يا جماعة أنا عاوز أعرف إيه أخر أخبار في موضوع الشبكة و المهر و المؤخر .. يعني العادي أو المقبول إلي ماشي فالبلد كام دلوقتي .. و شكراً
و عاوز دعوة حلوة من الناس الطيبين إلي هنا احنا في رمضان و الدعوة بتتقبل و شكراً
عرض للطباعة
يا جماعة أنا عاوز أعرف إيه أخر أخبار في موضوع الشبكة و المهر و المؤخر .. يعني العادي أو المقبول إلي ماشي فالبلد كام دلوقتي .. و شكراً
و عاوز دعوة حلوة من الناس الطيبين إلي هنا احنا في رمضان و الدعوة بتتقبل و شكراً
الشبكة دي هدية منك للعروسة و اللي تقدر تجيبه هاته حتى لو قليل
المهر بالاتفاق و المفروض يكون في حدود مقدرتك بدون ديون او سلف
المؤخر مش هيفرق كتير ...
لو أبو العروسة متدين و بيشتري راجل مش هيدقق معاك في الماديات خالص لأن دائما بتكون بداية الحياة بامكانيات بسيطة و بعد كده ربنا بيرزق و بيوسع ..
الله يعينك
حسب الزيجة
فية ناس عيزين دم قلبك
فية ناس عيزين واحد يصون بنتهم
فية ناس عيزين يجوزوا بنتهم وخلاص
وفية وفية وفية
حسب حالة العروسة ....
................................................*
................................................
.................................................. ..
الناس اللى عايزة تصون بناتها وبتشترى راجل دول موجودين بس قليلين أوى ....
برجاء مراعاه الالفاظ وعدم عرض رايك بطريقه استفزازيه للغير
مشرف عام 4
هو لسه فيه مهر و شبكه!!!! هيه مش الثورة قامت؟؟؟
الاول الدعوة ربنا يوفقك لما فية الخير و يرزقك ببنت الحلال
ثانيا بالنسبة لموضوع الشبكة و المهر و خلافة
بص يا باشا الشبكة بتبقى هدية من العريس الى عروستة بس بيراعى فيها ان تكون بقيمة العريس و قيمة العروسة يعنى الغالى بيهادى بالغالى حتى و أن كانت هدية و الشبكة دى بتبقى من حق العروسة تماما لها الحق المطلق فى التصرف بها
بالنسبة لموضوع المهر فية طريقتين علشان تخلص موضوع الجواز و الامور تمشى بسلاسة و يسر و سهولة يا اما حا تتفق على مبلغ معين بتدفعة لوالد العروسة و هما بيشترو كل حاجة من التجهيز ماعدا الادوات الكهربائية زى الثلاجة و البوتاجاز و السخان و التيلفزيون و خلافة و أنت بتجيب الخشب بتاع المطبخ و الشقة دة اساسى عليك أنت مش على العروسة
يا أما بتتفقو ان كل واحد فيكم يجهز غرفتين كاملتين و بيتم مراعام ان كل طرف يشيل غرفة تقيلة و غرفة خفيفة
يعنى مثلا العريس بيجيب السفرة و الانترية و العروسة تجيب النوم و الصالون و بتجيب الصينى و ادوات المطبخ
دى عادات قديمة شوية بس العرف ماشى على كدة
الاساسيات الى عليك كعريس الشقة و الادوات الكهربائية و الخشب بتاع المطبخ
و صدقنى كل دى أمور شكلية و بعد الجواز مش حا تحس بالكلام دة لانكم ستكونون شخص واحد مش شخصين
بالنسبة للفرح و الخطوبة يا أما العروسة و العريس بيتفقو ان التكاليف تكون مناصفة بينهم يا أما ممكن تعمل خطوبة على الضيق و الفرح مشاركة بينكم يعنى برضو بالاتفاق
لو حبيت تفسخ الخطوبة و انت مقدم شبكة لو انت الى طلبت فسخ الخطوبة يبقى الهدية المقدمة الى هية الشبكة لا ترد أليك بس لو اهل العروسة هما الى طلبو فسخ الخطبة يبقو ملزمين برد الشبكة أليك مرة اخرى العرف ماشى على كدة
و السبب ان بنات الناس مش لعبة يعنى محدش يدخل يخطب واحدة و بعدين فسخ الخطوبة بدون سبب حقيقى و ياخد الشبكة و كان شيئا لم يكن
