| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube

مشاهدة نتائج الإستطلاع: ما رأيك في موضوع العوض في حوادث السيارات هل تقبله أم لا ؟؟؟؟

المصوتون
40. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع
  • نعم أقبل أخذ العوض دائماً

    12 30.00%
  • لا أقبل أخذ العوض دائماً

    3 7.50%
  • حسب الوضع في الحادثة

    25 62.50%
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 13

  1. #1

    الصورة الرمزية ahmed1981

    رقم العضوية : 778

    تاريخ التسجيل : 24May2007

    المشاركات : 6,693

    النوع : ذكر

    الاقامة : العالم الإسلامي

    السيارة: C

    السيارة[2]: G

    الحالة : ahmed1981 غير متواجد حالياً

    Lightbulb -*|| هل أخذ العوض في حوادث السيارت جائز أم مكروه أم حرام أم أم .... ||*- - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">


    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


    وبعد


    كثيراً ما نسمع كلمات مثل
    إنت هتاخد العوض ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
    بلاش العوض

    العوض وحش !!
    سامح يا راجل إنت هتاخد عوض ولا إيه ؟؟؟؟!!!!!!!!!!



    -----------------------


    يقول نبينا وسيدنا محمد صلى الله عليه وسلم (لا ضرر ولا ضرار)

    أي لا يضر أحدكم نفسه ولا يضر غيره

    ومن أفسد شيئاً فعليه أن يعيده إلى أصله

    والقصاص في الإسلام يقول من قتل إنسان خطأ فعليه الدية قيمة مائة جمل رغم انه غير متعمد
    ومن قطع أذن إنسان عن طريق الخطأ عليه نصف دية خمسين جمل
    رغم أنه مخطئ وغير متعمد ولم يقصد



    إلا أن الشرع أوجب عليه التعويض لأصحاب الدم أو القصاص
    ولو عفوا فأجرهم على الله

    الخلاصة بالنسبة للسيارات
    المخطيء يتحمل خطأه ويعيد الشيء لأصله على حسابه




    مثلاً:
    واحد خبط عربيتك وهو مخطيء 100%
    عليه تحمل تكاليف إصلاحها حتى تعود لأصلها وتكاليف توقفها لو كانت سيارة عاملة وغير ذلك من أضرار تسبب فيها خطؤك

    تماما كده

    إنت لو خبطت واحد وانت غلطان 100%

    عليك تكاليف إصلاحها حتى تعود لأصلها وتكاليف توقفها لو كانت سيارة عاملة وغير ذلك من أضرار تسبب فيها خطؤك


    لو إثنين خبطوا بعض وكل واحد غلطان بنسبة على كل واحد يدفع نفس نسبة خطأه في إصلاح السيارة الأخرى

    يعني أنا خبطت واحد والحكم بيننا حكم بأني مخطيء بنسبة 75% والآخر بنسبة 25%
    أقوم انا بدفع 75% من تكاليف إصلاح سيارة الآخر
    ويقوم الآخر بدفع 25% من تكاليف إصلاح سيارتي



    السؤال :
    لماذا الناس دائما تقول : العوض وحش أو بلاش العوض أو معقول هتقبل العوض ؟ أو العوض ما هو زين (في الخليج)

    لعدة أسباب:
    منها

    -1- التورع:
    التورع هو ترك بعض الحلال خشية من الوقوع في الحرام
    مثال أن أحد الناس خبط عربيتك
    لكن إنت مش متأكد إن هو المخطئ 100%
    أو نفسك مش مرتاحة إنه هو الغلطان تماماً
    أو كما يحدث كثيراً في مصر المحروسة أنه لا يوجد من يحكم بين المتصادمين حكم عادل نتيجة لرجال المرور المرتشين وللجهل العام والمروري المنتشر بين المواطنين

    وفي هذه الحالة إنت تخاف تاخد العوض حتى لا يكون فيه ولو بعض الحرام
    وطبعاً المال الحرام بيخرب البيت




    وعندنا كمسلمين من أكل لقمة حرام لم تقبل له صلاة أربعين يوماً
    وغير ذلك

    ففي هذه الحالة بلاش العوض وربنا يعوض عليك وتبعد عن الشبهات




    _________________


    -2- أن الطرف الآخر حالة إنسانية (فقير أو مسكين):



    مثال أن أحد الناس خبط عربيتك
    وهو مخطئ بنسبة 100%
    واعترف بخطئه
    وأنت مقتنع أنه هو المخطئ

    وعند تقييم الخسائر شكا ذلك الرجل حاجة وعيال وفقر وأنه مش لاقي وحالته تصعب على المنافق والمشرك والكافر كمان
    وإنت من نفسك تركت مبلغ العوض صدقه عليه حراً مختاراً



    ___________________


    -3- بعض الناس يعمل بمكارم الأخلاق الإسلامية ومسامحة المخطيء والعفو عند المقدرة

    والعمل بقول الله تعالى: { ولَمَن صَبَرَ وَغَفَرَ إنَّ ذَلِكَ لَمِنْ عَزْمِ الأمُورِ } الشورى: 43

