انا عن نفسي ما كنتش بحب الا خوان قوي بس بصراحه بعد ما قريت البرنامج بتاع حزب العداله والحريه
بصراحه لو النزمو بيه انا راشق فيه والله يا جماعه الناس دول فيهم ناس وفيهم ثقافه ومستوي عالي هما لو ياتزموا
بكل شئ يبقوا هايلين:16:
انا عن نفسي ما كنتش بحب الا خوان قوي بس بصراحه بعد ما قريت البرنامج بتاع حزب العداله والحريه
بصراحه لو النزمو بيه انا راشق فيه والله يا جماعه الناس دول فيهم ناس وفيهم ثقافه ومستوي عالي هما لو ياتزموا
بكل شئ يبقوا هايلين:16:
مدنية بمرجعية اسلامية , او اسلامية , انا شايف ان الاتنين واحد اصلا
ليبرالية مسلمة
مدنية تحكم بشرع الله
اسلاميه فقط لا غير زى عهد الخلفاء الراشدين
مدنية أسلامية
علمانية نو نو نو
ليبرالية
ليبراليه مدنيه بمرجعيه اسلاميه
دينية اسلامية .. عشان عارف و متأكد و تبين لى ات الاسلام دين متكامل شامل كل حاجة مش مجرد مناسك بس .. و هو الخير كله بكل أوامرة و نواهيه .. و كل أوامرة لمصلحة البشرية و كل نواهييه لمصلحة البشرية .. و اللى مش مصدق يتأمل فى أى أمر أو نهى فى الاسلام و يفكر ببعد نظر هيتأكد أن لو فعلا تم تحكيم الشرع هيكون فى النفع للناس جميعا مش المسلمين بس.
و فى تفاصيل أكتر فى اللينك ده لماذا يظن المسلمون أن دينهم هو الحق ؟ هل لديهم أسباب مقنعة ؟.
دوله لها دستور واضح مش فضفاض
دوله لها قانون قوي واضح محدد
دوله قانونها ودوستورها لايخالف مبادئ الشريعه الاسلاميه
المشكله هنا هو اي فهم للشريعه الاسلاميه يعني فهم الازهر ولا فهم الاخوان ولا فهم السلفيين ولافهم
الجهاديين ولا فهم مين بالظبط ايا كان لازم ده يترجم لدستور و قانون ميتسابش لكل واحد حسب فهمه هو او
اجتهاد شيخه او جماعته
دوله سلطات الحاكم فيها محدوده امام سلطه القانون
دوله كل المواطنين فيها سواسيه
دوله فيها حريه عقيده بدون اكراه
اهم حاجه نفسي فيها ان ميبقاش فيها تيار واحد هو اللي بيحكم يعني كلنا نبقي مش عارفين من اللي هيحكم لغايه فرز اخر صندوق و المعارضه فيها لها قوه زي التيار الحاكم بالظبط
مش مهم اسمها المهم مضمونها
لو تركية دولة علمانية انا موافق ان مصر تبقى علانية بس نبقى نص تركيا
دولة مصرية .
مهما كانت ومهما تحولت ..
ححبها و اعيش فيها !
