| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 15 من 16 الأولىالأولى ... 5 10 11 12 13 14 15 16 الأخيرةالأخيرة
النتائج 141 إلى 150 من 156

الموضوع: مضيفات الطيران

  1. #141

    الصورة الرمزية human

    رقم العضوية : 20140

    تاريخ التسجيل : 25Sep2008

    المشاركات : 6,879

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: مافيش عربيه تانيه!!

    السيارة[2]: ميجان

    دراجة بخارية: عجله شوبر

    الحالة : human غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة slim_shika مشاهدة المشاركة
    +1
    ايوه فتنه فى مصر و الشعوب العربيه بالذات

    كام مره سمعت واحد بيقول شوف كانت بتبتسم ليا ازاى

    احنا عندنا اصلا مشكله فى التربيه و مشاكل كتير فى النظر للمرأه

    بس بتيجى فى الاخر و تقول مش معقول حطحط المرأه فى علبه و تقفل عليها عشان الناس دماغها وجعاها - بس الواحد بيحاول يعمل اللى عليه و يقلل على قد ماهو قادر

    مصر هتفضل غالية عليا
    -------------------------------
    الديك الحلبي هايفضل يدن لغاية ما يتدبح


  2. #142

    الصورة الرمزية samoevil911

    رقم العضوية : 31921

    تاريخ التسجيل : 03Feb2009

    المشاركات : 1,416

    النوع : ذكر

    الاقامة : alex

    السيارة: el rgl el shmal :D

    السيارة[2]: moto leg :D

    دراجة بخارية: اول مجبها هقلكم

    الحالة : samoevil911 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hh مشاهدة المشاركة
    بصراحة كلامك فيه حاجات غلط, بس أنا حرد على النقطة اللي أنا جبت لها فتوى اللي هي السفر من غير محرم لأن أنا محبش أتكلم في نقطة دينية من غير دليل.

    موضوع الصحبة الأمنة ده شيوخ كتير ليهم ثقلهم أفتوا بيه و بعدين أنا زي ما قولت قبل كدة أن الحديث بيقول انها متسافرش مسيرة يوم و ليلة بدون محرم, يعني بيتكلم على طول طريق السفر و مدته مش مدة الأقامة. و بعدين حضرتك بتقول انها تبات في بلد تانية لوحدها حلال منين, أنا اللي بسأل حضرتك حرام منين؟؟؟؟؟؟؟ أنا عمري ما سمعت أن فيه أي حديث حرم ان المرأة تبات لوحدها. على كدة بقى أي راجل شغله بيستدعي انه يسافر لازم يستقيل أحسن عشان مراته ماتباتش لوحدها خصوصا لو هما أصلا عايشين في بلد غير بلدهم.

    و بعدين جايبين لحضرتك فتاوى أن ابن تيمية و الامام أحمد و الامام الشافعي أجازوا الحج مع نساء ثقات و أن عمربن الخطاب رضي الله عنه سمح لنساء النبي صلى الله عليه و سلم بالحج مع عثمان بن عفان و برضه بتقول الحج حرام من غير محرم زي ما يكون ده الرأي الوحيد الصحيح و الناس دي كلها مبتفهمش!!!!!!!!!!!!!!

    أنا اللي أعرفه أن لما العلماء يختلفوا في نقطة أكيد من حق حضرتك تاخد بالرأي اللي شايف نفسك مستريحله لكن مش المفروض تنكر الرأي الأخر و لا تحاول توحي للناس ان رأيك هو الوحيد الصواب...

    و على فكرة اتباع هوى النفس مش بس بيكون في الناس اللي بتحلل الحرام لكن كمان للناس الي بتحرم الحلال فيا ريت ما نستهنش بالاتنين.




    انا اول حاجة قلتها ان انا هطلع من اسباب التحريم موضوع المحرم في السفر عشان الأختلاف. وحضرتك راجع اللي كتبته هتلاقني اقيل كدا.
    وبعدين قلت انا هكلم عن رأيي .
    وأنا لم انكر ابدا موضوع الصحبة الأمنة .. المشكلة حضرتك ان انا لما كتبت ان العلماء اللي قالوا الصحبة الآمنة لهم كل التقدير بس انا ليا رأي حضرتك اللي بعد كدا دا مش رأيي اللي كنت هكتبوا .. حضرتك الكتابة اتمسحت وانا للأسف مبرجعش اللي كتبته حتي بيبقي غي حروف سعات غلط .. انا اسف الخطأ عندي .. موضوع الصحبة الآمنه اللي كنت كتبه .
    ان هل الطائرة صحبة آمن رغم ان المرأة فيها مش محجبة والمحجبات حجابهم غير شرعي؟ هل احنا فعلا ضامنين الركاب اللي على الطائرة هيتعموا ازاي مع المضيفة ومين هيفتن بيها.. حضرتك انا كلامي دا والله عن تجربه .. انا شفت مناظر وخصوصا من الخليجين حضرتك في ناس بيتعملوا معاها على انها خدامة. (انا عموما دا مش من هحطوا من اسباب التحريم زي مقلت دا رأيي الشخصي من واقع انا لمسته من كتر مبسافر) الأمور دي مش بتكرر كتير ممكن بس في منها بيتكرر كتير .. زي النظرات والمعاكسات .. دا بيتكرر بيتهيألي كل رحلة .. وخصوصا ان الغالبية من المضيفات بيختاروا من الجمال والراكب شيفها خدامته (هنلاحظ هنا ان الصحبة الأمنة من وجهة نظري تخلفت لمخالفت سببين شرعيين تانيين .. الحجاب و الأحتكاك بالرجال) والله اعلم بس دا رأيي

    لكن لا انكر الصحبة الأمنة والله دا خطأ ان الكلام اتمسح

    [justify][/justify][justify]قل: "سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم"
    لا تبخل علي نفسك بالحسنات فأنت في امس الحاجة لها.
    [/justify]



  3. #143

    الصورة الرمزية samoevil911

    رقم العضوية : 31921

    تاريخ التسجيل : 03Feb2009

    المشاركات : 1,416

    النوع : ذكر

    الاقامة : alex

    السيارة: el rgl el shmal :D

    السيارة[2]: moto leg :D

    دراجة بخارية: اول مجبها هقلكم

    الحالة : samoevil911 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.almaghraby مشاهدة المشاركة
    استاذ سامو احنا كدا خرجنا عن نطاق المضسفة خالص و دخلنا في مهن كتير تانية....

    هوا الابتسام للعميل فتنة ازاي يا باشا؟

    أنت شايفها ايه وفي مجتمعنا خصوصا ؟

    هو أصلا يحل للمرأة والرجل انهم يبصوا لبعض ؟
    دا هي النظرة الأولى لك والثانية عليك. وبعد كدا تدخل في حالة الضرورة

    وبعدين حضرتك بتقول خرجنا من نطاق المضيفة ودخلنا في مهنة تانية .. طب ما فعلا في مهن تانية كتيييير غير المضيفة وحرام .. والامثلة كتير : واحدة شغالة فى مكان مثلا مش بيشغل المحجبات زي توكيلات ملابس كتيرة وفنادق كتيرة .. عمل فيه الأحتكاك بالرحالة كتير مينفعش هنا ..

