هل يمكن الأسغناء عن القايمه والمؤخر؟
وإذا كان ولا بد من المؤخر ما أقصى حد يمكن دفعه للمؤخر؟
ياريت أعضاء المنتدى الكرام يقولوا رأيهم فى الموضوع ده؟
عرض للطباعة
هل يمكن الأسغناء عن القايمه والمؤخر؟
وإذا كان ولا بد من المؤخر ما أقصى حد يمكن دفعه للمؤخر؟
ياريت أعضاء المنتدى الكرام يقولوا رأيهم فى الموضوع ده؟
بتسأل من حيث ايه ان اهلها ممكن يوافقوا يعنى؟
المؤخر ده يعنى باقى المهر يعنى مكنش معاك فلوس تدفع مهر واجلته لما ربنا يكرمك وتقدر تعطيه لها ده غير شرا العفش دى حاجة تانية ومفيش حد اقصى ولا ادنى حتى لما عمر الفاروق حاول يعمل حد اقصى امرأة ردت عليه بالآية الكريمة
اما العفش فهو كده كده شرعا من حقها لو حصل لا قدر الله اى حاجة
وايه سبب السؤال الأستغناء عنهم هل خوف من حاجة معينة؟
ولو عايز استفاضة فى الكلام من منظور دينى مش اجتماعى ممكن اجيب لك
فى بلاد عرفها تكتب قايمة وفى بلاد مش بتكتب
ماهو الغرض الاساسي من الاستغناء عنهم؟؟
الاستغناء عن القايمة والمؤخر لن يؤثر كثيرا في عملية الزواج او تيسيره.. حيث ان الدارج ان القايمة والمؤخر من الامور المتعلقة بالطلاق وليست داخلة في صلب الزواج!
ولكن يجب الاخذ في الاعتبار عند تحديد المؤخر انه جزء من المهر او الصداق مستحق للدفع وانه دين على الزوج يسدده حين استطاعته.. ولكنه يكون واجب السداد بحلول احد الاجلين الوفاة او الطلاق..
سبب السؤال أن فى أهل بيغالوا فى المؤخر وبيكتبوا القايمه بأرقام فلكيه ده غير أن فى ناس تكتب كل كبيره وصغيره فى القايمه...إذا كان المؤخر هو باقى المهر بتاع العروسه ولازم يدفع لأنه دين على العريس،فأعتقد أن القايمه حاجه تانيه خالص.
المفروض أن القايمه (لو أتعملت)يتكنب فيها الحاجت اللى العروسه أشترتها عشان تضمن حقها(تقولش داخله حرب ولا حتتجوز نصاب)...ماشى...طب ليه يتكيب فيها بقى الحاجات اللى العريس كمان بيشتريها؟
أنا لما سألت أصحابى وزمايلى فى الشعل لقيت أن فى ناس بتكتب قايمه فعلابالعفش بس (مش طقم شوك وكوبيات ومفارش وكلام من ده).
وفى ناس تانيه مش كاتبه ولا قايمه ولا مؤخر حتى،طب يعنى الأهل اللى مش كاتبين قايمه ومؤخر دول مش عاوزين يحافظوا على حق بنتهم ولا ايه؟
عاوز أعرف أرائكم فى الموضوع ده.
المفروض ان الزوجة لها الحق في الحصول على المهر ويكون حق خالص لها ولا تكلف بالانفاق منه على تأثيث البيت .. يعني تجيب بيه اللي هي عايزاه
وتأثيث بيت الزوجية واجب على الزوج وهو وحده المكلف به وليس على الزوجة اي التزام بتجهيز شيء في البيت..
ونظرا لان في معظم حالات الزواج مش بيندفع مهر انما بيقوم الزوج بتأثيث المسكن بالتالي الاثاث دا بيكون ملك للزوجة ..
علشان كدا بيتكتب في القايمة بالاضافة للاثاث اللي هي جايباه وهي مش مكلفة بيه اصلا..
ياااااااااااااااااااااااا اه لو عملتوها بجد هتبقو بنات مصر الاصليين اللي شربو من نيلها. وافتكرو كويس انك لو عملتيها النهاردة هتتردلك في جوازة اخوكي بكرة. فتساهلو عشان ربنا يسهلكو حالكو والنسبة كبرت اوووووووووووووووووووي والانتاج بقي كتيررررررررررر فخلو بالكو البقاء بقي للاقوي. فبدل مانقول نعدد زوجات عشان نقضي عالعنوسة نتساهل فالطلبات وهنبقي احنا الكسبانين بدل ماندي بنتنا لواحد اكبر منها بكاااااااااام سنة نديها لشاب من سنها وكفاية انها هتبقي الوحيدة في حياته.
ماهو انتا لاااااااااااااااااااااااا ااازم توافقني الراي وتشجع كمان انتا معانا ولا معاهم ياصاحبي. واحب اضيف حاجة لو هما بيعانو العنوسة احنا بنعاني تاخر سن الجواز فالطرفين عندهم مشكلة مشتركة وحلها بسيط اووووووووووووي ( هما عايزين يتجوزو واحنا معندناش مانع:ma: قصدي نفسنا نتجوز ) فنحط ايدينا في ايد بعض :satelite:ونحل المشكلة.
ولما تتردلي في اخويا انا هاستفيد ايه
لو واحدة اتطلقت دلوقتي بعد ما ضيعت احلى سنين عمرها في الزواج وتربية اطفال واستغنت عن فرص العمل عشان تتفرغ لبيتها وزوجها واطفالها
لما تطلق تعيش منين يعني حتى متلاقيش مؤخر يساعدها على الحياة
ولا تلاقي عفش تعيش بيه
واخويا هايفيدني بايه مهو اكيد مليون في المية هايبدي زوجته واطفاله وبيته علياولو ساعدني مرة مش هيساعدني التانية
وللعلم المؤخر دين على الرجل واجب رده في احد الاجلين الطلاق او موت الرجل
وكان الشيخ سامي السرساوي بينصح بسداد المؤخر في حياة الرجل وبدون طلاق لان محدش ضامن لو مات الورثة هايسددوا عنه دين المؤخر ولا لأ