اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hh مشاهدة المشاركة

4 - ايه من المطالب السابقة من البداية الجيش حققه من غير ضغوط؟؟؟ هل فيه أي خطوة أصلاحية الجيش خدها من غير مظاهرات و مطالبات ملحة من الناس؟؟ واضح ان الجيش مش بيتحرك من غير ضغط, ده مش اتهام ده واقع. يمكن بتتمارس عليه ضغوط من جهات تانية, و يمكن مش عايز ياخد اي خطوات جزرية الا لو متأكد ان الناس عايزاها. مين اللي قال أصلا ان الجيش نفسه مبيبقاش عايز الضغط الشعبي ده عشان يدي لقراراته شرعية و محدش يرجع يشكك فيها؟؟

5- ايه وجه تعطيل الانتاج في البلد و عدم امكانية البناء لما يبقى فيه مظاهرات يوم الجمعة؟؟؟ طيب ما هو بقالنا كذا جمعة مفيش مظاهرات, ايه اللي معطل الانتاج؟؟

6- ازاي عايز الناس متعملش أعتصامات و لا تطلب مطالب فئوية و هما شايفة ان فيه ناس مطالبهم بتتحقق فورا, و ناس تانية محدش بيسأل فيها. اللي أعرفه ان يا أما من الأول تعلن انه حيكون صعب تحقيق أي مطالب دلوقتي يا أما تدرس المطالب كلها انما مش المفروض يكون فيه خيار و فاقوس. ده بالرغم من ان انا شايفة المظاهرات الفئوية دي انتهازية و انا ضدها تماما, انما مينفعش أمنع ناس من ممارسة حق ليهم حتى لو أختلفت معاهم.

7- ايه علاقة الاستفتاء و نعم و لا بالموضوع؟؟ ايه علاقته بالديموقراطية؟؟؟ هو الناس نازلة تطلب الغاء نتيجة الاستفتاء و رفض التعديلات و لا ايه؟؟ مين أصلا اللي قال ان كل النشطاء رفضوا التعديلات؟؟ أنا أعرف أكتر من أسم معروف منهم قال نعم زي عبد الرحمن يوسف و نوارة نجم, و عصام شرف نفسه قال لأ. بجد مش فاهمة ايه النغمة الجديدة دي ان كل واحد عايز يثبت وجهة نظره يقولك ده رأي ال77% الي قالوا نعم.

يا استاذ hh لا تنتظر اجابات على كل تسئالاتك ..كل الموضوع ان هناك من لا يهتم كثيرا بالثورة و خلافة يهمها فقط اكل عيشها يشتغل و خلاص و افكار الحرية و الدمقراطية دى لن تفيدهم فى شىء ..

انا شوفت يوم الاستفتاء اللى نزل فية 18 مليون فرد من جميع الاعمار و المستويات ..شوفت ناس والله مش عارف ان فى استفتاء اصلا ولا يهمها اية اللى يحصل و دول اكيد نسبة كبيرة من لم يذهبو من 27 مليون الاخاريين اللى ليهم حق التصويت ...

شوفو الفيديو دة من الدقيقية العاشرة 10..و ازى د علاء الاسوانى بيتكلم عن عمل الللجنة الالكتورونية للحزب الوطنى بتشتغل ازى و بتسف اراء الكتاب و المفكرين حتى لا يتاثر بيهم الكثيرين و شارح الهدف المباشر من هذة الخطط الخبيثة و هو التاثير على الكتلة الغير فعالة اللى لم تشارك فى الثورة للضغط عليها عشان تكرة الثورة و اظن دة يفسر الكثير مما تقراء الان ..


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FwDSUwMY3MU&feature=related[/youtube]