أسمحولي نسبة لا يستهان بها من المصريين (مسلم ومسيحي ) عايز ة أعادة تأهيل(ديني وأخلاقي) وده يتم عن طريق أولي الأمر
علي مستويين
-الدولة بمؤسساتها
-البيت الأب الأم
مافيش أي حل تاني هايجيب نتيجة ........الحل من الجذور وليس بمسكنات
عرض للطباعة
أسمحولي نسبة لا يستهان بها من المصريين (مسلم ومسيحي ) عايز ة أعادة تأهيل(ديني وأخلاقي) وده يتم عن طريق أولي الأمر
علي مستويين
-الدولة بمؤسساتها
-البيت الأب الأم
مافيش أي حل تاني هايجيب نتيجة ........الحل من الجذور وليس بمسكنات
يا راجل حدث بما يعقل
يعني الناس كانت بتلم اشلاء الضحايا فالامن دخل ضربهم بالغاز ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
زيزو مش مشهم اللى عامل الدراسة مسلم ولا مسيحي ما مركز ابن خلدون صاحبه مسلم وبيعمل اسوا دراسات ممكن تتعمل عن الموضوعات الاجتماعية
والدراسات ممكن تتعمل بطريقة موجهة بسهولة بحيث انها تؤدي للنتيجة المطلوبة
وفي كل الاحوال ما زكرته غير صحيح ولو كل مسيحي اتسحبت رخص عربيته لانه مخالف هايقول الشرطة بتضطهدني علشان انا مسيحييبقي مش هانخلص ومعظم الحالات اللى رصدتها الدراسة دي من نفس العينة
الجماعات اللى حضرتك تقصدها الدولة قامت بتصفيتها وكل افرادها اما داخل السجون من سنوات او تراجعوا عن افكارهم وعايشين حياة عادية فمش عايزين تكون هي الحجة او الشماعة
وحكام مصر لا يعنيهم الديانة في شئ يعنيهم السلطة فقط
وفعلا المسلمين مضطهدين بدليل بسيط قالوه الاخوة عن غلق المساجد وبدليل ابسط الافراج عن كل المسيحيين مرتكبي جرائم التجمهور والعنف في الشوارع وابسط مثال اخر شهر من كسروا شارع الهرم بسبب كنيسة العمرانية المزعومة ومن قطعوا الطريق الدائري مرات ومن تظاهروا في سمالوط وملوي وغيرهم لم يقبض على واحد منهم ومن قبض عليه تم الافراج عنه زي كل مرة
وبصفتي مشاهد يا سيدي تجمعات الطلاب المسيحيين في الجامعات لم تبدا الان لكنها موجودة منذ الثمانينات وما زالت مستمرة وسببها الرئيسي ان لم يكن الوحيد هو الكنيسة التي تحفر داخل الاولاد انهم لازم يكونوا مع بعض ويبتعدوا عن المسيحيين والكلام ده من الطلاب المسيحيين نفسهم
لا حادث اسكندرية طائفي ولا سمالوط لان في الحالتين الموقف لا يعبر الا عن فاعله فقط ولا يعبر عن راي اغلبية المسلمين
لكن استمرار حوادث العنف غير المبرر والخروج في الشوارع وتحطيم السيارات وضرب المارة وتكسير ممتلكاتهم وترك الدولة الحبل على الغارب لهم وحين تقبض على احد سرعان ما تفرج عنه خوفا من راس الكنيسة الارثوذكسية كل ذلك يهدد فعلا بعنف متبادل يعني يخرج شوية مسيحيين يقطعوا الطريق يطلع لهم شوية مسلمين يضربهم ونبقي فعلا دخلنا في الحرب الطائفية وهو المطلوب حدوثه من جانب الصامتين على هؤلاء الحمقي ووقتها ندخل في حوار السودان والتقسيم
المساجد كلها مراقبة ومن يدخل ليصلي معروف ومعروف ماذا يفعل والمساجد كلها خاضعة لاشراف الاوقاف وتحت رقابة الامن لكن هل يعلم احد شئ عما يدور داخل الكنائس والاديرة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خاصة بعد قضية ابن قسيس بور سعيد التي تم التعتيم عليها ومنع النشر
