السلام عليكم ...

لو سيارتك ظهر فيها عيوب صناعة أو عيوب تقفيل او أعطال اثناء فترة الضمان ؟
والتوكيل عملت معاه المستحيل ومعرفتش تأخد منه حق ولا باطل .... يا ترى وقتها تتصرف أزاى؟

خليك ايجابى عشانك وعشان غيرك (قريبك - جارك - ابن بلدك) عشان ما يعانوش من نفس مشكلتك، وانت كمان دافع فلوس مش زلط. الى بيحصلك فى التوكيلات دا ليك دور فيه ... لأنك قبلت بالوضع ولم تحاول تغيره.

اناشد كل مالك سياره ... لو عندك مشكله مزمنه (واكيد موجوده عند غيرك من مالكى نفس الفئة)، والتوكيل فشل فى حلها أو منحك حلول مؤقته قصيره الاجل: اكتب مشكلتك بشكل تقنى وافى بالمعلومات (وتسلسل الاحداث) وارسلها بشكل شكوى للشركة الصانعة، واطلب منهم حضور خبير لفحص السياره ، أو سفر السياره لفحصها (على أن يتحملوا مصاريف السفر وبولوصية التأمين والتخليص الجمركى)، ونوه فى أخر الخطاب انك فخور بسيارتك وانك متأكد ان مشاكل سيارتك ما هى الا خطأ غير مقصود يجب تصحيحه، وأنك تقدرهم وتحترم صناعتهم ومتأكد من تفهم لمشكلة سيارتك وقدرتهم على حلها (بعد فشل توكيلهم فى بلدك على حلها)، وتقدريك وأحترامك لصناعتهم هو ما دفعك لمراسلتهم بدلاً من مقاضاتهم ونشر مشكلتك.

هذه الشركات (الشركات الاوربيه واليابانيه والامريكيه) تعتمد على سمعتها (كلنا سمعنا عن ما فعلته تويوتا للحفاظ على اسمها)
فعند زياده عدد الشكاوى الناتجه من سيارات انتاج مصنع محدد أو مشاكل نتيجه وكيل محدد ... سيكون لهم رد فعل ايجابى، اكيد فى صالح الزبون

اتذكر احد المعارف (استاذ جامعى) اشترى سياره بيجو ، وبعد شهرين تأكد أن فيها عيب تصنيع ، رجع للتوكيل ، وكان موقفه محدد (السياره فيها عيب تصنيع ويجب استبدالها، وليس حلول مؤقتة) ، رفض التوكيل (أخبط دماغك فى الحيط) حتى لا يتكلف مصاريف الاستبدال ، ما كان منه الا ان قام بمراسله الشركه المصنعة ، بعدها صاحب التوكيل اتصل عليه وقاله سيارتك الجديده جاهزه ، شرفنا حضرتك بالسياره المعيبه واستلم الجديده ، وقد كان.

أرجوا أن يتفضل احد الاعضاء اللغوين التقنين المحترفين بكتابتة نموذج شكوى يصلح لجميع الاغراض، ومن له تعليق أو تعديل على جزء منها يطرحه حتى يتم الاتفاق على نموذج شكوى ، ثم يتم ترجمته الى الانجليزيه ، مع ترجمة بعض الجمل لوصف مشاكل منشره او مشهورة ، وارجوا من يعرف ايميلات الشكوى للشركات (GM ، Ford ، Hyundai ، Peugeot ، KIA ، ... الخ) أن يتفضل بطرحها مشكوراً، بعد تداول الاراء والاتفاق المجمع نطرح موضوع جديد يحتوى نموذج الشكوى المتفق عليها سبل الاتصال بالشركات.

أيضاً كل من لديه اى معلومه أو أسلوب استخدمه ونجح معه استطاع به الحفاظ على حقه أن يذكر تجربته ليستفيد منها باقى الاعضاء، سواء كانت مع توكيل او من خلال قسم الشرطة أو من خلال جهاز حماية المستهلك، أو حتى بالدراع، ان يذكر الخطوات التى قام بها (والعناوين) هذه المؤسسات ... ليستفيد الجميع.

شكراً ... واتمنى ان تنول الفكره قبولكم