على فكرة أنا معنديش أخوات بنات بس الحق يقال و لا حتى أولادى فيهم بنات
تكلف كام ؟!!؟!!؟
واحد بسال والده : بابا هو جوازك كلف كام
رد والده : بالظبط مش عارف يا بنبي ..... انا لسه بدفع لحد دلوقتي
هو انا هبطل دفع امتي بقي
علشان انت مش حتضر فى حاجة انما هى بنت والناس حتقول دة سابها لية اكيد معيوبة وفيها اية واية اللى حصل دة اكيد مش عارف اية
والكلام يكتر وسمعة بنات الناس مش لعبة اللى يخطب يبقى اد الخطوة ياما يدفع التمن
ممكن لو خايف تخسر قبل متعمل خطوبة تطلب انك تقعد مع البنت شوية بحضور الاهل طبعا بس لوحدكوا وتتكلم معاها وتفهمها وتفهمك انما طالما دخلت فى الرسميات المعلنة يبقى كلة بتمنة
بص يا باشا قبل الخطوبة بتكون عارف انك حا تقبل على حياة جديدة بالنسبة لك و السبب أن بعض العائلات بتطلب ان الشبكة تقدم فى الخطوبة بيبقى نوع من أنواع ضمان الجدية فى المعملات يعنى حا أشرحها لك بصورة مبسطة و ليس المقصود بالموضوع شخصك انت بس بوحة عام
لو بعض الشباب شاف بنت و هو معندوش الجدية لاكمال الموضوع ممكن يفكر و يقول الخطوبة عبارة عن حفلة و دبلتين فقط و لو حصل حاجة حا اخلع بدون اى خسائر بس لو فية شبكة مقدمة و هو الى فسخ الخطوبة لانة كان غرضة التسلية من البداية لما يخسر الشبكة حا يفكر الف مرة قبل ما يلعب ببنات الناس
غير كدة بعض العائلات مش حا ترضى أن شخص يفضل داخل خارج عليهم و هو ملبس دبل فقط لان كدة مفيش جدية نسبيا
و بعض الناس الاخرى حا توافق على حسب ظروف كل حالة و ظروف كل عائلة وزى ما قولت لك أنا معنديش أخوات بنات و حتى أولادى ولدين بس صدقنى لو كان عندى بنت ما كنتش حا ارضى ان حد يخطبها بدبل فقط كدة و فى أى لحظة ممكن يفسخ الخطبة و يقول مع السلامة
فهمت قصدى أنا حاولت اشرحها بساطة و طريقة مبسطة
و برضو دى مش قاعدة عامة بس العرف ماشى كدة فى معظم العائلات على فكرة
و عائلات كتير جدا برضو بترفض موضوع كتب الكتاب قبل الدخلة يعنى يبقى كتب كتاب و دخلة فى وقت واحد دة افضل برضو على فكرة
واقل كمان عيب لما تقول كدة
دول بنات ناس
وعيب كمان لما تقول تاخد معاها شاحن هدية فى ردك الاول مفيش بنت تتمنى انها تكون بلا قيمة وملهاش سعر كل بنت بتبقى معتزة بنفسها وبجمالها ونفسها تبقى اجمل واحسن واحدة بس الظروف هى اللى بتعمل فيها كدة
وعلى فكرة انا الحمد الله متجوز ومخلف واختى متجوزة ومخلفة
مفيش غير اخويا الصغير ولد مفيش بنات
................ منقول ..................
الفتوى رقم 848 سنة الفتوى 1970 تاريخ الفتوى 21 / 01 / 1970 رقم الصفحة 19191 - جرى العرف على أن الشبكة جزء من المهر، ومن ثم تأخذ حكمه.
2 -مادام عقد الزواج لم يتم بفسخ الخطبة أو بوفاة المخطوبة فمن حق الخاطب شرعا استرداد الشبكة.
3 -لاحق لورثة المخطوبة فى شئ من الشبكة شرعا.
-------------------------------------------------------
الفتوى رقم 1169 سنة الفتوى 1979 تاريخ الفتوى 04 / 06 / 1979 رقم الصفحة 29671- الخطبة وقراءة الفاتحة وقبض المهر والشبكة وقبول الهدايا من مقدمات الزواج ومن قبيل الوعد به ما دام العقد لم يتم .
2 - المقرر شرعا أن المهر يثبت في ذمة الزوج بعقد الزواج الصحيح فإذا لم يتم فلا تستحق المخطوبة منه شيئا وللخاطب استرداده .