    موضوع الفتنة دا عشان محدش يقول احنا هنبص لكل حاجة بلون اسود وهنحرم كل حاجة . مهو في بنات كتير شغالين ومفيش فتنة وعايش معانا بنات وبيشتغلوا معانا واللي معانا في الكلية ولافي تحرش ولا حاجة .. (دا حضرتك للأسف اللي وصلنالوا من فكر التحرر اللي بيكلمونا ليل نهار عليه)

    حضرتك الأسلام في حجات لما حرمها حرمت عشان بتؤدى لكوارث في بعض الحالات .. مش هقولك في كل الحالات .. لازم نراعى ان الإسلام هو للكافة .. فلازم يشمل كل مشاكل المجتمع ..

    زي كدا لما يتقالك في الأمتحان ممنوع تتكلم ولا حتي تاخد مسطرة ولا حتي قلم رغم ان المراقب عارف ان في ناس فس الطلبة لن يقبلوا الغش ابدا ومحترمين و ممكن يحتاجوا حاجة وفي طالبة بين البنين يعني لو احتاج والفرصة متاحة ممكن هو ميضمنش ظروفه .. هنا هو عمم الحكم لأنه مينفعش يقول للطلبة اللي شايف نفسه كويس ومبيغشش يطلب واللي شايف نفسه بيغش اياه يتكلم .. هنا هيسيب كل واحد بيتكلم على هواه وهو اللي بيحكم علىى نفسه .. يبقي كدا لو واحد اتكلم وغش في السكة حتى لو هو مش غشاش بس لقي في طريق قدامه ان يقدر يغش يبقي هيغش ..


    نقيسها على الفتنة ...
    حضرتك انسان والحمد لله بتعرف تتحكم في نفسك كويس وأخلاقك كويسة .. طب هو كل الناس زي حضرتك ؟ مفيش ضعاف نفوس ؟ مفيش ناس بين البنين يعني قدامه بنت مش شرط ان اي بنت تفتنه بس لو واحده بمواصفات معينة ممكن تفته (ودا اللي بيفسر ان مش شرط كل بنت تفتنك .. بس الأسلام مش هيقلك الوحشة تمشي متبرجة والجميلة تتحجب عشان اسباب كتير اللي يهمنا ان الناس ازواق وكل واحد بيكيل بمكياله وبياخد اللي على قده زي واحد مش جميل شاف واحده مش جميلة بس على قد ظروفه )
    حضرتك منحكمش على نفسنا ..

    ممكن حضرتك بنت بمواصفات معينة هي اللي تكون بتفتنك ولسه مقبلتهاش ..بس ممكن لما تشفها معاش في المصطلح تفضل نايم جنب شغلها عشان تشفها كل يوم . حضرتك محدش كبير على الفتنة حتى العلماء الأجلاء اللي نعرفهم .. لا يؤمن على المرأ من الفتنة الا بعد وفاته..
    وياما ناس متدينة فتنوا

    فالحل ان لاوم يتقفل الباب .. فلما النبي (ص) يقول ان انظرة سهم من سهام الشيطان .. هنقول احنا حاة بعد النبي (ص) تلاقي بقى واحد لو بيكام واحده وباصص في الأرض يقلوا دا مش محترم ومش باصصلها .. طب وهي ابصلها ليه ؟ لو هي عايزه مصلحة تلبيهالها والا انا لازم ابصلها.. يعني انا عشان اكون محترم في نظر الناس اخالف امر النبي (ص) دا غير ان النظرة الأولى لك والثانية عليك ... يعني اي نظرة بعد الأولى عليك ..يعني ذنب .. نخالف احنا الكلام دا من اجل افكار التحرر؟

    اذا كان الاولى لك والثانية عليك.. يبقي لو بصيت الأولى لقيت واحدة مبتسمة لك مش زي متلاقيها بصالك بصورة عادية .. حضرتك الأبتسامة بتفتح ابواب كتير اولا بتخليك تتكلم مع اللي قدامك بحرية اكبر وبدون خوف .. يعني لو لقيت واحدة بصالك عادي هتقوم ايلها مصلحتك فقط .. لكن لو مبتسمة لزيك واخبارك ايه وانت بتهزر وعادي جدا وهتكلم معاها بحرية اكبر وحتي لو انت مفتنتش بيها هيا ممكن تفتن بطريقة هزارك مثلا . او بيك شكلك لبسك مظهرك العام .. بسبب ايه؟ نظرة او ابتسامه



    الخلاصة عشان انا والله نازل وبكتب بسرعة والكلام ممكن يكون تاه في بعضه ..
    ان مش شرط عشان حد معين موقعش في الفتنة انه ميقعش فيها ابدا .. كل واحد ليه شخصيته او زوقه او شروطه ونفس الكلام للمرأة .. والشيطان دائما بيزين الحرام عشان يحلله لينا .. تلاقي يخش في تفكيرنا وهو في ايه لوكلمتها وبصيت هيحصل ايه يعني ؟ مهو ممكن ميحصلشدلوقت بس بعدين .. وممكن الموضع يكون نادر الحدوث بس ليه منقلش ان من ضمن النادر دا ممكن يكون انا .. فالحل ان احنا نسد الباب

    سيدنا يوسف لم يفتن بزوجة العزيز يعني لم يقع بها .. طب لو حد تاني في ظروفه مش ممكن يفتن ؟ خصوصا في زمنا دا (تخيل واحدة بتعرض عليى واحد نفسها ومحدش شايفهم والأبواب مقفولة ولديها السلطة والمال ولو معملتلهاش كمان كدا هتسجنك؟) .بما ان سيدنا يوسف رفض وسجن معنى كدا ان ممكن اي واحدة تعمل مع راجل كدا طالما سيدنا يوسف رفض ولم يفتن؟ دانا بيتهيألى عشان نوصل للإيمان اللي عنده عايزين قروووون حضرتك الإيمان والشخصيات والتحكم بالنفس بيتفاوت من شخص للتاني .. والأسلام لن يترك لك قياس قدراتك بنفسك أنك مش هتعرف لأنك متعرضتش لكل حالات اختبار النفس..

    [justify][/justify][justify]قل: "سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم"
    لا تبخل علي نفسك بالحسنات فأنت في امس الحاجة لها.
    [/justify]



  4. #144

    الصورة الرمزية slim_shika

    رقم العضوية : 44707

    تاريخ التسجيل : 09Aug2009

    المشاركات : 915

    النوع : ذكر

    الاقامة : US

    السيارة: -

    السيارة[2]: 98 C230 Kompressor

    الحالة : slim_shika غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة human12 مشاهدة المشاركة
    ايوه فتنه فى مصر و الشعوب العربيه بالذات

    كام مره سمعت واحد بيقول شوف كانت بتبتسم ليا ازاى

    احنا عندنا اصلا مشكله فى التربيه و مشاكل كتير فى النظر للمرأه

    بس بتيجى فى الاخر و تقول مش معقول حطحط المرأه فى علبه و تقفل عليها عشان الناس دماغها وجعاها - بس الواحد بيحاول يعمل اللى عليه و يقلل على قد ماهو قادر
    معنى كده إن الدكتورة والمعيدة في الجامعة بتعمل فتنة. الدكتورة في العيادة بتاعتها بتعمل فتنة. الموظفة في إدارة الأحوال المدنية بتعمل فتنة. ست البيت لما تبتسم في وش البواب علشان طلع أمين ولقى التليفون بتاعها في حوش العمارة بتعمل فتنة. أنا ممكن اكتبلك صفحتين تاني..

