لأ ياخواننا مفيش شرووووووووووووووط
الا العدل فى المعاااااااملة
يا جماعة المباحات فى الدين ليس موضع للاعتراض او كده لأن فى ناس بتصر ان فى شروط والله الشرط هو العدل فى المعاملة اما لن تعدلوا ده القلبى ده ملوش دعوة
رقم العضوية : 1375
تاريخ التسجيل : 08Jul2007
المشاركات : 2,957
الحالة :
أولا اعتذر عن إقتحام موضوع سبعاوي باشا و حسنا فعلت يا كريم باشا انك نقلته
ثانيا أنا لا أجرؤ على تحريم ما أحل الله .....التعدد حلال بنص القران و ما ينفعش نجادل مع نص صريح
ثالثا إعتراضي على الكلام عن التعدد على إنه واجب و إنه الاصل في الزوج بل هو تضحية في سبيل صلاح المجتمع الاجتماعي و أظن إن ده حقي ما دمت التزمت بقواعد المنتدى و لم أمس أصل العقيدة
رابعا ردي ده حيكون أخر ما اكتب في هذا الموضوع منعا لجدال لن يصل لشئ مفيد ....
خامسا أحب أرد بس على الاخ الفاضل اللي علق على مشاركتي قبل كده بصراحة حاكتفي بالرد على نقطتين بس منعا لجدال لن يفيد
الرد من مشاركة الاخ أبو جهاد :يا اخي سبحان الله اولا محدش قال ان الموضوع سهل دي اول نقطه لابد من تمييزها
والله يا جماعه الموضوع سهل جدا فوق ما تتخيلوا !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
المسألة ببساطة أن كل رجل يعرف كيف يختار زوجتهاما بالنسبه للعدل فالعدل اللى انت مطالب بيه كزوج هو العدل في المعيشه سواء في التواجد او الانفاق او او او
اما العدل في المشاعر و الاحاسيس و الحب فالله سبحانه و تعالى حكيم عليم سبحانه سبحانه يعلم جيدا قبلي و قبل حضرتك ان اساسا الحاجات دي لا يملكها الانسان قد يميل قلبك لواحدة (اكثر) من الاخرى فدة ليس عليك فيه اي حرج شرعي
النبي عليه الصلاة و السلام كان بيحب عائشه عن سائر النساء
الرد من كتاب الله ...الاية دايما نذكر مقطع منها من غير بقية الاية الكريمة
"وإن خفتم ألا تقسطوا في اليتامى فانكحوا ما طاب لكم من النساء مثنى وثلاث ورباع فإن خفتم ألا تعدلوا فواحدة أو ما ملكت أيمانكم ذلك أدنى ألا تعولوا"
سؤالي الاخير هل إباحة التعدد مطلقة بنص الاية و لا فيه شروط واضحة
رقم العضوية : 4207
تاريخ التسجيل : 16Jan2008
المشاركات : 150
النوع : ذكر
الاقامة : giza
السيارة: sunny
السيارة[2]: verna
الحالة :
لأ ياخواننا مفيش شرووووووووووووووط
الا العدل فى المعاااااااملة
يا جماعة المباحات فى الدين ليس موضع للاعتراض او كده لأن فى ناس بتصر ان فى شروط والله الشرط هو العدل فى المعاملة اما لن تعدلوا ده القلبى ده ملوش دعوة
رقم العضوية : 484
تاريخ التسجيل : 05May2007
المشاركات : 1,982
النوع : ذكر
الاقامة : Egypt/Giza
السيارة: Proton Wira
السيارة[2]: Proton Wira
دراجة بخارية: no
الحالة :
ربنا يرزقك الذرية الصالحه
سبحانك اللهم وبحمدك ، أشهد أن لا إله إلا أنت أستغفرك وأتوب إليك
رقم العضوية : 3891
تاريخ التسجيل : 29Dec2007
المشاركات : 3,655
النوع : انثى
الاقامة : القاهرة
السيارة: لا يوجد
السيارة[2]: Daihatsu Sirion GLX 2008
الحالة :
نقطة توضيح بس، هو الموضوع مش نقاش لتعدد الزوجات أد ما هو نقاش لدعوة الأخ المجاهد السلفي للرجال بالتعدد و التشديد على سهولة امكانيته، ده غير ان في بعض الإخوة في المنتدى أشاروا إلى ان ده سنة عن رسول الله صلى الله عليه و سلم. ماحدش قال ان التعدد حاجة بغيضة و إلا ما كانش ربنا أباحها.. و خدوا بالكوا من أباحها دي و الإباحة معناها انها مش حرام.. يعني مافيش مانع من ان الرجل يتزوج اكتر من واحدة.. معنى كده ايه؟ ان الأصل واحدة و لا اربعة؟
طبعا و لله المثل الأعلى لما أب يقول لإبنه علبة الشيكولاتة دي اوعى تقرب منها دي بتاعة الضيوف بس.. انما العلبة التانية دي ممكن تاخد منها واحدة.. و لو عزت تاخد واحدة تانية ممكن برضه تاخد.. عندك لحد 10 قطع شيكولاتة من العلبة دي و بعد كده ما تاخدش. هل معنى كلام الأب هنا هو خد يا حبيبي من العلبة دي 10 شيكولاتات مرة واحدة و لو ما أخدتش العشرة كلهم هاتبقى مشكلة؟
تاني بأكد على اني مش ضد تعدد الزوجات و حاشاي ان اكون ضد حاجة ربنا أباحها، انما مش معنى الإباحة ان الرجل لازم يحرص على انه يتجوز أربعة قبل ما يموت و إلا يحس بالذنب :(
اما عن ردود الأخ مجاهد فلية معاها عودة بإذن الله.
