| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 5 من 6 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 الأخيرةالأخيرة
النتائج 41 إلى 50 من 54

  1. #41

    الصورة الرمزية amado ibrahim

    رقم العضوية : 391

    تاريخ التسجيل : 01May2007

    المشاركات : 1,216

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: non

    السيارة[2]: peug

    دراجة بخارية: non

    الحالة : amado ibrahim غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة misoalex مشاهدة المشاركة
    تمام انا معاك فى كلامك بس العمليه مش مستاهله اننا نتكلم

    نتعامل معاهم بسياستهم وبوظلهم الاستفتاء
    مش هما عاوزينه للى فى بالهم

    طيب احا مش حنولهم الى فى بالهم

    وكده متديهمش الفرصه بكره الصبح يطلعو خبر ان نتيجه الاستطلاع اهى والشعب اهو اختار لا بالعكس مش حيتكلمو وكأن شيئ لم يكن
    خليهيم يا فندم يطلعو اللى هما عايزينه

    مش هما بتوع ان الحزب الوطنى نجح ب 97 %

    مش هما اللى جابولنا فلتة زمانه يتكلم عن سر انتصار الحزب الوثني اللوزعى

    و طلع الكابتن احمد عز عامل فيها حسن شحاتة و عمال يشرح الخطة

    تفتكر دول حد هيصدقهم

    دول بالضبط عاملين زى قصة الراعى الكاذب

    المهم

    لو نشروا نتيجة الاستفتاء

    نبقى نرفع عليهم قضية زعزعة استقرار الوطن و نشر الفتنة الطائفية

    امال فين اخوانا المحامين يا جماعة

    تقبل تحياتى و تقديرى لحماسك فى الدفاع عن دينك

    لكن المؤمن كيس فطن

    المؤمن لا ينخدع بسهولة من مثل هولاء الكاذبين و مثيرى الفتن


  2. #42

    الصورة الرمزية dodino2006

    رقم العضوية : 18824

    تاريخ التسجيل : 13Sep2008

    المشاركات : 693

    النوع : ذكر

    الاقامة : Hong Kong

    السيارة: Terios

    السيارة[2]: Terios 2009

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : dodino2006 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ممكن من فضلكم اوضح نقطة... بالرغم اني بحاول تفادي الدخول في جدال عقيم طالما ان المادة لم يتم طرحها للاستفتاء بعد...

    لكن في رأيي, مع احترامي للجميع ان أغلب المؤيدين أو الرافضين للمادة مش مستوعبين هما بيأيدوا ليه أو بيرفضوا ليه, و اكاد ان اقول ان معظمهم تحركه العاطفة فقط لتأييد أو معارضة المادة...

    أغلب الناس اللي بتأيد, اخدين الموضوع بحساسية, و كأن الاسلام في مصر متوقف علي مادة لم تكن موجودة في الدستور قبل السادات, و لم يعمل بها اساساً منذ اضافتها... (ده طبعاً ما يمنعش ان في ناس عارفة هي بتأيد وجودها ليه, و ده هشرحه لاحقاً)

    و أغلب الناس المعارضين لها, شايفين انها ظلم للاقليات و خاصة للمسيحيين, و عايزين مساواة بين افراد المجتمع و الكلام الكبير ده, و كأن المسيحيين و غير المسلمين سيتم ذبحهم في الشوارع في وجود المادة الثانية...

    و لكن يا سادة يا أفاضل, مشكلة المادة الثانية من الدستور ليست مشكلة مسيحيين او الاقليات, المسألة هي أكبر من ذلك... و لكن بسبب انها كانت مادة غير معمول بها و معطلة منذ اضافتها, فأغلبنا لا يعرف ما هي النتائج المترتبة علي وجودها او حذفها او تعديلها في العهد الجديد...

    المسألة مع المادة الثانية من الدستور هي أكبر من بادج يوضع علي صدر الدستور, فهي مسألة تخص بشكل اساسي نظام الحكم الذي سيعم البلاد... هي مسألة اختيار ما بين دولة دينية أو دولة مدنية...

