انا شايف ان تلت ساعه مش كتير
عرض للطباعة
انا شايف ان تلت ساعه مش كتير
فى ناس بتبقى تعبانة مرضيا ....
و ناس درجة تقوتها و قدرتها على الصلاة مش أكتر من 10 دقائق ...
لازم نراعى كل ده ..
و فى الأخر ... ده فلح و عمل الفرض , و ده فلح و عمل الفرض
دائما ما نقول أنه لابد من مراعاة حال المصلين
وأيضا الله سبحانه وتعالى لم يفرض علينا الصلاة لتعذيبنا بل كما قال النبي صلى الله عليه وسلم: أرحنا بها يا بلال..وقال: وجعلت قرة عيني في الصلاة
وأمر النبي صلى الله عليه وسلم بالتخفيف ..والتخفيف هو ما كان يفعله النبي صلى الله عليه وسلم وقد قال: صلوا كما رأيتموني أصلي...فينبغي أن نتعلم كيف كان النبي صلى الله عليه سلم يصلي في حركاته وسكناته وقرائته ونجعل هذا هو المقياس...الكلام هنا على صلوات الفريضة والنافلة...وإن كان النبي صلى الله عليه وسلم إذا كان يصلي لنفسه في الليل يطيل الصلاة جدا ..ولكن صفة صلاة النبي صلى الله عليه وسلم عموما موجودة في كتب الفقه..بدلا من أن نلجأ لتفسير التطويل والتخفيف حسب أفهامنا بمعزل عن الآيات والأحاديث
حينما تقول الطائرة سريعة وتقارنها بالسيارة ستوصف الطيارة بأنها بطيئة...وحينما تقارن السيارة بالدراجة الهوائية ستوصف السيارة بالسرعة والدراجة بالبطئ فما هو المقياس هنا....هذا مثال
وفي أمور العبادات خير الهدي هدي محمد صلى الله عليه وسلم
ممكن لو الواحد فينا قاعد عند سكرتارية واحد مهم من الوزرا مثلا مستني عشان يخلصله حاجة محتاجها ضروري ممكن يقعد بالساعات وهو مش متضرر ....طب هو أحنا مش محتاجين حاجة من ربنا وتستاهل إننا نصبر عليها شوية لعل ربنا يتفضل علينا برحمته وكرمه ؟؟؟
ما هي دي الفايدة من طول الصلاة إنك بتطول في الوقفة على بابه بتقوله يا رب مليش حد تاني عشان أروحله فأنت ربي ورب الناس جميعا ولي عندك حاجة أنت أعلم بها وكل ما طولت في الوقفة كل ما كنت اقرب لرحمة الله والثواب على قدر المشقة
بس في نقطة مهمة اثارها أخونا بحري الا وهي التدرج والنقطة دي بينصح بيها مشايخنا أي اخ أو شيخ يتقدم ليصلي بالناس إن الناس كتير منهم بعد عن الدين -نسأل الله أن يثبت قلوبنا على دينه - وصعب إن الناس مع بعدهم عن الدين الواحد فيهم يبقى داخل يصلي وهو متعود إن المساجد بتصلي بايتين وتلاتة فيلاقي الشيخ بيصلي بربع في الركعة فيفضل إن الإمام يحبب الناس في القراءة وفي الصلاة خلفه بالتوسط في الصلاة ثم الزيادة شيئا فشيئا لحد ما الناس تتعود إن العشاء والفجر السنة فيهم الإطالة في القراءة ودا اللي حصل عندي في منطقتي و زي ما حصل عند الشيخ بحري في منطقته
في النهاية أحب أذكر نفسي وأخواني بقول النبي صلى الله عليه وسلم "إن الرجل لينطق بالكلمة لا يلقي لها بالا فتهوي به في النار سبعين خريفا" فياريت كل واحد يوزن كلامه كويس قبل ما يكتبه ويضيفه
سبحانك اللهم ربنا وبحمدك اشهد ان لا إله إلا أنت استغفرك واتوب أليك
يا جماعة المقارنة مع صلاة التراويح والنوافل مش موضوعية
