مبروك مقدما يا باشا
رقم العضوية : 4631
تاريخ التسجيل : 20Jan2008
المشاركات : 830
النوع : ذكر
الاقامة : عايز اعيش فى اسكندرىة
السيارة: سويفت ٢٠١٥
السيارة[2]: سيريون 2008 Glx
دراجة بخارية: no
الحالة :
لو الشنطة فارقة معاك قوىجدا خالص يبقى ماشى الياريس...لو لا يبقى السيريون هتوفر حوالى 9000 جنيه وعندك كماليات زيادة.. سنتر .. زجاج كهرباء..مرايات كهرباء.. 2 ايرباجز ...
فى نقطة تانية الشنطة هاتتزنقلها قوى لو انت مسافرومعاك ناس قدام وورا .. غير كده هاتطبق الكراسى اللى ورا وهايبقى عندك مساحة رهيبة ...
احسبها تانى ... هاتلاقى السيريون تكسب
نقطة اخيرة بما انك هاتقسط ... ممكن ماتامنش مع ديهاتسو .. لكن مع كونتاكت لازم هاتامن ... اديك حوالى 2000 جنيه كل سنة زيادة
رقم العضوية : 8126
تاريخ التسجيل : 29Mar2008
المشاركات : 236
النوع : ذكر
الاقامة : alexandria
السيارة: ,
السيارة[2]: lsa =(
دراجة بخارية: 123
الحالة :
مبروك مقدما يا باشا
رقم العضوية : 4782
تاريخ التسجيل : 23Jan2008
المشاركات : 1,853
النوع : ذكر
الاقامة : القاهرة
السيارة: سيريون 2008 1.3 16v
السيارة[2]: كليو 2003 1.2 16v
دراجة بخارية: لا
الحالة :
السلام عليكم
يا أستاذ أسامة انت كنت ماشي كويس في موضوع دايهاتسو ايه الي وداك على كونتكت؟؟!!
أبو عبد الله انا شايفك معلقتش على موضوع كونتكت وسبته يعدي كدة؟؟
أستاذ ows212 انت من الناس الي شاركوا في موضوع "شراء سيارة بطريقة اسلامية" وخليت الوضوع يعدي كده؟؟!!.......يا جماعة احنا هنسأل يوم القيامة!!! لازم نبلغ ونعمل الي علينا والامر يرجعله في الاخر
سئل الشيخ ابن عثيمين – رحمه الله -
رجل بجواره مزرعة أراد أن يشتريها ، فذهب إلى أحد المصارف وطلب منهم أن يشروها له ، قالوا له : نرسل معك مندوباً يقدرها ثم نبيعها عليك ، كيف يكون هذا ؟
نفس الفكرة انت بتروح لكونتكت وتقولهم انا عايز اشتري العربية دي ( وهي مش عندهم اصلا ) فيشتروها لك مخصوص ونعم تصبح ملكهم وفي حيازتهم ثم يبيعوها لك....هذه هى الحيلة والعياذ بالله اقرأ اجابة الشيخ جيدا وستجد انه اباح المعاملةإذا كانت السلعة عند التاجر من الأصل وجئتَ أنتَ إليه واشتريت ما يساوي ألفاً بألفٍ ومئتين وهذه هى التجارة الحلال
يوجد نقطة ثانية ايضا يجب ان تفهمها هو ان شركة كونتكت تبيع لك مال ولا صلة له بالتجارة التي فيها مكسب وخسارة فمثلا لو انه فعلا يتاجر في السيارات ما طلب منك الالتزام بشراء السيارة منه بعد امتلاكها ولكنه يلزمك فى العقد على شراء السيارة بعد ما يشتريها لك بل انه لا يشتريها اصلا الا بعد اخذ منك مقدم السيارة.....فهل هذا تجارة؟؟؟ لو كان يتاجر فعلا كان بعها لأي حد لوانت ماشترتهاش ما هي دي التجارة....ده ضامن حقه مية فالمية اقبل ما يشترى العربية اصلا!!!...نفس الشىء بالنسبة للبنوك الاسلامية بيضحكوا علينا والله والناس الي شغالين فيها حافظة مش فاهمة ولو جيت واجهتهم جامد هايرد عليك يقولك احنا عندنا لجنة فتاوى شرعية وهم حللوا صورة البيع دى لو عندك شكوى ادمهلهم انا حصل معايا كل دة
