| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 17

  1. #1

    الصورة الرمزية abumoh2000

    رقم العضوية : 76546

    تاريخ التسجيل : 30Jul2010

    المشاركات : 320

    النوع : ذكر

    الاقامة : القليوبيه

    السيارة: فولكس جيتا ان شاء الله

    السيارة[2]: كرستاله98

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : abumoh2000 غير متواجد حالياً

    افتراضي هو العوض حرام؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    معظمنا اتعرض لحوادث مش هو اللى غلطان فيها
    ولما تنزل تطالب بحقك تلاقى واحد يقول لك
    انت هتقيل العوض ؟؟؟؟ ويبصلك باحتقار
    وناقص يهدر دمك من قبح الجريمه الشنعاء اللى انت عملتها
    وبعدين لو اخدت حقك والغلطان دفع فلوس (علشان يتربى وميغلطش تانى )
    اى حاجه تحصل لك بعد كده ان شاالله يجيلك برد
    تلاقى اللى يقول لك ده من العوض
    وكانك ظالم اكتر من حسنى الله يرحمه
    يا ترى فعلا العوض حرام ولا حلال؟؟


  2. #2

    الصورة الرمزية marsguy

    رقم العضوية : 1432

    تاريخ التسجيل : 14Jul2007

    المشاركات : 1,444

    النوع : ذكر

    الاقامة : Egypt

    السيارة: none

    السيارة[2]: Renault Fuence

    دراجة بخارية: none

    الحالة : marsguy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اللي أنا أعرفه إ، من أفسد شئ فعليه إصلاحه

    وده مش عوض ولا حاجه

    محمد سعيد
    "No act of kindness is ever wasted"


  3. #3

    الصورة الرمزية mohamedbook

    رقم العضوية : 26900

    تاريخ التسجيل : 05Dec2008

    المشاركات : 2,549

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: nissan sunny 2010

    السيارة[2]: فولكس بورا 2002

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : mohamedbook غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ايه معني كلمه عوض
    ياريت نفهم المعني
    انت افسدت شيء يجب عليك اصلاحة والا ستحاسب علي هذا الا لو عفي صاحب الحق
    هذا من صميم الدين اعطاء كل ذي حق حقة


  4. #4

    الصورة الرمزية love7amada

    رقم العضوية : 53514

    تاريخ التسجيل : 20Nov2009

    المشاركات : 1,537

    النوع : ذكر

    الاقامة : ------------

    السيارة: ------------------

    السيارة[2]: suzuki maruti 2007

    الحالة : love7amada غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    زي ما الاعضاء ردوا بالظبط و الواحد مش راكب عربيه عشان يفضل يصرف عليها سمكره ة فوانيس و اكصدامات كل شويه

    http://www.facebook.com/home.php?sk=group_189600157746068&ap=1
    روووووبابكيا اي حاجه مستعمه (مش قديمه) للبيع
    شارك معانا


  5. #5

    الصورة الرمزية eng.m7md.ali

    رقم العضوية : 55300

    تاريخ التسجيل : 09Dec2009

    المشاركات : 8,794

    النوع : ذكر

    الاقامة : مدينة العبور

    السيارة: PROTON GEN2

    السيارة[2]: ...

    دراجة بخارية: no bike

    الحالة : eng.m7md.ali غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اللي هيقولي الكلمة دي هقوله
    (انت اللي هتقبل العوض ولا لا)؟؟

    eng f3lix سابقا


  6. #6

    الصورة الرمزية eldell

    رقم العضوية : 45064

    تاريخ التسجيل : 18Aug2009

    المشاركات : 5,052

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهره

    السيارة: BMW isa

    السيارة[2]: Lancer boma 2010

    دراجة بخارية: مش بحبهم

    الحالة : eldell غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    بص بصراحه لو حاجه بسيطه خلاص ربنا يعوض عليك لاكن لو حاجه جامده حقك ولازم يصلحه

    [rmade]http://nileup.com/up/uploads/nilemotors_13672356391.jpg[/rmade]
    Eldell only 1


