حيادية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟هي فين الحيادية دي؟؟؟ ده انت كل كلامكهجوم!!!!!!!!!!!!!!! بس عموما أنا برضه حرد عليك عشانك و عشان الاخوة اللي مبسوطينأوي بردك لأن واضح انكوا لسة شباب صغير فواخداكوا الجلالة قوي.

إسمحيلى أرد على حضرتك فى البداية إنى إعتذرت فى نهاية كلامى عن أى حدة ممكن تكون موجودة فى ردى على كلام حضرتك والأخوة اللى حضرتك بتقولى عليهم انهم مبسوطين وبيصقفوا عشان قولتلهم كلمتين عجبوهم ما اعتقدش انهم لسه اطفال صغيرين وواخداهم حماسة الشباب وبما انى ما اعرفش سنهم فعليا فكل اللى هقدر اتكلم عليه هو انا والأستاذ محمد شنورى انا عمرى 30 سنة والأستاذ شنورى عمره 32 سنة معرفش ده فى عرف حضرتك نبقى شباب صغير وراكب الموجة وواخدانا الجلالة قوى ولا إيه بس كل اللى اقدر اقوله لحضرتك انى ما بقولش راى مبنى على حكاوى القهاوى أو كتاب الف ليلة وليلة لأ ده من خلال مشاهدات وتجارب كتير من أصدقائى وقرايبى اللى اتجوزا أو حاولوا مجرد محاولة انهم يتقدموا لواحدة .

أولا: أنالما قلت ان المفروض ان العريس أسلاميا ملزم انه يجهز بيت للزوجية قلت كمان بالمعقولطبعا. يا ريت تقرا الكلام كويس قبل ما ترد. المعقول ده بقى نسبي اللي انا أشوفهمعقول غيري يشوفه قليل و واحد تالت يشوفه مبالغ فيه. يعني متروحش لواحدة أبوهامليونير مثلا و تقول بيغالي في طلباته...مش كدة؟؟


وهو لما واحد حضرتك بتقولى عنده الحد الأدنى من الإمكانيات يروح يتقدم لبنت أهلها من طبقتنا أو كمان اقل مننا فى المستوى المادى ويفاجأ عايزن شبكة ب 20000 ج وعشان خاطرك هنخليهم 15000 ج بس والعفش كله عليك والموخر 30000 ج ده عشان انت راجل محترم بس فى حاجة الشقة التمليك بتاعتك بعيدة عننا والبنت لازم تكون قريبة من مامتها عشان مامتها تعبانة ولازم البنت تراعيها فلازم تبيع الشقة بتاعتك وتيجى تاخد شقة جنبنا عشان البنت تروح شغلها وترجع على البيت تراعى والدتها وبعد كده لو فى وقت ممكن تبقى تروحلك شوية واهو كله بثوابه
ده نموذج من النماذج الكتير اللى الواحد بيشوفها كل يوم وبصراحة ببقى مستغرب ليه التناكة دى امال لو هتقدم لبنت رئيس الوزراء هيطلب منى إيه عقد لولى وحصان بجناحين و3 تفاحات دهب وساعتها يبقى حقه .

و بعدين موضوع المهر الليأبو العروسة بيكمل عليه عشان يجيب الجهاز ده واقع أنا شوفته في مليون جوازة....هوفيه عريس هو اللي بيجيب كل العفش؟؟؟ هي حاجة من اتنين يا بيدفع مهر و أبو العروسةيجهز, يا اما بيجهزوا بالنص, ده اللي انا أعرفه و اللي شوفته في في حوالي 10 جوازاتعلى الاقل لناس مقربين ليا.


موضوع المهر ده بصراحة ما سمعتش ان فى ناس بتعمله من ايام ما والدى الله يرحمه اتجوز والدتى لكن انا شفت فوق ال 30 جوازة ما شفتش حد لسه بيدفه مهر عشان الجهاز وعامة ممكن يكون ده عرف العيلة عند حضرتك .

