الله ينور عليك
والله انى احبك فى الله
عرض للطباعة
الله ينور عليك
والله انى احبك فى الله
بجد أنا حبيتك في الله يا دكتور جودة
وبالنسبة للحديث فهو حديث صحيح ذكره الشيخ الألباني في السلسلة الصحيحة
أما بقيت طرق الوقاية فبإذن الله هذكرها الحلقة الجاية
يا عم حرام عليك .. كفاية كده .. دا انا استويت
انت بتحرجني يا عم محمد بالكلام الكبير ده
كفاية بقى عشان بتكسف
بمناسبة كلامك ده .. وخصوصا موضوع اليقين .. فكرتني بقصة حصلت معايا في آخر سنة في الكلية
كنت في البيت لوحدي وكان في شيكارة غلة تقيلة عايز أشيلها ومفيش حد يرفعها عليا
قمت اتعافيت عليها وقعدت اتلوى عشان أشيلها لوحدي
وطبعا بما إني بطل العالم في رفع الشكاير –الفاضية طبعا- وأثناء رفع الشيكارة بطريقة غلط .. فجأة ضهري طرقع ووقعت الشيكارة وحسيت بألم شديد في العمود الفقري
لدرجة إني بقيت مش عارف أوطي أو أشيل أي حاجة وكنت بصلي بالعافية وبالتصوير البطيء .. حتى النوم مكنتش عارف أنام على أي جنب
قلت شكلي حصلي انزلاق غضروفي وهدخل في عمليات وموال كبير
وبعدين قلت الحمد لله .. يمكن يكون خير .. يمكن يكون سبب في إني مادخلش الجيش
بس بيني وبينكم كنت خايف من حاجة واحدة بس .. هاكتبها بس محدش يقرأها عشان عيب ..... "هتجوز ازاي؟"
فضلت كده عدة أيام لحد ماروحت أصلي الجمعة في مسجد قباء عندنا في طنطا
وسبحان الله كان الموضوع عن العلاج بالآيات القرآنية والأدعية النبوية
وذكر الشيخ أهمية الأخذ بالأسباب والذهاب للأطباء لكن بردو ماننساش العلاج بالكتاب والسنة في الأمراض الروحية والعضوية أيضا
وأكد على نقطة مهمة جدا .. وهي اللي انت ذكرتها "اليقين"
يعني مينفعش نعالج نفسنا بالآيات والأحاديث عن طريق التجريب .. يعني أدينا بنجرب ومش هنخسر حاجة يمكن تنفع .. لأ لازم يكون عندنا يقين بالله .. حتى ولو لم يتم الشفاء من أول مره
روحت البيت بعد الصلاة .. دورت في الكتب عندي .. لقيت كتيب صغير اسمه "الرقية الشرعية من الكتاب والسنة" على ما أذكر
وكان فيه حديث صحيح رواه الامام مسلم بيقول:
عن عثمان بن أبي العاص الثقفي ؛ أنه شكا إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم وجعا ، يجده في جسده منذ أسلم . فقال له رسول الله صلى الله عليه وسلم " ضع يدك على الذي تألم من جسدك . وقل : باسم الله ، ثلاثا . وقل ، سبع مرات : أعوذ بالله وقدرته من شر ما أجد وأحاذر "
قمت قايم متوضي وصليت ركعتين حاولت أخشع فيهم على قد ما اقدر
وبعدين حطيت إيدي على ضهري وركزت كويس وحاولت أجمع أكبر قدر من الخشوع واليقين .. وبعدين قلت الدعاء بتركيز وحضور قلب
وسبحان الملك .. والله قبل ما أرفع إيدي من على ضهري كان الألم اختفى تماما
بصراحة مصدقتش وقلت يمكن بيتهيألي
وقفت بسهولة غير المعتاد من ساعة ما تعبت .. قعدت اتنطط على الأرض عشان أشوف الألم هيرجع تاني ولا إيه؟
لدرجة إني نزلت ألعب ضغط .. اللي كان مستحيل أفكر أعمله وانا تعبان
لكن سبحان الله .. ولا الهوا .. ولحد انهارده
