| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 26

الموضوع: 4-2-4

  1. #1

    الصورة الرمزية sab3aawy

    رقم العضوية : 72

    تاريخ التسجيل : 21Apr2007

    المشاركات : 5,092

    النوع : ذكر

    الاقامة : البحرين

    السيارة: سوزوكي ماروتي، مصر

    السيارة[2]: تويوتا ياريس، البحرين

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : sab3aawy غير متواجد حالياً

    افتراضي 4-2-4 - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    شاهدت هذا الفيلم اللطيف وانا صغير واعدت مشاهدته مرات ومرات بعد ان كبرت

    تدور قصة الفيلم المبتكرة حول طفل ريفى كان ابوه قد هجره الى المدينة وتركه فى رعاية احد اعيان الريف حتى كبر وصار مدرس ابتدائى ريفى، ثم يتوفى الوالد ويترك لولدة الريفى ميراثا عجيبا، يتكون من مصنع نسيج وفريق لكرة القدم

    ينتقل المدرس الريفى البسيط الى قصر والده فى المدينة لبيدا تعاملاته مع فريق كرة القدم ويصدم بطلباتهم المبالغ فيها فيقرر بيع الفريق والتخلص منه نهائيا ويقع فى طريقة فى هذا الوقت احد الأفاقين الذى يشترى اللاعبين بثمن بخس جدا بسسب عدم دراية ذلك المدرس الريفى ادنى دراية باسعار اللاعبين

    ثم يفاجأ المدرس بثورة جماهير الفريق عليه ومحاولتهم اقتحام القصر والتعدى عليه فيقوم الأفاق الذى اصبح ملازما له بتسكين الجماهير بخطبة رنانة عن تجديد دم الفريق وما الى ذلك وهنا يصبح المدرس فى حاجة لتشكيل فريق لكرة القدم بأسرع وقت ممكن فيعد الى الأفاق بتشكي الفريق،

    وهنا يلتقى الأفاق مع احد لاعبى الكرة الشراب فى الحوارى فيعهد اليه بأن يكون مدرب الفريق، ويقمون معا بجمع اغرب خليط بشرى من مكوجية وسباكين وطبالين فى فرقة عوالم لكى يشكلوا فريق كرة القدم الذى قبض عليه الافاق سعر خيالى من المدرس

    وتبدأ مفارقات ذلك الفريق العجيب فى اللعب مع الأندية الكبرى والهزائم المتوالية التى يلقاها الفريق حتى انهم يلجئون لوسائل عجيبة لرفع مستواهم كان من اغربها تحضير ارواح فريق كامل من لاعبى الكرة المتوفين لكى يلعب مع فريق لاعبى الحوارى ويحرز انتصارات طائلة، كان من نتيجتها ان اصبح لاعبى الفريق القادمين من الحوارى من المشاهير وزادت مطالبهم العجيبة عن مطالب الفريق القديم التى تخلص المدرس بسببها من الفريق القديم وبدأو فى لى ذراع المدرس بعدم اللعب فى المباريات لتحقيق مطالبهم، ويصل الفيلم الى الذروة حيت يرفضون النزول اى مبارة هامة، وفجأة يظهر مدرب الفريق القديم ومعه مجموعة من الاشبال كان قد انفرد بهم بعيدا بعد القرارات المتهورة للمدرس، وينزل بهم المبارة ليحرزوا نتصارات لا بأس بها، وينتهى الفيلم عندما يدخل المدرس ليهنئ الفريق الجيدي على نتصاراتهم ليقول له احد الأشبال ان لهم مطالب لابد من تحقيقها ليستمروا فى اللعب ليسقط المدرس مغشيا عليه

    فيلم قصته جميلة ولطيفة جدا ولو كان ظهر فى عصر التحديث فى الأفلام اليومين دول كان كسر الدنيا

    بطولة هذا الفيلم قام بها الفتى الطيب يونس شلبى-يرحمه الله فى دور المدرس صاحب الفريق، مع مجموعة كبيرة جدا من الممثلين ، امين الهنيدى فى دور ابوه الذى توفى وترك له الفريق، سمير غانم فى دور الأفاق، محمود القلعاوى فى دور مدرب الفريق القديم ثم مدرب الأشبال، وحيد سيف فى دور مدرب فريق الحوارى، احمد عدوية ونجاح الموجى ومحمد شوقى(مأذون ساعة لقلبك) ومحمد ابو الحسن ومجموعة اخرى من الممثلين قاموا بدور فريق الحوارى، لبلبة فى دور زوجة يونس شلبى،سيف الله مختار قام بدور الساحر الذى قام بتحضير ارواح فريق اللعبين المتوفين

    احدى الجمل فى هذا الفيلم اخدت طريقها الى الوجدان الشعبى المصرى سواء فى مجال كرة القدم او فى مجال الأعمال وهى: "افتح على الونجين يا حلبسة"

