تم ذكر موضوع التعدد على استحياء بين المشاركات
و لم يلتفت احد اليه و او حتى حاول مناقشة صاحب الرد فيه
و الاخت صاحبة الموضوع قامت بالرد مشكوره و قالت لا ده مش حل
ممكن نعرف ليه مش حل
مع انه منطقى انه يكون احد الحلول
مشكورين على سعة الصدر
عرض للطباعة
تم ذكر موضوع التعدد على استحياء بين المشاركات
و لم يلتفت احد اليه و او حتى حاول مناقشة صاحب الرد فيه
و الاخت صاحبة الموضوع قامت بالرد مشكوره و قالت لا ده مش حل
ممكن نعرف ليه مش حل
مع انه منطقى انه يكون احد الحلول
مشكورين على سعة الصدر
ينفع اقول انا ؟؟ (مؤقتا يعنى لحين رد صاحبة الموضوع)
على فكره واحد سأل طيب و الشباب يعملوا ايه ؟؟ لان المشكله مش للفتيات بس
كمان مفيش واحده هتوافق ان زوجها يتجوز عليها بحجه انه عايز يساهم فحل ازمه الجواز, الزوجه ممكن توافق لو عندها اسباب تخلى زوجها فحاجه انه يتزوج باخرى
شكرا لسعة صدرك
الموضوع فى الاصل بيشارك فيه عدة اسباب منها ثقافة مجتمع و اسباب اقتصادية
لكن لا شك ان حضرتك عارف وضع المراه المطلقه و الارمله فى مجتماعنا
احد الاصدقاء كان شاب لسه خريج و حب يتزوج من مطلقه قامت الدنيا و لم تقعد من اهله طبعا ازاى يفكر فى انه يتزوج من مطلقه
و طبعا باظ الموضوع و ده بنشوفه كل يوم و ده سبب ان اللى طلقت و ترملت يبقا نصيبها كده و تقضي باقى حياتها كده
و ده طبعا مش صح و انا شايف ان التعدد بيحل مشكله زى دية
اما عن وجود سبب لتتعدد فا انت كرجل عارف انه هناك اسباب كتيره و ان نسبه كبيره جدا من الرجال نفسهم لكن خوفهم من المجتمع و انه كده هيخرب بيته بايده مبيقدرش
لدرجه من الاسف اننا بنشوف كل يوم حالات كتيره جدا فيها الراجل متزوج و بيعرف على مراته علشان مش قادر ان ده يكون بشكل شرعى(طبعا ده مش مبرر لحد يفهم ان ده رائى بس انا بقول ده حالنا دلوقتى)
اسف ان الرد كان طويل جدا
اقول لحدرتك ليه التعدد موش الحل
السبب الاول ان معظم الرجالة اللى بتجوز على زوجاتها بيروحو لبنت صغيرة فى السن(فى العشرينات ) موش عانس (تعدت الثلاثين ) معلش من غير زعل لازم نستخدم اللفظ ده
تانى سبب روح شوف اكتر مجتمع فيه تعدد وهو السعودية هى من اكبر الدول اللى فيها نسبة عنوسة
تالت سبب ان معظم اوساط بنات الطبقة المتوسطة (اللى فيها اعلى نسبة عنوسة ) بيعتبرو اللى تتجوز واحد على مراته بنت قليلة الادب ازاى تخرب بيت واحدة وتبص لراجل متجوز
فموضوع التعدد ده موش حل للاسف
وبينى وبينك معظم الرجالة المعددين طفاسة يعنى دون جوان شرعى بلاش نضحك على بعض
وأخيرا ترضاها لاختك تتجوز واحد متجوز ؟ ده الرسول مرضهاش لبنته
كلام سليم و محدش يقدر ينكره
بس الظروف الأقتصاديه تخلى الواحد يفكر 1000 مره قبل ما ينوى الزواج بالثانيه و للأسف زى محضرتك قلت ده ممكن يخلى الزوج يتجه الى ما هو غير شرعى نظرا لسهولته
بالنسبه لشاب يتزوج من ارمله او مطلقه بتكون صعبه جدا فعلا, الا لو هو سنه كبر يعنى او مش عنده المقدره الماديه على تأسيس بيت و المطلقه او الأرمله عنده سكن و مش هتطلب حاجه قوى " بس اعتقد ان نسبه كبيره منهم بعد لما يبقى معاهم فلوس بيتجوزا مره ثانيه من انسه"
مش شرط و الله
مش ذنبنا ... ده نقص عقل و دين و تحريم لحلال ربنا .....