    والعمل بقول الله تعالى ( وَجَزَاء سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِّثْلُهَا فَمَنْ عَفَا وَأَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ } سورة الشورى
    40

    بمعنى أن العفو إذا كان سيترتب عليه إصلاح فهو أولى وأفضل

    أما إذا كان سيترتب عليه مفسدة كأن تعفو عن سائق ميكروباص قليل الأدب ومتهور ومفتري وغير مكترث أو شاب متهور أو رجل سكران أو شخص لا يمتلك رخصة ولا يعرف القيادة أساساً وبالتالي بعد العفو يزيد من تسلطه على الناس ففي هذه الحالة لا تعفو عنه ولا تسامح في ذرة من حقك لتعلمه الأدب ولتغرمه ليمتنع عن فعل ذلك الخطأ مع غيرك



    وغير ذلك
    -------------------------




    للأسباب السابقة وغيرها تعود الناس على قول بلاش العوض رغم أنه كما ذكرنا قد يكون في بعض المواقف واجب عليك دينياً وإسلامياً أن لا تعفو

    ثم أصبحت كلمة في أفواه الناس كلها بلا تفكير


    النقطة المهمة:
    أنا لو عايز يكون مبدئي هو أن لا آخذ العوض على طول الخط إلا في الحالة التي تكون مع من يؤدي العفو عنه لنتيجة عكسية وفساد



    فما هي النية ؟؟
    هي العفو عند المقدرة لأنال رضى الله سبحانه وتعالى

    طيب لو أنا المخطيء
    هل أطلب من الناس العفو كما أفعل أنا ؟؟؟؟؟؟

    ليه ؟
    هل أنا كنت أعفو عشان خاطرهم رياء يعني
    ولا كان لله؟
    كان لله

    يبقى لا أطلب منهم معاملتي بالمثل
    طالما أنا المخطيء
    أعرض الإصلاح الكامل للسيارة التي خبطها وأنا المخطئ
    ولا أطلب الإحسان منهم

    إلا لو كنت فقير فعلاً ولا أملك المال الازم لإصلاح ما أفسدته وبالتالي ممكن أطلب منهم العفو والسماح

    ولو هم عرضوا السماح والعفو بطيب خاطر فلا مانع من القبول





    وهناك عدة مشاكل في هذا الموضوع:

    1- - من الذي يحدد المخطيء إذا كنا نعيش في المجتمع المصري الجاهل تمام الجهل بأصول المرور
    ورجال الشرطة المرور وكثير منهم أكبر مرتشين في مصر
    والمواطن المصري تعود إن واحد يخبطك وهو الغلطان وينزل من عربيته عايز يركبك الغلط وبسلامته مش مسامح


    ولما توصل الشرطة يبدأ أمين الشرطة يفتح جيبه للي هيدفع أكثر عشان يلبس التاني الحادثة

    طيب مين اللي هيحكم

    إذا كان في الغالب أمين الشرطة مرتشي

    وفي الغالب أيضاً الناس اللي مش من أهل الحلال بينزل بالصوت العالي عايز يركب الطرف الآخر الغلط بالصوت العالي وخلاص.
    الحك لابد أن يكون ملم جيداً بقواعد المرور ولديه إحتكاك بها مثل ضباط المرور الأكفاء والمتميزين وكذلك أمناء الشرطة العاملين في المرور من أصحاب الخبرة والمهارة والأمانة وكذلك أي شخص عادي امين ولديه دراة تامة بقواعد وآداب المرور ولنحاول الإبتعاد قدر الإمكان عن الشبهات فإنك إن أخذت أكثر من حقك فلن تهنأ أبداً



    2- - بعض الناس عندما يخبط سيارة وهو المخطي
    يتقمص فوراً دور المسكين
    ويتحدث عن فضل المسامح رغم أنه غني
    وإنت هتاخد عوض ولا إيه
    مع أنه في هذه الحالة يعتبر في موقف الشحاته تماماً
    لأن العوض الموضوع عليه هو دين في عنقه
    وهو يطلب من صاحب الحق أن يتصدق عليه بهذا الحق
    حاجه غريبة والله العظيم



    ----------------------------------------------------------------------------------------



    المهم في النهاية



    أجر العفو هو من أعظم الأجور على الإطلاق في ميزان المسلم يوم القيامة
    لماذا؟
    لأن من عفا وأصلح فأجره على الله كما في الآية الكريمة أعلاه

    يعني أجري على الله كام يعني ؟
    سؤال غبي فعلاً

    لما يكون أجرك على الكريم سبحانه وتعالى فلا تسأل
    لأن الكريم يعطي على قدره
    فلا نستطيع أن نتخيل مقدار العطاء



    ------------------------------------



    الخلاصة في أمر العوض في حوادث السيارات:



    -*- المخطيء بنسبة 100% فرض عليه أن يصلح نتيجة خطؤه بالكامل حتى لو عربيته تدمرت تماما وعربية المجني عليه فيها خدش عليه يصلح الخدش ولا شأن لنا بسيارته المدمره لأنه هو المخطيء.