  7. #7

    الصورة الرمزية zegzaag

    رقم العضوية : 94992

    تاريخ التسجيل : 16Apr2011

    المشاركات : 222

    النوع : ذكر

    الاقامة : Giza , Haram

    السيارة: كامري ان شاء الله

    السيارة[2]: Cressida "83" DX

    دراجة بخارية: no

    الحالة : zegzaag غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    التعويض يكون بالمثل أم بالقيمة؟
    قال الشوكاني: [قوله ( إناءٌ بإناءٍ ) فيه دليل على أن القيمي يُضمن بمثله ولا يُضمن بالقيمة إلا عند عدم المثل ويؤيده ما في رواية البخاري المتقدمة بلفظ ودفع القصعة الصحيحة للرسول، وبه احتج الشافعي والكوفيون، وقال مالك إن القيمي يُضمن بقيمته مطلقا وفي رواية عنه كالمذهب الأول، وفي رواية عنه أخرى ما صنعه الآدمي فالمثل وأما الحيوان فالقيمة وعنه أيضا ما كان مكيلاً أو موزوناً فالقيمة وإلا فالمثل قال في الفتح وهو المشهور عندهم وقد ذهب إلى ما قاله مالك من ضمان القيمي بقيمته مطلقاً جماعة من أهل العلم منهم الهادوية ولا خلاف في أن المثلي يضمن بمثله] نيل الأوطار 6/71.

    ما ورد عن الصحابة في جواز قبول العوض:
    وروى عبد الرزاق بسنده عن الحسن قال أرسل عمر بن الخطاب رضي الله عنه إلى امرأة مغيبة - أي زوجها غائب - كان يُدخل عليها، فأنكر ذلك فأرسل إليها فقيل لها: أجيبي عمر فقالت: يا ويلها ما لها ولعمر! قال: فبينا هي في الطريق فزعت فضربها الطلق فدخلت داراً فألقت ولدها فصاح الصبي صيحتين ثم مات، فاستشار عمر أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم فأشار عليه بعضهم أن ليس عليك شيء إنما أنت والٍ ومؤدب، قال: وصمتَ علي فأقبل عليه، فقال: ما تقول؟ قال: إن كانوا قالوا برأيهم أخطأ رأيهم وإن كانوا قالوا في هواك فلم ينصحوا لك أرى أن ديته عليك فإنك أنت أفزعتها وألقت ولدها في سببلك قال: فأمر علياً أن يقسم عقله – أي دية الوليد - على قريش).

    وروي في الأثر أن عمر رضي الله عنه قضى في رجل نخس دابة عليها راكب فصدمت آخر فقتلته أنه على الناخس لا على الراكب. فقه عمر 2/85 .

    وخلاصة الأمر :
    أنه يجوز شرعاً أخذ التعويض المالي إذا كان للتعويض سبب مشروع كما هو الحال في الدية والتعويض عن حوادث الاعتداء على الممتلكات ونحو ذلك وأما من اختار العفو فله الأجر والثواب إن كانت نيته في العفو خالصة لله تعالى لقوله جل جلاله { وجزاء سيئة سيئة مثلها فمن عفا وأصلح فأجره على الله إنه لا يحب الظالمين} سورة الشورى الآية 40 . ولقوله تعالى { وإن تعفوا وتصفحوا وتغفروا فإن الله غفور رحيم } سورة التغابن الآية 14 .

    والله أعلم.

    [img2]http://hh7.net/Apr4/hh7.net_13030541391.jpg[/img2]


  8. #8

    الصورة الرمزية abumoh2000

    رقم العضوية : 76546

    تاريخ التسجيل : 30Jul2010

    المشاركات : 320

    النوع : ذكر

    الاقامة : القليوبيه

    السيارة: فولكس جيتا ان شاء الله

    السيارة[2]: كرستاله98

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : abumoh2000 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zegzaag مشاهدة المشاركة
    التعويض يكون بالمثل أم بالقيمة؟
    قال الشوكاني: [قوله ( إناءٌ بإناءٍ ) فيه دليل على أن القيمي يُضمن بمثله ولا يُضمن بالقيمة إلا عند عدم المثل ويؤيده ما في رواية البخاري المتقدمة بلفظ ودفع القصعة الصحيحة للرسول، وبه احتج الشافعي والكوفيون، وقال مالك إن القيمي يُضمن بقيمته مطلقا وفي رواية عنه كالمذهب الأول، وفي رواية عنه أخرى ما صنعه الآدمي فالمثل وأما الحيوان فالقيمة وعنه أيضا ما كان مكيلاً أو موزوناً فالقيمة وإلا فالمثل قال في الفتح وهو المشهور عندهم وقد ذهب إلى ما قاله مالك من ضمان القيمي بقيمته مطلقاً جماعة من أهل العلم منهم الهادوية ولا خلاف في أن المثلي يضمن بمثله] نيل الأوطار 6/71.