كلمة طفاسة دي كلمة مستفزة جدا و للاسف الستات ما عندهمش غيرها
و لنفترض طفاسة بس في الحلال ايه المشكلة؟؟؟؟؟؟؟
و يعني ايه دون جوان شرعي؟؟؟؟ مش فاهم يعني !!! يعني دون جوان في الحرام هو اللي حلو .... ربنا خلق الراجل بيحب الستات .... و خلقه قلبه كبير يحب اكتر من واحدة ..... ايه المشكلة؟
اما تبقى اختي في مقام السيدة فاطمة رضي الله عنها و أرضاها نبقى نناقش الفرضية دي ..... و اما يبقى جوزها في مقام سيدنا علي رضي الله عنه و أرضاه نبقى نناقشها برضه ..... ربنا حلل التعدد و الرسول سن سنة التعدد و الصحابة كلهم عددوا .....
فى اضافه احب اضيفها و انا مش عايز اطول علشان لا يتحول الموضوع لجدال حول التعدد
و ده كلام اهل العلم الموثقين طبعا
لم يعلم عن احد من الصحابه انه لم يعدد
ردا على الموضوع الاصلي و هو اطلاق لقب عانس على البنت التي لم تتزوج بعد ( و مرضيتش اقول تاخر سن زواجها لان اصلا مفيش سن محدد للزواج ) فانا شايفة ان الكلمة دي مالهاش معنى اساسا لان الزواج دلوقتي مابقاش مرتبط بسن اطلاقا سواء بالنسبة للرجل او للبنت
و انا شفت حالات كتير لبنات تزوجو بعد سن ال 30 و الجوازات نجحت جدا جدا و من الامثلة دي واحدة صديقة اختي وصلت ل 38 بدون زواج و بتشتغل و ناجحة جدا و جميلة و من عائلة و بعدين ربنا رزقها بعريس كان 43 سنة و لم يسبق له الزواج و حصل قبول و تفاهم و تزوجو و انجبو و الحمد لله الاتنين عايشين عيشة حلوة جدا ربنا يديمها عليهم يا رب
مثال تاني اختي انا شخصيا اتجوزت و هي 29 سنة و رفضت كتير اللي مهندس و اللي ظابط و اتخطبت مرة لدوكتور و محصلش نصيب و في الاخر اتجوزت اللي حبيته و ارتاحتله بغض النظر عن منصبه و امكانياته لان وقتها كانت امكانياته بسيطة جدا اقل من ناس تانية كتير اتقدمولها
مش شرط يعني عشان هو مهندس ولا ظابط ولا دكتور ولا ..... يكون كامل الاوصاف و مينفعش يترفض لان الرجولة و الشخصية و الاخلاق و التدين مالهومش علاقة خااااااااااااالص بالمناصب و الامكانيات
ماهو ممكن يكون مهندس ملو هدومو و معاه كل الامكانيات بس اهلو هما المتحكمين في كل حاجة و هو مالوش شخصية قدامهم و مبيتناقش معاهم في اي حاجة و هما اللي بيقررو كل حاجة بالنيابة عنو و دي تجربة شخصية حصلت معايا ، كان مفروض بقى اقول و مالو مادام مهندس و معاه فلوس و عندو الامكانيات يبقى مش مهم اي حاجة تانية !!!!!! طبعا لا .... لان انا يوم ما هاتجوز هاتجوز راجل مش عيل
يعني اللي بترفض كتير مش بترفض عشان بتتنطط ولا طمعا في حاجة تانية افضل من حيث الامكانيات و المستوى بل بترفض عشان لسة نصيبها مجاش و محصلش قبول بينها و بين اي حد من اللي اتقدمولها و دي بقى حاجة بتاعة ربنا محدش يقدر يتكلم فيها
اما بقى موضوع التعدد و ان ممكن يكون هوا دة الحل فا دا موضوع كبير اعتقد ممكن نعملو توبيك لوحدو و نتناقش فيه براحتنا عشان منخرجش عن نطاق الموضوع الاساسي هنا و هو لقب ( عانس )
.