    أنا معاك في حتت المشكلة في التربية فعلا , و اغلبية الناس لما بتاخد ريق بتستعبط , إيه اللي بيوقفهم ؟ الست برده! المراة خلاص مابقتش تقول حاضر يا س السيد !!

    أنا معاك برده في النقطة ديه , مش هانحط ولادنا واخواتنا و أمهاتنا في البيت علشان دماغ الناس بايظة. اللي الواحد يعمله فعلا ينصح - ويبتدي من نفسه .

    أنا مش فرقة معايا حوار اللي تشتغل مضيفه ولا أعرف حد بيشتغلها ولا عايز يشتغلها, ولا المنتدى هنا مقياس ولا هيخلي مثلا واحدة شغالة تسيب شغلها, أنا اللي فرق معايا نظرتنا للناس وتحريمنا ل أكل عيشهم وحياتهم. أنا مينفعش والله أقول المهن اللي احنا سوينا المضيفه بيها.

    [marq="3;right;3;scroll"] واتناقش مع الجاهل تزداد جهل!!![/marq]


  5. #145

    الصورة الرمزية boogieman

    رقم العضوية : 33616

    تاريخ التسجيل : 21Feb2009

    المشاركات : 68

    النوع : ذكر

    الاقامة : CAIRO

    السيارة: WISH SUBRAU IMPERZA STI

    السيارة[2]: PROTON PERSONA

    دراجة بخارية: hd

    الحالة : boogieman غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ekrami مشاهدة المشاركة
    فى اخر اتفقيات مصر للطيران بعد دخولها مجموعة star airlines بيخلوا المضيفات يعملوا رحلات لخطوط طيران اخرى دة من ضمن الاتفاقية و انت و حظك حسب كل شركة غير ان فى كلام كتير جدا من جوا الشركة بيقول ان خلاص علشان الاتفاقية تكمل لازم تقديم الخمور فى البار و بكرة نشوف
    بردك الكلام ده منين star alliance ملهاش علاقة بخمرة او مش خمرة الناس ديه بتهتم بعمر الطيارات و مستوى المطارات علشان كده هتلقى مصر للطيران بقت عضو قبل المطار الجديد ميتفتح بشهرين لان من ضمن الحاجات الى كانت فى طلب العضوية شكل مطار 3 وعايز قالوك ان مطار 3 سبب رئيسى لنضمامنا للتحالف و بردك عايز تبقى تدلنى على اماكن البارات الى جوة الطيارات بتعاتنا ازى كان اصدقك على ال galleys الى فى الطيارة فدية زى المطبخ الى فى البيت فيها سخانات و كوفى ماشين و ثلاجات


  6. #146

    الصورة الرمزية samoevil911

    رقم العضوية : 31921

    تاريخ التسجيل : 03Feb2009

    المشاركات : 1,416

    النوع : ذكر

    الاقامة : alex

    السيارة: el rgl el shmal :D

    السيارة[2]: moto leg :D

    دراجة بخارية: اول مجبها هقلكم

    الحالة : samoevil911 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة slim_shika مشاهدة المشاركة
    معنى كده إن الدكتورة والمعيدة في الجامعة بتعمل فتنة. الدكتورة في العيادة بتاعتها بتعمل فتنة. الموظفة في إدارة الأحوال المدنية بتعمل فتنة. ست البيت لما تبتسم في وش البواب علشان طلع أمين ولقى التليفون بتاعها في حوش العمارة بتعمل فتنة. أنا ممكن اكتبلك صفحتين تاني..

    أنا معاك في حتت المشكلة في التربية فعلا , و اغلبية الناس لما بتاخد ريق بتستعبط , إيه اللي بيوقفهم ؟ الست برده! المراة خلاص مابقتش تقول حاضر يا س السيد !!

    أنا معاك برده في النقطة ديه , مش هانحط ولادنا واخواتنا و أمهاتنا في البيت علشان دماغ الناس بايظة. اللي الواحد يعمله فعلا ينصح - ويبتدي من نفسه .

    أنا مش فرقة معايا حوار اللي تشتغل مضيفه ولا أعرف حد بيشتغلها ولا عايز يشتغلها, ولا المنتدى هنا مقياس ولا هيخلي مثلا واحدة شغالة تسيب شغلها, أنا اللي فرق معايا نظرتنا للناس وتحريمنا ل أكل عيشهم وحياتهم. أنا مينفعش والله أقول المهن اللي احنا سوينا المضيفه بيها.



    أنا معاك فعلا في موضوع ان المشكلة في التربية ولازمكل شخص يبدأمن نفسه ويقوم نفسه .. بس فس حاجتين مفهمتهمش وياريت حضرتك توضحهملى .
    1-بكلمة الدكتورة في العيادة بتعمل فتنة و و و و و حضرتك عايز توصل لأيه ؟
    2- لما حضرتك قلت "نظرتنا للناس وتحريمنا اكل عشهم ؟ بردوا المقصود بيها ايه ؟ يعني هل حد من الأعضاء حرم أكل عيش حد؟


    أما موضوع الست اللي بتبتسم للبواب لما جبلها موبيل واقع منها .. حضرتك لا يجوز تبسم المرأة الا للمرأة.. وبكل بساطة ممكن تكافئة بأي حاحة تانية .. هو اصلا مش يلزمه ابتسامتها .. لكن لو عطته 2 جنية حتي اهو دي هتفيدوا اكتر ..


    انا الموضوع اللي محيرني هو احنا بالموضوع دا عايزين ايه ؟
    يعني معلش يا جماعة موضوع عمل المضيفة حرام .. طب دلوقتي احنا بنكلم في ايه؟
    ناس بتكلم في المحرم وناس بتكلم في الفتنة

    حضرتك لوبتسأل ان عمل الدكتورة في المعيدة و و و .. أقول لحضرتك بالترتيب الدين قال ايه؟

    1- ان الأصل في المرأة والأفضل لها الجلوس والمكوث في البيت والخروج يكون للضرورة او الحاجة . قال تعالى (وقرن في بيوتكن ولا تبرجن تبرج الجاهلية الأولي) يعني الأفضل والأسلم للمرأة المكوث في البيت .. منعا بقي للفتنة وتعرضها للخطر و و و و

    2- لو اضطريت تخرج بقي : تخرج في حشمة ووقار وحجابها الشرعي (باقي الآيه) بكدا هي هتبتعد عن الفتنة كتيير .. معلش مسن اللس هيبص لواحده ويعاكسها وهي لبسا حجاب فضفاض واسع ولبسها حشم ..