فأجاب الشيخ :هذا عمل محرَّم يعني كون الإنسان يعيِّن السلعة ثم يذهب إلى التاجر ويقول : اشترها لي فيشتريها التاجر ثم يبيعها عليه بثمن مؤجل – أي : مقسَّط – أكثر من ثمنها الحاضر ، هذا ربا ولكنه ربا فيه خداع لله عز وجل ومكر بآيات الله لأنه بدل أن يقول : خذ قيمتها الآن مائة ألف وأعطني بعد سنة مائة وعشرين ألفاً ، فهو ذهب يشتريها شراءً غير مراد ، هذا التاجر ما أرادها إطلاقاً ، ما اشتراها إلا من أجل أن يربح عليه ، فهو لم يشترها إحساناً إليه ، ولم يشترها إلا من أجل هذه الزيادة التي أخذها عليه ، فهي ربا خداع ، وربا الخداع لا يزداد إلا قبحاً وإثماً ، الربا الخداع أشد من الربا الصريح ؛ لأنه تضمن مفسدتين :المفسدة الأولى : مفسدة الربا ، وهي الزيادة المفسدة الثانية : فيه مخادعة ، مخادعة لمن ؟ لله رب العالمين الذي يعلم ما في القلوب ، ورسول الله صلى الله عليه وسلم بيَّن الحقَّ قال " إنما الأعمال بالنيات ، وإنما لكل امرئ ما نوى " ، لو كان التاجر يريد الإحسان إليك لقال : خذ هذه الدراهم قرضاً عليك بدون زيادة ، نعم ، إذا كانت السلعة عند التاجر من الأصل وجئتَ أنتَ إليه واشتريت ما يساوي ألفاً بألفٍ ومئتين : هذا لا بأس به (وهذا ما يفعله معرض دايهاتسو)، أما هذه الصورة التي ذكرها السائل : إنها والله حرام ولا تحل ، وأنا أسألكم الآن : هل هذه الحيلة أقرب إلى الحرام أو حيلة اليهود الذين قيل لهم لا تصيدوا السمك في يوم السبت ثم ابتلاهم الله فصار السمك يأتي يوم السبت ، ويغيب غير يوم السبت ، فطال عليهم الأمد فقالوا : دبِّروا لنا حيلة فاحتالوا وصاروا يضعون شبَكاً يوم الجمعة ويأتي السمك يوم السبت ويقع في هذا الشبَك ، فإذا كان يوم الأحد أخذوا السمك ، وقالوا : نحن ما صدنا يوم السبت ، فبماذا عاقبهم الله ؟ قال { كونوا قردة خاسئين } [ الأعراف / 166 ] ، فأصبحوا قردة يتعاوون – والعياذ بالله
يا اخي معرض دايهاتسو الي في المعادي هو بيقسط مباشر العربيات الي عنده فقط ( دايهاتسو - هيونداي - دايو -اسبرانزا ) خليك في الحلال يا باشا والله ما هينفعك قرش واحد ربا فى الاخرة
استخير وان شاء الله ربنا يوفقك للحلال
اللهم قد بلغت اللهم فاشهد
عمرو عمارة
رقم العضوية : 97
تاريخ التسجيل : 23Apr2007
المشاركات : 11,050
النوع : ذكر
الاقامة : ManSOuRa
السيارة: coRoLLa 06
السيارة[2]: siRiOn 07
دراجة بخارية: ان شاء الله
الحالة :
انا مخدتش بالي والله
انا بس انا فاكر ان انا رديت على حد في المسألة دي
انه كان بيشتري دايهاتسو وبيقول كونتاكت
وقولتله ان فرع المعادي بيقسط مباشر
بس ممكن يكون في موضوع تاني
المشكلة اني مش عارف برضه العقد بتاعهم عامل ازاي
عن أبي هريرة قال :
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :
إذا قال الرجل لأخيه :جزاك الله خيرا ، فقد أبلغ في الثناء
رقم العضوية : 4782
تاريخ التسجيل : 23Jan2008
المشاركات : 1,853
النوع : ذكر
الاقامة : القاهرة
السيارة: سيريون 2008 1.3 16v
السيارة[2]: كليو 2003 1.2 16v
دراجة بخارية: لا
الحالة :
مفيهوش البند الي بينص على غرامة في حالة التاخير عن الدفع
عمرو عمارة
رقم العضوية : 97
تاريخ التسجيل : 23Apr2007
المشاركات : 11,050
النوع : ذكر
الاقامة : ManSOuRa
السيارة: coRoLLa 06
السيارة[2]: siRiOn 07
دراجة بخارية: ان شاء الله
الحالة :
لو حد يعمل فينا جميل كبير ويجيبلنا العقود دي تترفع على المنتدى تبقى حركه ميه ميه
عن أبي هريرة قال :
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :
