| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 29

  1. #1

    الصورة الرمزية matrix7570

    رقم العضوية : 9006

    تاريخ التسجيل : 15Apr2008

    المشاركات : 39

    النوع : ذكر

    الاقامة : Qatar

    السيارة: Polo 2001

    السيارة[2]: Octavia A5 2008

    الحالة : matrix7570 غير متواجد حالياً

    افتراضي مأساة المخالفات ( نداء للسيد وزير الداخلية ) - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    قصتي بالتفصيل يا سادة يا كرام كالتالي:

    اشتريت عربية أوكتافيا a4 موديل 99 في أواخر 2006 و طبعا أخدت من البايع توكيل و شهادة برائة زمة و كان عليه مخالفات بحوالي 5600 جنية (و ده ايام قانون المرور القديم) يعني الراجل كان عايش حياتة بالعربية. المهم كان فاضل على انتهاء الرخصة حوال 8 شهور فقلت امشي بيها بالتوكيل شوية و ما انقلش الملكية دلوقتي علشان كمان العربية كانت محتاجة رشة نظافة و كان فيها كام خبطة بسيطة من الرفارف و قلت اريح شوية من سعر العربية و بعدين ابقي اعملها.
    المهم في شهر يونيو 2007 دخلّت العربية سمكرة و دوكو و ضبطتها و قولت اروح انقل الملكية و كان لازم طبعا اروح اجيب شهادة مخالفات تاني علشان اللي معاية عدى عليها شهر ، و المفاجأة لقيت الموظف بيقولي خد ادفع دول.
    ببص على المخالفات لقيتها كلها قبل تاريخ استلامي العربية من البايع و الاجمالي هو 700 جنيه. حاولت أفهم الموظف اني واخد شهادة برائة زمة من البايع في التاريخ ده و تواريخ المخالفات كلها قبل استلامي السيارة. قالي خوش قول الكلام ده لوكيل النيابة.
    دخلت لوكيل النيابة و حكيتلوا و قصتي قالي :باحترام أنا مصدقك بس المخالفات دي ما كانتش جاتلنا ساعة ما الراجل اللي باعلك العربية عمل شهادة برائة زمة و كان لازم تنقل الملكية في ساعتها و دي مخالفات لازم تتسدد ، ادفعها انت و بعدين حاول تاخدها من الراجل اللي باعلك العربية ، قولت أمري لله و راح وكيل النيابة مخفضلي المخالفات لحد 350 جنيه و رحت ادفع زي الباشا (و مشيها باشا) و كملت الاجراءات اللي أخدت 3 أيام من العذاب لحد ما مسكت الرخصة في ايدي و الحمد لله ، و لما حاولت أكلم الراجل اللي باعلي العربية لقيته سافر فرنسا و مش عارفين ممكن يرجع تاني امتي، و استعوضت الله في ال 350 جنيه.
    و بعديها ب 4 شهور جاتلي فرصة للعمل بقطر و ذلك بفضل من الله ، و كان لازم اسافر باسرع وقت ممكن فحاولت ابيع العربية بسعر معقول علشان ما أخسرش كتير لكن معرفتش قولت خلاص احوطها في جراج و أمري لله و فعلا اتفقت مع جراج و أخد مني 1200 في السنة و قولت مش مشكله على الاقل لما انزل اجازة ابقى الاقي عربية تحت رجلي أحسن من الايجار.
    و بعد 5 شهور في قطر اشتريت عربية أوكتافيا a5 مويل 2008 قولت انزلها معايا مصر أن شاء الله في النزول الاخير و معظم التوكيلات هنا بيديلك العربية مرخصة جاهزة باسمك علشان ماتتعبش نفسك و تروح المرور.
    و بعد سنة لما رخصة العربية قربت تنتهي قولت اروح علشان اجدد روحت شركة التأمين و دفعت سنة في 10 دقائق بالضبط و أخدت الوثيقة و طلعت على مكتب المرور و قولت و أنا داخل( استعنت علي الشقا بالله) و كنت واخد صور من الرخصة و البطاقة و الباسبور زي ما انا متعود في مصر