و على بال ما ارجع تاني لو حد عنده تفسير للآية اللي أوردها شيكو"وإن خفتم ألا تقسطوا في اليتامى فانكحوا ما طاب لكم من النساء مثنى وثلاث ورباع فإن خفتم ألا تعدلوا فواحدة أو ما ملكت أيمانكم ذلك أدنى ألا تعولوا"
و خصوصا أول الآية الجزء البادئ ب"و إن خفتوا ألا تقسطوا في اليتامى". اللي يعرف يجيب لنا تفسيرها و علاقتها بجزء نكاح اكتر من امرأة يبقى جزاه الله كل خير.
رقم العضوية : 7909
تاريخ التسجيل : 24Mar2008
المشاركات : 233
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: لادا
السيارة[2]: رينو
الحالة :
هو بس فى حاجة غريبة عند بعض الناس .. ليه فى ناس تحب تتشدد وتحرم كل حاجة على المسلمين حتى بدون نص صريح و تيجى عند تعدد الزوجات بالذات و تحلله بشكل مطلق رغم الشروط الصعبة جدا و التى تجعل العدل بينهم شرط اساسى و رغم ان الطبيعة البشرية تجعل تحقيق هذا الشرط شبه مستحيل ..
من شبه المستحيل يا اخوانا ان نعدل اليوم مع عدة زوجات كما كان يفعل الرسول المصطفى صلى الله عليه و سلم فنحن بشر عاديين و لسنا انبياء .. و لا اطالب بتحريم تعدد الزوجات بل فقط الا يكون الا لاسباب جوهرية و هامة كعدم قابلية الزوجة الاولى الانجاب او مرضها الشديد او اسباب من هذا النوع و ليس لمجرد ان واحد معاه فلوس كتير و بيحب يغير النساء بعد ان يصيبه الملل ! ..فالزواج ليس مجرد غريزة جنسية و لو كانت هذه الغريزة الهم الاوحد لاحد الرجال فلن يكتفى حتى ب 4 بل سيقوم بتطليق بعض نسائه من وقت لاخر للزواج من اخريات لمجرد اشباع نزواته .. مش كده و الا ايه ؟؟
رقم العضوية : 32
تاريخ التسجيل : 17Apr2007
المشاركات : 26,316
النوع : ذكر
الاقامة : جسر السويس-القاهرة
السيارة: BMW E90
السيارة[2]: Jeep KK 2009
دراجة بخارية: لا يوجد
الحالة :
ربنا يسامحك هو انت بتعزني قوي كدة
لاء ياعم كفاية عليا واحدة بس
سامعني يا حسن
واحدة بس
اوعى عقلك يقوللك اني هاعملها تاني;););)
----------
يا علا ايون ده موضوع اتعمل لمناقشة تعدد الزوجات لان هو ده اللي اثاركم في الموضوع هناك
وبسسب تعديةو اكتر من 20 مشاركة نقلتهم في موضوع جديد
والاستاذ ابو جهاد مش ببحثنا على التعدد قد ما بيقول عن وقائع في حياتة ذكرها في موضوع سبعاوي
-----------
ويا ريت يا جماعة الموضوع ما يخرجش عن اطارة وندخل في السلفية ومفهومها
النت مفتوح ومحركات البحث مفيش اكتر منها واكتب مفهوم السلفية وانت تعرف معناه
عشان الموضوع مايخرجش عن مسارة كالعادة
ونلاقي الادارة قفلتة وحذفتة
احنا بنتكلم في راي كل منا في تعدد الزوجات وخلاص
وان شاء الله يخلص على خير
رقم العضوية : 3195
تاريخ التسجيل : 14Nov2007
المشاركات : 2,838
الحالة :
بصراحة الموضوع بالنسبالى مستفز جداااااااااااااااا
انا متخيلش يعني بعد كل اللى اديتو لخطيبي و كل التضحيات من بداية موضوعنا لحد ما
ارتبطنا رسمى انه حتى يفكر مجرد تفككييييييييييير انه يبص بس لواحدة تانية!!
