السلام عليكم ورحمة الله وبركاته......

من حوالي 3 أسابيع لقيت الفردة اللي قدام شمال مريحة شوية، قلت أروح أشوف فيها إيه. لقيت الراجل اللي بتعامل معاه جاب جهاز النيتروجين. الراجل قال لي يا دكتور عايزين نغير الهواء بنيتروجين. قلت ماشي.

المهم، وما طولشي عليكم ( قولوا طول)......

رفع العربية ومن غير ما يفك الكاوتشات، وصل الجهاز بفردة الكاوتش. والأول شفط الهوا اللي جوا تماما لحد ما الكاوتش بقى عامل زي المربع بالظبط على الجنوط. وبعدين راح عاكس إتجاه الجهاز وضغط النيتروجين.

عمل كده في كل عجلة على حدة. إستغرق الأمر أقل من ربع ساعة. ده كتير خصوصا إننا كنا بنحكي ونضحك مع بعض.
الحساب الإجمالي كان المفروض 30 جنيه ولكن عشان هو معرفة حسبه ب 25 جنيه.

بصراحة كنت معتقد إن الراجل بيشتغلني عشان يعمل شغل وأهو أي كلام وخلاص ولا ححس بفرق ولا يحزنون.......

أول ما إتحركت بالعربية حسيت بفرق واضح جدااااا. المطبات بقت أنعم بشكل ملحوظ.

المناطق الخشنة من الطريق كانت بتعمل دوشة جامدة جوا العربية لدرجة إني كذا مرة أول ما جبت العربية كنت أقف وأتأكد إن الكاوتشات مش نايمة. ده كله إختفى تماما. الدوشة قلت بنسبة 75% وبقت حاجة بسيطة تكاد تكون معدومة.

حسيت فعلا إن العربية بقت على وسادة هوائية ناعمة جدا.

بالنسبة لثبات العربية فبصراحة ما حستشي إنه فرق قوي يعني. هي بقت أنعم من الأول لكن ما حستشي بفرق قوي في الثبات. هو زاد شوية صغيرين. مش اللي تحسه قوي.

بالنسبة لإستهلاك البنزين، فبصراحة ما حستشي برضه، يمكن لأنها أصلا موفرة جدا في البنزين وأنا ما بحرقشي على الموتور ولا بجري إلا قليل جدا.

بقالي حوالي 3 أسابيع حاطط النيتروجين وما روحتش شيكت على الكاوتش لأن ضغطه ثابت ولم يتغير.

وسألته لو أنا ماشي في حتة ولقيت الكاوتش ريح شوية ومش لاقي حد عنده نيتروجين قريب، أعمل إيه؟ قال: زود الكاوتش هوا عادي جدا لحد ما تيجيلي ونبقى نغير الهوا تاني بنيتروجين.

ده باختصار تجربتي مع النيتروجين.

الخلاصة: أنصح الكل وبشدة بتغير هواء الإطارات بنيتروجين.

والسلام ختام