    لقيت جهاز الدور(اللي بتلقية في كل حته في قطر ما عدا السفارة المصرية) أول ما دخلت رحت و اخد رقم و كان فاضل علي دوري 15 فرد قبلي و أخدت كرسي و قعدت اراقب ال 8 من 12 شباك شغالين او بعد حوالي 5 دقائق فقط لقيت رقمي ظهر و رحت للموظفة و اديتلها رخصة العرية و قولتلها
    لو سامحتي عايز اجدد الرخصة دي أعمل ايه
    قالت: فين وثيقة التأمين
    أنا: اتفضلي
    الموظفة تهمهم وهي عينيها تراقب شاشة الكميوتر : مافيش مخالفات
    الموظفة: فين كارت البنك (تقصد ال atm)
    أنا: اتفضلي
    الموظفة: الرقم السري لو سمحت
    فاسرعت و ادخلت الرقم السري بسرعة لدفع 100 ريال رسم التجديد لمدة سنة
    الموظفة بعد حوالي دقيقتان : تسحب الرخصة من الطباعة اللي جنب منها و تقول اتفضل و تبقي تلزق الاستيكر ده علي النمرة
    أنا ببلاهة: و بعد كدة أروح فين
    الموظفة باستغراب : تروح فين؟ خلاص كدة الرخصة الجديدة و الاستيكر و ايصال السداد معاك انت مش عربيتك 2008 يعني مافيش فحص
    أنا ببلاهة و زهول أشد : يعني كدة خلاص
    لم ترد علي لاني تقريبا خنقتها و سمعت صوت الشاشة تطلب الرقم التالي.
    و خرجت و أنا مازلت مصدوم و غير مصدق ما حصل و اتصلت بزوجتي و انا اصرخ جددت الرخصة في 10 دقائق أنا مش مصدق و يتوارد علي ذهني الثلاثة أيام من العذاب لتجديد رخصتي في بلدي.
    و لما سألت بعد كده من عمل السيستم بتاع المرور ده قالوا ان معظم أنظمة الحكومة الالكترونية عملتها شركة نظم معلومات معظم العاملين بيها مصريون.
    "طب ما إحنا حلوين أوي اهوه" و قعدت أقول حسبي الله و نعم الوكيل في اللي كان السبب.
    و بعد كده بحولي 6 شهور أخدت أجازة شهر و نزلت مصر و رحت اطلع العربية من الجراج و طبعا لقيت البطارية لقيت مصرعها و ظهر بعض الصدأ في بعض الاجزاء الحديدية في الموتور لان الجراج كانت الرطوبة عالية فيه
    و قررت ابيع العربية قبل ما امشي رغم ان اسعار المستعمل نزلت كتير و فعلا لقيت مشتري و بعتها بخسارة حوالي 9000 جنيه بعد حوالي اسبوع و بعتهالوا و طبعا كان لازم اجيب شهادة مخالفات تاني.
    المهم روحت المرور الساعة 7.30 صباحا و قولت علشان ابقى أول واحد و أخلص بدري لكن القدر لعب لعبتة و رحت لقيت عربية ثانية جت قبل مني و قولت مش مشكلة ابقي ثاني واحد.
    و فضلت واقف قدام الكشك علشان اشتري ورقة مخافات لمدة ساعة وربع لحد ما البيه بتاع الكشك الله يكرمه فتح باب الكشك الساعة 8:45 وطبعا كان واقف قدام الكشك حوالي 80 واحد يتصارعون للوصول لشباك الكشك الصغير طابور مين يا عم الحج و بعد صراع من اللكزات و الدفع و الدوس علي الرجلين استمر لمدة 20 دقيقة بلا رحمة وصلت الشباك و قلت للراجل حرام عليك فتحت متأخر ليه قالي و انت مستعجل ليه كده كده بتوع النيابة ما بيشتغلوش قبل الساعة 9 ، المهم أشتريت الورقة و طلعت اجري علي مبني النيابة ، و فعلا لقيت 6 طوابير قدام 6 شبابيك لايقل طول الطابور الواحد عن 50 فرد و ما فيش حد قاعد علي الشبابيك و لما سألت فين طابور مخالفات الملاكي قالولي هنا ، و رحت واقف و فعلا الساعة 9:05 ابتدى الموظفين يتكرموا علي الناس و يشتغلوا و كانوا ممشين نظام غريب اولا يأخدوا الرخص من 10 أفراد و بعدين يغيبوا في الارشيف حوالي من 20 الى 30 دقيقة و بعدين ينادوا علي الاسماء ، و يا تسمع يا ما تسمعش و طبعا الناس اللي سلموا رخصهم كانوا لازقين في الشباك علشان يسمعوا اسماءهم و العربية اللي ما فيش عليها مخالفات بتكتبلوا لايوجد مخالفات و بعدين تأخدها و تروح تقف في طابور علشان تمضيها من و كيل النيابة و بعدين تروح تقف في طابور تاني علشان تختمها و اللي عليه مخالفات ده موضوع تاني.فيها 3 طوابير كمان.