    -*- المخطيء بنسبة أقل كأن يكون خطؤه بنسبة 50% والآخر خطؤه بنسبة 50%

    في هذه الحالة يدفع كل واحد نسبة خطؤه من تكاليف إصلاح السيارة الأخرى

    يعني السيارة الأخرة تكلفت 10000 جنيه إصلاح يبقى يدفع لصاحبها 5000 جنيه

    وسيارته تكلفت 5000 جنيه إصلاح يأخذ من الآخر 2500 جنيه

    بشرط أن يكون الإصلاح على نفس المستوى من الورش ودرجة قطع الغيار

    وبنفس الطريقة لو كان أحدهما مخطيء بنسبة 75% والآخر مخطيء بنسبة 25% وهكذا ........




    -*- من أراد أن يعفو فلا مانع وله الأجر العظيم كما أشرنا سابقاً بشرط أن لا يترتب على عفوه مفسدة كأن يعفو عن سائق ميكروباص عديم الأمانة والأخلاق أو شاب مستهتر أو رجل سكران وهذا العفو سيؤدي لأنه سيزيد من إفساده لسيارات الناس وبالتالي هنا لا يصح العفو.



    -*- الذي يحكم بين الناس في حوادث السيارات لابد أن يكون ملم جيداً بقواعد المرور ولديه إحتكاك بها مثل ضباط المرور الأكفاء والمتميزين وكذلك أمناء الشرطة العاملين في المرور من أصحاب الخبرة والمهارة والأمانة وكذلك أي شخص عادي امين ولديه دراة تامة بقواعد وآداب المرور ولنحاول الإبتعاد قدر الإمكان عن الشبهات فإنك إن أخذت أكثر من حقك فلن تهنأ أبداً



    ولاحظ أنه لو كان الحكم بينكم قاضي أو مستشار فإذا لم يكن لديه الأمانة والخبرة الكافية بقواعد المرور فلا قيمة لحكمه ولا لمركزه فقد حدث لي حادثة والطرف الآخر إتصلوا وأحضروا قريباً لهم مستشار في القضاء وقلت له طالما مستشار أحكم بيننا فما كان منه إلا أن وضع كل اللوم علي ليرفع عن كاهل أقاربه ولو كنا أحضرنا إبليس اللعين شخصياً لكان حكمه أفضل من ذلك المستشار وعندما شرحت له قواعد المرور قال لي هو ده اللي عندي ولو عايز غيره لف على الأقسام (حسبي الله ونعم الوكيل عليه وعليه من الله ما يستحق إلى يوم القيامة)



    -*- من أفضل الدول في العالم عدلاً في موضوع حوادث المرور هي المملكة العربية السعودية

    فعند وقوع حادثة يتوقف كل شخص مكانه ويتم الإتصال بالشرطة التي تصل في غضون خمس دقائق ثم يتم رسم كروكي كامل للحادثة ومسافة الفرامل ورسم أثر الفرامل ومكان الحادثة (رسم كل صغيرة وكبيرة لبيئة الحادث) ثم يحكم فيها الضابط وفي حال التظلم يتم تحويلهم للقسم مع صورة كروكي الحادث وفي حال التصالح يتم عمل محضر تصالح

    وإذا لم يتصالحا يقوم كل طرف بدفع نسبته في الإصلاح ويا الدفع يا الحبس
    وبعد ذلك يصرف لكل منهما ورقة تسمى ورقة إصلاح أو تصريح إصلاح
    وبدون هذه الورقة لا يمكنك إصلاح سيارتك في أي ورشة


    يعني لو واحد عمل حادثة وهرب غالباً مبيعرفش يصلح عربيته




    ربنا يحفظنا جميعاً من الحوادث


    ونصيحة إحفظها كما تحفظ إسمك:
    بعد الحادثة فوراً تكون الأعصاب مشدودة والروح في المناخير والغضب في العينين
    فإياك ثم إياك ثم إياك أن تتسرع في الحكم قبل أن يهدأ غضبك
    وحاول أولاً قبل كل شيء تهدئة نفسك والطرف الآخر مهما كان مستفزاً وغاضباً
    ثم بعد ذلك راجع نفسك وقيم الخطأ لتحكم بالعدل ولا تكون من الظالمين
    فالظالم عدو الله




    وهذا مثال موضوع كان طرح في المنتدى بخصوص حادثة والبحث عن حكم عادل:

    http://www.nilemotors.net/Nile/146387-a.html





    وفي إنتظار تجاربك الشخصية ورأيكم في موضوع العوض


    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته




    -

    مهندس أحمد. facebook.com/AHMED1981
    facebook.com/AHMED1981MECHANICAL


  2. #2

    الصورة الرمزية vjack

    رقم العضوية : 98181

    تاريخ التسجيل : 08May2011

    المشاركات : 136

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: من غير ريموت كنترول

    السيارة[2]: بالريموت كنترول

    الحالة : vjack غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    يعني مش لوحدي
    أنا دائما كنت بعاني من المواضيع ده والناس دايما تقولي تقبل العوض والكلام ده
    بس بجد حضرتك جبت المفيد, دللي كنت دايما أحاول أفَهمه للناس اللي بتتهمني إني مش إنسان لأني مابسبش اللي يكون غلطه باين جدا بالذات يعني مثلا ماشي مخالف وخبطني أو بيجيب حاجة من الدرج أو أو أو