    دولة دينية: يعني يكون في مرشد أعلي او هيئة دينية عليا, سلطاتها تعلو سلطات المجالس التشريعية و رئيس الجمهورية, و من حقها الغاء اي قانون او قرار اذا ما رأت انه يخالف الشريعة الاسلامية ( راجع برنامج الاخوان المسلمين)

    دولة مدنية: هو ان الفرد مصدر السلطات, و هو من يصدر القوانين بدون وصاية من أي مؤسسة, و هذا لا يمنع تطبيق الشريعة (هل تتخيل مثلاً ان مجلس الشعب المنتخب بشفافية, سيقر قانون مثلاً يبيح الخمور او زواج المثليين أو يمنع التعدد الشرعي للزوجات او اي قانون يخالف الشرع ؟؟)

    اما الحالة الثالثة, و هي دولة الرقص علي السلالم... و هي الحالة التي كنا عليها قبل الثورة, فالدستور كان يحدد دولتنا بانها اسلامية علمانية مدنية اشتراكية رأسمالية ديمقراطية ديكتاتورية... و كان نظام الحكم يعطل ما يشاء من مواد وقتما شاء... و لكن الوضع اختلف الأن (أو هكذا نتمني) و سيكون لكل مادة في الدستور لها معني و مغزي و لا يجب أن تعطل كما كان يحدث سابقاً...

    للتوضيح: لم اكتب المشاركة لكي أفضل نظام علي نظام.... و لكن لتوضيح وجهة نظر بالنسبة لكيفية الاختيار ما بين بقاء المادة أو تعديلها أو حذفها....



    .

    In a thousand year people will not only admire the miracle of building the pyramids, but also the toppling of a pharaoh by peaceful masses with no weapon but cell phones in their hands.


  3. #43

    الصورة الرمزية MEDO84EG

    رقم العضوية : 57709

    تاريخ التسجيل : 02Jan2010

    المشاركات : 1,541

    النوع : ذكر

    الاقامة : egy

    السيارة: no

    السيارة[2]: no

    دراجة بخارية: no

    الحالة : MEDO84EG غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة egyzizo مشاهدة المشاركة
    ده نص المادة الثانية: الإسلام دين الدولة، واللغة العربية لغتها الرسمية، ومبادئ الشريعة الإسلامية المصدر الرئيسي للتشريع.

    غالبية المصريين من المسلمين ، فدى مافيهاش مشكلة
    ولغتنا جميعاً هى اللغة العربية ، فدى برضه مافيهاش مشكلة.

    جزئية الشريعة الإسلامية المصدر الرئيسى للتشريع، ممكن حد يفيدنى بأمانة لو تم تفعيلها ايه آثارها السلبية على غير المسلمين فى مصر، وهل تمس مبدأ المواطنة والمساواة فى شئ؟؟

    يا ريت تنورونا علشان أقدر أبلور رأى فى الموضوع ده كمواطن مصرى غير مسلم.


    بص بقي انت بجد جبت الخلاصه من الاخر
    اولا : انت انسان رائع و بتفهم
    ثانيا : احب احييك علي اسلوبك المهذب
    ثالثا : فرحت اوي اوي اوي اوي ان الكلام ده اللي قاله مش مسلم
    رابعا : انت بكلامك ده سألت السؤال اللي لازم يتسأل
    ايه الضرر الواقع علي غير المسلم في حاله تطبيق الشريعه الاسلاميه ؟ او ايه المميزات اللي ممكن غير المسلم يستفيدها من تطبيق الشريعه الاسلاميه ؟
    او بمعني اصح : ايه هو وضع غير المسلم بصورة عامه في الوطن لو تم تطبيق الشريعه الاسلاميه ؟
    بص يا استاذي
    بدون تعصب اعمي طبعا اللي يرد علي السؤال ده لازم يكون متخصص في العلوم التشريعيه الاسلاميه صح ؟
    و نشوف كلامه و نحكم ؟ صح ؟
    بس اللي هقولك واقعتين بساط جدا جدا و انت ممكن تستشف منهم ايه الوضع
    الاولي
    سيدنا علي بن ابي طالب ( و ده يبقي ابن عم النبي و تزوج بنت النبي ) و هذه الواقعه تمت و هو حاكم للمسلمين :
    روي ان سيدنا علي كان عنده درع يملكه و ادعي يهودي ان الدرع ملكه هو
    اختلفا الاتنين و راحو للقاضي يفصل ما بينهم
    كل منهما عرض كلامه و طلب القاضي من الاتنين حجتهما او دليل كل واحد علي اثبات صحه كلامه
    الامام علي بن ابي طالب مكنش عنده دليل لكن الراجل اليهودي ( انا مش متأكد بالظبط لفق الدليل ازاي بس جاب دليل ملفق سواء بشهاده زور لاحد الافراد او ما شابه )
    المهم القاضي حكم بايه ؟؟؟
    حكم ان الدرع لليهودي
    ليه ؟
    علشان جاب دليل
    طب مخفش انه يحكم حكم ضد الحاكم ؟
    لا مخفش
    ليه ؟
    لانه عارف ان الحاكم طالب العدل و مديله حريه
    طب ازاي اليهودي يحتكم لقاضي مسلم
    لانه متأكد من العدل و النزاهه
    اللي بس عاوز اوصلهولك مش مجرد تعصب لديانتي
    لا و الله
    انا بتناقش معاك و بشرحلك واقعه