طبعا زمانكم بتقولوا عليا ولي من أولياء الله الصالحين .. أو راجل بركة
لا والله ربنا اللي يعلم بحالي .. وإني والله وبدون تواضع ماستحقش أي حاجة .. وهو بس اللي ساترنا
لكن الحمد لله إنه بيعاملنا بما هو أهله .. وليس بما نحن أهله
أحبكم الله الذي أحببتموني فيه
وأسأل الله أن يجمعنا مع نبيه صلى الله عليه وسلم في الجنة .. وإن كنت لا أستحق
ولكن الكريم عودنا أن يعاملنا بما هو أهله .. وليس بما نحن أهله
الحلقة السابعة والأخيرة
التطعيم والتحصين ضد الحسد والعين
قبل ما نعرف طرق الوقاية عايزين نعرف الأول الفرق بين الحسد والعين
أولا: الحسد يتأتى عن الحقد والبغض وتمنى زوال النعمة، أما العين فيكون سببها الإعجاب والاستحسان
ثانيا: الحاسد يمكن أن يحسد في الأمر المتوقع قبل وقوعه بينما العائن لا يعين إلا الموجود بالفعل
ثالثا: لا يقع الحسد إلا من نفس خبيثة حاقدة، ولكن العين قد تقع من رجل صالح من جهة إعجابه بالشئ دون إرادة منه إلى زواله
رابعا: "وده مهم جدا" لا يحسد الإنسان نفسه ولا ماله ولكنه قد يعينهما .. يعني ممكن الواحد يكون جايب عربية جديدة مثلا ومن شدة إعجابه بيها يصيبها هو نفسه بالعين .. عشان كده يستحب للإنسان لو شاف أي حاجة عجبته إنه يبرك .. يعني يدعو بالبركة .. لأن ده من أهم الأسباب لمنع العين
من أسباب الوقاية من الحسد والعين:
السبب الأول: التعوذ بالله واللجوء إليه، والتحصن به، وما تعوذ المسلم بأفضل من المعوذتين: قل أعوذ برب الفلق ، وقل أعوذ برب الناس.
السبب الثاني: تقوى الله وحفظه عند أمره ونهيه، فمن اتقى الله تولى الله حفظه، ولم يكله إلى غيره، قال تعالى: وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا لا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئاً إِنَّ اللَّهَ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ[آل عمران:120].
وقال النبي صلى الله عليه وسلم: احفظ الله يحفظك.
السبب الثالث: الصبر على الحاسد، فمن أسباب النصر على الحاسد الصبر عليه
السبب الرابع: التوكل على الله، والتوكل أقوى الأسباب التي يدفع بها العبد مالا يطيق من أذى الخلق
السبب الخامس: عدم الانشغال بالحسد والتفكير فيه والالتفات إليه والخوف منه .. وهذا من أقوى الأدوية
السب السادس: تجريد التوبة إلى الله من الذنوب التي سلطت عليه أعداءه .. قال تعالى "وما أصابكم من مصيبة فبما كسبت أيديكم"
السبب السابع: الصدقة والإحسان فإن لذلك تأثيراً عجيباً في دفع البلاء ودفع العين وشر الحاسد
السبب الثامن: إطفاء شر الحاسد بالإحسان إليه، قال تعالي "ولا تستوي الحسنة ولا السيئة ادفع بالتي هي أحسن فإذا الذي بينك وبينه عداوة كأنه ولي حميم"
السبب التاسع: وهو الأساس .. عدم الانشغال بالأسباب والتفكير في مسبب الأسباب والعلم أن كل ذلك بيد الله يحركه كيف شاء، ولا ينفع إلا بإذنه، قال تعالى: وَإِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُو
وقول النبي صلى الله عليه وسلم: واعلم أن الأمة لو اجتمعت على أن ينفعوك بشئ لن ينفعوك إلا بشيء قد كتبه الله لك ولو اجتمعوا على أن يضروك بشيء لن يضروك إلا بشيء قد كتبه الله عليك
السبب العاشر : الأذكار والأدعية:
يجب على المسلم أن يحصن نفسه من الشياطين من مردة الجن والإنس بقوة الإيمان بالله واعتماده وتوكله عليه ولجئه وضراعته إليه ، والتعوذات النبوية وكثرة قراءة المعوذتين وسورة الإخلاص وفاتحة الكتاب وآية الكرسي ، ومن التعوذات : " أعوذ بكلمات الله التامات من شر ما خلق " و " أعوذ بكلمات الله التامة من غضبه وعقابه ، ومن شر عباده ومن همزات الشياطين وأن يحضرون " ، وقوله تعالى { حسبي الله لا إله إلا هو عليه توكلت وهو رب العرش العظيم } ونحو ذلك من الأدعية الشرعية
ولاشك أن الإنسان متى كان قريباً من الله عز وجل مداوماً على ذكره ، وقراءة القرآن ، كان أبعد عن الإصابة بالعين ، وغيرها من الآفات وأذى شياطين الإنس والجن ، وكذلك فإن النبي صلى الله عليه وسلم كان يعوِّذ نفسه ، وأعظم ما يتعوذ به المسلم قراءة كتاب الله وعلى رأس ذلك :
المعوذتان وفاتحة الكتاب وآية الكرسي
ومن التعوذات الصحيحة الواردة عن النبي صلى الله عليه وسلم ومنها :
( أعوذ بكلمات الله التامات من شر ما خلق ) رواه مسلم
وعَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُعَوِّذُ الْحَسَنَ وَالْحُسَيْنَ وَيَقُولُ إِنَّ أَبَاكُمَا كَانَ يُعَوِّذُ بِهَا إِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ أَعُوذُ بِكَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّةِ مِنْ كُلِّ شَيْطَانٍ وَهَامَّةٍ وَمِنْ كُلِّ عَيْنٍ لامَّةٍ ) رواه البخاري، ومعنى الَّلامة : قال الخطابي : المراد به كلُّ داء وآفة تُلمُّ بالإنسان
وعَنْ أَبِي سَعِيدٍ أَنَّ جِبْرِيلَ أَتَى النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ : " يَا مُحَمَّدُ اشْتَكَيْتَ؟ فَقَالَ نَعَمْ قَالَ بِاسْمِ اللَّهِ أَرْقِيكَ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ يُؤْذِيكَ مِنْ شَرِّ كُلِّ نَفْسٍ أَوْ عَيْنِ حَاسِدٍ اللَّهُ يَشْفِيكَ بِاسْمِ اللَّهِ أَرْقِيكَ " رواه مسلم
ولا شك أن مداومة الإنسان على أذكار الصباح والمساء ، وأذكار النوم ، وغيرها من الأذكار له أثر عظيم في حفظ الإنسان من العين فإنها حصن له بإذن الله فينبغي الحرص عليها ، ومن أهم العلاجات أن رسول الله صلى الله عليه وسلم رخَّصَ في الرُّقية من العين وأمر بها
عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ : " أَمَرَنِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَوْ أَمَرَ أَنْ يُسْتَرْقَى مِنْ الْعَيْنِ " رواه البخاري ، وما جاء عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ : " كَانَ يُؤْمَرُ الْعَائِنُ فَيَتَوَضَّأُ ثُمَّ يَغْتَسِلُ مِنْهُ الْمَعِينُ " رواه أبو داود وقال الألباني في صحيح سنن أبي داود صحيح الإسناد برقم 3286 .