3 - الشبكة إذا كان اتفق عليها مع المهر أو جرى العرف باعتبارها منه أخذت حكمه فتسترد بذاتها إن كانت قائمة أو مثلها أو قيمتها إن كانت هالكة .
4 -وإذا لم تدخل في المهر بهذا الإعتبار فإنها تأخذ مع الهدايا حكم الهبة ؛ فيجوز الرجوع فيها واستردادها إن كانت قائمة وإلا فلا .
5 - ما دام المبلغ المدفوع من الخاطب لشراء الشبكة كان بالاتفاق فيعتبر من المهر وله استرداده سواء كان الفسخ من قبله أومن قبل المخطوبة .
-------------------------------------------------------
الفتوى رقم 1170 سنة الفتوى 1979 تاريخ الفتوى 09 / 08 / 1979 رقم الصفحة 29691 - ثبوت الخلوة الصحيحة بين الزوجين يستتبع جميع الحقوق المقررة للمدخول بها فيما عدا التوارث بينهما للطلاق البائن
2 - الشبكة والهدايا في هذه الحالة وبعد أن تم عقد الزواج لا حق للزوج في استردادها.
3 - إذا أتفق علي قدر المهر في السر ثم ذكر في العقد مهر أقل حكم بالمهر المتفق عليه في السر .
4 - وثيقة الزواج ورقة رسمية في خصوص الزواج فقط وتعتبر ورقة عرفية فيما عدا ذلك يجوز إثبات عكسها بكافة طرق الإثبات.
5 - التعويض بمعناه المعروف في القانون المدنى غير مقرر في الشريعة إلا إذا كانت هناك أضرار مادية.
-------------------------------------------------------
الفتوى رقم 1174 سنة الفتوى 1980 تاريخ الفتوى 02 / 01 / 1980 رقم الصفحة 2979 1 - إذا صارت الشبكة جزءا من المهر اتفاقا أوعرفا أخذت حكمه وكان من حق ورثة الخاطب استردادها إن كانت قائمة ومثلها أو قيمتها إن كانت هالكة أو مستهلكة مادام العقد لم يتم .
2 - ذا لم تكن الشبكة جزءاً من المهر بالاتفاق أو العرف في هذه الحالة تكون هدية وهبة يمتنع الرجوع فيها بموت الواهب أو الموهوب له .
....................... حكم رد الشبكة .......................... منقول
الخطبة وقراءة الفاتحة وقبض المهر والشبكة وقبول الهدايا من مقدمات الزواج ومن قبيل الوعد به مادام عقد الزواج لم يتم بأركانه وشروطه الشرعية والمقرر شرعا أن المهر يثبت فى ذمة الزوج بعقد الزواج الصحيح فإذا لم يتم عقد الزواج فلا تستحق المخطوبة منه شيئا وللخاطب استرداده.
أما الشبكة التى تقدم للمخطوبة فإذا كان قد اتفق عليها مع المهر أو جرى العرف باعتبارها منه فإنها تكون من المهر وتأخذ حكمه السابق ذكره، بمعنى أن تسترد بذاتها إن كانت قائمة أو مثلها أو قيمتها إن كانت هالكة.
أما إذا لم تدخل فى المهر بهذا الاعتبار فإنها تأخذ مع الهدايا حكم الهبة فى فقه المذهب الحنفى الجارى عليه القضاء بالمحاكم بنص المادة 280 من لائحة ترتيب المحاكم الشرعية، والهبة شرعا يجوز الرجوع فيها واستردادها إذا كانت قائمة بذاتها ووصفها ،أما إذا كانت هالكة فلا تسترد بذاتها أو قيمتها لأن الهلاك أو الاستهلاك من موانع الرجوع فى الهبة شرعا.
وهذا والظاهر من السؤال أن المبلغ المدفوع من الخاطب لشراء الشبكة كان بالاتفاق، وعلى هذا فإن المبلغ المسئول عنه يعتبر من المهر وللخاطب استرداده سواء كان الفسخ من قبله أو من قبل المخطوبة وفقا لنصوص فقه المذهب الحنفى الجارى عليه القضاء، إذ لم يجر العرف بين المخطوبين بإهداء النقود إلا فى المناسبات كالأعياد لاسيما والمدفوع نقود من جنس المهر.