    A7MAD 3MAD
    التراس المزاريطة


  3. #3

    الصورة الرمزية medododo

    رقم العضوية : 94909

    تاريخ التسجيل : 16Apr2011

    المشاركات : 1,859

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: HONDA ACC.98

    السيارة[2]: LADA وراحت بعد ماجابتلي خشونة في ركبي

    دراجة بخارية: na

    الحالة : medododo غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ياعم عندنا فئه من المصرييين تفئع
    تلائي واحد متخلف داخل فيك ومبهدلك عربيتك ويطلعلك واحد من تحت الارض ايه هتقبل العوض؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    ولا واحد مشفش الحادثة ويئولك انتوا عشان معاكوا عربيات هتفتروا علي الناس كأنك انت السبب في فقر الناس وجهلهم
    الله يكرمك الموضوع ده بيرفعلي ضغطي


  4. #4

    الصورة الرمزية rahmanboud

    رقم العضوية : 54190

    تاريخ التسجيل : 29Nov2009

    المشاركات : 887

    النوع : ذكر

    الاقامة : الإسكندريه

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: لا يوجد

    دراجة بخارية: no

    الحالة : rahmanboud غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    من أفسد شيئ فعليه إصلاحه سواء عن قصد أو غير قصد

    بس بما يرضى الله بمعنى لو عربيتى 127 وواحد خبطها لا أطلب منه إنه يعملهالى مرسيس ولكن يرجعها لأصلها اللى كانت عليه


  5. #5

    الصورة الرمزية masterzmind

    رقم العضوية : 10775

    تاريخ التسجيل : 16May2008

    المشاركات : 1,688

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: اوبترا 2005

    السيارة[2]: nissan sunny 2012 super saloon

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : masterzmind غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    من أفسد شيئ فعليه إصلاحه سواء عن قصد أو غير قصد

    بس بما يرضى الله بمعنى لو عربيتى 127 وواحد خبطها لا أطلب منه إنه يعملهالى مرسيس ولكن يرجعها لأصلها اللى كانت عليه
    ++1111111111111111


  6. #6

    الصورة الرمزية dr_radioooooo

    رقم العضوية : 90787

    تاريخ التسجيل : 08Mar2011

    المشاركات : 788

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر الجديدة

    السيارة: seat 133 1981

    السيارة[2]: passat 1.6 1999

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : dr_radioooooo غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    لو اللى قدامى انسان محترم و الموضوع بسيط بنمشى عادى و لا كأن فى حاجة
    اما لو اللى قدامى تنح و كان قليل الادب مبسيبوش الا لما اخد حقى منه

    [img2]http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Rytari-P8041023.JPG[/img2]
    الوحش سيات 133
    [img2]http://farm5.static.flickr.com/4016/4638954358_3ab9366fc4.jpg[/img2]


  7. #7

    الصورة الرمزية smsm_cato

    رقم العضوية : 18775

    تاريخ التسجيل : 12Sep2008

    المشاركات : 1,548

    النوع : ذكر

    الاقامة : الشرقية

    السيارة: سوزوكى فان 2015

    السيارة[2]: 128 3p - فيات 132-هوندا سيفيك 83

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : smsm_cato غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    بصراحة ترجع للانسان اللى عمل معاك الحادثة لو انسان محترم واعتذر والضرر مش كبير جدا اتقبل منه اعتذارة ويكفى اعترافة بخطأة اما لو قليل الادب ومن الناس اللى بتمشى بمبدأ خدوهم بالصوت مش هسيبة الا لما اخد حقى منه

    [mtohg=#fcf9f9]http://www12.0zz0.com/2012/05/02/07/150019857.jpg[/mtohg]
    [mtohg=#ffffff]http://www3.0zz0.com/2012/04/18/18/337687483.jpg[/mtohg]


  8. #8

    الصورة الرمزية medociv

    رقم العضوية : 52662

    تاريخ التسجيل : 10Nov2009

    المشاركات : 449

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: الحمد لله

    السيارة[2]: لانسر1600-2011-اوتو

    الحالة : medociv غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed1981 مشاهدة المشاركة

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


    وبعد


    كثيراً ما نسمع كلمات مثل
    إنت هتاخد العوض ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
    بلاش العوض

    العوض وحش !!
    سامح يا راجل إنت هتاخد عوض ولا إيه ؟؟؟؟!!!!!!!!!!