    و مش هقولك وافعه تانيه كفايه دي
    كلامك عجبني جدا و اللي بجد ممكن نسأل فيه بقي علشان نبقي واضحين
    نجيب ناس متخصصين في علوم التشريع الاسلامي الصحيح و نسألهم ايه وضع غير المسلم في الدين و يبقي عارف و شايف بنفسه
    و و الله العظيم انا متأكد ان غير المسلم هو اللي هيصوت في الاستفتاء بنفسه
    مره تانيه احب اشكرك علي فكرك


  4. #44

    الصورة الرمزية MEDO84EG

    رقم العضوية : 57709

    تاريخ التسجيل : 02Jan2010

    المشاركات : 1,541

    النوع : ذكر

    الاقامة : egy

    السيارة: no

    السيارة[2]: no

    دراجة بخارية: no

    الحالة : MEDO84EG غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dodino2006 مشاهدة المشاركة
    ممكن من فضلكم اوضح نقطة... بالرغم اني بحاول تفادي الدخول في جدال عقيم طالما ان المادة لم يتم طرحها للاستفتاء بعد...

    لكن في رأيي, مع احترامي للجميع ان أغلب المؤيدين أو الرافضين للمادة مش مستوعبين هما بيأيدوا ليه أو بيرفضوا ليه, و اكاد ان اقول ان معظمهم تحركه العاطفة فقط لتأييد أو معارضة المادة...

    أغلب الناس اللي بتأيد, اخدين الموضوع بحساسية, و كأن الاسلام في مصر متوقف علي مادة لم تكن موجودة في الدستور قبل السادات, و لم يعمل بها اساساً منذ اضافتها... (ده طبعاً ما يمنعش ان في ناس عارفة هي بتأيد وجودها ليه, و ده هشرحه لاحقاً)

    و أغلب الناس المعارضين لها, شايفين انها ظلم للاقليات و خاصة للمسيحيين, و عايزين مساواة بين افراد المجتمع و الكلام الكبير ده, و كأن المسيحيين و غير المسلمين سيتم ذبحهم في الشوارع في وجود المادة الثانية...

    و لكن يا سادة يا أفاضل, مشكلة المادة الثانية من الدستور ليست مشكلة مسيحيين او الاقليات, المسألة هي أكبر من ذلك... و لكن بسبب انها كانت مادة غير معمول بها و معطلة منذ اضافتها, فأغلبنا لا يعرف ما هي النتائج المترتبة علي وجودها او حذفها او تعديلها في العهد الجديد...

    المسألة مع المادة الثانية من الدستور هي أكبر من بادج يوضع علي صدر الدستور, فهي مسألة تخص بشكل اساسي نظام الحكم الذي سيعم البلاد... هي مسألة اختيار ما بين دولة دينية أو دولة مدنية...