    نيجي لحتة انها تكون فاتنة (جميلة جدا مثلا) أو في ناس ناقصها تربية زي محضرتك بتقول ..
    يبقي نيجي لقول العلماء في النقاب . الامام احمد قال بوجوبه والأمام ابو حنيفة والشافعى قاله انه سنة لكنه يتحول للوجوب اذا لم تأمن الفتنة .. يبقي لو حضرتك شايف ان في فتنة يبقي النقاب وجب ..


    يبقي الأفضل للمرأة انها تبقي في بيتها .. ولو اضطرت للخروج تخرج بالشروط التي وضعها الدين ..

    حضرتك للأسف الناس بتدور فديرة مبتتغيرش .. ناس تقول نرجع للدين وناس تقول منحجرش الحريات .. هنقعد نلف ورا بعض كدا وخلاص مش هنوصل لنتيجة ابدا ..
    حضرتك النقاش اللي داير في المنتدي دا هو النقاش اللي في الشارع والنقاش اللي في العالم كله. ناس عايزة تعيش بحريتها وشيفه ان الدين بيقيدها فعلى كل كلمة في الدين بتخالف كلامهم او نعتقداتهم او اللي اتربوا عليه او اللي الفوه بينتقدوها ويجادلوا .. تيجي تقلي هتلي دليل من الدين .. مبيجبش ولما تجبله انت دليل يقلك لا دا مش معناه كدا .. طب يبقي تعالى نسأل شيخ ..
    انا واحد مثلا ممكن اجيب لحضرتك ان شاء الله دليل على كل كلمة قلتها أو تعالوا نسأل شيخ .. مفيش مشكلة .. لكن كون بقي ان نقول حرام نلاقي اللي يقول حرام ليه وعشان ايه ودي حرية شخصية (يبقي اسف اللي بيقول كدا مفروض يخجل من نفسه انه هيقابل ربنا ازاي؟!)
    عمرنا شفنا عبد حر ؟ احنا نعرف ان العبد مقيد بخدمة سيده واللي يأمره بيه بدون نقاش .. طب مأحنا كلنا عبيد والله سبحانه وتعالى سيدنا كلنا .. بيأمرنا بأمر يبقي منكلمش لأننا مش احرار.

    للأسف احنا بعدنا عن العلم الشرعى لدرجة اصبحنا جهلاء بالدين ..
    ناس كتير بتكلم .. يعرف ايه عن الفقه او اصول الفقه ؟
    يعرف ايه عن العقيدة؟ عن التوحيد ؟ حافظ اصلا اد ايه من القرآن؟ حافظ كام حديث؟ قرأ كتب ايه في التربية ؟ في السيرة؟ في القصص ؟
    دا البنات عرفه قصة تامر حسني وعمرو دياب ومش عرفين قصة حياة النبي (ص) والولد عارف تاريخ ميلاد صحبته ومش عارف تاريخ ميلاد النبي(ص) ..


    حضرتك متستغربش ان العالم كله بيتقدم واحنا بنتأخر .. احنا بناخد من الأجانب كل حاجة وحشة لكن الحجات الناجحة لأ ...
    احنا ناخد التبرج والفجور ( والله دانا واحدة بتقلي داحنا شعب متخلف ازاى منبقاش زي الأجانب ونخلى البنت تزني -وليعاذ بالله- مع الولد قبل الجواز عشان نشوف في توافق ..... بينهم والا لأ(مكان النقط دي كلمه اكيد عرفنها) شوف دي دماغها وديتها لفين .. هي شايفه ان دا مش غلط سلوكها وتربيتها شايفين ان دا مش غلط .. حضرتك ممكن تشوف ان كلامها غلط لأن تربيتك مختلفة عنها .. ودا اللي ناتج عن ان كل شخص بيحكم بدماغة وتصوراته لكن لو رجعنا للدين ..!


    المهم ان احنا مبنخدش من الغرب العمل بأخلاص واحترام الموعيد و و و و .. لكن احنا متفوقين عليهم اخلاقيا ودا اللي هما عايزين ياخدوه منينا لأن دي الحاجة اللي احنا متفوقين عليهم .. حضرتك هما بينادوا ليه بحرية الفكر والمرأة ..
    طب نقول مأمريكا غير محجبين ولا محتشمين بس دولة متقدمة .. الرد: هما مش متقدمين عشان كدا لأ عشان بيعمله بجد واخلاص وقت الشغل شغل ووقت اللعب لعب .. لكن في الشغل ممكن يبيع اهله ..
    اما الأحتشام احب اقول لحضرتك الأحصائية دي .. عشان اوريكم الفتنة نفسها في البلد الأولى عالميا والسبب ؟؟! هتقروه التحرش الجنسى ظاهرة جديدة وخطيرة
    وبسبب الاختلاط في أمريكا ( 80% من الأمريكيات يتعرضن للاغتصاب ) - الساحات العربية الحرة

    تاني لينك ياريت تركز على الأسباب ولو مش مصدق الموقع اعمل للكتاب بحث على جوجل وحمله عندك واقرأه لو مش مصدق .. عشان ياريت فعلا منقلش ان المشكلة في الحجاب أوالنقاب(وانا مبقلش انه فرض بس عند الفتنة انا شيفه فرض مثلما قال العلماء) وانهم اللي بيشلوا المرأة ..
    والله انا اعرف اجانب كتير ورغم انهم بيقولولى علينا اننا مش متقدمين ويهم وان الحجاب بيعوق حرية المرأة الا انهم بيحدسدونا ان احنا في امان عنهم وعندنا اخلاق ودين بنحترمه .. والله دا كلامهم .. واتقال بالنص "ياريت الدين عندنا كان يحلل جواز 4 احسن ملراجل عندنا بيجوز واحدة ويزني ب 1000 واحدة ومبيتعرفش في الأخر دا ابن مين" دا كلامهم عننا مش كلامي


    اسف على التطويل ولو الموضوع وسع بس حبيت اصلك وجهت نظري ولبعض الاعضاء اللي ملحقتش ارد عليهم ..

    فالكلام مش شخصي حضرتك خالص .. انا بحاول انصح ولو انا مخطئ حضرتك صححلى .. في النهاية هدفنا واحد (الوصول للحقيقة)

    [justify][/justify][justify]قل: "سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم"
    لا تبخل علي نفسك بالحسنات فأنت في امس الحاجة لها.
    [/justify]



  7. #147

    الصورة الرمزية slim_shika

    رقم العضوية : 44707

    تاريخ التسجيل : 09Aug2009

    المشاركات : 915

    النوع : ذكر

    الاقامة : US

    السيارة: -

    السيارة[2]: 98 C230 Kompressor

    الحالة : slim_shika غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    معلش مش هاقدر أرد عليك في أي حاجة بخصوص الدين, بس هرد على كام حاجة كده بعيدا عن الدين لانه مش موضوعنا.