    -----------------------


    يقول نبينا وسيدنا محمد صلى الله عليه وسلم (لا ضرر ولا ضرار)

    أي لا يضر أحدكم نفسه ولا يضر غيره

    ومن أفسد شيئاً فعليه أن يعيده إلى أصله

    والقصاص في الإسلام يقول من قتل إنسان خطأ فعليه الدية قيمة مائة جمل رغم انه غير متعمد
    ومن قطع أذن إنسان عن طريق الخطأ عليه نصف دية خمسين جمل
    رغم أنه مخطئ وغير متعمد ولم يقصد



    إلا أن الشرع أوجب عليه التعويض لأصحاب الدم أو القصاص
    ولو عفوا فأجرهم على الله

    الخلاصة بالنسبة للسيارات
    المخطيء يتحمل خطأه ويعيد الشيء لأصله على حسابه




    مثلاً:
    واحد خبط عربيتك وهو مخطيء 100%
    عليه تحمل تكاليف إصلاحها حتى تعود لأصلها وتكاليف توقفها لو كانت سيارة عاملة وغير ذلك من أضرار تسبب فيها خطؤك

    تماما كده

    إنت لو خبطت واحد وانت غلطان 100%

    عليك تكاليف إصلاحها حتى تعود لأصلها وتكاليف توقفها لو كانت سيارة عاملة وغير ذلك من أضرار تسبب فيها خطؤك


    لو إثنين خبطوا بعض وكل واحد غلطان بنسبة على كل واحد يدفع نفس نسبة خطأه في إصلاح السيارة الأخرى

    يعني أنا خبطت واحد والحكم بيننا حكم بأني مخطيء بنسبة 75% والآخر بنسبة 25%
    أقوم انا بدفع 75% من تكاليف إصلاح سيارة الآخر
    ويقوم الآخر بدفع 25% من تكاليف إصلاح سيارتي



    السؤال :
    لماذا الناس دائما تقول : العوض وحش أو بلاش العوض أو معقول هتقبل العوض ؟ أو العوض ما هو زين (في الخليج)

    لعدة أسباب:
    منها

    -1- التورع:
    التورع هو ترك بعض الحلال خشية من الوقوع في الحرام
    مثال أن أحد الناس خبط عربيتك
    لكن إنت مش متأكد إن هو المخطئ 100%
    أو نفسك مش مرتاحة إنه هو الغلطان تماماً
    أو كما يحدث كثيراً في مصر المحروسة أنه لا يوجد من يحكم بين المتصادمين حكم عادل نتيجة لرجال المرور المرتشين وللجهل العام والمروري المنتشر بين المواطنين

    وفي هذه الحالة إنت تخاف تاخد العوض حتى لا يكون فيه ولو بعض الحرام
    وطبعاً المال الحرام بيخرب البيت




    وعندنا كمسلمين من أكل لقمة حرام لم تقبل له صلاة أربعين يوماً
    وغير ذلك

    ففي هذه الحالة بلاش العوض وربنا يعوض عليك وتبعد عن الشبهات




    _________________


    -2- أن الطرف الآخر حالة إنسانية (فقير أو مسكين):



    مثال أن أحد الناس خبط عربيتك
    وهو مخطئ بنسبة 100%
    واعترف بخطئه
    وأنت مقتنع أنه هو المخطئ

    وعند تقييم الخسائر شكا ذلك الرجل حاجة وعيال وفقر وأنه مش لاقي وحالته تصعب على المنافق والمشرك والكافر كمان
    وإنت من نفسك تركت مبلغ العوض صدقه عليه حراً مختاراً



    ___________________


    -3- بعض الناس يعمل بمكارم الأخلاق الإسلامية ومسامحة المخطيء والعفو عند المقدرة

    والعمل بقول الله تعالى: { ولَمَن صَبَرَ وَغَفَرَ إنَّ ذَلِكَ لَمِنْ عَزْمِ الأمُورِ } الشورى: 43

    والعمل بقول الله تعالى ( وَجَزَاء سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِّثْلُهَا فَمَنْ عَفَا وَأَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ } سورة الشورى
    40

    بمعنى أن العفو إذا كان سيترتب عليه إصلاح فهو أولى وأفضل

    أما إذا كان سيترتب عليه مفسدة كأن تعفو عن سائق ميكروباص قليل الأدب ومتهور ومفتري وغير مكترث أو شاب متهور أو رجل سكران أو شخص لا يمتلك رخصة ولا يعرف القيادة أساساً وبالتالي بعد العفو يزيد من تسلطه على الناس ففي هذه الحالة لا تعفو عنه ولا تسامح في ذرة من حقك لتعلمه الأدب ولتغرمه ليمتنع عن فعل ذلك الخطأ مع غيرك



    وغير ذلك
    -------------------------




    للأسباب السابقة وغيرها تعود الناس على قول بلاش العوض رغم أنه كما ذكرنا قد يكون في بعض المواقف واجب عليك دينياً وإسلامياً أن لا تعفو

    ثم أصبحت كلمة في أفواه الناس كلها بلا تفكير


    النقطة المهمة:
    أنا لو عايز يكون مبدئي هو أن لا آخذ العوض على طول الخط إلا في الحالة التي تكون مع من يؤدي العفو عنه لنتيجة عكسية وفساد