    دولة دينية: يعني يكون في مرشد أعلي او هيئة دينية عليا, سلطاتها تعلو سلطات المجالس التشريعية و رئيس الجمهورية, و من حقها الغاء اي قانون او قرار اذا ما رأت انه يخالف الشريعة الاسلامية ( راجع برنامج الاخوان المسلمين)

    دولة مدنية: هو ان الفرد مصدر السلطات, و هو من يصدر القوانين بدون وصاية من أي مؤسسة, و هذا لا يمنع تطبيق الشريعة (هل تتخيل مثلاً ان مجلس الشعب المنتخب بشفافية, سيقر قانون مثلاً يبيح الخمور او زواج المثليين أو يمنع التعدد الشرعي للزوجات او اي قانون يخالف الشرع ؟؟)

    اما الحالة الثالثة, و هي دولة الرقص علي السلالم... و هي الحالة التي كنا عليها قبل الثورة, فالدستور كان يحدد دولتنا بانها اسلامية علمانية مدنية اشتراكية رأسمالية ديمقراطية ديكتاتورية... و كان نظام الحكم يعطل ما يشاء من مواد وقتما شاء... و لكن الوضع اختلف الأن (أو هكذا نتمني) و سيكون لكل مادة في الدستور لها معني و مغزي و لا يجب أن تعطل كما كان يحدث سابقاً...

    للتوضيح: لم اكتب المشاركة لكي أفضل نظام علي نظام.... و لكن لتوضيح وجهة نظر بالنسبة لكيفية الاختيار ما بين بقاء المادة أو تعديلها أو حذفها....



    .

    الاخ الكريم
    بارك الله فيك
    هل تسمح لي بالحوار و المناقشه ؟
    كلام حضرتك جميل جدا كمبدأ اننا نفهم اولا ثم نختار ثانيا
    احييك بجد
    لكن احب اوضح شيء بسيط
    بالنسبه لحكايه الدوله الدينيه و المدنيه في كلتا الحالتين بيبقي فيه مرجعيه تشرعيه من متخصصين ( بغض النظر عن اسم اللجنه او الهيئه اللي بتشرع )
    تمام ؟
    1-في حاله الدوله المدنيه بيبقي موجوده لجنه مسؤله عن التشريع عامه و بيكون مصدر التشريع اشخاص بيجتهدوا شخصيا او بيلجؤا لدساتير دوليه و الاستفاده منها و هكذا
    2-في حاله الدوله الدينيه الاسلاميه الصحيحه بيكون بردو موجود مجلس او هيئه للتشريع بس بيكون مرجعم مش لاشخاص لا.. بيكون مرجعهم للدين و هو ثابت لا يتغير
    يعني بمعني اصح مفيش تعارض بين الحقوق و الحياه الكريمه لغير المسلم ان يعيش في دوله يطبق فيها الدين الاسلامي الصحيح
    و كمان هقولك علي حاجه
    الدول المدنيه اللي ملهاش اي مرجع ديني بتبقي فيها اضطهاد لبعض الفئات مهما حصل
    صح ؟ و امثله ده موجوده كتير
    بالاضافه الي انه ممكن بمنتهي البساطه تطلع اراء تتعب الشعب مبنيه علي اجتهاد خاطيء او فساد شخصي او ما شابه
    لكن الدوله الدينيه بيبقي مصدر التشريع دين و موجود و مفتوح امام المسلم و غير المسلم
    المهم بمنتهي البساطه
    و علي مر العصور و في كل الدول التي تطبق دين الاسلام كتشريع لم يشتكي اي واحد غير مسلم ابدا
    لان مثلا مش معني تطبيق التشريع الاسلامي انهم مثلا هينزلوا علاوه 15% للمسلمين و 5 % لغير المسلم
    لا دي طبعا مش موجوده
    المهم اللي حبيت انقلهولك ان نقطه ان فرض يغير و يعمل دي ليا تعقيب عليها
    انه بمنتهي البساطه في اي دول العالم ليها لجنه او هيئه مسؤله عن الدساتير و لكن ايه مرجعيتهم ؟
    و بس علي كده
    و اسف للاطاله