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samoevil911 مشاهدة المشاركة
    أنا معاك فعلا في موضوع ان المشكلة في التربية ولازمكل شخص يبدأمن نفسه ويقوم نفسه .. بس فس حاجتين مفهمتهمش وياريت حضرتك توضحهملى .
    1-بكلمة الدكتورة في العيادة بتعمل فتنة و و و و و حضرتك عايز توصل لأيه ؟

    لما بخش اكشف على نظري عند الدكتورة بتاعتي بتبتسم في وشي (أكيد مش هتكشر) ده معناه إنها عملت فتنة؟ الاجابة لأ.

    2- لما حضرتك قلت "نظرتنا للناس وتحريمنا اكل عشهم ؟ بردوا المقصود بيها ايه ؟ يعني هل حد من الأعضاء حرم أكل عيش حد؟

    حصل وفي ناس دخلت كتبت جملتين "من الآخر الشغلانة ده حرام" , ولو واحد بيشتغل في الحرام هتبقى عيشته من أولها حرام في حرام. وده أنا شايف إنه حكم صريح وعام على كل الناس اللي شغالينها, وده مش عاجبني وأساس اعتراضي.

    أما موضوع الست اللي بتبتسم للبواب لما جبلها موبيل واقع منها .. حضرتك لا يجوز تبسم المرأة الا للمرأة.. وبكل بساطة ممكن تكافئة بأي حاحة تانية .. هو اصلا مش يلزمه ابتسامتها .. لكن لو عطته 2 جنية حتي اهو دي هتفيدوا اكتر ..

    لأ حضرتك فهمتني غلط , الابتسامة هنا مش ل غرض المكافأة لكن من الفرحة مثلا. لو حضرتك نسيت محفظتك في الشغل , وقاعدت تدور عليها مش لاقيها , تروح تاني يوم تلاقي واحدة زميلة لقيتها وجاية بتديهالك , مش هتبتسم في وشها؟ ولو آه تبقى كده إنت غلطان؟ ولو لأ مش تبقى بايخة ؟

    انا الموضوع اللي محيرني هو احنا بالموضوع دا عايزين ايه ؟
    يعني معلش يا جماعة موضوع عمل المضيفة حرام .. طب دلوقتي احنا بنكلم في ايه؟
    ناس بتكلم في المحرم وناس بتكلم في الفتنة

    حضرتك لوبتسأل ان عمل الدكتورة في المعيدة و و و .. أقول لحضرتك بالترتيب الدين قال ايه؟

    1- ان الأصل في المرأة والأفضل لها الجلوس والمكوث في البيت والخروج يكون للضرورة او الحاجة . قال تعالى (وقرن في بيوتكن ولا تبرجن تبرج الجاهلية الأولي) يعني الأفضل والأسلم للمرأة المكوث في البيت .. منعا بقي للفتنة وتعرضها للخطر و و و و

    2- لو اضطريت تخرج بقي : تخرج في حشمة ووقار وحجابها الشرعي (باقي الآيه) بكدا هي هتبتعد عن الفتنة كتيير .. معلش مسن اللس هيبص لواحده ويعاكسها وهي لبسا حجاب فضفاض واسع ولبسها حشم ..

    نيجي لحتة انها تكون فاتنة (جميلة جدا مثلا) أو في ناس ناقصها تربية زي محضرتك بتقول ..
    يبقي نيجي لقول العلماء في النقاب . الامام احمد قال بوجوبه والأمام ابو حنيفة والشافعى قاله انه سنة لكنه يتحول للوجوب اذا لم تأمن الفتنة .. يبقي لو حضرتك شايف ان في فتنة يبقي النقاب وجب ..


    يبقي الأفضل للمرأة انها تبقي في بيتها .. ولو اضطرت للخروج تخرج بالشروط التي وضعها الدين ..

    حضرتك للأسف الناس بتدور فديرة مبتتغيرش .. ناس تقول نرجع للدين وناس تقول منحجرش الحريات .. هنقعد نلف ورا بعض كدا وخلاص مش هنوصل لنتيجة ابدا ..
    حضرتك النقاش اللي داير في المنتدي دا هو النقاش اللي في الشارع والنقاش اللي في العالم كله. ناس عايزة تعيش بحريتها وشيفه ان الدين بيقيدها فعلى كل كلمة في الدين بتخالف كلامهم او نعتقداتهم او اللي اتربوا عليه او اللي الفوه بينتقدوها ويجادلوا .. تيجي تقلي هتلي دليل من الدين .. مبيجبش ولما تجبله انت دليل يقلك لا دا مش معناه كدا .. طب يبقي تعالى نسأل شيخ ..
    انا واحد مثلا ممكن اجيب لحضرتك ان شاء الله دليل على كل كلمة قلتها أو تعالوا نسأل شيخ .. مفيش مشكلة .. لكن كون بقي ان نقول حرام نلاقي اللي يقول حرام ليه وعشان ايه ودي حرية شخصية (يبقي اسف اللي بيقول كدا مفروض يخجل من نفسه انه هيقابل ربنا ازاي؟!)
    عمرنا شفنا عبد حر ؟ احنا نعرف ان العبد مقيد بخدمة سيده واللي يأمره بيه بدون نقاش .. طب مأحنا كلنا عبيد والله سبحانه وتعالى سيدنا كلنا .. بيأمرنا بأمر يبقي منكلمش لأننا مش احرار.

    حضرتك أنا مش هقولك حلال ليه ولا حرام ليه (مش بتاعتي ) وبرده حلال ولا حرام ربنا هو اللي هيحاسب مش احنا. حضرتك قلت النصيحة دلوقتي كاملة
    , في اللي هيسمع بيها , في اللي
    هيطنش , في اللي حيخش يقاوحك (في حاجات مفروغ منها ).


    للأسف احنا بعدنا عن العلم الشرعى لدرجة اصبحنا جهلاء بالدين ..
    ناس كتير بتكلم .. يعرف ايه عن الفقه او اصول الفقه ؟
    يعرف ايه عن العقيدة؟ عن التوحيد ؟ حافظ اصلا اد ايه من القرآن؟ حافظ كام حديث؟ قرأ كتب ايه في التربية ؟ في السيرة؟ في القصص ؟
    دا البنات عرفه قصة تامر حسني وعمرو دياب ومش عرفين قصة حياة النبي (ص) والولد عارف تاريخ ميلاد صحبته ومش عارف تاريخ ميلاد النبي(ص) ..

    معاك تماما في كل كلمة قلتها عن الشباب اللي فقد الاهلية مع الوقت, وبرده في شباب كويس.


    حضرتك متستغربش ان العالم كله بيتقدم واحنا بنتأخر .. احنا بناخد من الأجانب كل حاجة وحشة لكن الحجات الناجحة لأ ...
    احنا ناخد التبرج والفجور ( والله دانا واحدة بتقلي داحنا شعب متخلف ازاى منبقاش زي الأجانب ونخلى البنت تزني -وليعاذ بالله- مع الولد قبل الجواز عشان نشوف في توافق ..... بينهم والا لأ(مكان النقط دي كلمه اكيد عرفنها) شوف دي دماغها وديتها لفين .. هي شايفه ان دا مش غلط سلوكها وتربيتها شايفين ان دا مش غلط .. حضرتك ممكن تشوف ان كلامها غلط لأن تربيتك مختلفة عنها .. ودا اللي ناتج عن ان كل شخص بيحكم بدماغة وتصوراته لكن لو رجعنا للدين ..!