ليبرالية مسلمه
متقدمه
اسلاميه و بالتحديد زى النبى و الخلفاء الراشدين
لما الرسول اللهم صلى و سلم و بارك حرب لما لقى لابد من الحرب و قبل الصلح فى الوقت المناسب و سمح للمرأه انها تجاهد مع الرجال و تبقى طبيبه فى السلم و كان هو اصلا تاجر امين و مخلص و شاطر و حثنا على الصلاح و التقوى و التعلم و التخابر عشان يعرف اخبار العدو و اتكلم عن اخلاق الحرب و وصانا على اهل الذمه و ربا جيل من العظماء و كانوا فى الاصل من الجاهليه الاولى و كلنا نعرف اخلاق الجاهليه دى كان شكلها ايه من خمر لظلم لكفر و اعتداء على حقوق الغير و وأد البنات و انتشار اصحاب الرايات الحمر و الى اخره
و طبعا سار على دربه الخلفاء الراشدين لما كانوا بيعملوا كل بالشورى و جه القبطى الذمى لسيدنا عمر ابن الخطاب و شكى له ان ابن عمرو ابن العاص ضربه بالسوط لما سبقه بالخيل فضربه و قال له اتسبقنى و انا ابن الاكرمين فما كان من سيدنا عمر الا انا جعله يضربه بنفسه و امره ايضا بضرب عمرو ابن العاص فرفض القبطى و قال انما ضربت من ضربنى فرد عليه سيدنا عمر و قال انما ضربك بعز ابيه اضرب صلعة ابن الاكرمين
انا عايزة نتحكم كده بالعدل و العلم انما لا للمغالاه و التشدد
مدنيه اسلاميه
إسلامية مدنية
يعني إسلامية
زي عهد الخلفاء الرسول علية الصلاه والسلام وعهد الخلفاء الراشدين وعصر قوة اللإسلام
دولة تحكم بالشريعة الاسلامية وبما انزل الله
ولم ينصلح حال البلاد الا بلحكم بما انزل الله
مدنيه بمرجعيه
اسلامية اسلامية....... لا شرقية ولا غربية
حكم بشرع الله و سنة نبيه صلي الله عليه وسلم
جماهيريه شعبيه زي ليبيا :)
للتوضيح لا يوجد في الإسلام دولة الملالي كما في ايران بمعنى إن كل الأسلاميين على الساحة يريدون أن يحكم شرع الله لكن مش معنى كدا إن اللي يمسك البلد الشيخ فلان أو علان لأ اللي يمسك البلد رجل سياسي يخاف الله في شعبه و يحب أن يطبق شرع الله و اللي يمسك كل مجال الرجل الكفء لهذا المجال وهكذا
دا أظنه رأي أغلب الناس المؤيدة لأن مصر تحكم بشرع الله وأنا منهم
اللهم حكم فينا كتابك وسنة نبيك يارب
اسلاميه اسلاميه اسلاميه اسلاميه اسلاميه اسلاميه اسلاميه اسلاميه اسلاميه اسلاميه اسلاميه اسلاميه اسلاميه اسلاميه اسلاميه اسلاميه اسلاميه اسلاميه اسلاميه اسلاميه
عايز افهم يعني ايه ليبراليه اسلاميه ؟
لو تم تنفيذ الشريعة بالشكل الصحيح الواعي من غير تشدد اعمى ... يبقى هو ده الطريق الصحيح للنجاة في الدنيا والآخره ...
والملخص ...
نحن أمة لو ابتغت العزة في غير الأسلام أذلها الله ...
يجي حد ويقولي طب ماهو في بلاد كتير ملهاش علاقة بالسلام ومتقدمة جدا ... والرد .. أن ما يحكمهم هو سنن الدنيا ولن يظلمهم الله .. فغن اجتهدوا في دنياهم وجودا نتيجت اجتهادهم . فهدغهم الدنيا وهي لهم بما يعملون فيها ....
أما نحن كمسلمون ... فالأصل ان هدفنا الآخرة والدنيا .. اي نعمل في دنيانا ما يثريها في اطار ديننا ووصولا الى الهدف الأسمى وهو آخرتنا ... فإن حدنا عن ذلك ابتلانا الله لعيدنا الى الصواب .... ومن منكم يبتغي الدنيا فقط بدون الألتفات الى الدين ... فليقصدها فقط وسيعطيه الله فيها جزائه على قدر اجتهاده كما هو الحال لكل كافر ... وليكن ممن ليس لهم نصيب في الآخرة ...
دولة اسلامية . . . . . اسلاااااااامية
ولن تتغير
لا يوجد شئ اسمة دولة دينية بلمناسبة في الاسلام هذا اللفظ بلتعريف الغربي والعالماني كفر واستحالة المسلمين عايزين حكم كافر
مصر دولة اسلامية وشكر ولا اظن هذا يستحق لاستفتاء فلجميع يعلم رأي الغالبية الساحقة من الشعب
الله يكرمك يا اخي الفاضل وجزاك الله خيرا على هذه الكلمات ... وأسأل الله ان اكون ممن يفعلون بما يقولون ...
الفكرة أن الناس معتقدة أن الحكم بالشريعة معتاه الكبت والقهر وحبس الحريات .. وده للاسف هو ما روج اليه وعمل به المتشددون في الدين والذين لا يحسنون الفهم الحقيقي للدين ...