  5. #45

    الصورة الرمزية dodino2006

    رقم العضوية : 18824

    تاريخ التسجيل : 13Sep2008

    المشاركات : 693

    النوع : ذكر

    الاقامة : Hong Kong

    السيارة: Terios

    السيارة[2]: Terios 2009

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : dodino2006 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo84eg مشاهدة المشاركة
    الاخ الكريم
    بارك الله فيك
    هل تسمح لي بالحوار و المناقشه ؟
    كلام حضرتك جميل جدا كمبدأ اننا نفهم اولا ثم نختار ثانيا
    احييك بجد
    لكن احب اوضح شيء بسيط
    بالنسبه لحكايه الدوله الدينيه و المدنيه في كلتا الحالتين بيبقي فيه مرجعيه تشرعيه من متخصصين ( بغض النظر عن اسم اللجنه او الهيئه اللي بتشرع )
    تمام ؟
    1-في حاله الدوله المدنيه بيبقي موجوده لجنه مسؤله عن التشريع عامه و بيكون مصدر التشريع اشخاص بيجتهدوا شخصيا او بيلجؤا لدساتير دوليه و الاستفاده منها و هكذا
    2-في حاله الدوله الدينيه الاسلاميه الصحيحه بيكون بردو موجود مجلس او هيئه للتشريع بس بيكون مرجعم مش لاشخاص لا.. بيكون مرجعهم للدين و هو ثابت لا يتغير
    يعني بمعني اصح مفيش تعارض بين الحقوق و الحياه الكريمه لغير المسلم ان يعيش في دوله يطبق فيها الدين الاسلامي الصحيح
    و كمان هقولك علي حاجه
    الدول المدنيه اللي ملهاش اي مرجع ديني بتبقي فيها اضطهاد لبعض الفئات مهما حصل
    صح ؟ و امثله ده موجوده كتير
    بالاضافه الي انه ممكن بمنتهي البساطه تطلع اراء تتعب الشعب مبنيه علي اجتهاد خاطيء او فساد شخصي او ما شابه
    لكن الدوله الدينيه بيبقي مصدر التشريع دين و موجود و مفتوح امام المسلم و غير المسلم
    المهم بمنتهي البساطه
    و علي مر العصور و في كل الدول التي تطبق دين الاسلام كتشريع لم يشتكي اي واحد غير مسلم ابدا
    لان مثلا مش معني تطبيق التشريع الاسلامي انهم مثلا هينزلوا علاوه 15% للمسلمين و 5 % لغير المسلم
    لا دي طبعا مش موجوده
    المهم اللي حبيت انقلهولك ان نقطه ان فرض يغير و يعمل دي ليا تعقيب عليها
    انه بمنتهي البساطه في اي دول العالم ليها لجنه او هيئه مسؤله عن الدساتير و لكن ايه مرجعيتهم ؟
    و بس علي كده
    و اسف للاطاله

    أخي الفاضل... ارجوك.. انا فعلاً بحاول تفادي مناقشة صلب الموضوع طالما لم يطرح علي مائدة الحوار الوطني بشكل جاد, حتي لا ندخل في دائرة من الجدل الغير مثمر...

    و لكن من أين أتيت حضرتك ان في الدول المدنية هناك لجنة تختص بالتشريع ؟؟
    هل تقصد البرلمان مثلاً ؟ و هل البرلمان لجنة ؟؟
    و هل اللجنة المقصودة أو المرشد الأعلي أو الهيئة التشريعية (سمها ما تشاء) سلطاتها تتعدي سلطات البرلمان و رئيس الجمهورية, و لها ان تلغي ما تشاء من قوانين أو قرارات علي حسب ما تراه متفق أو مخالف للشريعة من وجهة نظرها ؟
    ام حضرتك تقصد انه لا وجود اساساً للبرلمان و ستقوم الهيئة التشريعية بسن القوانين منفردة ؟
    ثم هل الشريعة لها مدرسة فقهية واحدة ؟
    هل هناك تفسير واحد للنصوص ؟
    قالوا ان اختلاف العلماء رحمة... هل هناك ضمانات ان لا تنتزع الدولة الدينية تلك الرحمة ؟
    حضرتك ذكرت في حالة تطبيق الدولة الاسلامية الصحيحة... و لكنك لم تذكر صحيحة علي حسب اي مدرسة ؟ هل هي مدرسة الازهر ام مدرسة الاخوان او المدرسة السلفية ؟

    هذا ردي باختصار شديد الي حين ان يطرح الموضوع "للجدال" القومي...



