اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dawns_mist مشاهدة المشاركة
على فكره ماحدش فينا متحامل على الكوري ، و ماحدش فينا بيجيب كلمة من غير دليل ، و العربيات الكوري على فكره في إيدين أي حد .. يعني كلنا مجربينها مليار مرة قبل مانقول كلامنا ده ... و غالبا بتلاقي أكتر من حد بيقول نفس العيوب و كلهم من ملاك العربية ...

بعيدا عن العواطف .. أنا لما بتكلم عن الانسر أو الجين بقول عيوبهم بكل مصداقية و صراحه ... بالتالي عايزين نتعود إننا نركن العواطف على جنب الأول و نتكلم بالورقة و القلم ...

إلنترا على عيني و راسي ، و فيه ناس كتير عارفين عيوبها و مزاياها و بيشتروها برضه ، و كل عربية و ليها مشتري لإن كل واحد بيكون ليه طلب من العربية غير التاني ، لكن إحنا هنا بنقارن عربية بعربية.. في كل شيء ، و بعد كده صاحب الشأن بيفكر و يقرر ..

ندخل في الجد .. مش معنى إنك بتحافظ على عربيتك فالتيل مش بيتغير غير كل 45 ألف كيلو يبقى الإلنترال عربية محترمة .. التيل ده بيفرق كتير بين سواق لتاني ، بيفرق بين نوع فرامل و تاني ، بيفرق بين طريق و تاني .. و عن نفسي أنا مستعد أشتري عربية تيل الفرامل بتاعها بيتغير كل 10 آلاف كيلو لو هتكون العربية دي فيها كل كل المواصفات التانية اللي أنا بحبها.
ولو هنقارن بالمبدأ ده ... فخليني أقولك على تجاربي من واقع إني مهندس ميكانيكا :
كان لينا تدريب في 3 مراكز صيانة سيارات كبيرة في الغربية .. مركز الكوري على طريق كفر الزيات ، الشناوي ، المتحدة .
إجماليا .. عملنا عمره لأكتر من 40 عربية .. والله والله والله العظيم مش أقل من 30 عربية منهم هيوندايات بكل إنتاجاتها اللي من 2006 و انت طالع .. الكلام ده الصيف اللي فات ، ده غير عربيتين هيونداي إلنترا 2009 مانيوال جايبين ديسك و اسطوانة ... فإحنا لو هنتكلم بمبدأ مين العربية اللي باظت الأول فأنا عندي مليون و مليون مثال ولو دخلت شوفت الريفيوهات على النت هتقرا الكلام ده .. لكن أنا بقول برضه .. إن كل ده ممكن يكون عيوب استخدام و لإن العربيات دي منتشرة جدا فبنشوف العيوب دي أكتر من غيرها ... بالتالي ياريت نخلي موضوع إن التيل ده اتغير بسرعة و دس عملت عمره متأخر و الكلام ده بعيد ، و نتكلم في الأهم.

الأكسينت rb مع إني لسه ماجربتهاش .. بس حسب الكلام هي ( abs - air bag ) أعتقد دي أنظمة الأمان الوحيدة فيها .. ده غير الأوبشنات العادية يعني ... طيب هل فيه حاجة واحده بتقول إن موتورها أطور عمرا من موتور الشارك أو كفائته أعلى ... طول عمر اللاسنر من أول إصداراتها لحد دلوقتي و هي متفوقة على هيونداي في الموضوع ده و اسئل السوق ... طيب مين قال إن ثبات الأكسينت دي أفضل من الشارك ؟ ... طيب بلاش ... هاتلي تقييم أوروبي واحد للأكسينت دي ، طيب هل هي تخطت اختبارات اليورونكاب ؟ ... إيه اللي يميزها عن الشارك علشان حضرتك تنصح بيها و تقول إننا متحاملين على الكوري ..
على فكره الشارك أصلا فئة أعلى من الأكيسنت دي ... يعني والله لو هشتري شارك من غير جنوط و من غير كاسيت و من غير تكييف و من غير باور ولا أي أوبشن .... كفاية إني راكب شارك بموتورها و الشاسيه بتاعها و عفشتها و ميكنتها المتطورة دي !!!
أنا والله والله مش متحامل على الكوري .. بس هاتلي عربية واحده بس كوري أيا كان إنتاجها نقدر فعلا كلنا نجمع على إنها أفضل من نظيرتها الياباني أو الأوروبي أو الأمريكي أو حتى الماليزي و يكونوا من نفس الفئة.
هاتلي تقييم واحد لعربية كوري متفوقه فيه على عربية ياباني من نفس الفئة .. مع إني على فكره برضه بقول إن اليابانيين مازالو لم يصلوا لفكر الألمان ...

عموما .. علشان حضرتك ماتفهمش إني متحامل أو واخد الموضوع بطريقة شخصية ... والله أنا لو فيه في كلامي حاجة غلط و حضرتك أثبتلي كده .. أنا بكل احترام و تقدير هقول أنا آسف ، و ده حصل هنا قبل كده و الناس عارفه عني كده.

في النهاية .. مش عايزك تزعل مني .. انت ليك وجهة نظر تحترم ، و على فكره .. موضوع قطع الغيار و سعر إعادة البيع ده برضه وجهة نظر تحترم جدا جدا ... و كلن بنفكر فيها مليون مرة قبل مانشتري العربية ... فبالتالي ... هي سلع .. و انت و ذوقك و برضه انت و متطلباتك ... لكن لازم نحق الحق ... يعني أنا لما أشتري الجين 2 ماينفعش أقول عليها دي أحسن من الكرولا و الشارك و المازدا و الفورد فوكس و كل ده بدون أي مقارنة علمية .. فلازم أقول ... لا دي عربية فيها مزايا كذا و عيوب كذا لكن ده مناسبني و أنا راضي بيه .. بس كده المشكلة اتحلت .

و آسف جدا لو كنت طولت عليك
حبت ارد واقولك الكوري واخد تقييمات جيدة جدا على توب جير يعني كيا سول واخدة 13 من عشرين

في حين السيات و حاجات كتير يا باني معدتش 7 من 20 :d

المهم بس
انا معايا شيفروليه سبارك بس قبل ما اجي مصر كان معانا ياباني ومركبناش كوري ابدا وكنا من اعدا الكوري

بس الحق يقال :)