    على فكرة مش مستغرب خالص من تأخرنا, والبنت اللي بتتكلم كده ربنا يكون في عون أهلها. و مع إني مش موافق على كلامها ولا تفكيرها برده مش هحاول أحكم عليها ولا أقول حاجة تمسها أو احرم افعالها.

    المهم ان احنا مبنخدش من الغرب العمل بأخلاص واحترام الموعيد و و و و .. لكن احنا متفوقين عليهم اخلاقيا ودا اللي هما عايزين ياخدوه منينا لأن دي الحاجة اللي احنا متفوقين عليهم .. حضرتك هما بينادوا ليه بحرية الفكر والمرأة ..
    طب نقول مأمريكا غير محجبين ولا محتشمين بس دولة متقدمة .. الرد: هما مش متقدمين عشان كدا لأ عشان بيعمله بجد واخلاص وقت الشغل شغل ووقت اللعب لعب .. لكن في الشغل ممكن يبيع اهله ..
    اما الأحتشام احب اقول لحضرتك الأحصائية دي .. عشان اوريكم الفتنة نفسها في البلد الأولى عالميا والسبب ؟؟! هتقروه التحرش الجنسى ظاهرة جديدة وخطيرة
    وبسبب الاختلاط في أمريكا ( 80% من الأمريكيات يتعرضن للاغتصاب ) - الساحات العربية الحرة

    تاني لينك ياريت تركز على الأسباب ولو مش مصدق الموقع اعمل للكتاب بحث على جوجل وحمله عندك واقرأه لو مش مصدق .. عشان ياريت فعلا منقلش ان المشكلة في الحجاب أوالنقاب(وانا مبقلش انه فرض بس عند الفتنة انا شيفه فرض مثلما قال العلماء) وانهم اللي بيشلوا المرأة ..

    عامتا بره التحرش الجنسي مش زي هنا أصلا, مفهوم التحرش عندهم بيبتدي من الكلام , يعني اللي احنا بنقول عليه مجاملة هناك بيسموه تحرش, عندنا التحرش مد إيد على طول. فـالاحصائية ديه ملهاش دعوة عامتا بينا. ديه قصة تانية خالص مناقشتها عايزة موضوع من اوله نبتدي فيه على مية بيضة.

    والله انا اعرف اجانب كتير ورغم انهم بيقولولى علينا اننا مش متقدمين ويهم وان الحجاب بيعوق حرية المرأة الا انهم بيحدسدونا ان احنا في امان عنهم وعندنا اخلاق ودين بنحترمه .. والله دا كلامهم .. واتقال بالنص "ياريت الدين عندنا كان يحلل جواز 4 احسن ملراجل عندنا بيجوز واحدة ويزني ب 1000 واحدة ومبيتعرفش في الأخر دا ابن مين" دا كلامهم عننا مش كلامي


    اسف على التطويل ولو الموضوع وسع بس حبيت اصلك وجهت نظري ولبعض الاعضاء اللي ملحقتش ارد عليهم ..

    فالكلام مش شخصي حضرتك خالص .. انا بحاول انصح ولو انا مخطئ حضرتك صححلى .. في النهاية هدفنا واحد (الوصول للحقيقة)

    عامتا أنا وصلتني وجهة نظرك, ويا رب أكون وضحتلك برضه وجهة نظري واعتراضي,
    اللي علينا إن احنا ننصح بطريقة محترمة علشان الناس تسمع , مش نخش نحرم ونجرح ونهين الناس من الباب للطاق.
    حضرتك أنا مش واخد الموضوع شخصي خالص بالعكس أنا مستمتع من طريقة الحوار المهذبة والموضوعية, وديه فعلا الطريقة الوحيدة للمناقشة الهادفة.

    [marq="3;right;3;scroll"] واتناقش مع الجاهل تزداد جهل!!![/marq]


  8. #148

    الصورة الرمزية samoevil911

    رقم العضوية : 31921

    تاريخ التسجيل : 03Feb2009

    المشاركات : 1,416

    النوع : ذكر

    الاقامة : alex

    السيارة: el rgl el shmal :D

    السيارة[2]: moto leg :D

    دراجة بخارية: اول مجبها هقلكم

    الحالة : samoevil911 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة slim_shika مشاهدة المشاركة
    معلش مش هاقدر أرد عليك في أي حاجة بخصوص الدين, بس هرد على كام حاجة كده بعيدا عن الدين لانه مش موضوعنا.




    عامتا أنا وصلتني وجهة نظرك, ويا رب أكون وضحتلك برضه وجهة نظري واعتراضي,
    اللي علينا إن احنا ننصح بطريقة محترمة علشان الناس تسمع , مش نخش نحرم ونجرح ونهين الناس من الباب للطاق.
    حضرتك أنا مش واخد الموضوع شخصي خالص بالعكس أنا مستمتع من طريقة الحوار المهذبة والموضوعية, وديه فعلا الطريقة الوحيدة للمناقشة الهادفة.



    أولا اشكرك على طريقة الحوار لأنها طريقة محترمة وعاقلة وهي دا النقد اللي بيوصل للحقيقة بإذن الله .

    فناخد الموضوع نقطة نقطة ..

    1-"لما بخش اكشف على نظري عند الدكتورة بتاعتي بتبتسم في وشي (أكيد مش هتكشر) ده معناه إنها عملت فتنة؟ الاجابة لأ"
    حضرتك احنا بنتناقش في نفس الموضوع بس هعيد تاني .. الفتنة بتختلف في التأثير من شخص لآخر ..
    نيجي بقي لفكرة انك تكشف عند دكتورة اصلا .. حضرتك اولا مفروض ان الدكتورة الأنثى هي اصلا للكشف على الأنثى اللي زيها .. يعني الدكتور للراجل والدكتورة للسيدات .. دا الأصل .. لمنع الأحتكاك. ودا الدليل على ان دكاترة امراض النساء والتوليد كير منهم نساء عشان الحياء عند المرأة.. يعني حضرتك لو قلتلك تحب تولد مراتك عند دكتور والا دكتورة .. اكيد هى هتختار دكتورة لأسباب كتيير جدا (ثقة اكتر - هتعرف تكلم معاها بحرية اكتر- دا غير العملية نفسها ....) نفس الكلام قيسو على كل الأقسام ..
    انيوا اريح في التعامل وهتاخد عليه اكتر (دكتور والا دكتوره) مين هتكلم معاه بحرية خصوصا لو مرضك حساس .. لو حبيت تروح لدكتور نفسي وعندك اسرار مخجلة في حياتك هتروح لدكتور والا دكتورة .. غير كل دا مين اللي هيفهمك اكتر اللي من نوعك والا الجنس الأخر ..