    .

    In a thousand year people will not only admire the miracle of building the pyramids, but also the toppling of a pharaoh by peaceful masses with no weapon but cell phones in their hands.


  6. #46

    الصورة الرمزية mfarag

    رقم العضوية : 8852

    تاريخ التسجيل : 13Apr2008

    المشاركات : 360

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: N.A

    السيارة[2]: Fiat

    دراجة بخارية: ??????

    الحالة : mfarag غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarek gen 2 مشاهدة المشاركة
    قصدك الاهرام عملة فتنة على اليسار مش استفتاء على اليسار !!
    +11111111111111111111111111111111111111111111111

    بالضبط الاهرام عاملة فتنة

    عشان الناس تنشغل عن المفسدين اللى موجودين ( زى اسامة سرايا و امثالة )

    و نقعد نكلم عن المادة الثانية

    و عن اى حاجة تشتت الناس

    لا الة الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين


  7. #47

    الصورة الرمزية a7madramadan

    رقم العضوية : 51052

    تاريخ التسجيل : 25Oct2009

    المشاركات : 1,081

    النوع : ذكر

    الاقامة : Alexandria

    السيارة: My next will be a beemer :)

    السيارة[2]: Lada 2107 2009

    دراجة بخارية: None

    الحالة : a7madramadan غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    لن يتم المســاس بيها لإن مجرد حتى ذكرها في التعديلات الدستورية ماهي إلا فتنة .... وطول عمر الأقباط في مصر ما بيفكروا فيها ولا حتى هيفكروا فيها لأنهم عارفين ان دي فتنة وربنا يرحمنا من الفتن وأهلها


  8. #48

    الصورة الرمزية د.أبونضال

    رقم العضوية : 18512

    تاريخ التسجيل : 10Sep2008

    المشاركات : 1,246

    النوع : ذكر

    الاقامة : المنصورة

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: ميتسوبيشي لانسر 1998

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : د.أبونضال غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    على فكره أنا صوَّت بتاع خمس مرات كده ولا حد قاللي انت بتعمل إيه... شكل ال it بتاعهم حزب وطني


  9. #49

    الصورة الرمزية amado ibrahim

    رقم العضوية : 391

    تاريخ التسجيل : 01May2007

    المشاركات : 1,216

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: non

    السيارة[2]: peug

    دراجة بخارية: non

    الحالة : amado ibrahim غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    نحن فى انتظار اعلان نتيجة الاستفتاء

    لكى يتم رفع دعوى قضائية على الاهرام

    بتهمة زعزعة الامن و الاستقرار العام و نشر الفتنة الطائفية

    ادينى قاعد مستنى


  10. #50

    الصورة الرمزية amado ibrahim

    رقم العضوية : 391

    تاريخ التسجيل : 01May2007

    المشاركات : 1,216

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: non

    السيارة[2]: peug

    دراجة بخارية: non

    الحالة : amado ibrahim غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.أبونضال مشاهدة المشاركة
    على فكره أنا صوَّت بتاع خمس مرات كده ولا حد قاللي انت بتعمل إيه... شكل ال it بتاعهم حزب وطني
    لا يافندم مش ال it

    ده الجريدة باكملها تبع الحزب



 
صفحة 5 من 6 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. ___""""""""الاسطورة لكزس gs الكوبيه تنتظركم في عام 2013 """"""""___
    بواسطة S O P H O S في المنتدى تـويوتـــا
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 20-06-2012, 07:11 PM
  2. "الدستور" أم "الانتخابات" أولاً؟ .....حكمة المجلس العسكري!
    بواسطة otefa في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 13
    آخر مشاركة: 22-06-2011, 03:56 PM
  3. يا جماعه محتاج مساعده سريعه لضيق الوقت """"""""""""""
    بواسطة ama79 في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 29-09-2008, 04:45 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2