فعلا مش عايزين جملة تترمي وسط الكلام ويتسكت عليها والا يبقي اقرار بما جاء فيها
يا ريت لااخ يجيب لنا راي احد العلماء الماخوذ عنهم او من اهل الفتوي قال ان مال النصاري حلال للمسلمين
في المقابل اقوال اقباط المهجر ليس لها حصر واخرها دعوزة موريس صادق لتقسيم مصر وكلام بيشوي الرجل الثاني في الكنيسة
ايه دا كلام م.حاتم السباعي متاخرش زي ما قال حصل
يعني جنابك سايب كل الكلام اللي انا كتبوا و ماسك في الجملة دي ....براحتك بس انا عايز اقول لحضرتك مش عشان انا مسلم اقوم اسكت علي اقوال شيخ متعصب (مليش دعوة ماخوذ برايه و لا بيصدر فتاوي ) لان لو كل يوم شيخ طلع قال اسلبوا مال النصاري ...و الاقباط حطيت سلاح في الكنائس(و مش حقول ان اسمه د. ... و طلع قال الكلام دا علي قناة الجزيرة ) الطائفية حتزيد و ممكن تتعاظم المشكلة و البلد تولع
وهو المطلوب ان اسكت عن كلمة غير صحيحة علشان ارضيك او ارضي المهندس حاتم
لو تقصد الدكتور العوا فلم يقل ان مال النصاري حلال او اسلوب مال النصاري
قال ان الكنائس فيها سلاح وطالب باخضاعها لاشراف الدولة مثلها مثل الجوامع
مش بتطالبوا بالمساواة يبقي في كل حاجة لو تتحملوا
الطائفية اللى بيغذيها الى بيحرضوا الناس تنزل تكسر الشوارع لاي سبب مرة العمرانية ومرة اسكنديرة ومرة سمالوط وملوي ومرة المقطم ومرات الدائري هم دول اللى بيغذوا الطائفية
مراجعات و تقييمات
ط³ظٹط§ط±ط§طھ ط±ظƒظˆط¨
دي خلاصة الموضوع ده بجداقتباس:
لا حادث اسكندرية طائفي ولا سمالوط لان في الحالتين الموقف لا يعبر الا عن فاعله فقط ولا يعبر عن راي اغلبية المسلمين
لكن استمرار حوادث العنف غير المبرر والخروج في الشوارع وتحطيم السيارات وضرب المارة وتكسير ممتلكاتهم وترك الدولة الحبل على الغارب لهم وحين تقبض على احد سرعان ما تفرج عنه خوفا من راس الكنيسة الارثوذكسية كل ذلك يهدد فعلا بعنف متبادل يعني يخرج شوية مسيحيين يقطعوا الطريق يطلع لهم شوية مسلمين يضربهم ونبقي فعلا دخلنا في الحرب الطائفية وهو المطلوب حدوثه من جانب الصامتين على هؤلاء الحمقي ووقتها ندخل في حوار السودان والتقسيم
يا جماعة
دعوة لعدم الرد على الاطلاق على اي حساب معمول مخصوص للدخول في الموضوع ده , بل و عمل تقارير مشاركات فيه و اتهامه باحتمال تعدد العضويات
يا فندم اهم حاجة ترضي نفسك
و بتاع السلاح اللي في الكنيسة دا غير بتاع مال الاقباط حلال
انا ممكن اسال حضرتك هوا عرف منين ان الكنائس فيها سلاح ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
و طبعا قناة الجزيرة دي حثالة ...... دي حتي نظرية داروين حرفوها
هيا مش فكرة هما بيطالبوا يالمساواة يستحملوا هيا بلدهم زي ماهي بلادنا
و عشان هيا بلادنا مفروض نعملها حاجة كويسة او علي الاقل بلاش ننزل نضرب في بعض ولا نقول دا الكنيسة فيها سلاح ولا نعد نقول قسموا مصر زي ما اقباط المهجر بيقولوا
و الاقباط بردو غلط .. مينفعش انهم يكسروا و يحرقوا في ممتلاكات الناس و لما يتقبض عليهم يقولوا الاضطهاد يعني المفروض اللي يخالف القانون ياخد جائزة مثلا
انا رائي قولته و مش مشارك تاني بالموضوع و اعتذر لو كنت ازعجت حد
تعقيب بسيط هادئ و بدون زعل