لو نظرنا الي الأمر بتمعن ... لوصلنا الى حقيقته ... ويا ريت الناس تتمعن النقاط الآتية كنوع من التفكر ..
- لو حضرتك عندك عربية .. هل تفضل أن يتابع صيانتها ويحدد مواعيد متابعتها والقواعد التي تهتم بيه في استعمال هذه الآلة .. المكانيكي اللي تحت بيتك .. أم التوكيل .. أم من صنع هذخ السيارة بنفسه ... أعتقد إن افضل حاجة لو كان من صنعها هو من يتابعها .... وأنت أيها الأنسان .. أليس من صنعك هو الله وهو من تؤول اليه .. فلما تفضل أن تحيا على قواعد من صنع من هو صنيع مثلك على أن تحيا على القواعد التي صنعها لك من صنعك وهو أدرى بصالحك حتى وان كنت لا تدرك ذلك !!؟؟؟
- هل يظن احدنا أن الله وضع الضوابط والنواهي بهدف ان يكبتنا ويضيق علينا دنيانا ويحرمنا من السعادة .. أم انه عز وجل لأرحم من يكون بنا وادرى من يكون بحالنا واحرص من يكون علينا ... أجب عن هذا التساؤل .. ثم اختر بعدها ماذا تريد
- ماذا إن حققت كل ما ترجوا في الدنيا ولم يتبقى لك ما تريد تحقيقه فيها ... هل ستصل الى قمة السعادة .. لا .. فالسعادة في الحصول على الشيئ ولكن عندما يكون بين يديك ستزهد فيه وتبحث عن غيره وان لم يوجد غيره فماذا بعد .. أما أن تعمل في الدنيا ونصب عينيك الىخرة ورضوان الله والتعمير في الدنيا بما يحب الله ووفقا لقواعده .. فستبقى دائما امامك الغاية التي تعمل لها وتسعد بما تحققه لاجلها .. ستبقى تلك الغاية حتى تلقى الله وهو راض عنك فتكون قد جققتها .. اذا فقد نلت ما تحب في الدنيا بما يرضي الله وسعيت فيها وحققت ما تحب بفضل اله من كل ما فيها من سعادة دون أن تفقد سعادة الآخره ..ز فليس الدين معناه أن تزهد وتجلس في صومعة تتعبد .. انما الله يحب ان نعمر في ارضه ويحب لنا السعادة في الدنيا والآخرة ... وما ينهانا عن أمر الا لأنه ليس في صالحنا .. وما يامرنا بأمر الا وفيه سعادة لنا ... انظروا اخوتي الى الامر من اصله وليس بما يوحيه الينا تصرفات من لم يعرفوا الدين بحق ولم يعملوا بما يحب الله بحق ....
وللحديث بقية
لو دوله دينيه زى الاسلام لما بيقول ولما كانت موجوده زمان ماشى لكن معتقدشى انها حتطبق الايام دية بصوره صحيحه
كل كلامكم عن المنهج الاسلامى لا غبار عليه انه هو الاصح والاوحد اللى ينفع مصر ونسال الله ان يمكن لدينه فى الارض
المشكله اللى الكل اتكلم عليها هيه المنهج اللى تقريبا كلنا (كمسلمين) متفقين عليه ونسى مين هيتولى تطبيق الشريعه الاسلاميه وكيف سيطبقها هيه دى الفكره
ولى ايضا سؤال لصاحب الموضوع : ليه اقترنت العلمانيه بالليبراليه؟
انا افضلها دوله ليبراليه بتوجه اسلامى او ذات مرجعيه دينيه اسلاميه خصوصا فى الفتره الاولى اللى بنتقل فيه من دوله اسلاميه الاسم وعلمانيه التوجه الى اى اتجاه كان المهم ان يزداد كل تيار وعيه السياسى ومن ثم يصبح لديه القدره على اداره دفه الحياه السياسيه (لان اغلب الوجوه التى امامى كروت محروقه ولا اثق بهم لان نصهم الله اعلم بنواياه والنص تانى اطيب من انه يكون سياسى)
لا ليبرالية و لا دينية ثيوقراطية
انما مدنية بمرجعية اسلامية على منهاج النبوة
الدولة الإسلامية .. هي الدولة الليبرالية المدنية ..