    فما هي النية ؟؟
    هي العفو عند المقدرة لأنال رضى الله سبحانه وتعالى

    طيب لو أنا المخطيء
    هل أطلب من الناس العفو كما أفعل أنا ؟؟؟؟؟؟

    ليه ؟
    هل أنا كنت أعفو عشان خاطرهم رياء يعني
    ولا كان لله؟
    كان لله

    يبقى لا أطلب منهم معاملتي بالمثل
    طالما أنا المخطيء
    أعرض الإصلاح الكامل للسيارة التي خبطها وأنا المخطئ
    ولا أطلب الإحسان منهم

    إلا لو كنت فقير فعلاً ولا أملك المال الازم لإصلاح ما أفسدته وبالتالي ممكن أطلب منهم العفو والسماح

    ولو هم عرضوا السماح والعفو بطيب خاطر فلا مانع من القبول





    وهناك عدة مشاكل في هذا الموضوع:

    1- - من الذي يحدد المخطيء إذا كنا نعيش في المجتمع المصري الجاهل تمام الجهل بأصول المرور
    ورجال الشرطة المرور وكثير منهم أكبر مرتشين في مصر
    والمواطن المصري تعود إن واحد يخبطك وهو الغلطان وينزل من عربيته عايز يركبك الغلط وبسلامته مش مسامح


    ولما توصل الشرطة يبدأ أمين الشرطة يفتح جيبه للي هيدفع أكثر عشان يلبس التاني الحادثة

    طيب مين اللي هيحكم

    إذا كان في الغالب أمين الشرطة مرتشي

    وفي الغالب أيضاً الناس اللي مش من أهل الحلال بينزل بالصوت العالي عايز يركب الطرف الآخر الغلط بالصوت العالي وخلاص.
    الحك لابد أن يكون ملم جيداً بقواعد المرور ولديه إحتكاك بها مثل ضباط المرور الأكفاء والمتميزين وكذلك أمناء الشرطة العاملين في المرور من أصحاب الخبرة والمهارة والأمانة وكذلك أي شخص عادي امين ولديه دراة تامة بقواعد وآداب المرور ولنحاول الإبتعاد قدر الإمكان عن الشبهات فإنك إن أخذت أكثر من حقك فلن تهنأ أبداً



    2- - بعض الناس عندما يخبط سيارة وهو المخطي
    يتقمص فوراً دور المسكين
    ويتحدث عن فضل المسامح رغم أنه غني
    وإنت هتاخد عوض ولا إيه
    مع أنه في هذه الحالة يعتبر في موقف الشحاته تماماً
    لأن العوض الموضوع عليه هو دين في عنقه
    وهو يطلب من صاحب الحق أن يتصدق عليه بهذا الحق
    حاجه غريبة والله العظيم



    ----------------------------------------------------------------------------------------



    المهم في النهاية



    أجر العفو هو من أعظم الأجور على الإطلاق في ميزان المسلم يوم القيامة
    لماذا؟
    لأن من عفا وأصلح فأجره على الله كما في الآية الكريمة أعلاه

    يعني أجري على الله كام يعني ؟
    سؤال غبي فعلاً

    لما يكون أجرك على الكريم سبحانه وتعالى فلا تسأل
    لأن الكريم يعطي على قدره
    فلا نستطيع أن نتخيل مقدار العطاء



    ------------------------------------



    الخلاصة في أمر العوض في حوادث السيارات:



    -*- المخطيء بنسبة 100% فرض عليه أن يصلح نتيجة خطؤه بالكامل حتى لو عربيته تدمرت تماما وعربية المجني عليه فيها خدش عليه يصلح الخدش ولا شأن لنا بسيارته المدمره لأنه هو المخطيء.



    -*- المخطيء بنسبة أقل كأن يكون خطؤه بنسبة 50% والآخر خطؤه بنسبة 50%

    في هذه الحالة يدفع كل واحد نسبة خطؤه من تكاليف إصلاح السيارة الأخرى

    يعني السيارة الأخرة تكلفت 10000 جنيه إصلاح يبقى يدفع لصاحبها 5000 جنيه

    وسيارته تكلفت 5000 جنيه إصلاح يأخذ من الآخر 2500 جنيه

    بشرط أن يكون الإصلاح على نفس المستوى من الورش ودرجة قطع الغيار

    وبنفس الطريقة لو كان أحدهما مخطيء بنسبة 75% والآخر مخطيء بنسبة 25% وهكذا ........




    -*- من أراد أن يعفو فلا مانع وله الأجر العظيم كما أشرنا سابقاً بشرط أن لا يترتب على عفوه مفسدة كأن يعفو عن سائق ميكروباص عديم الأمانة والأخلاق أو شاب مستهتر أو رجل سكران وهذا العفو سيؤدي لأنه سيزيد من إفساده لسيارات الناس وبالتالي هنا لا يصح العفو.