السؤال الاهم الناس الى عندها اخوات بنات
هل سترضى ان يقوم شخص بخطبة أختك بدبلتين فقط أم لا
و هل لو قدم شبكة و فضلت الخطوبة سنتين مثلا و بعدين جة العريس قال لكم انا مش مقتنع باختكم لان مفيش توافق هل سترد الشبكة ألية أم لآ
بص أبو العروسة أكيد راجل كبير و عاقل و بيبقى لة نظرة فى الموضوع و حا يشوف العريس الى متقدم لبنتة دة جاد فى معاملاتة و لا لآ و طبعا فى الاول و الاخر كل شيىء قسمة و نصيب
بس هو أنا كل واحدة حا أشوف شكلها يعجبنى أقوم رايح خاطبها و بعد شهرين و لا 6 شهور أقول لآ دى مش عاجبانى و استعوض ربنا فى تمن الدبلة الى فى صباع البنت و أقول مش مشكلة و اشوف بنت تانية غيرها
صدقنى انت شخصيا لو عندك بنت مش حا توافق على الموضوع دة
و محدش قال انك حا تجيب 3 شبكات لية تفترض الموضوع دة
الاهم أنك تحسن الاختيار من البداية تجنبا لاى مشكلة مستقبلية صح و لا غلط
مش هاقدر أقول صح ولا غلط لأنى شفت تجارب شباب كتير ....
تخلى الواحد يفكر مليون مرة قبل ما يجيب شبكة ....
أنا بصراحة شايف أن العرف اللى ماشيين ....
بية دة نوع من أنواع البلطجة ....
يعنى أكون جايب شبكة بالشىء الفلانى و صارف على البنت دم قلبى فى هدايا و فسح ....
و بعدين مع الوقت أكتشفت فيها عيوب مش هقدر أستحملها فالشبكة تروح عليا ....
يا سلام ؟؟؟؟ طب ما البنت ممكن تشوف واحد تانى أحسن من خطيبها ....
فتشتغلة فى الأزرق لحد ما يقول جااااااااااااااااااااى أنا مش هكمل ....
فتروح علية الشبكة وتتجوز هى الشاب اللى حلى فى عينيها ....
وتبقى هى اللى كسبانة العريس التانى وشبكة الأولانى ....
عليك بحسن الاختيار أنت مش حا تخطب اى واحدة حا تشوفها كدة صح و لا غلط يعنى مش حا تسأل عليهم الاول قبل ما تروح بيتهم و تطلب بنتهم و لا رايح من غير أى معلومة عن العيلة الى حا تناسبها
و بعدين القصة مش صرف و لا فلوس فية عائلات كتير جدا جدا مش حا تسمح لك أنك تاخد البنت حتى لو أنت خاطبها و تفضلو خارجين طول الوقت زى ما أنت متخيل حا تروح تزورهم فى البيت و تقعد فى البيت و الخروج حا يكون مقنن جدا و بحدود مش عمال على بطال محدش حا يرمى بنتة كدة بسهولة و الجيران يقولو البنت نازلة طالعة مع خطيبها أحنا شلاقين برضو مهما كنا متمدنين.
و ممكن البعض يترجم الكلام دة غلط و يقول الشاب دة عاوز يخرج مع البنت دى رسمى بمباركة اهلها و علمهم و يفضل داخل خارج و بعدين تكون نيتة مش تمام و مش جاد و مش عاوز يتجوز بس عاوز يقضيها خروج و فسح و بس و ساعت الجد حا يخلع
............... منقول ...............
لخطبة وقراءة الفاتحة وقبض المهر والشبكة وقبول الهدايا من مقدمات الزواج ومن قبيل الوعد به مادام عقد الزواج لم يتم بأركانه وشروطه الشرعية والمقرر شرعا أن المهر يثبت فى ذمة الزوج بعقد الزواج الصحيح فإذا لم يتم عقد الزواج فلا تستحق المخطوبة منه شيئا وللخاطب استرداده.
أما الشبكة التى تقدم للمخطوبة فإذا كان قد اتفق عليها مع المهر أو جرى العرف باعتبارها منه فإنها تكون من المهر وتأخذ حكمه السابق ذكره، بمعنى أن تسترد بذاتها إن كانت قائمة أو مثلها أو قيمتها إن كانت هالكة.
أما إذا لم تدخل فى المهر بهذا الاعتبار فإنها تأخذ مع الهدايا حكم الهبة فى فقه المذهب الحنفى الجارى عليه القضاء بالمحاكم بنص المادة 280 من لائحة ترتيب المحاكم الشرعية، والهبة شرعا يجوز الرجوع فيها واستردادها إذا كانت قائمة بذاتها ووصفها ،أما إذا كانت هالكة فلا تسترد بذاتها أو قيمتها لأن الهلاك أو الاستهلاك من موانع الرجوع فى الهبة شرعا.
