لا أحبه و لا أحب أسلوبه الركيك و لا صوته المسرسع و لا سطحيته و تبسيطه للأشياء ..
و لكن غيري شايفينه رائع و ده حقهم و هم أحرار
و شكرا
رقم العضوية : 17999
تاريخ التسجيل : 05Sep2008
المشاركات : 4,235
النوع : ذكر
الاقامة : El-Haram, Giza
السيارة: Mercedes C200 K 09
السيارة[2]: Kia Cerato High Line 09
الحالة :
الموضوع اللي فات كان تكفير صريح, والسبب أنه بيكذب ايات الله و بيقول
ان ابليس (ماكفرش)... استغفر الله....
اتحدى ان صاحب الموضوع نفسه يكون متأكد من الكلام ده 100%...!!!
الموضوع ده بقى, انا ماشوفتش الفيديوهات اللي حضرتك نزلتها, لكن هدور عليها
و اشوفها, و اقولك وجهة نظري او رأي, و في الاخر انا بقول ان ده بشر و ممكن
يغلط زي اي انسان, لأنه مش معصوم عن الخطأ, لكن ايه طبيعة و نوع الخطأ؟؟
هو ده اللي يحدد, الراجل ده بيخرف, ولا يقصد حاجه تانيه, لأن انا عن نفسي
ماشوفتش في ولا مره عمرو خالد بيقول كلام حرام او بيخرف مثلا... والله أعلم
هشوف الفيديوهات و هرد عليك يا باشمهندس احمد...
Eng. Mohammed Ghazy
The New Mercedes-Benz C 300
رقم العضوية : 624
تاريخ التسجيل : 12May2007
المشاركات : 2,860
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: corolla 07 - wife's
السيارة[2]: megane 05
دراجة بخارية: none
الحالة :
لا أحبه و لا أحب أسلوبه الركيك و لا صوته المسرسع و لا سطحيته و تبسيطه للأشياء ..
و لكن غيري شايفينه رائع و ده حقهم و هم أحرار
و شكرا
Tyler_durden سابقا
المشكلة ليست في إيجاد رئيس محترم و يخاف الله في شعبه ... المشكلة في إيجاد شعب محترم يعمل له رئيسه ألف حساب
رقم العضوية : 33438
تاريخ التسجيل : 19Feb2009
المشاركات : 14,563
النوع : ذكر
الاقامة : استراليا
السيارة: None
السيارة[2]: Toyota Camry
دراجة بخارية: Harley-Davidson
الحالة :
رقم العضوية : 17999
تاريخ التسجيل : 05Sep2008
المشاركات : 4,235
النوع : ذكر
الاقامة : El-Haram, Giza
السيارة: Mercedes C200 K 09
السيارة[2]: Kia Cerato High Line 09
الحالة :
اسمحلي اقول رأي بعد ما اتفرجت على الفيديوهات كلها تقريبا....
أولا: بالنسبه للفيديوهات اللي في أول الموضوع انا مش هتكلم عليها لأنها لا أساس لها أصلا...
ثانيا: بالنسبه لفيديوهات باشمهندس أحمد كمال...
1- الأول انا مش شايف فيه أي شئ خارج, او حرام, او ضااال... ولكن... كلمه الولد بيحب البنت
هي اللي انا معترض عليها و أرفضها لأنها لا تليق بالحديث عن نبي و رسول... و لكن الله الأعلم بنيته
الراجل ما قالش الاختلاط عادي, او حلال, كل اللي قاله, ان الرسول لم يقل (ستات يبقى ماتكلمش معاهم)
و ده مش غلط, هو حرام مخاطبة الرجل للست داخل حدود الاحترام و الدين و الحياء....؟؟؟؟؟
2- التاني بردو و للأسف احنا بنحلل الأمور بشكل متعصب جداا و في النهايه (الدين يسر), و بمعنى
ان الراجل بيحاول يوصل ان النبي عليه الصلاة و السلام كان بيحاول بشتى الطرق جاهداً لنشر
الاسلام, و اقناع المشركين بالدين الحق و هو الاسلام, و ان الله واحد لا شريك له...