    في اعتبارات كتير بتمس الموضوع دا ..
    مثال حضرتك بتكشف على نظرك والابتسامة . حضرتك
    1- مفروض مترحلهاش طالما في دكتور فالافضل الذهاب للرجل عشان تأمن الفتنة .. ومتروحش للدكتورة الا في حالة ضرورة (مفيش غيرها مثلا - الدكتور التاني ملوش فيها خالص)
    2- حضرتك مش مقتنع بفكرة ان المرأة لا يجوز لها الأبتسام للرجل ؟ (اصل الدين اللي بيقول كدا مش انا) وألأ بتكلم على موضوع الفتنة ؟
    لو على ان لا يجوز البتسام فهو لا يجوز .. وموضوع الفتنة قلت لحضرتك متقسش على حضرتك..
    انا عارف ان العلاقة بين المريض والدكتور لازم يكون فيها ود بس مدان رجل وامرأة .. الابتسامه مش هى اللي هتخففك اينعم بتعطى احساس بالأرتياح بس اللي بيخففك بعد ربنا الدواء والعلاج نفسه .. بدليل ان حضرتك بتلاقي ان دكاترة مشهورين جدا وعظماء وكشريييييين جدا .. وانا مش بطلب تكون كشرية انا بقول تقبلك عادي جدا ..

    عارف لو حضرتك سألت شيخ في الموضوع دا هيقلك في الغالب انت ايه اصلا اللي يخليك تكشف عند دكتورة من قلت الدكاترة الرجالة ..

    حضرتك لما المرأة سمح ليها العمل كطبيبة يبقي الاصل انها تكون للمرأة اللي زيها عشان رفع الحرج عنها .. لكن انا ايه اللي يوديني عند دكتورة ..

    تعرف حضرتك ان كلام الرجل مع المرأة في حد ذاته فتنة حتى لو في الدين عشان كدا مشايخ كتير بيحظروا من دعوة الرجل للكمرأة وبيفضلوا تكون من المرأة لمرأة عشان ميفتنوش . دا حتى مراتك وعيالك فتنة حضرتك متخيل الموضوع دا ؟ يبقي الأجنبية عنك مش فتنة ؟




    2-

    لأ حضرتك فهمتني غلط , الابتسامة هنا مش ل غرض المكافأة لكن من الفرحة مثلا. لو حضرتك نسيت محفظتك في الشغل , وقاعدت تدور عليها مش لاقيها , تروح تاني يوم تلاقي واحدة زميلة لقيتها وجاية بتديهالك , مش هتبتسم في وشها؟ ولو آه تبقى كده إنت غلطان؟ ولو لأ مش تبقى بايخة ؟

    الابتسامة من الفرحة هنا حضرتك مش لازم تظهرها قدامه لأن طبقل لكلام حضرتك الأبتسامه دي مش ليه .. يبقي تبتسمها قدامه ليه .. هتقولي حضرتك هو هتكتم مشاعرها يعني دي حاجة عفوية غصب عنها حصلت(حضرتك مش هكلم هنا على اللي بيطلع من الإنسان في سهو او عفويا جدا يعني مخدش باله -عفا الله عنه انشاء الله-) انا بكلم على المبدأ دلوقتي .. احنا بنكتم مشاعرنا كتير جدا .. مثلا : حضرتك ممكن تكون نفسك تخطب بنت ومعجب بيها جدا وبمجرد انها توافق عليك وتروح تطلبها من أهلها وكنت بنسبة كبيرة متوقع انهم مش هيوفقوا ممكن اول متططلع من البيت عندهم وحسيت انهم مش شايفينك ترقص في الشارع او تجري من الفرحة مهنا كتمت مشاعرك عشان عارف انه موقف ممكن تخجا منه .. والطالب اللي بييزعل دكتور ويقولوا هسقطك ويروح يتأسفلوا بعد مدد ويوافق ممكن تلاقيه اول ميطلع من المكتب قاعد يقول (yes yes بهبل وبيتطنطط) وامثلة كتير انا بوضح بس ان ممكن نطكتم مشاعرنا ..

    حضرتك موضوع الأبتسامة دا مشكلة لسبب لأن احنا ممكن نشوفوها في اوقات غلط واوقات مش غلط .. يعني مثلا ابتسام الزميللة لزميلها دي غلط مثلا بس نشوف ابتسانة الدكتورة مثلا انها فعل انساني او ابتسامة زي دي عفوية .. هنرجع ونقول الاسلام مش هيقولك استثني كذا وكذا دا غير ان الأعراف بتتغير من وقت للتاني ومن بلد للتانية والشخصيات بتختلق والقدرة على التحكم في النفس ..



    3-

    حضرتك أنا مش هقولك حلال ليه ولا حرام ليه (مش بتاعتي ) وبرده حلال ولا حرام ربنا هو اللي هيحاسب مش احنا. حضرتك قلت النصيحة دلوقتي كاملة
    , في اللي هيسمع بيها , في اللي
    هيطنش , في اللي حيخش يقاوحك (في حاجات مفروغ منها ).

    حضرتك فعلا عندك حق مش أي حد يتكلم في الدين .. بس في نفس الوقت في احكام معروفة للناس كلها .
    يعني شغلة المضيفة مش محجبة وبيشرطوا عدم الحجاب .. هو احنا مش عرفين حكم الحجاب ايه ؟ انا لوسألت طفل في الشارع الحجاب حٌكمه ايه هيقلى حرام اللي متتحجبش .. يبقي لما اجي اقول عمل المضيفة حرام يبقي انا كدا افتيت .. مالحجاب مش موجود يعني فى فعل مخالف للدين .

    وممكن موضوع حلال وحرام ميكنش حكم منتشر او معروف واجي اقولكك حرام او حلال واجبلك الدليل .. لكن مش اكلم من دماغى ..يعني حضرتك اللي يقلك حكم متعرفهوش لازم تقله ايه الدليل؟ لأن الكلام في الدين من الكتاب والسنة مش على هوى كل شخص

    اما موضوع ربنا اللي بيحاسب فعلا .. ربنا اللي بيحاسب وممكن يدخل اللي عايزه النار او الجنة هو المالك سبحانه وتعالى .. بس لما ربنا يشرع الحجاب ومتتحجبش المرأة يبقي اقول حرام .. حساب رينا ليها دا في علم الغيب لكن العمل نفسه حرام دا اللي نملكه ..
    لو سألتك حكم تارك الصلاة ايه ؟ هتقلي حرام . طب مش ممكن ربنا يدخله الجنة ؟ اكيد ممكن بس الفعل نفسه ايه ؟ حرام



    4-
    امتا بره التحرش الجنسي مش زي هنا أصلا, مفهوم التحرش عندهم بيبتدي من الكلام , يعني اللي احنا بنقول عليه مجاملة هناك بيسموه تحرش, عندنا التحرش مد إيد على طول. فـالاحصائية ديه ملهاش دعوة عامتا بينا. ديه قصة تانية خالص مناقشتها عايزة موضوع من اوله نبتدي فيه على مية بيضة.
    حضرتك انا ميعنينيش موضوع التحرش اد ميعنيني موضوع الأغتصاب .. والا الأغتصاب عندهم ليه مفهوم تاني غير عندنا؟
    وبعدين مين قال ان التحرش عندنا معناه مد الأيد .. حضرتك لما جم اتكلموا عن التحرش في التليفزيون وكان في البيت بيتك قاله بيبتدي من اول مالولد يعاكس البنت بالكلام ودا مفهومه عندنا حضرتك ()وكان محور الكلام ان المنتشر عندنا التحرش بالكلام اكتر وكان الكلام بدايته عن المعاكسات وبعد كدا مد الايد) .. وبكل بساطه احنا مجتمعات متشددة في الأحترام عن امريكا يبقي التحرش عندهم اوسع مفهومه عن عندنا اواى .