    -*- الذي يحكم بين الناس في حوادث السيارات لابد أن يكون ملم جيداً بقواعد المرور ولديه إحتكاك بها مثل ضباط المرور الأكفاء والمتميزين وكذلك أمناء الشرطة العاملين في المرور من أصحاب الخبرة والمهارة والأمانة وكذلك أي شخص عادي امين ولديه دراة تامة بقواعد وآداب المرور ولنحاول الإبتعاد قدر الإمكان عن الشبهات فإنك إن أخذت أكثر من حقك فلن تهنأ أبداً



    ولاحظ أنه لو كان الحكم بينكم قاضي أو مستشار فإذا لم يكن لديه الأمانة والخبرة الكافية بقواعد المرور فلا قيمة لحكمه ولا لمركزه فقد حدث لي حادثة والطرف الآخر إتصلوا وأحضروا قريباً لهم مستشار في القضاء وقلت له طالما مستشار أحكم بيننا فما كان منه إلا أن وضع كل اللوم علي ليرفع عن كاهل أقاربه ولو كنا أحضرنا إبليس اللعين شخصياً لكان حكمه أفضل من ذلك المستشار وعندما شرحت له قواعد المرور قال لي هو ده اللي عندي ولو عايز غيره لف على الأقسام (حسبي الله ونعم الوكيل عليه وعليه من الله ما يستحق إلى يوم القيامة)



    -*- من أفضل الدول في العالم عدلاً في موضوع حوادث المرور هي المملكة العربية السعودية

    فعند وقوع حادثة يتوقف كل شخص مكانه ويتم الإتصال بالشرطة التي تصل في غضون خمس دقائق ثم يتم رسم كروكي كامل للحادثة ومسافة الفرامل ورسم أثر الفرامل ومكان الحادثة (رسم كل صغيرة وكبيرة لبيئة الحادث) ثم يحكم فيها الضابط وفي حال التظلم يتم تحويلهم للقسم مع صورة كروكي الحادث وفي حال التصالح يتم عمل محضر تصالح

    وإذا لم يتصالحا يقوم كل طرف بدفع نسبته في الإصلاح ويا الدفع يا الحبس
    وبعد ذلك يصرف لكل منهما ورقة تسمى ورقة إصلاح أو تصريح إصلاح
    وبدون هذه الورقة لا يمكنك إصلاح سيارتك في أي ورشة


    يعني لو واحد عمل حادثة وهرب غالباً مبيعرفش يصلح عربيته




    ربنا يحفظنا جميعاً من الحوادث


    ونصيحة إحفظها كما تحفظ إسمك:
    بعد الحادثة فوراً تكون الأعصاب مشدودة والروح في المناخير والغضب في العينين
    فإياك ثم إياك ثم إياك أن تتسرع في الحكم قبل أن يهدأ غضبك
    وحاول أولاً قبل كل شيء تهدئة نفسك والطرف الآخر مهما كان مستفزاً وغاضباً
    ثم بعد ذلك راجع نفسك وقيم الخطأ لتحكم بالعدل ولا تكون من الظالمين
    فالظالم عدو الله




    وهذا مثال موضوع كان طرح في المنتدى بخصوص حادثة والبحث عن حكم عادل:

    http://www.nilemotors.net/nile/146387-a.html





    وفي إنتظار تجاربك الشخصية ورأيكم في موضوع العوض


    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته




    -
    اسمحلي اختلف مع حضرتك في نقطة واحدة برغم اني متفق مع حضرتك بنسبة 100%
    السعودية بيكوسو قيها حودث المرور لما لبحادثة بين سعودي ووافد الوافد بيشيل الغلط دايما (المصدر ناس صحابي ساكنين هناك)
    اللي محترة اوي في المرور والحوادث وفي صرامة في تطبيق القانون الامارات لاني كنت عايش هناك فترة 4 سنين


  9. #9

    الصورة الرمزية Amr Axel

    رقم العضوية : 41844

    تاريخ التسجيل : 04Jun2009

    المشاركات : 8,706

    النوع : ذكر

    الاقامة : في بيتنا

    السيارة: هوندا سيفيك / بي ام دبليو 316i

    السيارة[2]: سوزوكي التو / رينو لوجان

    دراجة بخارية: جاية في الطريق

    الحالة : Amr Axel غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    بالنسبة ليا

    اذا كانت مثلا اللي خبطني قاصد ساعتها المفروض

    اذا كانت عن غير قصد و اعتذر و معرضش الاصلاح و التكلفة بسيطة خلاص عفا الله عما سلف

    اذا كانت عن غير قصد و اعتذر و عرض الاصلاح تعويضا عن خطأه و مش هقدر اعملها مفيش مشاكل

    اذا كانت عن غير قصد و اعتذر و عرض الاصلاح و انا مقدرش التكلفة عالية علينا احنا الاتنين ممكن اشوف قدرته اد ايه او لو نتقاسم التكلفة كده بالنص يعني او ميقدرش برده مفيش مشاكل و ربنا يعوض عليا

    اما
    اذا كانت عن غير قصد و بدل الاعتذار نازل بقي يزعق و العجرفة اللي بنشوفها مش هيمشي اللي لما يصلحها
    و الا ساعتها ممكن اتجنن و اعمل في عربيته نفس الضرر اللي عمله عندي عشان محدش يبقي احسن من حد هههههه