و في شيوخ كتيييييير قالوا نفس الجمله و لكن بأشكال اخرى, و هي ان النبي عليه الصلاة و السلام
حاول اقناع بعض المشركين بأن الله واحد لا شريك له, و ان الاسلام هو الدين الحق و لكنهم كذبوه
ده معناه ان النبي (لم يستطع) اقناعهم بالحق, لأن الشيطان مسيطر عليهم, و اعماهم عن الحق
يعني بردو الراجل لم يقصد قول (الفشل) ان النبي عليه أفضل الصلاة و السلام كان والعياذ بالله
كذلك...
وجدي غنيم, شيخ انا شخصيا ممكن اسمعله حاجات, لكن في بعض الأحيان بحس ان اسلوبه فيه
شئ من السخريه الزائده و كان بينتقد انه احيانا بيزودها جدااااااا
الشيخ المحترم محمد حسان, ده راجل قمه في الاحترام و فعلا مثال للداعيه المحترم
أنا مش شايف أي دليل حقيقي ان عمرو خالد ضااااال و مضل أبداا...!!!!
أنا مش بسمعله من زمان جدا, و مش بدافع عنه بدليل اني بنتقده عادي جداا, لكن ضد اتهام الراجل
انه ضال و مضل, و انه كفر بآيات الله, و انه بيساعد على نشر الفتن, زي ان الاختلاط عادي,
او ان الحجاب مش فرض, او .................
أنا شايف ان في حمله معموله على الراجل و بدون اي سبب, و ماينفعش أبدا اخد اجزاء من الكلام
و اقول شوفوا بيقول ايه...!!! و يا ريت الناس تكمل كلام الراجل للاخر و تشوف يقصد ايه
في الاخر ربنا هو الأعلم بيه و بينواياه...
ده رأي و ليس دفاعا عنه لأني لا اعرفه و لا بسمعله, لكن انا ضد فرض سوء النيه, و ضد رمي
الناس بالباطل, و ضد الاتهامات القويه دي, تكفير و ضلال, و مضل..... و فين اللي يثبت ده؟؟
أرجو ان كلامي مايكونش ضايق حد, و في الاخر ده نقاش, و انا قلت رأي, و بحترم الرأي الاخر
Eng. Mohammed Ghazy
The New Mercedes-Benz C 300
رقم العضوية : 3914
تاريخ التسجيل : 31Dec2007
المشاركات : 9,343
النوع : ذكر
الاقامة : العباسية المنطقة .... مش المستشفى
السيارة: فيرنا 2007
السيارة[2]: سيراتو 2011
دراجة بخارية: مش وش ذلك ههههه
الحالة :
يظن الناس بي خيرا وإني ... لأشقى الناس إن لم ترض عني
ومالي حيــلة إلا رجــائي ... وعفوك إن عفوت وحسن ظني
محاسب / احمد ابراهيم
رقم العضوية : 20140
تاريخ التسجيل : 25Sep2008
المشاركات : 6,879
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo
السيارة: مافيش عربيه تانيه!!
السيارة[2]: ميجان
دراجة بخارية: عجله شوبر
الحالة :
شبهات المشككين- حول عصيان إبليس وهو من الملائكة الذين لا يعصون الله
يؤكد القرآن أنه لا يمكن للملائكة أن تعصى الله [ التحريم: 6 ] ومع ذلك فقد عصى إبليس الذى كان من الملائكة ، كما فى الآية [ البقرة: 34 ] فأيهما صحيح ؟. (انتهى).
الرد على الشبهة:
الملائكة مخلوقات مجبولة على طاعة الله وعبادته والتسبيح له وبه.. فهم لا يعصون الله سبحانه وتعالى: (يا أيها الذين آمنوا قوا أنفسكم وأهليكم نارًا وقودها الناس والحجارة عليها ملائكة غلاظ شداد لا يعصون الله ما أمرهم ويفعلون ما يؤمرون ) (1).