    المهم وصلت للشباك بعد حوالي ساعتين و سلمت الرخصة و استنيت حوالي ½ ساعة في مفرمة جنب الشباك علشان اسمع اسمي ، و قالتلي هات بطاقتك و بسرعة البرق ادتلها البطاقة راحت مدياني 4 مخالفات في دبوس و قالتلي روح ادفع و تعالي
    اخدت المخالفات و انا مذهول ازاي دي العربية كانت مرفوعة سنتين و راجعت التواريخ و فعلا لقيت التواريخ كلها اثناء ما كنت مسافر و ما فيش حد طلع العربية من الجراج طول هذة المدة لان مفتاحها الوحيد معايا.
    و المصيبة الاكبر اني اكتشفت ان أول و رقة مخالفات كانت بنمرة عربيتي و خانة السائق فاضية و الثانية كانت بنمرة عربيتي و واحد سايق اسمة كريم و الثالثة و الرابعة نمرة عربيتي بس اخرها 9 مش 8 و السائق اسمة كريم.
    كريم مين ده اوعوا بقا ، يا مدام يا مدام المخالفات دي مش بتاعتي العربية كانت مرفوعة خلال السنتين دول ، ردت بنرفزة خوش لوكيل النيابة قوله.
    و وقف في طابور و كيل النيابة و لما دخلت شرحت الموضوع و ورتله ان اخر مخالفتين حتي مش بنمرة عربيتي
    قالي طب ارجع للموظفة علي الشباك و قولها انت المخالفات دي مش بتاعتك. و مرة تانيه صراع اخر حتي وصلت للشباك و قولتلها وكيل النيابة بيقولك ان المخالفات دي مش بتاعتي ،
    الموظفة : بصت في أول مخالفة و قالتلي هي دي مش نمرة عربيتك؟
    أنا : اه بس العربية كانت مرفوعه في الفترة دي
    الموظفة : ان ما ليش دعوه بالكلام دة
    أنا : طب بصي في الباقي يا مدام مين كريم دة اللي سايق عربيتين بنمرتين ورا بعض
    الموظفة : بعد ما جت على نفسها و قلّبت في الورق و سحبت آخر مخالفتين قالتلي خلاص روح ادفع دول
    أنا : طيب علي الاقل واضح ان الاسمه كريم ده هو نفسة سائق العربية اللي 219 مش 218 فاكيد اللي كتب النمرة كتبها غلط
    الموظفة بعصبية شديدة جدا بعد ما سحبت المخالفة الثانية و قذفت في وجهي المخالفة الاولى: روح ادفع بقا يا استاذ
    و هنا مر شريط تجديد رخصة العربية في قطر من أمام عيني و حسيت برغبة شديدة اني انط من فوق الازاز و انهال عليها بالضرب لحد ما يبان لها صاحب ، لكن مسكت نفسي و قولت عدي الاجازة دي علي خير.
    و رحت اقف في طابور وكيل النيابة علشان يخفض المخالفة من 300 الي 150 جنيه و بعدين روحت وقفت في طابور الخزينة علشان ادفع و كان الاستاذ المحترم المحصل بياخد 4 مع بعض علشان دفتر الايصالات بيبقي 4 ايصالات في صفحة واحدة و هو مش عايز يشيل الكربون و يحطة تاني في كل ايصال و اذا كان عجبك ، و بعدين رجعت تاني للموظفة علشان تشوف ايصال السداد و اخد الشهادة و الحمد لله اخدتها و بعدين روحت وقفت في طابور للتسجيل و هو شباك علية موظف و جهاز كمبيوتر مهمتة ان يسجل ايه بالضبط مش عارف. و بعدين طابور النيابة علشان امضاء السيد الوكيل و أخيرا طابور الختم و كانت الساعة ساعتها 2:30.

