أشكرك بشدة يا أستاذ مهاب.. كفيت ووفيت..
والحقيقة طمنتنا كتير من ناحية العفشة وخليتني أحس إن حاجتها مش نادرة إن ما كانش بتاع الواجا فهلاقي بتاع اللانسر أو حتى بتاع الواجا القديمة.. ودي حاجة مطمئنة..
فقط عندي استفسار صغير:

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohabsaeed مشاهدة المشاركة

فلتر هواء الموتور زى فلتر هواء الواجا القديمه بموتور ال 4g18 .و مختلف عن فلتر الجين 2 الشكل القديم و الجين 2 و البيرسونا iafm .
بما إن بعض الزملاء كانوا بيشتكوا من السحب في مرحلة معينة من التسارع قبل الفلتر الجديد.. فهل انت عندك نفس الشكوى.. أو بالأصح هل شايف إنها تفرق بدرجة كبيرة في السحب بتاع العربية.. يعني حاجة تستاهل تؤخذ في الحسبان؟
ولا مع السواقة العادية مش محسوسة أو مش مهمة.. وعلى فكرة أنا مش بتاع جري وشد وتسابق.. أنا آخري في الحرق أو التسارع لما أكون في إشارة أو عاوز ألحق أعدي مزلقان أو يو تيرن في طريق سريع.. غير كدة القيادة العادية اللي أقصاها 100 فوق الدائري.. و 130 أو 140 في السفر ده لو الطريق والرادار يسمح بكدة..

عندي ملاحظة أخيرة بس للزملاء اللي هايقروا الموضوع.. أنا موافقك تماماً في إن البرسونا برضه مالهاش قطع متوافرة حالياً.. بينما الواجا ليها
لكن أنا بابص لقدام.. بعد كام شهر أو كام سنة أعتقد إن انتشار البرسونا هايخلي حاجتها موجودة مستقبلاً بكثرة.. بينما الواجا هاتفضل زي ما هي موجودة من دلوقتي بس قليلة.. وهاتفضل قليلة بنفس قلة انتشار العربية..
آخر حاجة أنا كنت منتظر منك تعليق على مسألة الصاج ومتانته.. أنا عارف إن عربيتك 2005 أو 2006 لكن مش عارف هل عند معلومة عن متانة 2009 وهل فعلاً هي أضعف زي ما أ/ إسلام بيقول..
وهل فعلاً اللي أنا شفته في المعرض من يومين إن صاج البرسونا أجمد صحيح.. ياريت لو عندك معلومة شخصية أو من المهندسين ياريت تفيدنا بيها..
معلش الاستفسار طل مش صغير خالص.. وأشكرك كثيرا على ذوقك وكرمك