اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adelseliem مشاهدة المشاركة
هرد بالترتيب
1- اللى فاهمه أن الدستور اللى بيتعدل دلوقت بيسمح بالانتخابات البرلمانيه والرئاسيه وتم وضع ماده لتعديل الدستور بالكامل بعد أنتخاب رئيس الجمهوريه وليها ضوابط علشان ميغيرش بمزاجه
2- أعتقد مش محتاجه لأن المجلس العسكرى ممشى الأمور كويس ومفيش أختلاف علىه من أى حد وفاضل 5 أشهر مش مستاهله
3-غير أنى مش مع تغيير حكومة شفيق ( وده رأئى ) لا الجنزورى ولا أى واحد هيوافق يمسك رئيس وزرا لأن على الأقل عنده طموح يمسك رئيس جمهوريه
4-رديت عليها فى النقطه رقم 1
5-البرلمانيه الأول لأن رئيس الجمهوريه بيحلف اليمين قدامها
6-ليه يستقيلوا ؟ بعد الأنتخابات دول ليهم مهمه تانيه مالهاش دعوه بالبلد داخليا

لو شتمت فيك علشان عايز تغيير جذرى يبقى رأئى مالوش أى لازمه لأن عدم أحترام رأيك عدم أحترام لشخصى قبل ما هو لشخصك
أنا أختلف معاك ( والعكس ) براحتى وبراحتك طالما مش بمبدأ لو مش معايا تبقى خاين وعميل
تحياتي أولا
موضوع الشتم ده أنا قرأته على تعليقات الفيسبوك فعلا فيه ناس يبدو انها تضايقت إن الجيش اعتذر، ودخلت تشتم في المتظاهرين، عادي أي حركة ديمقراطية لازم يكون فيها ناس بستبد برأيها وترى أنها فقط على صواب.
النقطة رقم واحد الدستور بعد تعديله سيخالف نفسه لأن الدستور حدد إجراءات تعديله (إما عن طريق رئيس الجمهورية أو مجلس الشعب) لو الدستور اتعدل ممكن أروح تاني يوم الصبح أرفع دعوى أمام الدستورية العليا بعدم دستورية التعديل وهاخد حكم لصالحي، فالإجراء كان متسرعا من المجلس العسكري وكان الأفضل إنه هو نفسه يعلن دستور مؤقت من 12 - 20 مادة يصف فيهم شكل الفترة الانتقالية وجدولها الزمني ويلغي دستور 1971 خالص.
المجلس الرئاسي مهمته إضفاء الصبغة المدنية على الحكم علشان لا يبدو إن الحالة حالة حكم عسكرية... هي مسألة شكلية تعزز المشهد الثوري ليس أكثر.
موضوع استقالة أعضاء المجلس العسكري هذه تكريم لهم لأنهم صنعوا تاريخا جديدا وساهموا في إخراج مصر من النفق المظلم الذي مرت به، وبهذا يجب تكريمهم بجعلهم فوق الرئيس المنتخب، بحيث لا يرأسهم بعد حلفه اليمين وعودتهم إلى ثكناتهم، وفي نفس الوقت لكي لا يشعر الرئيس المنتخب بالحرج منهم إذ أن تصرفهم الحكيم في صالح الثورة يمنحهم شرعية تعادل شرعية الشعب مجتمعا. إذ لولا برهم بقسم ولائهم للشعب لكانت أنهار الدماء تسيل في مصر اليوم كما نرى في ليبيا. وهذا رأيي الشخصي.