الريموت قصير جدا تقريبا مترين
    3- صوت الموتور عالى اثناء النقل (اثناء الضغط على الدبرياج وترك البنزين لنقل الجير وكأنى مازلت بضغط على البنزين اثناء الضغط على الدبرياج وده كان راى كذا واحد جربوا عربيتى)
    4- هناك رجه فى الدركسيون وبدال البنزين تبدا خفيفه على سرعه 100كم /س وتزداد مع زياده السرعه (مزعجه الى حد ما)
    5- صوت الكركره بعد نقل الجير والضغط على البنزين (مش دايما موجود) او لما تون العربيه فى مطلع (دائما) مش عارف ده بسبب انى مابضغطش بنزين ويس بعد النقل او انى بنقل بدرى (على 3000 rpm) او زى ما قالولى فى صيانه الألف ده من البنزين نفسه (انا دايما بحط 92 طبعا)
    6- صوت خفيف جدا مابسمعوش الا لما تكون الدنيا هاديه جدا وماشى فى حته مش ممهده (صوت تزييق خفيف بس ما يتهيأليش انه من الكنبه الخلفيه فقط زى العيب المشهور انا حاسس انه من كل العفشه اللى المفروض اتربطط فى صيانه الألف)
    7-حاسس ان الفرامل مابتسعفش ( ما بتلمش العربيه بسرعه) ولما كلمتهم على المشكله دى فى صيانه الألف جربها فى التوكيل وانا كنت قاعد جنبه ( مشى على سرعه عاليه وبعد كده هبد رجله على الفرامل -فلزق وشى فى البربريز- والعربيه فعلا وقفت وحسيت برجه الABS زى ماهو قاللى) بس برضه مازلت غير راضى عن اداء الفرامل
    اتمنى تلقى ارائكم عن هذه المشاكل اللى بعتبرها بسيطه واتمنى انها تنتهى علشان استمتع بالأسد الماليزى جينا واخرس صوت قله من اصحابى اللى لما شافوا الحاجات دى مسكوا فيها وعايرونى كأنى اشتريت الترماى , بالمناسبه انا كنت ناوى بعد ما ارجع من السويس يوم الأحد اروح بيها التوكيل ان شاء الله بعد سماع ارائكم , وشكرا
    والسلام عليم ورحمه الله وبركاته
    ولكن سؤالي الي نفسي حد يجاوب عليه...ياملاك البروتن هل دي عيوب ممكن تخيلها في سيارة زيرووووو؟؟مش معقول كلكم أول مرة تركبوا عربيات ، في حد شاف الكلام ده قبل كده؟
    انا بصراحة بعد كل مشاركة لأحد ملاك البروتون بقتنع انها صفقة..............ربنا يباركلكم فيهما.

صفحة 4 من 8 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 الأخيرةالأخيرة