اولا - يا دكتور محمد لم اطلب من حضرتك ارضائي
ثانيا - حينما يكون هناك فكر متطرف يجب ان نشهد نحن (( مسلمين و مسيحيين )) و نحن نناقش المشكله المحتقنة التي تزداد كل يوم سوء بأن اصحاب هذا الفكر المتطرف لا يمثلون الاغلبية من الطرفين
و ان الوسطيه هي منهجنا فنحن امرنا ديننا بأن نتعايش مع غير المسلمين بما امر الله و الرسول
نؤدي الامانات و نحفظ الحقوق و نقيم العدل بين الناس و هم (( يرد منهم اصحاب الديانه المسيحيه اجدر مني ))
المهم طلب حضرتك عادل جدا بأن من يتهم شيخ بأنه قد احل مال النصاري فيجب ان يأتي بالدليل
بس الدليل ده حضرتك ممكن كان يكون شريط كاسيت من فترة التسعينيات او خطبة جمعة في مسجد ناء في
سنة 2000 مثلا ثم اتمسك كام واحد (( حرامي و بلطجي )) بعدها اعتدو علي محل جواهرجي مسيحي (( خد بال حضرتك ان المحل ايضا ما بين كام محل مسلم في الصاغة و قتلو عامل فيه )) و عند التحقيق البسوها في انهم سمعو من الشيخ ان مال المسيحيين حلال
سيدي الفاضل د.محمد لما احنا كمسلمين بين ايدينا علماء كبار جدا و شيوخ المفروض انهم اهل علم منهم شيخ راحل من كام شهر و دفن خارج القطر كان يظهر علي الفضائيات شيوخ تعلمنا علي ايديهم هنا في مساجدنا كان الخلاف يصل في مسائل زي (( اموال البنوك (( الربويه )) ) و غيرها من مسائل كبيرة حتي ان بعضهم كان يأمر بعدم اتباع فتواه لخروجه عن النص
هل حضرتك يا دكتور تجزم بأن شيوخ كل مساجد مصر عالمهم و جاهلهم من يقف للخطابه لما الامام يتأخر او يتخلف لظرف عن الخطبه هل حضرتك سمعت ما يقال منهم
هل حضرتك لا تعلم ان الجهال و منتسبي العلم في فترة التسعينات (( ايام الارهاب )) منهم من خلط بين حال اهل الذمه في حال السلم و الحرب و منهم من اعتبر مصر في حالة حرب و عليه يحلل مالهم
سيدي الفاضل اني اكاد ادمع و انا اناقش حضرتك الان لاني اجد ان هذا ليس هو موضوعنا و بدلا من ان نسلط الضوء للزملاء المسيحيين اننا كمجتمع مسلم نرفض هذه الاحداث جملة و تفصيلا و نرفض ايضا المظاهرات التي تؤدي الي تكسير و خراب المال و و جهنا لهم الدعوه بأن يتحدثو و كان بداية الموضوع اننا نريد ان نسمع منهم ما السبب في ما يحدث من المسيحيين (( ليه كل التوتر ده في البلد )) و جدتني اجادل حضرتك في امور تخص ديننا و السبب في ذلك ان العضو الذي كتب مشاركته قال اشياء جميله و في الاخر وجه كلامه للفئه الضاله التي تسمع لغير العلماء من الجانبين
م.حاتم السباعي
يا سيدي انا متفق معاك في كل اللى قلته وهدفي في الاول والاخر هو عدم وجود فتنة او ادعاء طرف انه مضطهد بسبب ديانته
ومفيش اعتذار بين الاخوة
مهندس حاتم طبعا عارف انك لم تقصد ان اهدف لارضائك ومهما اختلفنا يظل اختلافنا في الحدود المقبولة والاحترام المتبادل
اما بعض المتطرفين من المشايخ فهم موجودين ولا انكر ذلك لكن ليس لهم اي قيمة او شعبية وانت تعرف ذلك اما على الطرف الاخر فاللاسف الشديد المتطرفين هم من قادة الكنيسة وبالتالي يطيعهم اتباعهم
حتي في وقت زروة الجماعات المسلحة لم يكن هناك مؤيد لهم وكل المسلمين استنكروا افعالهم
اما متطرفي الكنيسة فالمئات والالاف يخرجون في كل مكان كل يوم لتنفيذ اوامرهم