وهذا والظاهر من السؤال أن المبلغ المدفوع من الخاطب لشراء الشبكة كان بالاتفاق، وعلى هذا فإن المبلغ المسئول عنه يعتبر من المهر وللخاطب استرداده سواء كان الفسخ من قبله أو من قبل المخطوبة وفقا لنصوص فقه المذهب الحنفى الجارى عليه القضاء، إذ لم يجر العرف بين المخطوبين بإهداء النقود إلا فى المناسبات كالأعياد لاسيما والمدفوع نقود من جنس المهر.
الخطبة الشرعية
........ منقول ...........
تحدث بفترة الخطوبة العديد من المخالفات الشرعية التي يجب تجنبها،و حتى لا تكون من الذين يتبعون الشهوات فتميل الميل العظيم وتنحرف عن الطريق ..
ومن بين هذه المخالفات:
1) أن يعتقد الشاب أنها صارت زوجته وتعتقد الفتاة أنه صار زوجها .. فينتهي الأمر إلى علاقات آثمة والعياذ بالله، والقصص المؤسفة في هذا الباب لا حصر لها.
2) الكلام الرومانسي .. حتى وإن لم يحدث فيه تجاوزًا كبيرًا، قال تعالى {..وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِيمٌ.. [النور: 15] .. فيكفي مجرد التعلق القلبي الذي يحدث .. فمن أحب أحدًا سوى الله عُذِب به ولابد، لأن الله عز وجل يغار أن يكون في قلبك حب لسواه .. فإياك أن تخونه.
3) الكذب .. فكلا الطرفين يجد نفسه مضطرًا لتغيير بعض الحقائق للتجمل، فيقع في الكذب ...
قال صلى الله عليه و سلم "وإياكم والكذب فإن الكذب يهدي إلى الفجور وإن الفجور يهدي إلى النار وما يزال الرجل يكذب ويتحرى الكذب حتى يكتب عند الله كذابا"[متفق عليه] .. فالكذب من صفات المنافقين، فهل يستحق هو أو تستحق هي أن توقع نفسك في الدرك الأسفل من النار؟؟
4) ضياع الوقت ..في الجلوس معها زيادة عن اللازم أو السهر المُفرط للمكالمات الهاتفية، فتضيع الأوراد والصلوات. ووالله ستُسأل عن هذه الأوقات المُهدرة، قال صلى الله عليه و سلم "لا تزول قدما عبد يوم القيامة حتى يسأل عن عمره فيما أفناه.." [رواه الترمذي وصححه الألباني]
5) تجاهل المسئوليات بالذات تجاه الأهل ..فمع بدأ الخطبة ينشغل كلاهما بالآخر، فيقصرا في بر أهلهما وصلة الرحم وحقوق من حولهما وفي حقوق الله ابتداءً.
6) ذهاب الوقار .. فلا يجب التسرع في إبداء المشاعر تجاه الآخر في هذه الفترة، لأن الانطباع الأول يدوم.
8) الضعف أمام الطرف الآخر واطاعته طاعة عمياء ..وتنفيذ أوامره إرضاءًا له، حتى ولو كان فيها عصيان لله عز وجل ولأهلها.
9) قراءة الفاتحة .. هناك اعتقاد أن قراءة الفاتحة بمثابة العقد الوثيق، وهذا لم يرد عن النبي صلى الله عليه وسلم ولا عن الصحابة أو السلف الصالح .. وقراءتها قبل الزواج بقصد التبرك بدعة، وقد قال النبي صلى الله عليه و سلم "من أحدث في أمرنا هذا ما ليس منه فهو رد" [متفق عليه]
10) الدبل .. هناك من يعتقد أن إرتداء الدبلة يقوي العلاقة بينهما ويجعل الحب يدوم، وهذه عادة ليس لها أصل في الإسلام. لكن إن ارتدا كليهما خاتم دون أن يعتقدا في بركته، فلا بأس. ولا يجوز أن يقوم الخاطب بإلباس الخاتم لمخطوبته، لإنها لازالت أجنبية عنه.
على فكره يا جماعه في حملة ف الفيس بوك بقالها يومين
مش معايا الا دبلتين تتجوزيني ؟!