إذا قال الرجل لأخيه :جزاك الله خيرا ، فقد أبلغ في الثناء
رقم العضوية : 4631
تاريخ التسجيل : 20Jan2008
المشاركات : 830
النوع : ذكر
الاقامة : عايز اعيش فى اسكندرىة
السيارة: سويفت ٢٠١٥
السيارة[2]: سيريون 2008 Glx
دراجة بخارية: no
الحالة :
استاذ عمرو انا ما قدرش اجبر حد ان يشترى عربية معينة او انه يشتريها من مكان معينأستاذ ows212 انت من الناس الي شاركوا في موضوع "شراء سيارة بطريقة اسلامية" وخليت الوضوع يعدي كده؟؟!!.......يا جماعة احنا هنسأل يوم القيامة!!! لازم نبلغ ونعمل الي علينا والامر يرجعله في الاخر
... النقطة التانية .. بالنسبة لفتوى الشيخ ابن عثيمين رحمه الله ..انا طبعا مش معترض على كلامه ولكن هناك فتوى تقول انه لو توسطت السلعة بين البائع والمشترى فده بيكون بيع وليس ربا .. وفى حالة كونتاكت اعتقد انهم بيشتروا العربية وبعدين بيقسطوها للعميل واعتراضى عليهم من ناحيتين
1/ ان ممكن يكون فى بند ربوى يعنى يكون فى غرامات لو العميل اتاخر فى السداد
2/التامين الأجبارى
كمان النقظة الأهم ان كونتاكت اساسا شركة تابعة لبنك عالمى اعتقد CIB
رقم العضوية : 1014
تاريخ التسجيل : 18Jun2007
المشاركات : 323
النوع : انثى
الاقامة : الشيخ زايد
السيارة: Sirion
السيارة[2]: Fiesta
دراجة بخارية: no
الحالة :
انا إتفرجت على اليارس المانيوال والدبرياج بتعها تقيل إوى (بس لمل جربتها ماكنتش دايرة)
و تقفيلها من جوة افقر من السريون... طبعا الإستخارة اهم حاجة و بعدها الراحة النفسية.
ربنا يكرم حضرتك ويسهلك الإختيار السليم.
رقم العضوية : 5425
تاريخ التسجيل : 09Feb2008
المشاركات : 217
النوع : ذكر
الاقامة : الاسكندرية
السيارة: Sirion GL 1.3 Automatic
السيارة[2]: شاهين
دراجة بخارية: لا
الحالة :
انهارده روحت افرجت على الياريس هية بصراحة عربية شيك اوي تديك ايحاء بالارستقراطية شويتين وعلي فكرة المانويل هاف اوبشن فيها تكيف باور كاست تيوتا 2 ار باج فتحت التانج والشنطة من الداخل وشنطة ضعف حجم السيريون لكن بالرغم من ان ابعدها اكبر من السيريون حسيت ان السريون اوسع من جوه على فكرة انا شفتها في معرض ناس قريبنا وهوه مبيبعش تقسيط بس عرض عليه يدهاني بالقسط علشان خطري دلوقتي انا بقيت محتار زيادة عن الاول:
- السيرويون عربية عملية شبابية ومريحة وانا معجب بيها بس عيبها الشنطة والكاست اللي مبوظ شطل التابلوه واعادة بيعها لو اتزنقت لا قدر الله او لأي سبب
- الياريس عربية جميلة وشيك عيبها اني مرتحتش في قعدتها زي السيريون الازاز مش كهرباء
ممكن تسعدوني بالرئي والنصيحة وشكرا
رقم العضوية : 4631
تاريخ التسجيل : 20Jan2008
المشاركات : 830
النوع : ذكر
الاقامة : عايز اعيش فى اسكندرىة
السيارة: سويفت ٢٠١٥
السيارة[2]: سيريون 2008 Glx
دراجة بخارية: no
الحالة :
طيب بص كده يا باشا
هاقولهالك تانى
لو الشنطة فارقة معاك قوىجدا خالص يبقى ماشى الياريس...لو لا يبقى السيريون هتوفر حوالى 9000 جنيه وعندك كماليات زيادة.. سنتر .. زجاج كهرباء..مرايات كهرباء.. 2 ايرباجز ...
فى نقطة تانية الشنطة هاتتزنقلها قوى لو انت مسافرومعاك ناس قدام وورا .. غير كده هاتطبق الكراسى اللى ورا وهايبقى عندك مساحة رهيبة ...
احسبها تانى ... هاتلاقى السيريون تكسب
...................................
المفضلات