موضوع الصداق في الاسلام هو هدية خاصة بالعروسةمحدش يشاركها فيها سواء اهلها او جوزها و بيتقسم لمقدم و مؤخر او يكون كله مؤخر. طيب هو فيه عروسة بتاخد الصداق ده؟؟؟؟؟ حتى المؤخر حضرتك تعرف انه ده دين على الزوجلمراته المفروض يسدده لما يتوفر معاه و لو مات المفروض تاخده الأول قبل تقسيمالتركة؟ فيه واحد بيدفع لمراته مؤخرها و لا كله بيستنى لما يطلقوا و بعدين يقولهاروحي خديه بالمحكمة؟؟

والله لوحضرتك قريتى كويس اللى انا كاتبه كنتى هتعرفى انى قلت إن صداق المرآة اللى احنا بنسميه دلوقت المؤخر واجب على الزوج ولا يصح العقد بدونه وان المرآة تستحقه فى حالات لسنا فى مجال ذكرها لكن لو حضرتك تحبى إنتى والأخوة انى أعملكم دراسة عن النكاح فى الإسلام وما يتعلق به من أحكام وأنواع النكاح الفاسد وأحكام الصداق ومتى تستحق المرآة الصداق كله ومتى تستحق نصف الصداق ومتى لا تستحق أى شئ من الصداق وانواع الطلاق والفرق بين الخلع والظهار والطلاق البدعى والطلاق السنى والطلاق الرجعى والطلاق البائن والطلاق البائن بينونة ضغرى والطلاق البائن بينونة كبرى انا ما عنديش مانع زى ما عملت موضوع قبل كده عن علامات الساعة واكيد انا عارف كويس ان صداق المرآة من حقها لوحدها وما حدش يشاركها فيه لا اب ولا ام ولا أخ ولا أى حد هو من حقها لوحدها و يحق للمرآة ان تحصل على صداقها فى حياة الزوج أو من تركة الزوج بعد وفاته وإذا لم يدفع الصداق ولم تسامح الزوجة فيه يحبس الزوج عن دخول الجنة ولو كان شهيدا .



بالنسبة لموضوع القايمة ده انا عمري ما أقتنعت بيه ولا أبويا كتب قايمة و لا على جوزي و لا على ازواج اخواتي الاتنين.


والله دى حاجة كويسة وربنا يبارك لوالدك ولحضرتك ولأخواتك

ثانيا: موضوع الحد الأدنى لأمكانيات الراجل لما يروح يتجوز جواز صالونات ده زي ما قلت قبلكدة نسبي. بس على الأقل لازم يكون عنده تصور هو حيعمل ايه في موضوع البيت و الجهازو الحاجات دي و يعرض عليهم امكانياته بمنتهى الوضوح. موضوع انهم يقبلوا أو يرفضواده راجع للعروسة و أهلها و انا مش شايفة ان أي حد ليه الحق انه ينتقد اختيارهم لورفضوا حتى لو السبب الماديات. كل واحد في الأخر مسئول عن اختياراته و بيتحملنتيجتها. يعني اللي ترفض واحد أخلاقه كويسة و محترم عشان واحد أقل منه في الشخصيةبس أعلى ماديا غلط مية في المية بس هي اللي حتتحمل الغلط ده لأنها هي اللي حتعاشره. زي بالظبط الراجل اللي يشوف واحدة مؤدبة و متدينة و من عيلة محترمة و يفضل عليهاواحدة مش على نفس المستوى ده من الأخلاقيات عشان بيضا و عنيها ملونة, و لا مابيحصلش؟؟؟ اشمعنى بنتهم البنات بالسطحية؟؟

أنا هقول لسيادتك حاجة واحدة أعتقد إننا كلنا من طبقة متقاربة المستوى مفيش إختلافات مادية كبيرة قوى ما بينا يعنى المفروض تكون الإمكانيات المطلوبة متقاربة فلما العريس اللى لازم فى رأى انه يكون على الأقل عنده شقة وعنده وظيفة بدخل يساعده على أنه يقدر يصرف على البيت ومعاه مبلغ يخليه يقدر يقوم بإحتياجات تأثيث الشقة الأساسية اعتقد كده انه معاه الحد الأدنى اللى يخليه يقدر يتقدم لواحدة من نفس المستوى أو أقل منه لكن غير كده يبقى بيهرج واحد ما بيشتغلش وما معهوش شقة او حتى مش شايل فلوسها ورايح يتجوز صالونات يبقى بيهزر لكن لما يبقى معاه كل ده ويكون ابن ناس ومحترم ويلاقى طلبات غريبة ومبالغ فيها صدقينى انا واحد من الناس بالرغم من إنى الحمد لله اقدر البى الطلبات دى لكن برفض الموضوع من أساسه لأن ده جواز يعنى مودة ورحمة مش استغلال وخلاص.
انا فى واحد زميلى رشحلى بنت جارته وقالى ان اهلها محترمين وكويسين وقعد يقول فيهم قصايد وقالى انه كان عايز يجوزها لأبن خاله لكنهم رفضوا عشان ليهم شوية شروك مقدرش يوفرها فبقوله ايه يعنى ؟
قالى أولا عايزين شقة تمليك ما تقلش عن 150 م ولسه هيقول ثانيا قولتله شكرا الموضوع انتهى طب وليه يا احمد ما انا عارف انت انت عندك شقتك وتمليك وما شاء الله كبيرة قولتله دول مش عايزين عريس دول عايزين واحد ييجى يشترى وانا ما بشتريش جارية انا عايز زوجة ممكن تكونى شايفانى غلط لكن هى دى طريقة تفكيرى وما اعتقدش انها طريقتى لواحدى لأن عندى أكتر من حد بنفس ظروفى وعندهم نفس المشكلة ؟؟؟