ومع تقرير هذه الآية أن هؤلاء الملائكة القائمين على النار [ لا يعصون الله ما أمرهم ويفعلون ما يؤمرون ] يقرر القرآن الكريم أن إبليس ـ وهو من الملائكة ـ فى قمة العصيان والعصاة: (وإذ قلنا للملائكة اسجدوا لآدم فسجدوا إلا إبليس أبى واستكبر وكان من الكافرين ) (2).
وهناك إمكانية للجمع بين معانى الآيتين ، وذلك بأن نقول: إن عموم الملائكة لا يعصون الله ـ سبحانه وتعالى ـ فهم مفطورون ومجبولون على الطاعة.. لكن هذا لا ينفى وجود صنف هم الجن ـ ومنهم إبليس ، شملهم القرآن تحت اسم الملائكة ـ كما وصف الملائكة أيضًا بأنهم جِنَّة ـ لخفائهم واستتارهم ـ وهذا الصنف من الجن ، منهم الطائعون ومنهم العصاة..
وفى تفسير الإمام محمد عبده [1265 ـ 1323هـ ،1849 ـ 1905م] لآية [ البقرة: 34 ] يقول:
" أى سجدوا إلا إبليس ، وهو فرد من أفراد الملائكة ، كما يفهم من الآية وأمثالها فى القصة ، إلا آية الكهف فإنها ناطقة بأنه كان من الجن.. وليس عندنا دليل على أن بين الملائكة والجن فصلاً جوهريًا يميز أحدهما عن الآخر ، وإنما هو اختلاف أصناف ، عندما تختلف أوصاف. فالظاهر أن الجن صنف من الملائكة. وقد أطلق القرآن لفظ الجنَّة على الملائكة ، على رأى جمهور المفسرين فى قوله تعالى: (وجعلوا بينه وبين الجنة نسبا ) (3). وعلى الشياطين فى آخر سورة الناس " (4).
ونحن نجد هذا الرأى أيضًا عند القرطبى ـ فى تفسيره [ الجامع لأحكام القرآن ] فيقول:
" وقال سعيد بن جبير: إن الجن سِبْط من الملائكة ، خلقوا من نار ، وإبليس منهم ، وخُلق سائر الملائكة من نور.. والملائكة قد تسمى جنا لاستتارها. وفى التنزيل: (وجعلوا بينه وبين الجنة نسبا ) (5) وقال الشاعر أعشى قيس ـ فى ذكر سليمان ـ عليه السلام:
وسَخَّر من جنّ الملائكة تسعة قيامًا لديه يعملون بلا أجر (6).
فلا تناقض إذًا بين كون الملائكة لا يعصون الله.. وبين عصيان إبليس.. وهو من الجن ، الذين أطلق عليهم اسم الملائكة ـ فهو مثله كمثل الجن هؤلاء منهم الطائعون ومنهم العصاة.