وفي يومين بس عملت 12 الف مشترك
ادخلو شوفو الشباب ( وانا واحد منهم ) تحسو بقيمة المشكله
صحيح بقيت الاسم ............. الحملة القومية لالغاء الشبكه
الحدود الشرعية للخاطب
فإن شريعة الله وسط بين الإفراط والتفريط، فهي لا تمنع حديث الخاطب لمخطوبته عبر الهاتف أو مباشرة إذا كان هناك ما يستدعي الكلام والنقاش، ولكنها تفضل أن لا يحدث ذلك في الخلوة، فيمكن للخاطب أن يجلس مع مخطوبته في صالة مكشوفة في منزل أهلها مع وجود الأهل في المنزل، ويمكن أن تذهب مع محرم من محارمها بصحبة الخاطب لاختيار بعض الأشياء المهمة، ولكننا لا نفضل كثرة المناقشات والزيارات في فترة الخطوبة، وكما قيل زر غبا تزدد حباً.
كما أن كثرة المناقشات والمكالمات تفتح أبواباً من التدخلات والخلافات، ولا توصل إلى المعرفة المزعومة، لكونها تقوم على المجاملات وإظهار الحسنات وإخفاء السلبيات.
والأصل أن يختار الشاب الفتاة بعد بحث واستخارة ومشاورة واقتناع، كما أن الفتاة تقبل بالشاب بعد سؤال عن أحواله واستخارة ومشاورة ورؤية وقبول وميل، وإذا راعى كل طرف هذه الجوانب فلن يحتاجوا مكالمات ولا غيرها، وإذا حصل الوفاق والقبول فخير البر عاجله، ولم يُر للمتحابين مثل النكاح.
أما الذين يتوسعون في العلاقات في فترة الخطبة فإنهم يخالفون شريعة الله ويلحقون الضرر بحياتهم الجديدة قبل أن تبدأ، وأي توسع في العلاقات العاطفية يجعل الحياة الزوجية تبدأ بفتور وبرود.
ومن هنا يتضح لنا أهمية أن تكون الخطبة بعد بحث وحسن اختيار، مع ضرورة أن تكون فترة الخطبة قصيرة، وأن الحب الحقيقي الحلال هو ما كان بعد الرباط الشرعي، وأنه من واجب كل طرف أن يتقبل الشريك بإيجابياته وسلبياته؛ لأن الحياة الزوجية تقوم على التنازلات والتفاهم ثم التآلف.
لا تجوز خلوة الخاطب بالمخطوبة
سؤال:
هل يجوز أن يخرج شاب مسلم مع فتاة في موعد قبل الزواج؟
وإذا خرجا، فما الذي يترتب على فعلهما؟ ماذا يقول الإسلام
بشأن خروج الرجل والمرأة قبل الزواج ؟.
الجواب:
الحمد لله
لا يحل للرجل أن يخلو بامرأة لا تحل له ، لأن ذلك مدعاة إلى الفجور والفساد ،
قال عليه الصلاة والسلام : " ما خلا رجل بامرأة إلا كان الشيطان ثالثهما "
فإن كان للنظر إليها حال عزمه على الزواج ، ومع عدم الخلوة بأن يكون
بحضور والدها ، أو أخيها ، أو أمها ونحو ذلك ، ونظر إلى ما يظهر منها
غالبا كالوجه،والشعر،والكفين،وال قدمين فذلك مقتضى السنة مع أمن الفتنة .
.................................................. .................................................. .................................................. ................................
إن خطبة النكاح لا يترتب عليها أثر شرعي مما يكون من آثار العقد، فيبقى كل واحد من الخاطب والمخطوبة أجنبياً عن الآخر ، وبالتالي فلا تجوز الخلوة بينهما ، ومما يؤسف له أن كثيراً من المجتمعات الإسلامية تمارس فيها تصرفات غير مشروعة في هذا الباب فسمحوا بإجراء علاقات بين الخاطب والمخطوبة ، بعيدة كل البعد عن المنهج الإسلامي ، والسبب في ذلك ضعف الوازع الديني ، والتقصير في التربية الإسلامية الصحيحة، والتأثر بأحوال وعادات وتقاليد غير المسلمين ، ودعاة الزيغ والانحلال ، حيث سمح هؤلاء وأولئك للخاطب أن يختلي بمخطوبته، وأذنوا له بالخروج بها إلى الأسواق والملاهي والحدائق ونحوها من الأماكن العامة، ولربما وافق أهل الفتاة على سفر الخاطب بها دون حسيب ولا رقيب ، بدعوى التعرف على بعضهما البعض عن قرب . وهذه التصرفات لا يقرها الإسلام ، بل يمنعها ويحذَّر منها ، ويجعل المخطوبة في سياج حصين ، درة مصونة في بيت أهلها ، حتى يتم عقد النكاح، وليست ألعوبة يعبث بها كل عابث، ويتمتع بها كل مستهتر بحجة أنها مخطوبته، حتى يذهب حياؤها، ويُقضى على عفافها في حالة ضعف من الخاطبين اللذين جمع بينهما الشيطان.