    أعتذر للتطويل الشديد لكن انا متاكد ان فيه ناس كتيرة جدا حصل لها زي اللي حصلي و اتظلمت زي وجايز اكتر مني

    و السؤال للسادة المسؤلين متي ستنتهي هذه المهزلة المستمرة.


    :k4:

    أحمد سعيد


  2. #2

    الصورة الرمزية yahiahelaly

    رقم العضوية : 29637

    تاريخ التسجيل : 09Jan2009

    المشاركات : 1,303

    النوع : ذكر

    الاقامة : zgazig

    السيارة: ربنا يباركلي في الاولى

    السيارة[2]: هيونداي اكسينت 1500

    الحالة : yahiahelaly غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    انا والله جالي مخلفات اكتر من 2000 جنية في 8 شهور مش عارف اعمل ايه البلد حالها يغم

    The worst is Not come Yet


  3. #3

    الصورة الرمزية hany121

    رقم العضوية : 12913

    تاريخ التسجيل : 14Jun2008

    المشاركات : 573

    النوع : ذكر

    الاقامة : المعادي

    السيارة: non

    السيارة[2]: Cerato 2011 SX

    دراجة بخارية: non

    الحالة : hany121 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    حسبنا الله ونعم الوكيل


  4. #4

    الصورة الرمزية amrico

    رقم العضوية : 3484

    تاريخ التسجيل : 29Nov2007

    المشاركات : 2,120

    النوع : ذكر

    الاقامة : مدينة بلا لانسر (بومة) في الشوارع

    السيارة: Daihatsu Sirion 1.3L GLX 2009

    السيارة[2]: BMW 525i 2007

    دراجة بخارية: أحبوش

    الحالة : amrico غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    الله يعينك ويجازيك عن اصابتك بالجنسية المصرية اللي تعتبر اشد ابتلاء لإنسان خير في الأخرة بإذن الله
    انا ظروفي زي ظروف حضرتك، وان شاء الله نازل مصر (بلد الحضارة) الشهر الجاي والمفروض هاجدد رخصة العربية، بس والله بطني وجعتني من الكلام اللي قريته ده وحامل هم الأهوال اللي هاشوفها

    [aldl]http://nileup.com/up/uploads/nilemotors_13899410841.jpg[/aldl]


  5. #5

    الصورة الرمزية matrix7570

    رقم العضوية : 9006

    تاريخ التسجيل : 15Apr2008

    المشاركات : 39

    النوع : ذكر

    الاقامة : Qatar

    السيارة: Polo 2001

    السيارة[2]: Octavia A5 2008

    الحالة : matrix7570 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ربنا معاك و يصبرك علي الناس دي


    :k4:

    أحمد سعيد


  6. #6

    الصورة الرمزية elassar2010

    رقم العضوية : 18427

    تاريخ التسجيل : 09Sep2008

    المشاركات : 2,370

    النوع : ذكر

    الاقامة : damanhour

    السيارة: no

    السيارة[2]: 131

    الحالة : elassar2010 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    يبقى انت اكيد فى مصر

    من اهم انجازات مبارك :
    توحيد المصرين على كلمة حسبى الله و نعم الوكيل



    محمد العصار


  7. #7

    الصورة الرمزية Imhotep

    رقم العضوية : 22719

    تاريخ التسجيل : 20Oct2008

    المشاركات : 3,543

    النوع : ذكر

    الاقامة : Egypt

    السيارة: none

    السيارة[2]: Accent rb

    دراجة بخارية: none

    الحالة : Imhotep غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    الله يعينك على اللى شوفته...... حاول تنسى و تغسل مخك لما تسافر.....