ثالثا: انا مقولتش ان البنتمتكونش مهتمة بانها تراعي خطيبها و ماتتقلش عليه, أنا قولت انها لو بتطلب حاجاتامكانياته تسمح بيهاممكن يكون من باب العشم و انها عايزاه يبقىبيحاول يسعدها مش من باب الطمع.

أى بنت لو حسست خطيبها انها بتخاف عليه وعلى مصلحته وبتحبه عشانه هو مش عشان اللى معاه لو قدر يجيبلها حتة من السما مش هيتأخر

و بعدين و اضح ان موضوع الفرح ده مزعلحضرتك قوي. لو أعرف كدة كنت رجعت خمس سنسن لورا عشان معملوش
لأ بجد, بصأنا معاك ان فلوس الفرح فيه مليون حاجة أهم ممكن تتعمل بالفلوس. بس ناس كتير - وأنامنهم - شايفين الفرح ده مرة في العمر و ما يتعوضش. أحنا هنا مش في مجال للنقاشالفرح صح و لا غلط. النقطة الوحيدة اللي كنت أقصد اثيرها و انتوا مفهمتوهاش ان ممكننفس الأب موقفه يتغير حسب ظروف العريس. يعني لو العريس امكانياته تسمح يطلب منهأكتر من واحد تاني معندوش امكانيات عشان ده الطبيعي ان كل واحد بيعمل حسبامكانياته. وبعدين انا بقولك ان لما والدي طلب من جوز أختي يعمل فرح شاركه فيالمصاريف, يعني مش موضوع طمع هو بس نفسه يفرح ببنته. و على فكرة أنا أعرف واحدقريبي كان بيتحايل على والده ميعملوش فرح و يديه الفلوس يعمل بيها حاجة تانية وأبوه أصر يعمل الفرح, يعني هي مش حكاية ولد و بنت

موضوع الفرح ده موضوع نسبى والله ما بيفرق معايا فى حاجة حضرتك عايزة تعملى فرح وجوزك موافق يبقى ربنا يباركلكم لكن انا شايف بصراحة إن حرام الواحد يدفع فى اول حياته 10000 او 15000 ج عشان يشارك والد العروسة فى فرح محترم عشان الناس تنبسط والعروسة تنبسط لكن فى حاجات بسيطة بتتعمل وتفرح الإتنين من غير تكاليف مبالغ فيها وعامة هو موضوع بالإتفاق وربنا يبارك لكل إتنين ناويين يتجوزا وعايزين يرضوا ربنا ويتملهم على خير سواء عملوا فرح أو ما عملوش وربنا يباركلك فى زوجك وفى بيتك و يرزقكم كمان وكمان بس ما تبقيش تقولى الكلام ده قدام اى حد عشان فى ناس ما بترحمش وعينيها ما بتهزرش ربنا يكرمكم بالخير دايما ويزيدكم من نعيمه وخيراته ويبعد عنكم عنين الناس و صدقينى طعم الحاجات دى لما بتيجى بعد تعب بيبقى احلى كتير ما الواحد يلاقيها على الجاهز عشان يعرف يحافظ عليها .
والإختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضية .

أه نسيت أسال حضرتك على حاجة مهمة ما عندكيش عروسة حلوة ليا انا والواد شنورى عشان والدته ووالدتى يرتاحو ويبطلوا يتكلموا معانا فى الموضوع ده؟؟؟؟