    غير كدا انا جاري مقبوض عليه في تحرش .. عشان عاكس بنت بالكلام وبقاله 10 ايام مقبوض عليه تحرش وبباه اللي قالي وقال انه عاكس البنت بالكلام بس راحت مشتياه في القسم وبيخاولوا يقفلوا الموضوع عشان ميتحولش لقضية وكان بيسألني اجبله واسطة تخلص الموضوع ..
    وكان بالكلام ..



    عموما حضرتك اما سعيد جدا بالمناقشة مع حضرتك لأنها فعلا مثمرة .. عكس ناس كتير اسلوبها كله هجومي واللي يخش ويقول متشدد واللي يقول متعصب واللي يخش يقول يعم متفتوش (وكأنه عالم الدين الوحيد) وللأسف ان حد يقول قال الله او قال الرسول (ص) ابدا .. كله يقول انا شايف انا اعتقد . وليه لأ؟ وانا اسف في الكلام .. مين اي حد في الكون عشان يقول انا شايف حاجة من غير ميعرف حكم كلامه في الشرع ايه ؟ دا العلماء بيقولوا "من استحسن فقد افتى"
    يعني اللي يفضل بين رأين يبقي كدا افتى .. وهل حد مستوعب فكرة انه ينصح واحد بحاجة مخالفة للشرع سواء على علم انه خطأ او افتى على غير علم؟
    دا غير اغرب رد سمعته " بلاش ندخل الحلال والحرام في كل حاجة" ازاى يا عالم طب انا مجنون .. طب حد يقولى ايه القانون اللي بيحكمنا في حياتنا وبناخد احكامنا ونصايحنا منين ؟ وأوامر ربنا دي لمين؟
    قال تعالى :
    ( ولقد ضربنا للناس في هذا القرآن من كل مثل ولئن جئتهم بآية ليقولن الذين كفروا إن أنتم إلا مبطلون ( 58 ) كذلك يطبع الله على قلوب الذين لا يعلمون ( 59 ) فاصبر إن وعد الله حق ولا يستخفنك الذين لا يوقنون ( 60 ) )

    وآيه تانيه جبتها بالتفسير عشان ميقلش انى بفسر على مزاجى او ان الأيه ليها تقويل آخر

    قوله تعالى : ولقد ضربنا للناس في هذا القرآن من كل مثل لعلهم يتذكرون قرآنا عربيا غير ذي عوج لعلهم يتقون .

    قوله تعالى : ولقد ضربنا للناس في هذا القرآن من كل مثل أي من كل مثل يحتاجون إليه ، مثل قوله تعالى : ما فرطنا في الكتاب من شيء وقيل : أي : ما ذكرناه من [ ص: 225 ] إهلاك الأمم السالفة مثل لهؤلاء .

    " لعلهم يتذكرون " : يتعظون . " قرآنا عربيا " نصب على الحال . قال الأخفش : لأن قوله - جل وعز - : " في هذا القرآن " معرفة . وقال علي بن سليمان : " عربيا " نصب على الحال و " قرآنا " توطئة للحال ، كما تقول : مررت بزيد رجلا صالحا ، فقولك صالحا هو المنصوب على الحال . وقال الزجاج : " عربيا " منصوب على الحال و " قرآنا " توكيد .

    غير ذي عوج النحاس : أحسن ما قيل فيه قول الضحاك ، قال : غير مختلف . وهو قول ابن عباس ، ذكره الثعلبي . وعن ابن عباس أيضا : غير مخلوق ، ذكره المهدوي وقاله السدي فيما ذكره الثعلبي . وقال عثمان بن عفان : غير متضاد . وقال مجاهد : غير ذي لبس . وقال بكر بن عبد الله المزني : غير ذي لحن . وقيل : غير ذي شك . قال السدي فيما ذكره الماوردي . قال :


    وقد أتاك يقين غير ذي عوج من الإله وقول غير مكذوب




    ربنا يهدينا جميعا للصواب ..



    [justify][/justify][justify]قل: "سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم"
    لا تبخل علي نفسك بالحسنات فأنت في امس الحاجة لها.
    [/justify]



  9. #149

    الصورة الرمزية otefa

    رقم العضوية : 27285

    تاريخ التسجيل : 10Dec2008

    المشاركات : 11,282

    النوع : ذكر

    الاقامة : الكرة الأرضية

    السيارة: -Cabrice-LTZ

    السيارة[2]: ِAlfa156 seles-جيب جراند شيروكي

    الحالة : otefa غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    +++11111
    جزاك الله كل الخير كلامك مرتب ومنطقي.

    إِن يَنصُرْ.كُمُ اللَّـهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُ.كُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّـهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ ﴿160)
    م/محمد


  10. #150

    الصورة الرمزية samoevil911

    رقم العضوية : 31921

    تاريخ التسجيل : 03Feb2009

    المشاركات : 1,416

    النوع : ذكر

    الاقامة : alex

    السيارة: el rgl el shmal :D

    السيارة[2]: moto leg :D

    دراجة بخارية: اول مجبها هقلكم

    الحالة : samoevil911 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة otefa مشاهدة المشاركة
    +++11111
    جزاك الله كل الخير كلامك مرتب ومنطقي.


    واياك حضرتك ,عموما نيابة عن اي عضو من الأعضاء الكلام دا موجه ليه .. عشان الكلام دا من غير اقتباس .. فانا مش عارف موجه لمين بس عموما شكرا على كلامك سواء كان لأي من الاعضاء .. كلنا واحد .. وهدفنا واحد .. ان نحل مشكلة بتمسنا كلنا ..

    [justify][/justify][justify]قل: "سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم"
    لا تبخل علي نفسك بالحسنات فأنت في امس الحاجة لها.
    [/justify]




 
صفحة 15 من 16 الأولىالأولى ... 5 10 11 12 13 14 15 16 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. حد عنده فكره عن كليات الطيران
    بواسطة 3mr Farrag في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 8
    آخر مشاركة: 31-05-2011, 04:00 PM
  2. سوال عل الطيران الداخلى الى الغردقة
    بواسطة ashraf122 في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 7
    آخر مشاركة: 30-12-2010, 02:37 PM
  3. نفق الطيران
    بواسطة zizoooooo في المنتدى دليل الطرق الداخلية وطرق السفر
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 13-12-2009, 10:38 AM
  4. مستشفي الطيران
    بواسطة tabeb في المنتدى دليل الطرق الداخلية وطرق السفر
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 16-08-2009, 12:52 PM
  5. الطيران الى الامارات
    بواسطة kemo0o في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 10-07-2009, 03:20 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2