إن الإسلام يحرم الخلوة بالمخطوبة ، لأنها ما زالت أجنبية عن الخاطب، وقد قال عليه الصلاة والسلام :"لايخلون رجل بامرأة إلا مع ذي محرم" .
........... منقول ........................
أجاز الإسلام الخِطبة تمهيدًا للزواج،
والخِطبة
في حقيقتها وعدٌ بالزواج وليست عقدًا؛
حتى يتاح للمُقدِم على الزواج والمُقدِمة عليه أن يريا بعضهما البعض،
ويتحدثا في شئونهما حتى إذا ما عُقِد العقد كان كلُّ واحد منهما على معرفة بصاحبه حق المعرفة، من الناحية المادية والناحية المعنوية.
وقد وضع الإسلام لهذه العلاقات ضمانات كافية؛
إذ ما زالت المرأة أجنبية عن الرجل والرجل مازال أجنبيًّا عنها،
فأجاز لهما الجلوس مع بعضهما البعض،
بحضور محرم للمرأة، وارتدائها ملابسها الشرعية،
ولهما أن يكررا النظر إلى بعضهما البعض استرشادًا بقوله تعالى: ﴿قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ﴾ (النور: 30) وقال: ﴿وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلاَ يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ مَا ظَهَرَ مِنْهَا﴾ (النور: 31)؛ لأنهما مقدمان على زواج، ولا يتأتى ذلك لهما إلا بإدامة النظر إلى بعضهما البعض إذا كانا حاضرين.
وهذا النظر ندب إليه الشرع ورغب فيه
1- فعن جابر بن عبدالله أن رسول الله- صلى الله عليه وسلم- قال: "إذا خطب أحدكم المرأة فإن استطاع أن ينظر إلى ما يدعوه إلى نكاحها، فليفعل" (رواه أحمد وأبو داود) قال جابر: فخطبت امرأة من بني سلمة، فكنت اختبئ لها حتى رأيت منها بعض ما دعاني إليها.
2- وعن المغيرة بن شعبة أنه خطب امرأةً فقال له رسول الله – صلى الله عليه وسلم –: "أنظرت إليها؟ قال: لا، قال: انظر إليها، فإنه أحرى أن يؤدم بينكما" (رواه الترمذي)
3- وعن أبي هريرة أن رجلاً خطب امرأة من الأنصار، فقال له رسول الله- صلى الله عليه وسلم-: "أنظرت إليها؟ قال: لا، قال: فانظر إليها فإن في أعين الأنصار شيئًا" (رواه مسلم).
المواضع التي ينظر إليها
ذهب الجمهور من العلماء إلى أن الرجل ينظر إلى الوجه والكفين لا غير؛
لأنه يستدل بالنظر إلى الوجه على الجمال أو القبح،
وإلى الكفين على امتلاء البدن، وقال داود: ينظر إلى جميع البدن، وقال الأوزاعي: ينظر إلى مواضع اللحم، والأحاديث لم تعين مواضع النظر؛ بل أطلقت لينظر إلى ما يحصل له المقصود بالنظر إليه.
نظر المرأة إلى الرجل
وليس هذا الحكم مقصورًا على الرجال؛
بل هو ثابت للمرأة أيضًا، فلها أن تنظر إلى خاطبها فإنه يعجبها منه مثل ما يعجبه منهن،
قال عمر: لا تزوجوا بناتكم من الرجل الدميم، فإنه يعجبهن منهم ما يعجبهم منهن.
التعرف على الصفات الأخرى
أما بقية الصفات الخُلقية، فتعرف بالوصف والاستيصاف؛
أي أن توصف له، ممن خالطوها بالمعاشرة أو بالجوار،
أو بواسطة بعض أفراد ممن هم موضع ثقته من الأقرباء كالأم والأخت،
وقد بعث النبي- صلى الله عليه وسلم- أم سليم إلى امرأة (يريد خطبتها) فقال: "انظري إلى عرقوبها وشمي معاطفها" (أخرجه أحمد والطبراني والحاكم والبيهقي)؛ أي ناحية العنق، وفي رواية "شمي عوارضها"؛ أي اختبار رائحة الفم.