    تذكرت هذا الفيلم الجميل مع حدث وفاه الفتى الطيب يونس شلبى وحبيت اشارككم معايا فى هذة الحكاية،

    الفيلم موجود لدى على سى دى اذا كان حد منكم يرغب فى نسخة منه يمكننا ترتيب ذلك فى المقابلة القادمة


  2. #2

    الصورة الرمزية Hossam_Hassan

    رقم العضوية : 333

    تاريخ التسجيل : 29Apr2007

    المشاركات : 3,621

    النوع : ذكر

    الاقامة : شرم الشيخ

    السيارة: Optra 2010 A/T

    السيارة[2]: Optra 2010 A/T

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : Hossam_Hassan غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ده فيلم تحفة، متبطلش ضحك منه

    أخوكم حسام حسن {أبو ليليا و سيليا}


  3. #3

    الصورة الرمزية الريس

    رقم العضوية : 46

    تاريخ التسجيل : 18Apr2007

    المشاركات : 1,580

    النوع : ذكر

    الاقامة : كل يوم في بلد .. تعبت

    السيارة: ماتريكس 2008

    السيارة[2]: كارينز 2011

    دراجة بخارية: no

    الحالة : الريس غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    فيلم جميل طبعا
    و شكرا لانك فكرتنا بفن الفنان الجميل يونس شلبي الله يرحمه


    ::--لا حيلة في الرزق--::
    ::-- م/باســــم شوقـي--::


  4. #4

    الصورة الرمزية hazem_khidr

    رقم العضوية : 168

    تاريخ التسجيل : 24Apr2007

    المشاركات : 7,982

    الاقامة : المحله الكبري

    الحالة : hazem_khidr غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    فيلم تحفه بس عمري ما شفت فعلا حد بيلعب بطريقه 4-2 - 4 دي خالص
    رغم ان من اسمه انها خطه لعب.
    اللي كان بيعجبني فيه احمد عدويه و خفه دمه هو و سمير غانم.
    لما سمير غانم بينادي عليه و بيقولو تعالي و خش عليا
    قام عدويه رادد و قايل ما اقدرش يا غالي عاليا دي حواجبي ناقحه عليا :-)


  5. #5

    الصورة الرمزية ecybrarian

    رقم العضوية : 241

    تاريخ التسجيل : 26Apr2007

    المشاركات : 4,325

    النوع : ذكر

    الاقامة : المقطم

    السيارة: SPARK LITE

    السيارة[2]: Tiggo FL

    دراجة بخارية: NA

    الحالة : ecybrarian غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    سبعاوي باشا بالله عليك اعمل حسابي معاك على نسخة المقابلة القادمة

    لا حول ولا قوة إلا بالله..متى سيموت الإهمال في مصر


  6. #6

    الصورة الرمزية Abu Aly

    رقم العضوية : 2441

    تاريخ التسجيل : 03Oct2007

    المشاركات : 316

    الاقامة : Cairo

    الحالة : Abu Aly غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    "افتح على الونجين يا حلبسة"
    متهيقللى المرحوم شلبى اتأثر فى العبارة ده بالمعلم ارسطو ... :D :D :D :D :D

    متقيللى ......اقصد متهيألى ان مش المرحوم شلبى هو قائل هذة العبارة :P

    قالها محمود القلعاوى فى المبارة التى كانت فى نهاية الفيلم :D :D

    وبعدين هو من امتى كانت الثقافة الشعبية تتأثر بكلام ارسطو :P :P :P

    الثقافة الشعبية فى مصر اثراها ناس طلعو من تراب مصر من كافة الملل والنحل، من اول الجبرتى قائل(ياخفى الألطاف نجنا مما نخاف) مرورا بسيد درويش وبيرم التونسى وكامل الشناوى واسماعيل يس ومحمود المليجى وعادل امام وسعيد صالح ويونس شلبى وصولا اى علاء ولى الدين (لف وارجع تانى) وشعبولا اللى بيكره اسرائيل

    لكن ارسطو ده هناك فى اليونان عند زيوس وابوللو (مين ابو للو ده ؟ومين للو ابنه ده؟)


  7. #7

    الصورة الرمزية ابوحميد

    رقم العضوية : 1122

    تاريخ التسجيل : 23Jun2007

    المشاركات : 951

    النوع : ذكر

    الاقامة : egypt

    السيارة: Lada , 2 Terios , 3 Cerato

    السيارة[2]: COROLLA 2014

    الحالة : ابوحميد غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    هوا الفيلم اسمه ايه؟


