اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafabakry مشاهدة المشاركة
انا مقسط مباشر مع الشركة المصرية العالمية للسيارات
بص ياسيدي هما بيطلبوا اي مستندات تفيد بانك بتملك اي ممتلكات بأكتر من قيمة العربية ضمانا لحقهم
يعني لو معاك شقة ملكك ممكن ياخده صورة من عقد الملكية او لو معاك وديعة بنكية ممكن اخده مستند من البنك بيفيد في كدا
انا قدمت لهم مستندات امتلاك عقارات و كانت باسم الوالد و الموضوع مشي
بصراحة معنديش فكره لو قدمت لهم ما يفيد ان مرتبك بيغطي القسط بتاع العربية ممكن يمشوها ولا لازم ممتلكات خاصة
المهم انهم بياخدوا الورق منك و بيبعتوه للأدارة بتاعتهم و بيتعملك موافقة من حد كبير عندهم يعني بالظبط زي استعلام البنك
وبعد كدا بتختار العربية و بتجيب لهم دفتر شيكات بنكية بعدد الأقساط و تقريبا هماآخرهم 24 او 36 شهر انا مقسط علي 24 شهر و بصراحة وسطي اتقسم من القسط الكبير اللي انا بدفعه
وبتمضي لهم علي الشيكات بعدد الأقساط و بتمضي علي ايصال امانة بنص المبلغ الأجمالي و حد ضامن معاك يمضي علي ايصال تاني بنص المبلغ التاني
و الفايدة 12% سنويا و طبعا مركبة
يعني لو هتقسط علي سنتين يبقي تضرب المبلغ المتبقي في 24% زيادة و تقسم علي 24 يطلع لك قيمة القسط
و بس يا باشا

هو بصراحة حاجة صعبة بس احسن من التعامل مع البنوك و الدخول في شبهة الربا و الكلام دا
[gdwl]

كان الله في عونك يا استاذ/مصطفي ....
لية الفايدة دي كلها وعشان اية دة بنك ناصر 6.2% سنويا وكل اللي مطلوب تحويل مرتب...
سيبك بنكك باريبا BNP Paribas مبيطلبش اي حاجة وبياخد 9.5 سنويا وبقول علية

بنك ابوظبي كنت مستغلي الفايدة بتاعتة وكانت جملتها 7.8% سنويا
بنك باركليز وكانت 8.4% سنويا
لية الفايدة دي كلها ولية تمضي علي الشيكات دي كلها.مع ان في بدايل احسن.
حضرتك بعدت عن الربا مع بنك.فوقعت في نفس الشيئ مع شركة وكمان اضعاف واخدوا فلوسك.مجرد راي "لان اي ذياده علي اصل الدين هي ربا مهما اختلفت المسميات واي كان مقدم هذة الـــ..مش قادر اقول..ـــــخدمة ..سواء بنك او شخص او شركه
مجرد سؤال ؟؟؟؟؟!!!!!!!

وقد قرر الفقهاء أن أي زيادة مشروطة على مبلغ القرض تعتبر من الربا، فقد جاء في الحديث عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه أن الرسول صلى الله عليه وسلم قال: (الذهب بالذهب والفضة بالفضة، والبر بالبر، والشعير بالشعير، والتمر بالتمر، والملح بالملح، مثلاً بمثل، يداً بيد، فمن زاد أو استزاد فقد أربى، الآخذ والمعطي فيه سواء ) رواه البخاري ومسلم.
ومما يدل أيضاً على منع الزيادة المشروطة على القرض، ما روي في الحديث (أن النبي صلى الله عليه وسلم نهى عن قرض جر منفعة) رواه الحارث بن أبي أسامة في مسنده، وفي إسناده متروك كما قال الحافظ ابن حجر في التلخيص الحبير 3/34.


ارجو الا تغضب من اخيك محمود. واذا كان في كلامي اي تجاوز اقبل اعتذاري واحترامي لشخصكم الكريم

ربنا يقضي دينك باذن الله..امين
[/gdwl]