في البداية الحقيقة يا جماعة انا أحب اشيد بالمنتدى الجميل المفيد جداً لكل الناس المقدمة على شراء سيارة او عاوزه تعرف اي معلومات عن اي سيارة في مصر، والي انا شايف انه احسن منتدى مش بس في مصر بل في الوطن العربي كله واعتقد انه مرجعية مهمة لناس كتير جداً لما بيحبوا يجمعوا معلومات عن عربيات معينه.
وربنا يوفق القائمن عليه ويشوفوه في افضل حال دائماً.

واسمحولي اسأل كل شخص اطلع او شارك في هذا الموضوع لو انت معاك مبلغ في حدود 500 الف جنيه والمبلغ ده مخصص لشراء سيارة او اكثر ممكن اعرف هاتجيب ايه بيه؟؟؟؟

وانا حابب اضع بعض الملاحظات علشان الناس الي عاوزه تجاوب على السؤال ده تفكر فيها كويس معايا قبل الاقدام على الشراء لان المبلغ مش قليل ولا ايه.....

اولاً: ان المبلغ دا مش من السهل انك تحصل عليه بشكل متكرر يعني مثلاً محتاج 10 سنين علشان يبقى معاك زيه.

ثانياً: تفضل تشتري عربيه من دول شرق اسيا سواء اليابان او كوريا او حتى الصين، بمبلغ في حدود من 100 إلى 125 ألف فقط وتستمتع بيها وبزهوتها لمدة سنة او اثنين، وبعدين تغيرها بعربية ثانيه اسيوية برده بس موديل احدث وشكل افضل وهكذا لمدة من 4 إلى 5 سنين بغير عربيه كل سنة تقريباً.

ثالثاً: ولا تجيب عربية العمر زي ما بيقولوا مرسيدس او بي ام مثلاً موديل السنة وتفضل معاك فترة طويله واسمك راكب الماني.



الموضوع بالنسبالي بجد محير لعدة اسباب انا حبيت يبقى كل واحد مننا بيفكر فيها قبل الاقدام على الشراء.

1- السيارة الاوربية لا يعلى عليها وامان وثبات وقوة وكماليات بس برده انا دافع حوالي من35 إلى 40% من المبلغ ده في اسم مرسيدس ولو اشتريت عربيه ياباني هابقى دافع 25% من قيمتها في اسم العربيه الياباني ولو كوري هابقى دافع 15% فقط في اسم العربيه ولو صيني هاخد عربيه بتكلفتها الفعلية ويمكن تكون مدعمة كمان.

انا معاكم ان الاسم دا ليه ثمن في الخبرة المتراكمة بتاعت اسم الشركات دي بس معلش برده ايه اللي يخليني ادفع من 35% إلى 40% من ثمن العربيه في اسمها متهيئلي كتير اوي على الاسم حتى لو الماني.

2- السيارات الاسيوية سواء ياباني او كوري او حتى الصيني بتديلك نفس التكنولوجيا والامان والرفاهية بسعر اقل ومحدش يقولي الصيني مش كويس ومايتقارنش لا بالاوربي ولا حتى الياباني.

لا معلش العربيات الصيني ممكن فعلاً تكون دلوقت مش كويسه اوي رغم ان الصين بتعمل حاجات كتير ممتازة وعلى فكره كمان من 5 إلى 7 سنين بالكتير هاتتفوق على كل انواع السيارات سواء اوربي ياباني او حتى كوري وعلى فكره هما ماشين بسرعة الصاروخ في الاتجاه ده.

وفي عندي كذا دليل على كلامي ده وهما:
- ان في شركات ليها اسماء كبيرة سواء اوربية او اسيوية بتقوم بتجمع سيارتها في الصين وبالطبع علشان يعملوا الموضوع دا لازم يبقى في مدخلات صيني في التصنيع للاستفادة من رخص ثمن منتجاتهم وكمان انخفاض اجر العمالة هناك بشكل كبير جداً.
- خلينا كلنا نفتكر السيارات اليابانية في بداية الثمانينات كانت عامله ازاي ودلوقت بقت عامله ازاي.....
- وخلينا كمان نفتكر السيارات الكوريه في بداية التسعينات كانت عامله ازاي ودلوقت بقت عامله ازاي دي كانت كلمة كوري دي بتتقال على العربيات المضروبة (تقليد الياباني) واعتقد دلوقت الكوري اثبت كفاءته آه هو مش زي الاوربي بس معلش بردو لو بتمن الاوربي هايبقى مش زي الاوربي بس، لا دا كمان هايبقى احسن منه وانا متأكد من كلامي ده.
- يبقى مانستغربس ابداً من ان الصين ممكن تتفوق جداً في صناعة السيارات خلال من 5 إلى 7 سنوات.