و شكرا للتحذير من عمرو خالد
مصر هتفضل غالية عليا
-------------------------------
الديك الحلبي هايفضل يدن لغاية ما يتدبح
رقم العضوية : 391
تاريخ التسجيل : 01May2007
المشاركات : 1,216
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: non
السيارة[2]: peug
دراجة بخارية: non
الحالة :
عدوك ابن كارك
الحكمة دى تنطبق على اراء المشايخ على عمر خالد
لو نظرنا الى المجموعة اللى نقدته
وجدى غنيم (بكالوريوس تجارة زى عمر خالد بالضبط حتى الشهادات postgraduate من الخارج زيه)
محمد حسان (بكالوريوس اعلام ومن اكثرهم مصاحبة لعلماء المملكة العربية السعودية خاصة ابن عثيمين رحمه الله (وهى مدرسة فقهية قد نتفق او نختلف معها)
ابو اسحاق الحوينى(ليسانس اداب قسم اسبانى من اكثرهم ذكاء ولكنها نفس المدرسة الفقهية وان كان تخصصه الاساسى علم الحديث وعلوم الرجال وليس الفقه)
هم نفس المدرسة التى حصلت على موهلها فى غير المجالات الدينية
ثم اتجهت للدعوةو دراسة الدين فيما بعد
ان محد حسان و ابو اسحاق و ووجدى غنيم هم فى واقع الامر دعاة مهرة نرجو من الله ان يجعل ما يفعلوه فى ميزان حسناتهم
اللى انا عايز اقوله ان الطبيب عشان يبقى طبيب بيقعد سبع سنين يدرس دراسة مطولة ثم بعد ذلك يحضر دراسات عليا من دبلومة لماجسير لدكتوراة ليتخصص فى فرع واحد من الطب وليس جميع الفروع
لكن الى عاوز يفتى فى الدين بيدخل عادىجدا بدون اى مجهود ولا دراسة منهجية ياعم خد اقرا الكلمتين دول واطلع قولهم للناس وانت تبقى داعية زى الفل
العملية كلها سنتين تلاتة وانت تبقى من كبار العلماء
بينما علماء الشريعة والفقه والحديث اللذين افنو حياتهم فى الدراسة والبحث لا يلتفت اليهم لانه لا تسلط عليهم الاضواء
اخوتى فى الامة من هم افقه من محد حسان ووجدى غنيم وواكثر علما بالحديث من ابو اسحاق و الاانهم لم يهاجمو عمر خالد و يتهمونه بالضلال
علماء لم يصنعوا علمهم واسمهم من تعبئة الشرائط والمحاضرات والدروس
بل من الدراسة و العلم
الا اننا لا نرى الا ما يقع عليه الضوء
واخيرا فانا اختلف مع عمر خالد لعدم تحريه الدقة والمرجعية واتفق معه حين قال انا داعية ولست عالم دين ولا فقيه( وهى كلمة الدكتور مصطفى محمود ايضا حين قال دورى ان اجذب الناس الى المسجد اما بعد ذلك فهو دور المتخصصين
رقم العضوية : 57575
تاريخ التسجيل : 01Jan2010
المشاركات : 2,612
النوع : ذكر
الاقامة : سيناء المقدسة
السيارة: Coming Soon
السيارة[2]: Lancer-99-AT-FO
دراجة بخارية: No
الحالة :
اللي عايز يعرف الحق لازم يشوف الفيديو ده
رد عمرو خالد على محمد حسان من تهمة فشل النبى العدنان
http://www.youtube.com/watch?v=Z7LeQ...eature=related
[mark=#00ffb7]Follow Me: http://twitter.com/DrAhmadSelmy[/mark]
[img3]http://oi40.tinypic.com/i2mv7b.jpg[/img3]
رقم العضوية : 63782
تاريخ التسجيل : 01Mar2010
المشاركات : 2,807
النوع : ذكر
الاقامة : Masr
السيارة: *
السيارة[2]: Nubira II CDX
الحالة :
والله كون النقاش بقى ((ميغة))-بكسر الميم- وكل واحد عنده كلمه بيقولها...فأنا حر فى اللى بقوله زى ما كل واحد حر فى اللى بيقوله....
وميهمنيش ولا شيوخ ولا اى حاجة....ولا بقول سيدنا الشيخ..ولا رجل العلم الهمام ولا اى حاجة من الكلام ده....
ومش معنى ان واحد طلع وقال قال الله وقال الرسول يبقى كده بقى نبى الله المرسل...اللى محدش يقدر يقول عليه نص كلمة.....
زى ماعمرو خالد بيغلط فكل الشيوخ بيغلطوا.....بس اللى يدور واللى يتلكك واللى يحلل الكلام على كيفه ويشوفه من وجهة نظره واللى يكون امعه ماشى ورا الناس من غير ميعقل اى حاجة وينظر للامور بطريقة عقلانية ومحايدة حيلاقى كتير.....
رقم العضوية : 41194
تاريخ التسجيل : 27May2009
المشاركات : 2,211
النوع : ذكر
الاقامة : الاقصر
السيارة: اسبرينزا A620
السيارة[2]: اسبرينزا A620
الحالة :
المفضلات