حظر الخلوة بالمخطوبة
يحرم الخلوة بالمخطوبة؛
لأنها محرمة على الخاطب حتى يعقد عليها،
فإذا وجد معهما أبوها أو أخوها أو أحد محارمها جازت الخلوة لامتناع وقوع المعصية مع حضور أحدهم.
فعن جابر- رضي الله عنه- أن النبي- صلى الله عليه وسلم- قال: "من كان يؤمن بالله واليوم الآخر فلا يخلون بامرأة ليس معها ذو محرم منها، فإن ثالثهما الشيطان" (رواه الطبراني).
خطر التهاون في الخلوة وضرره
درج كثير من الناس على التهاون في هذا الشأن، فأباح لابنته أو قريبته أن تخالط خطيبها وتخلو معه دون رقابة، وتذهب معه حيث يريد من غير إشراف؛ فنتج عن ذلك أن تعرضت البنت لضياع شرفها وفساد عفافها وإهدار كرامتها، وقد لا يتم الزواج منها، فتفقد كل شيء: الشرف وزوج المستقبل.
حضرتك ......... معاك حق في موضوع العيلة
لكن هقول لحضرتك انا مؤمن دايما ان الواحد ماشي صح وبيتقي الله وبيعقلها ويتوكل عمر ما ربنا هيضره في بناته
الطيبون للطيبات
والرسول صلى الله عليه وسلم بيقول : أقلهن مهورن أكثرهن بركه
وبعدين متصنع الاحترام بيبان عليه ....... وصلاة الاستخارة مهمه جدا طبعا
هو طبعا كلة بتوفيق من عند ربنا و كلة قسمة و نصيب و زى ما قولت انا معنديش أخت بنت بس تفكيرى حا يبقى صعيدى جدا جدا لو ليا أخت بنت و مش حا أوافق و لا حا ارضى ان حد يفضل داخل خارج كدة و الله أعلم دة أنسان جاد و لا شاب مستهتر و عاوز يقضيها فسح و خروج و بعدين يفلسع و القصة تتحسب خطبة على البنت و السلام
و أنا ضد زواج الاقارب نسبيا لانة بيطلع جيل ضعيف وراثيا نسبيا يعنى ممكن طبعا بس مش على طول و يبقى مجتمع مغلق زى بعض محافظات الصعيد او النوبة
طبيعي . ........... بس أكيد بالسؤال بيتعرف الناس دي عامله ازاي
واساسا اللي مقضيها فسح ده مش راجل ولا يستاهل الجواز ولا الخطوبة
لأنه ادام دخل نطاق الزواج لازم يشتغل وتلاقي معظم وقته ف شغله ساعتها بالنسبالي اقدر اقول عليه راجل
هو ازاي الواحد هيبقي متاكد ان البنت دي كويسه 100 في ال 100 ؟ امال الخطوبه معموله ليه؟
وانا لو رايح اخطب واحده نظام صالونات يعني معرفش عنها حاجه ايه اللي يخليني ادفع شيء وشويات في شكبه ممكن محيصلش نصيب وتروح عليا طيب مابلاش احسن
مشكلتنا اننا بنسيء الظن ونقول افرض ولو حصل ايه هنعمل ايه طيب مانخلي كل حاجه علي ربنا سبحانه وتعالي
احنا عندنافي البلد الشبكه مش بتعدي 3000 جنيه بيجيبو دبله واي حاجه وحصل نصيب الناس بتكمل وبتدفع المهر قبل الفرح بشويه وبيجيبو بيه اللي هما عايزين وربنا يتمم بخير
محصلش لاي سبب من الأسباب العريس بياخد شبكته تاني وكل حاجه جابها ويادار مادخلك شر
ايه بقي ان الواحج عشان يتجوز لازم يكع كل المبالغ دي
وخصوصا مع بنات اليومين دوول اللي تلاقيها خضرا الشريفه في الشارع وبعد كده تلاقي مالذ وطاب ومش كلهم كده طبعا
لكن المثل بيقولك تعرف فلان اه اعرفه - عاشرته لا يبقي متعرفوش
هو ده اللي اعرفه عن الجواز
والناس اللي تسلم ودنها لكلام الناس يبقي تستاهل اللي يجرالها
واه انا اقبل اني اجوز اخواتي بدبله لان خواتي التلاته ومراتي واخواتها وبنات عمي كلهم وبنات العيله كلها اتجوزت بالطريقه دي