3- الجمارك الي بتنزل تدريجياً على السيارات الاوربية كل سنة 10% لازم نحطها في الاعتبار واحنا بنشتري العربيات الاوربية علشان دي هاتقلل سعر العربيات الاوربيه لدرجة 40% من ثمنها الحالي بعد 8 سنين.

4- ان التكنولوجيا بتطور بشكل سريع ورهيب في السنوات الأخيرة ودا دافع قوي يخلينا محتاجين نحدث عربيتنا كل من 5 إلى 10 سنين بالكتير، ودا عكس ما كانت اهلينا زمان بتجيب العربيه المعمره الي تفضل معاهم 25 سنة على الاقل، فايه اللي يخليني ادفع 500 الف في عربيه واحده وكمان 3 سنين تطلع تكنولوجيا احدث بكتير في عربيه صيني وتبقى احسن من المرسيدس مثلاً اللي معايا.

5- معدل انتشار السيارات الكبير وعدم وجود طرقات جيدة وواسعة بالنسبة لزيادة العربيات دي بيأدي إلى انتشار الحوادث وبالتالي معدل اهلاك العربيه بيزيد عن زمان بكتير.

6- اسعار قطع الغيار بتاعة العربيات الاوربية مرتفعة جداً بالنسبة لقطع غيار العربيات الاسيوية آه طبعاً محدش يقدر ينكر انها معمرة جداً بالنسبة لقطع غيار العربيات الاسيوية بس برده كلمة معمرة دي مسئلة نسبية ومابقتش هدف بالنسبة لحد مش ناوي يحتفظ بالعربية اكثر من 5 – 10 سنين ذي ما قولت قبل كده.

7- كمان معلش سؤال هل من الافضل اجيب عربيه اوربية قطع غيارها غالية وبعدين يجي حد من بتوع الميكرباصات ولا العربيات الكارو يخبطلي العربيه واروح اصلها او اغير حاجه فيها بالشيء الفلاني ويجي حد تاني يوم يخبطها تاني.

8- اي حد فينا معاه عربيه غاليه بيروح لحد خارج التوكيل علشان يصلح اي حاجه فيها او حتى يعملها صيانة، بيندم لانه بيتبصله من الصنايعي انه معاه فلوس كتير وجايب عربيه غاليه وبالتالي الشغلانة اللي بتتكلف 50 جنيه مثلاً في عربيه 128 بيعملها هي هي بحوالي من 200 إلى 250 جنيه في عربيتك لانه بيبص على العربيه مش على الشغل الي هو عمله (ودا مش بينطبق على كل الصنيعية) وحضرتك مضطر تدفع طبعاً لان التوكيل بياخد 1000 جنيه دا اذا كانت هاتتصلح مش هاتتغير زي ما كل التوكيلات بتعمل، دا غير انك لازم تكون حاجز قبلها وطبعاً العطلة المتوقعة لحد ما يجي دورك، ويبقى طبعاً كويس جداً ونحمد ربنا لو الصنايعي كان شاطر وعرف العيب علطول وصلحه، وماعملش حوار زي ما احنا عارفين وبوظ حاجه تانيه في العربيه كالعادة يعني وفي الآخر الصنايعي يقولك دا هيه اللي بايظه من الاول يا بيه.

كل الحاجات دي بتخلينا نفكر كويس قبل الشراء هل اجيب عربيه واحده بالمبلغ دا ولا اجيب كل سنة او اثنين عربيه جديدة بربع ثمانها.
ياريت حضراتكم تشاركوا معايا في الإجابة على السؤال ده لأن في الظروف الحالية صعب قوي ان الواحد يقرر انهي حل الأفضل.

وياريت كل واحد يختار اجابة يقول ليه هو اختار الاجابة دي او غيرها ولو في بديل ثالث او حتى رابع ياريت اسمعه منكم وأسف لو طولت عليكم، ويا رب الموضوع يكون مفيد للجميع.
والله الموفق........