أسأل الله عز وجل أن يحفظنا ويحفظ كل إخواننا في هذا المنتدى الجميل من شر كل ذي شر
وأن يديم روح المحبة والأخوة بيننا
http://img687.imageshack.us/img687/6739/j0284916.jpg
ربنا يعزك يا دوك ويرزقك خيري الدنيا والاخرة
ويعاملك بما هو أهله ويأخذ بيدك اليه أخذ الكرام عليه
وربنا يجعلك من أولياؤه ... ويجعلك ممكن يذكرونه ليلا نهار ويجعلك تذكرة لمن هم اصحاب الذنوب والمعاصي مثلي و يجمعك مع النبي محمد صلي اللع عليه وسلم في الجنة ويسقيك من يديه شربة هنيئة مريئة لا تظمأ بعدها أبدا
ويرزقك رؤية وجهه الكريم وينعم عليك بالرضا
اسألك الدعاء :))
الله يفتح عليك
احسن حاجة انك ذاكر اسناد اى حديث
بارك الله فيك وجزاك خيرا عن هذا الموضوع الرائع والإفادة الجميلة وجعله فى ميزان حسناتك
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
فتح الله عليك وزادك علما ويقينا وزادك تقوى وورعا .....
وربنا يجمعنا جميعا في أعلى جنان الخلد .... اللهم آمين
وجزاك الله خيرا
والله انا حفظت الصفحة عندي وأدعو كل إخواني في المنتدى انهم يحفظوها عندهم في الكومبيوتركمرجع سريع ليهم عند حصول أي ظرف مشابه .... دي زي الحقنة المركزة في الوريد والله .
تصدق أنا بادي عين لحاجتي علطول وافتكر نفسي وحش لدرجة والله اني افتكرت اني باحسد وقولت للدرجادي انا وحش وحقود على الناس .... لحاد ما قرأت موضوعك ده وعرفت ان فيه حاجة اسمها العين ..... وده اللي كان بيحصل معايا ...لدرجة انها وصلت اني بادي " عين " لبنتي وافتكر اني باحسدها .
ربنا يزيدك فقها وعلما وعملا ....
اللهم فقهنا في امور ديننا واحفظنا وكل المسلمين من كل شر وسوء ....اللهم آمين
ربنا يبارك فيك ولك ان شاء الله .
ويجازيك كل خير ويفتح عليك.
أما انتوا دعيتولي شوية دعوات .. لو ربنا يستجيبهم بس
والله يبقى الواحد فاز في الدنيا والآخرة
فاللهم آمين ولكم جميعا بمثل
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حبايبي الصقور .. بعد انتهاء الجزء الأول من مسلسل التيدا والمؤامرة يشاء ربنا إن يحصل شوية حاجات تخلينا نعمل الجزء التاني من المسلسل عشان نتقابل مره تانية في نفس الموضوع ده
العين المره دي جابت جون إنما إيه .. في المقص .. جون يدخلني في سكة 1500 جنيه بالمستريح .. ويخليني أتعقد من العربية اللي لسه ملحقتش أتهنى بيها ويشككني في امكانياتها ويخليني أحس إني اخدت فيها مقلب إنما إيه .. على كيف كيفك
بس بردو المشكلة اللي حصلت دي كانت سبب في إني وقعت على كنزين اتنين أغلى من العربية نفسها وأغلى من الدهب كمان
مش هطول عليكم في المقدمات .. عشان مانضيعش الأوقات
ونخش على طول في الموضوع .. إللي حصل من كام أسبوع
ومعرفتش أحكيه عشان رمضان .. مكنش فيه وقت ونت كمان
ونبدأ أول حلقة جديدة .. مع عم الحاج إيهاب والتيدا
انتظرونا في الحلقة الأولي من الجزء التاني واللي هتكون بعنوان
في المقص
http://www.nileup.com//uploads/image...448da7e10f.png
ونلتقي بعد الفاصل