  8. #8

    الصورة الرمزية محمد ابراهيم 1

    رقم العضوية : 530

    تاريخ التسجيل : 08May2007

    المشاركات : 3,300

    النوع : ذكر

    الاقامة : alexandria

    السيارة: nissan

    السيارة[2]: بيجو 406

    دراجة بخارية: مالها

    الحالة : محمد ابراهيم 1 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    الفيلم إسمه 4 -2 -4
    وأمن أظرف اللاعبين فيه الراجل العجوز اللى كان عنصر الخبره فى الفريق والجون التخين

    مين اللى يستحمل كل ده


  9. #9

    الصورة الرمزية Abu Aly

    رقم العضوية : 2441

    تاريخ التسجيل : 03Oct2007

    المشاركات : 316

    الاقامة : Cairo

    الحالة : Abu Aly غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    متقيللى ......اقصد متهيألى ان مش المرحوم شلبى هو قائل هذة العبارة

    قالها محمود القلعاوى فى المبارة التى كانت فى نهاية الفيلم

    وبعدين هو من امتى كانت الثقافة الشعبية تتأثر بكلام ارسطو

    الثقافة الشعبية فى مصر اثراها ناس طلعو من تراب مصر من كافة الملل والنحل، من اول الجبرتى قائل(ياخفى الألطاف نجنا مما نخاف) مرورا بسيد درويش وبيرم التونسى وكامل الشناوى واسماعيل يس ومحمود المليجى وعادل امام وسعيد صالح ويونس شلبى وصولا اى علاء ولى الدين (لف وارجع تانى) وشعبولا اللى بيكره اسرائيل

    لكن ارسطو ده هناك فى اليونان عند زيوس وابوللو (مين ابو للو ده ؟ومين للو ابنه ده؟)
    ايه ده انا ما كتبتش الكلام ده ؟؟؟؟!!! :!: :!: :!: :?: :?: يظهر السلوك دخلت فى بعض !!!! ياريت
    ال adm يشوف الاول ايه الحكايه يظهر رسالتين دخلوا فى بعض كأنى انا اللى كاتبهم .. غالبا االاستاذ الفاضل سبعاوى
    صاحب الكلام ده !
    على فكره يا استاذ سبعاوى انا مش ضد الثقافة الشعبية و قريت تاريخ الجبرتى و حافظ عن ظهر قلب العبارة الشهيرة
    " يا خفى الالطاف نجنا مما نخاف " .. و عبارة " و لما نزل عليهم القنبر .. " و غيرها .. و هى عبارات كأنها
    بتتكلم على ايامنا ديه و على القنبر اللى نزل على بغداد !!
    و بحب سيد درويش و بيرم و فؤاد حداد و الشيخ امام .. بس مش شايف ايه علاقتهم بكامل الشناوى و محمود المليجى
    و سعيد صالح و غيره ؟؟ ..و مش عارف ايه حكاية ابوللو و زيوس هنا ؟ .. على العموم ارسطو ده كان من اكبر العقول فى التاريخ و اثرفى الثقافة العالمية كلها مش بس ثقافة بلاد اليونان و هو مثلا اللى وضع قوانين المسرح اللى ظلت سارية لحد اوائل القرن العشرين و كتب فى علوم مختلفة سواء الطبيعة او الميتافيزيقا او الفلسفة و الاحياء و غيرها و لاهميته ترجم العرب بعد الاسلام كتبه ...الموضوع طويل و كبير قوى .. انا مستغرب فقط لانك متصور انى ضد الثقافة الشعبية لكن بس فى ثقافة
    شعبية ذكية و لماحة ممكن تتطلع من ناس تعليمها بسيط و و ثقافة متخلفة حتى لو كان دمها خفيف و بضحك..
    اتفق معك فى اهمية و فطرية او عفوية الثقافة الشعبية بس اختلف معاك فى التفاصيل و دمتم .


  10. #10

    الصورة الرمزية Ahmed Anwer

    رقم العضوية : 794

    تاريخ التسجيل : 27May2007

    المشاركات : 3,700

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: هيونداي فيرنا أوتوماتيك 2007

    السيارة[2]: رينو فلوينس

    دراجة بخارية: No

    الحالة : Ahmed Anwer غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اللي كان بيعجبني فيه احمد عدويه و خفه دمه هو و سمير غانم.
    لما سمير غانم بينادي عليه و بيقولو تعالي و خش عليا
    قام عدويه رادد و قايل ما اقدرش يا غالي عاليا دي حواجبي ناقحه عليا
    بص يا حازم ،،

    رغم إني لسه شباب

    بس محدهش من الجيل الجديد بيضحكني أوي

    سمير غانم ده حدوتة ،،

    كل ما افتكر المشهد ( مش فاكر الفيلم ) لما كان دكتور اطفال و رايح لرشدي أباظة و سميرة احمد و عندهم عيال كتير

    مشهد حواره و كلامه عادي بس هوا عجيب .............



 
صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2