    لو احنا الاتنين مخطئيين يبقي كل واحد يتحمل نتيجة خطأه

    هي ديه وجهة نظري


    و شكرا لطرحك للموضوع لأن في ناس كتيير بتبقي مش عارفين ده صح و لا غلط


  10. #10

    الصورة الرمزية janagabr

    رقم العضوية : 70186

    تاريخ التسجيل : 09May2010

    المشاركات : 618

    النوع : ذكر

    الاقامة : ----------

    السيارة: -----------

    السيارة[2]: -----------

    الحالة : janagabr غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed1981 مشاهدة المشاركة
    أو كما يحدث كثيراً في مصر المحروسة أنه لا يوجد من يحكم بين المتصادمين حكم عادل نتيجة لرجال المرور المرتشين وللجهل العام والمروري المنتشر بين المواطنين

    ورجال الشرطة المرور وكثير منهم أكبر مرتشين في مصر
    ولما توصل الشرطة يبدأ أمين الشرطة يفتح جيبه للي هيدفع أكثر عشان يلبس التاني الحادثة
    طيب مين اللي هيحكم
    إذا كان في الغالب أمين الشرطة مرتشي
    شوف سعتك بالنسبة للرشوة والناس المرتشية لا يجوز ان نرمي بلاوينا علي رجال الشرطة مدعين انهم مرتشين وكأن الرشوة تتم بشخص واحد حضرتك الرشوة بتم بين مواطن يبدأ بعرض الرشوة اولا وبين رجل شرطة يبدي موافقته او اعتراضه ثانيا وبالتالي يكون التعريف الصحيح هو مجتمع مرتشي وليس رجل شرطة مرتشي لان رجال الشرطة جايين من هذا المجتمع وما يتم فعله مش من ابتكار رجال الشرطه بل هو سيستم مجتمع متفشي فيه الرشوة في كل جوانبه الرشوة = طرف اول + طرف ثان وفي حالتنا في المرور = مواطن صاحب سيارة + فرد شرطة بالنسبة للامين اللي بيفتح جيبة عشان يلبس حد الحادثة فحضرتك ده كلام لا مؤخاذة كفتة بمعني لما حضرتك بتعمل حادثة بتتصل بالشرطة فبتوصل عربية الشرطة لمكان الحادث وبيسال عن المبلغ ( بضم الميم ) او صاحب البلاغ وبياخد بطاقتك وبطاقة الطرف الاخر ويسمع اقوالك الاول وبعدين اقوال الاخر وبيحاول يحلها ودي لو الناس زرجنوا بيقولك تعالي علي القسم عشان نعمل محضر بالواقعة وتروح القسم بيكتب بياناتك في المحضر ويكتب الواقعة بناء علي كلامك او كلامكوا انتوا الاتنين وفي الاخر انت اللي بتمضي علي المحضر لانك صاحب البلاغ وبتاخد رقم المحضر وطبعا بيكون اداري يعني هيتحفظ في الاخر ومالوش لزمه وده عيب في القانون اللي مش عامل قانون قوي للحوادث وليس عيب علي رجل الشرطة فلو اللي بيعمل المحضر مرتشي زي ما انت بتقول وبياخد من اللي بيدفع اكتر فانت لازم تمضي علي المحضر ولو الامين مرتشي يبقي اكيد انت مش هتمضي علي المحضر وبالتالي مفيش محضر اصلا غير ان اصلا في طرق كتير جدا عشان تاخد حقك بدون ماتدفع جنيه بس احنا فاكرين ان لما ندفع ربنا هيسرلنا امورنا ( شعب متدين بطبعة ) ههههههه ويبدوا ان حضرتك مخرجتش بره مصر لان بره برده في رشاوي في كل دول العالم حتي امريكا والسعودية بس مش منتشرة زي مصر لان الطرفين لما بيعمل حادثة بيحكوا تفاصيل الحادثة كما وقعت بدون تحوير والطرفان مبيقدموش رشوة لفرد الشرطة فبتاخد حقك لكن المشكلة تحصل لو في حد من الطرفين فاسد ده جزء وان رجل الشرطة فاسد ده جزء تاني والطرف الاخر يبقي عنده استعداد للفساد بشهود زور والكلام ده قليل بره انما عندنا في مصر حدث ولا حرج عن اخلاقيات الشعب النقطة التانية حضرتك بتشرح من الناحية الدينية فلازم يكون حرصين في كلامنا حتي لا يستخدمه المتطرفين في تعليق شماعة اخطائة علي غيره او علي رجال الشرطة وحفظ الله شرطة مصر وهداها لما فيه الخير



 
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. هو العوض حرام؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    بواسطة abumoh2000 في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 16
    آخر مشاركة: 29-04-2011, 01:08 AM
  2. صور حوادث السيارت فى مصر
    بواسطة ahmedzizo131 في المنتدى فــــيات
    مشاركات: 13
    آخر مشاركة: 27-12-2009, 11:27 PM
  3. عليه العوض و منه العوض
    بواسطة Col. Eng. Khaled في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 13
    آخر مشاركة: 11-12-2009, 12:15 AM
  4. حوادث السيارت
    بواسطة م.احمد زكريا في المنتدى ساحة المرور وموضوعات التأمين في مصر
    مشاركات: 14
    آخر مشاركة: 17-04-2009, 03:21 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2