أولا اعتذر عن إقتحام موضوع سبعاوي باشا و حسنا فعلت يا كريم باشا انك نقلته
ثانيا أنا لا أجرؤ على تحريم ما أحل الله .....التعدد حلال بنص القران و ما ينفعش نجادل مع نص صريح
ثالثا إعتراضي على الكلام عن التعدد على إنه واجب و إنه الاصل في الزوج بل هو تضحية في سبيل صلاح المجتمع الاجتماعي و أظن إن ده حقي ما دمت التزمت بقواعد المنتدى و لم أمس أصل العقيدة
رابعا ردي ده حيكون أخر ما اكتب في هذا الموضوع منعا لجدال لن يصل لشئ مفيد ....
خامسا أحب أرد بس على الاخ الفاضل اللي علق على مشاركتي قبل كده بصراحة حاكتفي بالرد على نقطتين بس منعا لجدال لن يفيد
الرد من مشاركة الاخ أبو جهاد :اقتباس:
يا اخي سبحان الله اولا محدش قال ان الموضوع سهل دي اول نقطه لابد من تمييزها
اقتباس:
والله يا جماعه الموضوع سهل جدا فوق ما تتخيلوا !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
المسألة ببساطة أن كل رجل يعرف كيف يختار زوجته
اقتباس:
اما بالنسبه للعدل فالعدل اللى انت مطالب بيه كزوج هو العدل في المعيشه سواء في التواجد او الانفاق او او او
اما العدل في المشاعر و الاحاسيس و الحب فالله سبحانه و تعالى حكيم عليم سبحانه سبحانه يعلم جيدا قبلي و قبل حضرتك ان اساسا الحاجات دي لا يملكها الانسان قد يميل قلبك لواحدة (اكثر) من الاخرى فدة ليس عليك فيه اي حرج شرعي
النبي عليه الصلاة و السلام كان بيحب عائشه عن سائر النساء
الرد من كتاب الله ...الاية دايما نذكر مقطع منها من غير بقية الاية الكريمة
"وإن خفتم ألا تقسطوا في اليتامى فانكحوا ما طاب لكم من النساء مثنى وثلاث ورباع فإن خفتم ألا تعدلوا فواحدة أو ما ملكت أيمانكم ذلك أدنى ألا تعولوا"
سؤالي الاخير هل إباحة التعدد مطلقة بنص الاية و لا فيه شروط واضحة