ماقلتش و محدش قال ملهاش لازمة
هى ايه دى؟
لكن تاني احب افكرك بهدي الرسول و سنته في رسالته للخلق
هل ايات تحريم الخمر و الميسر و الربا
بل و ايات الحجاب
نزلت في بداية الدعوة
ام نزلت ايات الهداية و التعريف بدين الله و التوعية بقيمة توحيد الله تعالى
فكري في دي شوية
اظن ده يوضح وجهة نظري في موضوع التدرج مع الفارق
فكرت.... بس انا مش شايفه اننا فى اول الدعوه و لا حاجه
كمان الرسول اللهم صلى و سلم و بارك عليه قال للشباب ما معناه يا معشر الشباب من استطاع منكم الباءه فليتزوج و من لم يستطع فاليصم فإنه له وجاء و ده كان علاج الرسول و ماقالش بقى لازم تتجوزا و لازم تتغنوا و ماقالش ممكن ماتغضوش البصر
ثانيا: انا ماقلتش ان المنع هيوصلنا لايران و لا غيرها
و لا قلت اللي ما يشتري يتفرج - و الوم عليكي في التعبير ده
ده اللى انا فهمته من كلامك لإنك استشهدت بإيران و بسلوكيات بعض بناتها المحجبات على الرغم من المنع.انا فى الاول و فى الاخر شايفه اننا مش مختلفين فى المنع حضرتك دايما تقول امنعى زى ما انتى عايزه و ده معناه انك موافق و اعتراضك الوحيد هو امتى يعنى حضرتك شايف ان لو لحقنا الشباب بالجواز و لقينالهم شقق يبقى ساعتها يبقى ساعتها نمنع؟ و انا وجهة نظرى انه لا يتعارض الاخذ بالاتنين معا فالمنع بيسهل على الشباب انها تنتج اكتر و تحفظ دينهم اكتر و يقربهم من الله اكتر و ينظف الافلام مما لحق بها و يجعل العاملين على الفن انهم يركزوا فى المضمون و يبدعوا فى الافكار الخلاقه دون الاستعانه بأى مساعدة من صديق
مقصود كلامي - مريضة عملت حادثة و بقالها تلاتين سنة بتنزف
بتنزف ماديا و اخلاقيا
اعمل فيها ايه - من وجهة نظري
اعلقلها جلوكوز الحقها بيه - بمعنى العمل على حل المشاكل المستعصية اللي قلناها في الرد السابق
و بعدين افوقها علشان تقدر تسمعني
و بعدين اعالجها
و لا افكر الاول هي لابسة ايه و بتعمل ايه
فكري في المثال ده
غير مختلفه مع حضرتك كما اسلفت الذكر انا بس اللى شايفاه ان كل الحلول تتكامل مع بعض و جايز تساعد على بعض اكتر
اما كلامي عن نموذج المسلم
مختصر الكلام للتوضيح
معنى اننا كلنا خطائين
اذن كلنا بنحاول بلوغ النموذج ده و لكن لن نكونه طول الوقت
و حدثت سرقة ايام الرسول ... وزنا .... و ارتد بعض الضعفاء عن الاسلام بعد وفاته
ليس معنى هذا ان الاسلام دين نظري- لكن الكمال في العبادة شيء خيالي
و يكون دور الحاكم او ولي الامر - هو اشاعة الوعي باهمية الطاعات و الفوائد الجمة في الالتزام بها
لكنه - ابدا - لن يستطيع منع المعاصي
و كما اعطانا الله المثل الاعلى باننا لن نستطيع ان نُسمع الصم الدعاء
فلابد ان نفتح قلوب الناس وعقولها لتسمع
و تحب الطاعة
و بعدها امنعي زي مانتي عاوزة