  8. #8

    الصورة الرمزية hossam_elwani

    رقم العضوية : 13051

    تاريخ التسجيل : 16Jun2008

    المشاركات : 10,009

    النوع : ذكر

    الاقامة : اسكندريه

    السيارة: كروز هاى لاين 2013 بفضل الله

    السيارة[2]: هوندا ثم مرسيدس ثم بيجو 504 ثم نوبيرا 2 ثم نيسان صنى

    دراجة بخارية: no

    الحالة : hossam_elwani غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    حسبى الله ونم الوكيل فى الحكومة المصرية المتخلفه الرجعية المتحفيه

    العالم بيتقدم واحنا بنتأخر

    افكار بسيطة قامت بها الدول المحترمة بس الى يطبق عندنا

    الحكومة بجميع قطاعتها واخده دكتوراه فى اذلال الشعب

    بس انا عندى سؤالين بخصوص النظام المتخلف الى عندنا ...

    اولا ازاى الواحد يروح يجيب ورقه معفنه من المرور وبعدين يكتب فيها نمرة عربيته واسم صاحبها وبعدين يروح يمضيها من الضابط فى الوحده وبعين يختمها وبعدين يروح النيابة او القسم التابع ليه عشان يشوف المخالفات الى عليه ومايلقيش حاجه ويتكتبله كده على ضهر الورقة المعفنه دى وبعدين يروح يختمها ويفرح ان معلهوش مخالفات وبعدين يروح المرور يلاقى مخالفات فى الملف !!!!!!!! (مع العلم ان فى بعض المحافظات عشان تاخد شهادة المخالفات من القسم التابع ليه لازم تروح وحدة تنفيذ الاحكام عشان يشوف اذا كان عليك حكم ولا لا)

    تيجى ازاى دى ايه النظام المقرف ده ما يحددو جهة مطالبة واحده تدفع عندها وتخلص.....

    ثانى سؤال انا عايز اعرف ايه القانون الى بيحكم المخالفات بالضبط مش عارف !!! يعنى تلاقى المخالفة مثلا حزام مبلغ الغرامة بيختلف من مرور الى مرور اخر اكنها دول تانيه!!!!

    وبعدين عايز اعرف هل وكيل النيابه له الاحقيه القانونية فى تخفيض المخالفات زى ما هو عايز حسب مزاجه يعنى ينزلها النص او الربع الو التلت مش عارف الى الهبل الى فيه البلد دى ... عايزين محامى يرد علينا فى الجزئية دى ......


  9. #9

    الصورة الرمزية mohabelnegm

    رقم العضوية : 35395

    تاريخ التسجيل : 13Mar2009

    المشاركات : 498

    النوع : ذكر

    الاقامة : Sharm Elsheikh

    السيارة: New Accent2006

    السيارة[2]: V.W

    دراجة بخارية: no

    الحالة : mohabelnegm غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    والله مقالك جميل و بيعبر تماما عن المأساة اللى احنا عايشنها فى بلدنا اللى كرهونا فيها من التخلف اللى بنشوفة فى أى مكان حكومى....علشان تحاول تعمل أو تستخرج أى ورقة حكومية لازم بعد ما تخلص تحس أنك مش بنى ادم و أنك متهان و متبهدل و أنك بتتعامل معاملة ال...... و أنك شحات و مواطن درجة عاشرة و أنك لازم تهج من البلد...للأسف لما الواحد بيسافر برة و بيشوف التعاملات الحكومية عاملة أزاى بتجيلة حسرة على اللى بيحصل هنا فى المصالح الحكومية..


  10. #10

    الصورة الرمزية kimo-nubira

    رقم العضوية : 3343

    تاريخ التسجيل : 21Nov2007

    المشاركات : 2,166

    النوع : ذكر

    الاقامة : EL-Dokki

    السيارة: lanos II 2008

    السيارة[2]: Daewoo Nubira II - 2001

    دراجة بخارية: NO

    الحالة : kimo-nubira غير متواجد حالياً

    Angry -

    hasad">

    مش هاقول حاجه ذياده اكتر من اللي انا كاتبه في توقيعي وربنا يعينا ويعينك في البلد ديه

    [img3]http://www.nilemotors.net/Nile/signaturepics/sigpic3343_6.gif[/img3]
    لــــــو لـــــم أكــن مصريـــــــــــــــآ لأرتــــحـــت نفسيـــــــــــــآ



 
صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. اهداء للسيد وزير الداخلية..............
    بواسطة dr.hany في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 26
    آخر مشاركة: 08-06-2011, 08:59 PM
  2. لقاء مع ............وزير الداخلية
    بواسطة otefa في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 21-02-2011, 11:40 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2