والليبرالية تعني أنها ضد إقصاء أي طرف أو فرقة أو جماعة .. وهذه هي سنة النبي المصطفى صلى الله عليه وسلم .. الذي لم تقم دعوته ولا دولته إلا على الإخاء والتعاون والتنوع ، وإقرار كرامة الإنسان والدفاع عن حقوقه .
والمدنية .. تعني أنها دولة مؤسسات لا دولة أفراد .. ويكفي أن الرسول صلى الله عليه وسلم .. والله عز وجل سمى يثرب بالمدينة .. وسمى مكة والطائف بالقرية .. وكنت قد كتبت مقالاً عن هذا الأمر ..
حيث القرية هي دولة القبيلة .. دولة سيادة الأغلبية ، دولة التعصب والجاهلية ..
بينما المدينة هي دولة الانفتاح والمحبة والتعاون وسيادة القانون والمؤسسات ، وإدارة الخلاف ..
تقبلوا جميعاً خالص مودتي
استاذي الكريم
اولا . . انا اتعجب بشدة من تعليقك . . .
ولكن
1-الدولة الاسلامية ليست بأي حال من الأحوال الدولة اليبرالية . . ولا يتطابقان ابدا ولا حتي من بعيد . . وتسمية الدولة الاسلامية بانها دولة ليبرالية فلأولي ان تترجم الأسم قبل ان تستخدمة كما هو بلانجليزية . . ثانيا القول بهذا هو من باب التدليس مثل من يقول ان الدولة المدنية - التي يقصدها الكتاب الصحفين هي الاسلام مثلا -
2-لا يوجد شئ اسمة الدولة المدنية . . . الا وان كنت تقصد اننا نعيش في خيام . . او كهوف او اي شئ سوي المدن تسمي دولة غير حضارية حديثة او غير مدنية اما مفهوم دولة مدنية الذي يقصدة حضرتك وبعض الكتاب ليس لة تأصيل علمي وليس حقيقي وبلا معني
3-اليبرالية تقصي اطراف . . وتقصي افكار . . . العالمنية اليبرالية دين قائم بذاتة فلها ثوابت مقدسة وهي فكرة الحرية سواء التامة او غير التامة . . مثل الدين يقوم علي افكار مقدسة
4-لا يوجد شئ اسمة دولة مدنية تعني دولة مؤسسات لا افراد !! من اين حضرتك اتيت بذلك . .
وعموما دولة الاسلام دولة دستورها لا يخرج عن الشريعة والسيادة فيها للشعب والدستور الجميع تحتة حاكم ومحكومين اما الحديث عن الحكم بأسم الرب فهذا يتم توجية للنصاري وليس للمسلمين او ربما للشيعة الرافضة
5- لا يوجد كافر اخو للمسلم . . فلمسلم اخوة بلدين . . اما الكافر اي كان دينة او معتقدة هو اخ بلانسانية واخ بلبلد فقط . . اما الأخوة الدينية ورابط المسلمين بعضهم ببعض هو الدين وهو اسمي ما في حياة المسلم
فمثلا يأتي الاسلام علي مرتبة كل شئ ومن خلفة تأتي مصر . . وهذا مثال . . .
لو حضرتك حبيت تتناقش عشان نفيد بعض في المواضيع دية ممكن حضرتك تفتح موضوع جديد ونتناقش :)
الليبرالية هى بأختصار شديد عشان شرحها يطول هى حرية ممارسة العقائد و دينا يسمح بذلك يبقى اذاى حضرتك بتقول دى مش دى ؟!!!
الأخ العزيز / أحمد
اسمح لي بأن أتناقش معك .. وأن أرد على ملاحظاتك التي أوردتها ..
شكراً لك أخي الكريم على إتاحة الفرصة للنقاش .. واذكر فقط أنني لم أتوقف عند اتهامك لي بالتدليس .. ولا نبرتك الهجومية على كلامي .. ولا ذكر ما لم أذكره ..
عسى الله أن ينفع بنا جميعاً
تقبل خالص مودتي