الفجر صلاة مفروضة .... يعني لازم اصليها بأي حال من الاحوال الا بعذر شرعي
لكن النوافل الموضوع مختلف تماما
الناس اللي نازلة من بيتها علشان تصلي الفجر من حقهم ان الامام يكون رفيق بهم
لأن منهم المريض والضعيف وذو الحاجة
التطويل في الفجر مسألة نسبية .... يعني يبقي اطول من العشاء ... والعشاء اطول من المغرب
انا اعرف ناس تركت المسجد لأن الامام كان بيطول في السجود .... ومنهم ناس كان عنهم جيوب انفية وضغط عين والتطويل في السجود كان بيتعبهم .... ودي صلاة مفروضة يعني مش ح يصلوا قاعدين ببساطة الا لو كانت حالتهم تستدعي ذلك
انا رأيي ان الحديث الصحيح
عن جابر بن عبد الله -رضي الله تعالى عنهما- http://taimiah.net/MEDIA%5CH2.GIF أن معاذ بن جبل -رضي الله تعالى عنه- كان يصلي مع النبي صلى الله عليه وسلم، ثم يأتي قومه فيصلي بهم الصلاة، فقرأ بهم البقرة، قال: فتجوز رجل فصلى صلاة خفيفة، فبلغ ذلك معاذا، فقال: إنه منافق، فبلغ ذلك الرجل، فأتى النبي -صلى الله عليه وسلم- فقال: يا رسول الله، إنا قوم نعمل بأيدينا ونسقي بنواضحنا، وإن معاذا صلى بنا البارحة فقرأ البقرة، فتجوزت، فزعم أني منافق، فقال النبي صلى الله عليه وسلم: يا معاذ أفتّان أنت، ثلاثا، اقرأ: والشمس وضحاها، وسبح اسم ربك الأعلى، ونحوها أخرجه الشيخان.
....
الوسطية مطلوبة
يعني مش لازم يقرأ في الركعة بربع او ربعين
ومش لائق انه يصلي بقصار السور
ممكن مثلا يكون الركعة بصفحة مثلا ...
....
انا هقول كلام بس يمكن مايعجبش ناس كتير..
من وجهه نظري في حال الدنيا اللي احنا فيها و المعاصي اللي بنعملها فعلا بعدنا عن الصلاه...
و انا من الناس اللي بعدت عن الصلاه في المسجد و بصلي بس في البيت...
و طبعا انا مقتنع تماما ان ده غلط و ما احبش اقول بسبب كذا و اجيب اللوم علي احد اني ما بقتش اصلي في المسجد...
بس كل فتره كنت بحاول ارجع بانتظام الصلاه في المسجد ...و ارجع اقول ان المساجد معلش يعني بتقل محبتها و هيبتها بين الناس و طبعا مش في كل المساجد...
بس المفروض الامام يكون صوته حلو...ان فعلا بكره اصلي ورا واحد صوته ينفر الواحد انه يسمعه...
غير الغلاطات اللي بتبقي في الصلاه من عدم حفظ اولا ...و تلاقي الامام بالعافيه و غظب عن المصلين هيقول الايه ...و مش هننزل نركع....غير ما يقولها!!!!!!
و لو امام صوته حلو تلاقيه بيطول جامد... و رأيي ده عيب بالنسبه لايامنا
لأن معظمنا بيتقل الصلاه في المساجد ... و ناس كتير مش متعوده الصلاه في المسجد و في ناس مش بتصلي اصلا :(
طيب ليه مايكونش امام صوته و تجويد و قرأه ممتازه و في نفس الوقت مايكونش بيطول...و يحبب الناس في الصلاه
هتلاقي الناس بدأت شويه بشويه تنتظم في المساجد...
لحد يا عم ما ربنا يتوب علينا و نحب الصلاه الطويله و الناس تتعود
و ده رايي مش فتوي
و الله اعلم ممكن اكون غلطان
شكرا لأسلوبكم الهادي فى المناقشه...وكم المعلومات اللي الواحد إستفادها منكم.....