احيانا التعدد ده اصلا لمصلحة المرأة بس انتو دايما شايفينه معمول عشانكو يعنى لو واحدة طلعت مش هتنجب مثلا ومحدش من اهلها عايش مثلا وملهاش مصدر للأنفاق لو مفيش تعدد هيضطر يطلقها لو عنده موضوع الأنجاب ده مش هيقدر يستغنى عنه فكده خلاص هيتجوز واحدة تانية ويحتفظ بالأولى ولها كل الحقوق الشرعية
ونفس الشىء لو مرضت مرض طويل هتفضل معاه برضه
وبرضه لو حصل حروب او كوارث والرجال قل عددهم جدا و اصبح لكل 4 نساء رجل واحد مثلا هيعملوا ايه وفعلا هيبقى فى آخر الزمان قصاد كل 50 امرأة رجل واحد


وفى الحديث من كانت له امرأتان يميل مع احداهما على الأخرى جاء يوم القيامة وأحد شقيه ساقط
وبعدين فى ناس موصلين التعدد لدرجة الوجوب وفكرين انهم لازم يعددوا مش واخدين بالهم يعنى ان الرسول عليه الصلاة والسلام تزوج السيدة خديجة ولم يتزوج عليها غيرها حتى ماتت حوالى ربع قرن من الزواج وبعد كده كل زواج كان له حكمة واقرأوا فى السيرة النبوية
وفعلا التعدد له شروط مش متساب كده والا كل واحد يشوف ست حلوة يقول انا من حقى اتجوز 4 بقى

وانا كنت فى الجمعية الشرعية وشفت رجال بيحاولوا مع الدكاترة هناك عشان ياخدوا منهم كلمة انهم يعددوا ومحدش رضى وقالوا ان فيه ضوابط وكل شيخ هناك متجوز واحدة بس


وبعدين اللى بيحصل عادة يعنى ان الزوجة بتكافح مع جوزها ولما يشد حيله ويشم نفسه ويبقى معاه فلوس بيبقى عايز يجدد شبابه وعنده مراهقة متأخرة يقولك اما احل مشكلة العنوسة وياخد واحدة قد بنته حتى مش ارملة فى الخمسين مثلا ولا مطلقة فى واخر الأربعين اهو يراعى ولادها بالمرة وطبعا الزوجة المسكينة هنا مش هتطلق بعد العمر ده كله تضطر ترضخ وتتقهر هى دى العشرة بالمعروف ده اسمه سوء تطبيق للحقوق الشرعية