و لو عملها ساعتها مش هيبقي لازمنى اصلااا و مش هعمل اعتبار لاى عشرة زي ما هو
عمل !! مع احترامى لجميع الاطراف المعنية بالموضوع
مدام فكر فى واحدة تانية ابقي انا مش مالية عينه و محدش يقولى الرسول صلى الله
عليه و سلم اتجوز اكتر من واحدة و الكلام دة كلنا عارفين الحكمة من الموضوع دة و
ان كلهم او معظمهم كانو لاسباب معينة و بعدين الزواج المتعدد شرطه العدل !!! محدش
يقولى انه اى حد يقدر يعدل و مش قصدى النواحى المادية او الاجتماعية ..قصدى فى
مشاعره كمان
--------------------
بلاش انت يا كريم يا منييييير احسن اشد مكتوووب للمداااااااااام هاااه ؟؟؟؟؟؟؟P:
[SIZE="2"]i'll miss everyone[/SIZE]
رقم العضوية : 2504
تاريخ التسجيل : 08Oct2007
المشاركات : 1,704
النوع : ذكر
الاقامة : gesr el swis
السيارة: la yogad
السيارة[2]: la yogad
الحالة :
يا نهي باشا ...
واضح جدا من كلامك ان خطيبك .. لو فكر .. انه يبص لأي حد فده حيكون اخر يوم في حياته :)
**********
و ممكن يكون الموضوع مستفز ليكي بشكل ما ..
لكن - اسمحي لي - ليا تحفظ علي جملة :
...فمهما كان الموضوع .. و مهما كانت طريقة مناقشتنا له .. يجب ان يظل هناك خط لا نتعداه عن ذكر رسولنا الكريم .. ممكن ظاهر الكلمة انها لا تعني اي اساءة .. لكن الاسلوب نفسه مينفعش ..و محدش يقولى الرسول صلى الله
عليه و سلم اتجوز اكتر من واحدة و الكلام دة
تحياتي
رقم العضوية : 772
تاريخ التسجيل : 24May2007
المشاركات : 2,655
النوع : ذكر
الاقامة : Alexandria
السيارة: Polo 1999 & Elantra 2012
السيارة[2]: Fiat 127
الحالة :
(...فمهما كان الموضوع .. و مهما كانت طريقة مناقشتنا له .. يجب ان يظل هناك خط لا نتعداه عن ذكر رسولنا الكريم .. ممكن ظاهر الكلمة انها لا تعني اي اساءة .. لكن الاسلوب نفسه مينفعش)
+1
رقم العضوية : 3195
تاريخ التسجيل : 14Nov2007
المشاركات : 2,838
الحالة :
ايه دة ازاى يا حسن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا مقصدتش المعنى دة خاااااااااااااااااااااااا لص - اعوذ بالله - يمكن بس الجملة متركبتش بمعناها الصح
بس اللى اقصده انا احنا اصلاا لا نققققققققققققققققققققارن بعدل رسول الله صلى الله عليه وسلم مع
زوجاته و ليس المعنى انى لا اتخذ منها مثل !!!!!!!! كمان انا قصدت ان الناس ساعات بتاخد بظاهر
الامور و تقول طيب ما رسولنا الكريم (ص) كان عنده اكتر من زوجة و بينسوووا ازاى كان بيعدل فى
اقل حاجة بينهم
استغفر الله العظيم من كل ذنب عظيم
اللى قصدته انه لما قريت فى موضوع حكمة تعدد زوجات الرسول حسيت ان شتاااان الفرق بين الاسوة الحسنة اللى كنا المفروض ناخدهاا و اللى بيحصل فى الواقع ...نادر جداااا تلاقى فى حد بيعدل فعلا بين زوجاااته و نادر كمان انا تلاقى واحدة فعلاااااااااا راضية من جواها و مش مضايقة
حــــــــــــــــــــــــ ـــاشـــــــــــــــــــا لله انى اكون اقصد المعنى اللى تخيلتووه
[SIZE="2"]i'll miss everyone[/SIZE]
المفضلات