يعنى افهم من كلامك ان القصة كلها بين احمد شفيق و شخص بعينة فى مؤسسة مصر للطيران... صح؟

في سبتمبر (ايلول) 2000 ظهر اسم مراد عندمت رفض السماح للجنود الاسرائيليين بتفتيش طائرته قبل عودتها الى القاهرة وبينما تهرب مسؤولو الشركة من الرد على استفساراته حول ما اذا كان يسمح بتفتيش الطائرة بواسطة عسكريين أم لا، لم تسفر اتصالاته مع السفير المصري في تل ابيب عن شيء واضطر مراد لاتخاذ القرار بنفسه ولم يسمح بتفتيش الطائرة مما نتج عنه منع الجنود الاسرائيليين للركاب من العودة على الطائرة التي عادت بطاقمها فقط
واضاف النادي ان التحقيقات الفنية في الشركة وفي الوزارة ادانت الطيار مراد 100% وقال: أؤكد ان الادلة التي تحت يدي المحققين دامغة وتدين مراد، لقداستمعنا لمسجلات الصوت داخل كابينة القيادة وتأكدنا ان مراد اصر على الاقلاع بطائرته رغم طلب المساعد منه الانتظار، كما ان تقارير الاحوال الجوية التي تم مراجعتها اشارت الى عدم سماح مدى الرؤية فوق مطار الاقصر للهبوط أو الاقلاع منه، وكان يتحتم على الطيار ان ينتظر داخل كابينة القيادة حتى يصله تقرير جوي يفيد تحسن مدى الرؤية أو الغاء الرحلة تماما، وهذا ما لم يفعله.
الطيار المذكور اخد قرار من دماغة فى مرة و المرة التانية خالف تعليمات الامن ... كدة اصبح شفيق عميل و متواطىء و الحاجات دى؟؟؟

انا افتكرتك حتجيبلى ادلة انه مختلس مليارات ولا تسبب فى مقتل عشرات المواطنين الابرياء او كدة... فى الاخر طلعت القصة موظف فى مصر للطيران عندة مشاكل فى اتباع التعليمات؟؟؟... انا مش فاهم انت جبت كلمة مؤامرة دى منين و على اى اساس؟؟؟... دا اى موظف فى اى شركة لما بيخالف التعليمات بياخد جزاء ادارى... ايه الجديد هنا؟؟

و لما يتكرر الخطاء اكيد لازم يبقى فيه اجراء حاسم... تقدر تقولى انت كنت تقدر تقول كدة على الطيار دة لو كانت الطيارة وقعت فى رحلة الاقصر و كل الركاب اللى عليها ماتوا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

انت راجل طيب اوى على فكرة

و القصة التانية بتاعت الايميل... مش فاهم فين الغلطة اللى عملها شفيق؟؟؟؟؟... لما واحدة تبعت ميلات تسىء لشركة دة عادى و لما رئيس الشركة ياخد اجراء قانونى يبقى غلطان؟؟؟؟.... تيجى ازاى دى انا مش فاهم

و على فكرة لو باقى الادلة من نفس العينة يبقى انا مش عايز اشوفها لان كل دة كلام فاضى

MMamdouh