    ما ورد عن الصحابة في جواز قبول العوض:
    وروى عبد الرزاق بسنده عن الحسن قال أرسل عمر بن الخطاب رضي الله عنه إلى امرأة مغيبة - أي زوجها غائب - كان يُدخل عليها، فأنكر ذلك فأرسل إليها فقيل لها: أجيبي عمر فقالت: يا ويلها ما لها ولعمر! قال: فبينا هي في الطريق فزعت فضربها الطلق فدخلت داراً فألقت ولدها فصاح الصبي صيحتين ثم مات، فاستشار عمر أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم فأشار عليه بعضهم أن ليس عليك شيء إنما أنت والٍ ومؤدب، قال: وصمتَ علي فأقبل عليه، فقال: ما تقول؟ قال: إن كانوا قالوا برأيهم أخطأ رأيهم وإن كانوا قالوا في هواك فلم ينصحوا لك أرى أن ديته عليك فإنك أنت أفزعتها وألقت ولدها في سببلك قال: فأمر علياً أن يقسم عقله – أي دية الوليد - على قريش).

    وروي في الأثر أن عمر رضي الله عنه قضى في رجل نخس دابة عليها راكب فصدمت آخر فقتلته أنه على الناخس لا على الراكب. فقه عمر 2/85 .

    وخلاصة الأمر :
    أنه يجوز شرعاً أخذ التعويض المالي إذا كان للتعويض سبب مشروع كما هو الحال في الدية والتعويض عن حوادث الاعتداء على الممتلكات ونحو ذلك وأما من اختار العفو فله الأجر والثواب إن كانت نيته في العفو خالصة لله تعالى لقوله جل جلاله { وجزاء سيئة سيئة مثلها فمن عفا وأصلح فأجره على الله إنه لا يحب الظالمين} سورة الشورى الآية 40 . ولقوله تعالى { وإن تعفوا وتصفحوا وتغفروا فإن الله غفور رحيم } سورة التغابن الآية 14 .

    والله أعلم.
    طالما حلال يبقى ان شاء الله مش هسيب حقى الا فى الحالات اللى تستاهل


  9. #9

    الصورة الرمزية No Comment

    رقم العضوية : 11902

    تاريخ التسجيل : 30May2008

    المشاركات : 4,959

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: Now : Honda Civic 4G A/T F/O

    السيارة[2]: Was:Peugeot-Fiat-Mazda

    دراجة بخارية: God Willing Dodge Tomahawk

    الحالة : No Comment غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    من أفسد شئ عليه أصلاحه ... الا اذا عفى المتضرر أو كان الضرر بسيط .

    وَمَا رَبُّكَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيدِ
    All The Power On Earth Can't Change Destiny
    アフマド アミン


  10. #10

    الصورة الرمزية mahmoudysf

    رقم العضوية : 34626

    تاريخ التسجيل : 05Mar2009

    المشاركات : 4,339

    النوع : ذكر

    الاقامة : om eldonia

    السيارة: Octavia A4 2002

    السيارة[2]: Daewoo Nubira 1 1997

    دراجة بخارية: NOT YET

    الحالة : mahmoudysf غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    لا مش حرام

    في الماضي كان الخطر الكبير الذي يواجه المصريين النظام الفاسد
    الان الخطر الاكبر الذي يواجه مصر والمصريين هو الجهل



 
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. -*|| هل أخذ العوض في حوادث السيارت جائز أم مكروه أم حرام أم أم .... ||*-
    بواسطة ahmed1981 في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 12
    آخر مشاركة: 07-10-2013, 07:05 PM
  2. اقبل العوض؟ ولا ده مش عوض ولا ده مين
    بواسطة rawhany في المنتدى هيــونــداى
    مشاركات: 28
    آخر مشاركة: 04-05-2012, 12:54 AM
  3. هتقبل العوض ولا ايه
    بواسطة tarek_2005 في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 21
    آخر مشاركة: 16-10-2011, 07:55 PM
  4. العوض جروب
    بواسطة zanativich في المنتدى شــيفـرولــيه
    مشاركات: 10
    آخر مشاركة: 21-06-2010, 10:43 AM
  5. عليه العوض و منه العوض
    بواسطة Col. Eng. Khaled في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 13
    آخر مشاركة: 11-12-2009, 12:15 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2